Evo 6 Jarrupalat, putkisto ja turbo timerin asennusta..

Chiqi_

Member
Liittynyt
16 Elokuu 2008
Sijainti
Halikko
Elikkäs mitäs paloja porukka suosittelis Evo6? Omassa vähän vähissä ja eihän ne jarrut muutenkaan koskaan ole liian tehokkaat.

Sitten putkistoista sen verran että onko joku vaihdellu putkistoa omaansa? Itellä olis hakusessa edestä taakse rosterinen putkisto mutta ei sais olla mikään "amis mörinä" malli. HKS hi-Power Silent lähinnä kiinnostas että merkkaako toi silent tossa oikeesti mitään vai tarkottaako se että vähän hiljasempi ku naapurin putkivikainen korolla...

Toinen asia että tossa tutkailin turbo timerin asennus ohjetta että tarttis sille jostaan saada virtalukon asennon tieto. Osaakos joku suoraan heittää että millasesta piuhasta se otetaan? Saahan sen selville sitten kun tuon avaa mutta laiska on laiska ni olis kiva tietää etukäteen. ;D
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: Evo 6 Jarrupalat, putkisto ja turbo timerin asennusta..

jarru paloista oikeastaan ainut kokemus on green stuffin paloista toimivat ohan ok.

muakin kiinostaisi hiljainen putkisto joka ei ahdista....
joskus aikoinaan ite tuli rakennettua kartio vaimenin galanttiin... oli mageet möhinät...
todella matalat ja sellaiset että matka ajossa ei pörissy...
nyt galantissa oli 900mm ja 200mm halkasijalta oleva pitkä vaimenin (3" putkisto) ja perässä 3"->2x2,5" (n.30cmx20cm ovaali simons) ja mörinät ihan hirveet :seina
vaikka turbon muka pitäs hiljentää ääniä :eek:

noissa simonsin vinku intiaaneissa kun on ihan suora putki (se reikä verkko)

ite sillon kun tein tein 2" -> 5" kartion tuosta verkosta ja 30cmx45cm ovaali kuoret ulos 2x2,5" putket... oli hienot ja hijaiset möhinät vaikka läpi näky hyvin...
ja muita vaimentimia sillon vaparissa ei ollu :nykii

turbotimerin ite laitoin (jälleen kerran aikoinaan) virtalukolta eculle menvälle johdolle josta ecu saa virtansa...(kytkentä ihan varasliittimellä (EI NÄIN))
mutta toimi kunnes varasliitin hapettu :p
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Evo 6 Jarrupalat, putkisto ja turbo timerin asennusta..

Jarrupalat kannattaa valita käytön mukaan, kadulle riittää peruspalatkin mutta radalle kannattaa valita vähän parempaa tavaraa. Itse suosittelen Carbotechiä, mutta monet käyttävät Ferodoa.

Tossa oli juuri enemmän juttua jarrupaloista:
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=25689.0

Turbo timeriä ajatellen mulla saattaa olla jossain johtosarja virtalukon ja liittimen väliin mikä on tarkoitettu juurikin timerin kytkemiseen auton omia johtoja katkaisematta. Nelosesta jäi yli kun otin moisen hökötyksen pois tarpeettomana.
 

Chiqi_

Member
Liittynyt
16 Elokuu 2008
Sijainti
Halikko
Vs: Evo 6 Jarrupalat, putkisto ja turbo timerin asennusta..

ast sanoi
Jarrupalat kannattaa valita käytön mukaan, kadulle riittää peruspalatkin mutta radalle kannattaa valita vähän parempaa tavaraa. Itse suosittelen Carbotechiä, mutta monet käyttävät Ferodoa.

Tossa oli juuri enemmän juttua jarrupaloista:
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=25689.0

Tarkennetaan sen verran että itse kattelen "kovaan kätukäyttöön/rata ajoon" tarkoitettuja paloja, johtuen ajotyylistä ja tartteehan sitä kesällä radallekkin päästä. Tarttee plarailla tuo jarru topikki läpi kun vielä on tehokasta työaikaa käytettävissä :D
Ferodon Ds-Performancet oli leonissa mutta niistä en vastaavaa hyötyä huomannut.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Evo 6 Jarrupalat, putkisto ja turbo timerin asennusta..

Carbotech XP8 on suosittu Englannissa ja toimi varsin hyvin itsellä pienemmissä jarruissa. Ensi kesäksi tosin XP10 tulossa eteen ;D
 

InF

New Member
Liittynyt
5 Maaliskuu 2008
Sijainti
Vantaa
Vs: Evo 6 Jarrupalat, putkisto ja turbo timerin asennusta..

oliks noi Carbotechit ne joista ei pitäs tulla jarrupölyä???
 

Chiqi_

Member
Liittynyt
16 Elokuu 2008
Sijainti
Halikko
Vs: Evo 6 Jarrupalat, putkisto ja turbo timerin asennusta..

