evo 5 Kk laakereiden vaihto alakautta?

E

Erkhart

Guest
Elikkäs kävi niinkin mukavasti, että pääsi öljyproppu putoamaan kesken ajon, ilmeisesti sitten ajatuksissaan unohtaut sen kiristää. Kone ei montaa sekuntia ehtinyt käymän valon palaessa kun jo väänsin virrat pois. Ajoin kuitenkin ennen tätä kohtalaisen raskaalla kaasujalalla, ja sitämyöten mahdollisesti on öljynpaineet käyneet alhaisina jo aikaisemmin. Öljyvalohan syttyy kun käytännössä painetta ei ole enää lainkaan, luokkaa alle 0,5bar? Öljyissä jotka kone siihen bussipysäkille sylki ei juurikaan näkynyt sitä kuuluisaa glitteriä. Hinasin auton pajalle ja uudet öljyt ja suodatin sisään. Nyt kuuluu mielestäni todella vaimea kk laakerien naputus... Onko siis Evo 5 mahdollista vaihtaa kk laakerit, ja mahdollisesti jopa runkolaakerit alakautta koneen ollessa paikallaan? Tottakai fiksuinta olis napata koko moottori ylös, mutta mikäli siellä ei kammessa jälkiä olis, niin ajattelin että vois mennä vaan uudet liuskat sujauttamalla? Pikaisella googlailulla "fiksut" jenkkipojat on ainakin alakautta joihinkin 4g63 vehkeisiin laakereita vaihdellut, jopa runkolaakereita, mutta miten on?

Tällä hetkellä ei oikein tiloja eikä mahdollisuutta nostaa konetta pois...
 
Vs: Kk laakereiden vaihto alakautta?

Sekä runkolaakereiden että kiertokangen laakereiden vaihto onnistuu alakautta suht helposti. Öljypohja on liimalla kiinni eli sitä saa sopivalla ohuella työkalulla sahata irti (esim. pieni teräslasta toimii). Laakerien koko kannattaisi valita vanhoissa olevien merkintöjen mukaan (jos vielä näkyvissä), muuten pitää tulkita lohkon ja kampuran merkintöjä. Tai sitten ihan perinteisesti katsoa Plastigagella välykset.
 
Vs: Kk laakereiden vaihto alakautta?

lelumaan.niksu sanoi
Lainataan hieman topicia, kun en viitsi aloittaa uutta melkein samalla sisällöllä. Eli onnistuuko kutoseen (tme) kiertokankien vaihto alakautta?

Kiertokankien? Ei. Laakereiden vaihto oletettavasti kyllä.

Kangen vaihtamiseksi joutuu käyttämään kannen pois, männät kun ei tule pois kuin yläkautta.
 
Vs: Kk laakereiden vaihto alakautta?

T. Kiili sanoi
Kiertokankien? Ei. Laakereiden vaihto oletettavasti kyllä.

Kangen vaihtamiseksi joutuu käyttämään kannen pois, männät kun ei tule pois kuin yläkautta.
*Köh* Tulee ne pois alakautta, kun ottaa öljyruutat jne pois.. mutta eivät mene takaisin alakautta.
 
Vs: Kk laakereiden vaihto alakautta?

tommyz sanoi
*Köh* Tulee ne pois alakautta, kun ottaa öljyruutat jne pois.. mutta eivät mene takaisin alakautta.

NUSNUS ;D ;D

Muoks

Haluun nähdä kun sieltä raapaistaan kampiakseli irti ilman että voimansiirtolinjat on purettu (kuten varmasti tässä haettiin että mahdollisimman vähällä työllä) ;D
 
Vs: Kk laakereiden vaihto alakautta?

Noniin, helpostihan sinne alakautta pääsi käsiksi. Onni onnettomuudessa, kampi oli täysin ehjä. Laakerit olivat pikkasen vaan ottaneet itteensä. Kaikista sai merkinnät/ värit suoraan. Maanantaina uutta orkkislaakeri settiä hakemaan/ tilailemaan. :)
 
Vs: Kk laakereiden vaihto alakautta?