Eikös EBC joskus mainostanut et ei pölytä niin paljoa?
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Evo 6 Jarrupalat, putkisto ja turbo timerin asennusta..

InF sanoi
oliks noi Carbotechit ne joista ei pitäs tulla jarrupölyä???

Uritetuilla levyillä pölysi (ja kului) aika reippaasti. Sileällä levyllä pöly (ja kuluminen) on paljon vähäisempää eikä ominaisuuksista tarvinut tinkiä lainkaan :) Ei noiden Euroopan edustaja ihan turhaan suosittele kovaankin käyttöön tasaisia peruslevyjä...
 

pexi

Evo V -98, V70 D4 AWD -14, Octavia TDi RS -15
Liittynyt
22 Huhtikuu 2003
Sijainti
Lohja
Vs: Evo 6 Jarrupalat, putkisto ja turbo timerin asennusta..

Chiqi_ sanoi
Toinen asia että tossa tutkailin turbo timerin asennus ohjetta että tarttis sille jostaan saada virtalukon asennon tieto. Osaakos joku suoraan heittää että millasesta piuhasta se otetaan? Saahan sen selville sitten kun tuon avaa mutta laiska on laiska ni olis kiva tietää etukäteen. ;D

Katotaan toi timerin piuha, jos ja kun tulet käymään.
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Evo 6 Jarrupalat, putkisto ja turbo timerin asennusta..

Ferodo tai carbotech multa sais suositukset.

Turbotimeri...nojaa..tarpeeton mielestäni..jaksat sen 1min käyttää autoo tai viimesen 1km ajaa normaalisti ni se riittää...
 

Chiqi_

Member
Liittynyt
16 Elokuu 2008
Sijainti
Halikko
Vs: Evo 6 Jarrupalat, putkisto ja turbo timerin asennusta..

Harri K sanoi
Turbotimeri...nojaa..tarpeeton mielestäni..jaksat sen 1min käyttää autoo tai viimesen 1km ajaa normaalisti ni se riittää...

Laiska on laiska. Varmuuden välttämiseksi tuo tuli hommattua ettei vaan käy "hups" tilanteita kun on vähän kengitty ;D
 

nokonzok

Active Member
Yritys
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: Evo 6 Jarrupalat, putkisto ja turbo timerin asennusta..

Chiqi_ sanoi
Laiska on laiska. Varmuuden välttämiseksi tuo tuli hommattua ettei vaan käy "hups" tilanteita kun on vähän kengitty ;D

Mikäs siinä, ei tuosta haittaakaan ole. Toisaalta aika kovaa saat olla kenkinyt jos se turbo kilahtaa yhdestä "hups" tilanteesta :) Hyvin se oma turbo kesti vaikka jääradalla penkkaan ajaessa kone sammui. Voi ainakin sanoa, että suoraan ajosta :)
 

Cirrus

Member
Liittynyt
26 Marraskuu 2007
Sijainti
Oulu
Vs: Evo 6 Jarrupalat, putkisto ja turbo timerin asennusta..

nokonzok sanoi
Mikäs siinä, ei tuosta haittaakaan ole. Toisaalta aika kovaa saat olla kenkinyt jos se turbo kilahtaa yhdestä "hups" tilanteesta :) Hyvin se oma turbo kesti vaikka jääradalla penkkaan ajaessa kone sammui. Voi ainakin sanoa, että suoraan ajosta :)

Hmm. En oikeasti asiaa tiedä, mutta pohdinpahan nyt vain. Siis miksi turboa pitäisi jäähdytellä on fakta että öljynlämpötila nousee kun kaahaillaan. Jos jätetään kaahailun seurauksena seisovat öljyt turboon on se pelko että ne palaa sieltä poissa. Sitten kun auto lyödään käyntiin uudestaan, niin kulutus on vähän kovempi laakereille jne. Tuskin tuohon mitään kertalaakiefektiä saa aikaiseksi.
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Evo 6 Jarrupalat, putkisto ja turbo timerin asennusta..

Kyllähän noita saattaa mennä jos turbolla on öljynsyötön katketessa joku parisataatuhatta vielä vauhtia (eli kolaritilanne). Mutta normikäytössä kyllä lie todella harvinaista..
 

pexi

Evo V -98, V70 D4 AWD -14, Octavia TDi RS -15
Liittynyt
22 Huhtikuu 2003
Sijainti
Lohja
Vs: Evo 6 Jarrupalat, putkisto ja turbo timerin asennusta..

Yksi Scanian turbo on meillä tuolla lailla hajonnut "yön yli". Eli, illalla pitkältä keikalta ilman jälkikäyttöä kone seis. Aamulla käyntiin, niin turbon laakerit huusi armoa. Toki niissä varmasti oli jo alkavaa vikaa valmiiksi, mutta loppuisku tuli tuosta. Ongelmahan on se, että öljy palaa sieltä laakerista pois ja jättää laakeripintoihin erilaisia jäämiä, jotka taas haittaavat laakerin toimintaa.

Kokonaisuudessaan on ihan hyvä hiukan tasata koneen lämpöjä kovan ajon jälkeen, eihän se ahdin ole ainoa paikka joka kuumenee. Useinhan kansi ja lohkokin ovat ovat eri materiaalia, niin lämpökuormatkin on erilaisia. Itse kyllä olen aina kerinnyt sen minuutin autossa istumaan tai sitten ajamaan viimeisen 1-2 kilometriä rauhallisesti.
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Evo 6 Jarrupalat, putkisto ja turbo timerin asennusta..

Faktahan on myös ettei ahdin pyöri heti käynnistyksessä...eikä tyhjäkäynnilläkään.
Eli ainahan siellä alkaa uuden käynnistyksen aikana ensin öljykierto. Toki siis tiedän jäähdytyksen tarpeen, ja kuten Pexi mainitsi niin muuteki ku ahtimelle se on tarpeen. :peukku

On meillä kilpuriki sammunu rajusta käytöstä (nimenomaa rajusta ku mennä latta pohjassa ahdin "punasena" ) ulosajon seurauksena sitten että ahdin vielä iskunki saanu syyläristä..ja kylllä se silti on vielä toimiva ollut. Pahinhan on juuri se että kone sammuu ahtimen vielä pyöriessä jolloin ei voitelua ole / laakerit ei saa öljynpainetta.
Tosin kilpurin ahdin onkin 3-5 kisaa "kestävä" laite ;D hukkis vääntyy paukun lämmöstä ja alkaa vuotaa--> huoltoaika ::)
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Evo 6 Jarrupalat, putkisto ja turbo timerin asennusta..

Harri K sanoi
Faktahan on myös ettei ahdin pyöri heti käynnistyksessä...eikä tyhjäkäynnilläkään.
Kyllähän tuo tyhjäkäynnillä pyörii ja myös melkolailla heti kun kone yskäisee käynnistyksessä. Vai mitä tässä hait?
 

InF

New Member
Liittynyt
5 Maaliskuu 2008
Sijainti
Vantaa
Vs: Evo 6 Jarrupalat, putkisto ja turbo timerin asennusta..

mut hei ohan se hienoa ku semmonen on ja tosta hks:n timeristä ainaki näkee akun jännitteen samalla
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Evo 6 Jarrupalat, putkisto ja turbo timerin asennusta..

MakeM sanoi
Kyllähän tuo tyhjäkäynnillä pyörii ja myös melkolailla heti kun kone yskäisee käynnistyksessä. Vai mitä tässä hait?

Pyörii mut pyörii sellasta nopeutta joka on vähän..voit ahtimen kompressorisiivestä sormella pysäyttää ahtimen tyhjäkäynnillä jos haluat (en suosittele, mutta siis mahdollista ..eli ei tällöin laakereillakaan ole "kuormaa")
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Evo 6 Jarrupalat, putkisto ja turbo timerin asennusta..

Harri K sanoi
Pyörii mut pyörii sellasta nopeutta joka on vähän..voit ahtimen kompressorisiivestä sormella pysäyttää ahtimen tyhjäkäynnillä jos haluat (en suosittele, mutta siis mahdollista ..eli ei tällöin laakereillakaan ole "kuormaa")
Niin juu, vähän arvelinkin että tätä tarkoitit. Eihän tuo turboahtimen voitelu taida edes toimia "kunnolla" ennenkuin ahdin pyörii vähän kovempaa, tai ainakin jonkinlaista pyörimisnopeutta tuon hydrodynaamisen paineen synnyttäminen vaatii.
 

samitsu

Turbo yössä...
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
29 Tammikuu 2004
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Evo 6 Jarrupalat, putkisto ja turbo timerin asennusta..

Harvemmin kai nuo turbot kerrasta hajoaa vaikka sammuttaakin ajosta mutta ajan kanssa ei ihan varmasti hyvää tykkää jos suunnilleen punahehkuisena sammuttaa,ja jää sitten jäähtymään ilman öljynkiertoa... Niinhän monet väittävät ettei uudemmissa malleissa tarvisi paljon jäähdytellä mutta niiden punotuksia ja jäähtymistä en ole voinut tutkia-kumminkin omissa vanhoissa turbomalleissa saattaa kestää jopa 5-10 min. (!) ennenkuin viimeinenkin punotus on hävinnyt ja vasta silloin oon sammuttanut, vaikkei välillä jaksaiskaan niin kauan ootella... No noita autoja on kuitenkin tarkoitus pitää itsellä eikä myydä pois... ::)
 
Ylös Bottom