Erkhart sanoi
Noniin, helpostihan sinne alakautta pääsi käsiksi. Onni onnettomuudessa, kampi oli täysin ehjä. Laakerit olivat pikkasen vaan ottaneet itteensä. Kaikista sai merkinnät/ värit suoraan. Maanantaina uutta orkkislaakeri settiä hakemaan/ tilailemaan. :)

Nytkun on tuoreessa muistissa niin laita vielä pieni sepostus miten homma onnistui, mitä purkasit pois jne :peukku
 
Vs: Kk laakereiden vaihto alakautta?

Täytyy napsia kuvat samalla kun kasailee, niin saa sitten laakerinvaihto for dummies tyyppisen tarinan. :D

Lyhykäisyydessään, downpipe pois, startti pois, kytkinkopan "alapelti" pois ja sitten vaan öljypohja veks.
 
Vs: Kk laakereiden vaihto alakautta?

Noniin, otin molempia laakereita yhet mallit mukaan ja lähdin uusia tilailemaan. Molemmissa laakereissa, jokaisessa oli samat merkinnät, valkoinen ja d8a. Eikös nuo nyt riitä samanlaisten laakereiden tilaamiseen? Laittoivat viestiä perään että tarvis lisäksi lohkon ja kampiakselin merkinnät katsoa, mutta eihän siinä nyt mitään järkeä ole? Eikös lohkon ja akselin merkinnät ole juurikin jos laakereista ei suoraan pysty merkintöjä lukemaan?
 
Vs: Kk laakereiden vaihto alakautta?

Laakereissa on printattu numero 0-4 tai 0-2 takana. Se on varmaan sitä valkoista. Värikoodausta ei ole ja tuo toinen merkintä ei kerro mitään.
 
Vs: Kk laakereiden vaihto alakautta?

Pitänee tutkia huomenna lisää. Sain kyllä merkkiliikkeestä semmosen lappusen missä oli nuo merkintöjen paikat yms. Siinä oli kyllä värikooditkin, mutta tiedä sitten..
 
Vs: evo 5 Kk laakereiden vaihto alakautta?

https://www.dropbox.com/s/e8ms9u3d0xa41vg/DSC_0054.JPG?dl=0

https://www.dropbox.com/s/pmlppu2v0p46zf1/DSC_0055.JPG?dl=0

Tuossa noi lappuset jotka sain, kyllähän siitä taitaa tosiaan tarvita ne merkinnät katsoa. Lisää kysymyksiä siis, riittääkö että katsoo lohkosta / akselista tuon numerosarjan, vai pitääkö jokainen numero katsoa erikseen? Ohjeesta ainakin ymmärtäisi että numerot on koottu aina tuohon yhteen paikkaan, mutta ovat varmistuksena myös muualla? Iltapäivästä pääsee taas ihmettelemään. Tää on nyt vähän tämmöstä, mut koittakaa kestää ;D
 
Vs: evo 5 Kk laakereiden vaihto alakautta?

Ainuttakaan merkkiä en löydä kampiakselista. Lohkossa kuitenkin tämmöset, onko oikeat? 2 2 2 2 ja/tai 1 0 1 1 1 ?

https://www.dropbox.com/s/eipglrpelvgbthi/DSC_0056.JPG?dl=0

Edit: Joo siis olihan ne nuo, sylinterien poraus / rungon poraus. Akselissa ei tosiaan merkintöjä ja sielähän oli myös merkittöömyys vaihtoehtona joten tämä lienee selvä. Sen verran kauan akselia on nyt pyöritelty ja tutkittu, että ei siinä kyllä mitään merkkejä ole. Kai sitä sitten uskaltaa noilla spekseillä laakerit hakea.
 
Takaisin
Ylös Bottom