evo 6 täristää, loppuu kun painaa kytkimen pohjaan

MINÄOLENMIKKO

New Member
Liittynyt
9 Marraskuu 2012
joo eli siis ei tee aina, mutta kuitenkin vaihteesta riippumatta 1000-3000rpm välillä täristää välillä kun kiihdyttää. välillä myös paikallaan vapaalla, mutta kun kytkimen käyttää pohjassa se loppuu. auton liikkuessa vaihteen vaihto auttaa yleensä, mutta välillä ei sekään. mikä neuvoksi? joskus myös "nypyttänyt" pikkasen liikkeelle lähtiessä.
 
Vs: evo 6 täristää, loppuu kun painaa kytkimen pohjaan

Minkälainen kykä sulla on? Sintteri? vakio?
 
Vs: evo 6 täristää, loppuu kun painaa kytkimen pohjaan

vakio kytkin. ettei ois pitkittäisakselin laakerointi menossa?
 
Vs: evo 6 täristää, loppuu kun painaa kytkimen pohjaan

Siis täristääkö myös "normaali"ajossa? Eli kun ajat vaikka maantiellä? Vikahan voi olla myös jossakin ihan muualla, kuin kytkimessä.
 
Vs: evo 6 täristää, loppuu kun painaa kytkimen pohjaan

Jakohypänny tai tasapainohihna poikki?
 
Vs: evo 6 täristää, loppuu kun painaa kytkimen pohjaan

tasakaasulla ei tee oikeastaan koskaan. vain kun kiihdyttää niin se rupee "jyrnyttään", kone käy kyllä aivan nätisti kokoajan. mutta tosiaanku kytkimen painaa pohjaan (kun vaihdelaatikko ei pyöri mukana) jyrnytys loppuu heti. fixuksella epäiltiin vaihdelaatikon pitkittäisakselin laakeria?
 
Vs: evo 6 täristää, loppuu kun painaa kytkimen pohjaan

Vaihdelaatikon laakerointi orkkis osilla töineen, irto laatikkoon maksaa noin 1000e.
Sitten jos ei itse pysty irrottaa/asentaa laatikkoa autoon, tulee tietty lisää kuluja.
 
Vs: evo 6 täristää, loppuu kun painaa kytkimen pohjaan

Moi. Uusi jäsen foorumilla kyselee. Eli oma 6 tekee samaa ja nyt mietinkin kannattaako ostaa käytetty laatikko jostain vai laakeroida tuo vanha ? Askin irrotus/asennus onnistuu itseltäkin, mutta ei laakerointi. Tiedossa olisi käytetty EVo IV aski ~500€. Maksaako irtolaatikon laakerointi tosiaan tuon 1000€ ? Ihanan kallista :D...
 
Vs: evo 6 täristää, loppuu kun painaa kytkimen pohjaan

Innovate sanoi
nyt mietinkin kannattaako ostaa käytetty laatikko jostain vai laakeroida tuo vanha ?

Maksaako irtolaatikon laakerointi tosiaan tuon 1000€ ?
Käytetty voi olla huonommassakin kunnossa.

Laakerit maksaa 50-150€/kpl, synkroja voi joutua uusimaan yms, ja työtuntejahan tuohon menee myös paljon.
 
Vs: evo 6 täristää, loppuu kun painaa kytkimen pohjaan

Noniin asiaan palaten. Nyt kesäloma reissujen jälkeen ym suhailuiden (n.3000km) olen saanut tuon saman tärinä ilmiön tasan 2kertaa aikaiseksi :eek:. Kuitenkin tullut huomattua seuraavaa. Vaihteet menevät päälle nätisti ylöspäin vaihdettaessa ja alaspäin kun vaihtelee menevät huonommalla menestyksellä sekä kuuluu voimakaslataus ääni. Välillä tuntuu kuin vaihde jäisi päälle ? Voisiko sittenkin olla pelkkä kytkin/vauhtipyörä ongelma ??? ? Ei oikein huviksein viittis räjäyttää tuota autoa nosturille
 
Vs: evo 6 täristää, loppuu kun painaa kytkimen pohjaan

mitkä öljyt sulla siellä laatikossa on.... mobilia ei saa missään nimessä laittaa !!
 
Vs: evo 6 täristää, loppuu kun painaa kytkimen pohjaan

mystinengalant sanoi
mitkä öljyt sulla siellä laatikossa on.... mobilia ei saa missään nimessä laittaa !!
Ei mitään aavistusta. Mietin vaan että voiko tuo tärinä johtua tosiaan öljyista ?
 
Vs: evo 6 täristää, loppuu kun painaa kytkimen pohjaan

Innovate sanoi
Ei mitään aavistusta. Mietin vaan että voiko tuo tärinä johtua tosiaan öljyista ?

Huonommalla menestyksellä ne vaihteet menee silmäään jos siellä on esim mobilin shc1 sisässä.....castrol, diaqueen, redline ainakin ihan ok merkkejä. Tee öljynvaihto ja samassa huomaat tuleeko sieltä kuinka isoa tavaraa ulos.
 
Vs: evo 6 täristää, loppuu kun painaa kytkimen pohjaan

ittellä kävi viime viikolla evo5sessa silleen että kytkinkoppa halkesi parista kohtaa (täristi helvetisti tyhjäkäynnillä ja liikkeelle lähdössä, seuraavana päivänä sitten korkkas loput pultit jotka eivät jaksaneet pitää laatikkoa lohkossa kiinni --> laatikko siirty ajossa lohkon kylestä irti --> startti tuli vauhtipyörän kiertoradalle--> kytkinlevykin otti hittiä kunnolla.... nyt mehtästetää rikkinäistä vaihdelaatikkoa missä olis ehjät kuoret ja starttia. levyn vien pajalle missä vaihtavat jouset, palat ja niitit.
 
Vs: evo 6 täristää, loppuu kun painaa kytkimen pohjaan

mystinengalant sanoi
Huonommalla menestyksellä ne vaihteet menee silmäään jos siellä on esim mobilin shc1 sisässä.....castrol, diaqueen, redline ainakin ihan ok merkkejä. Tee öljynvaihto ja samassa huomaat tuleeko sieltä kuinka isoa tavaraa ulos.

Itsellä oli kyllä myös Redlinet aivan onnettomat kylmänä.
 
Vs: evo 6 täristää, loppuu kun painaa kytkimen pohjaan

MakeM sanoi
Itsellä oli kyllä myös Redlinet aivan onnettomat kylmänä.

Muistaakseni pari vuotta sitten oli samasta aiheesta juttua ja silloin itselläni oli redlinet laatikossa. Kesällä ihan "siedettävä" ja talvella aika hirveät kylmänä. Talvella meinannut pakkia saada päälle.. Kunnes joku valisti täällä vaihtamaan castrolliin ja johan alkoi toimia! Tosiaan luulin evon laatikon olevan niin jumissa kylmänä.. Syy olikin öljyt..
 
Vs: evo 6 täristää, loppuu kun painaa kytkimen pohjaan

paakkari sanoi
ittellä kävi viime viikolla evo5sessa silleen että kytkinkoppa halkesi parista kohtaa (täristi helvetisti tyhjäkäynnillä ja liikkeelle lähdössä, seuraavana päivänä sitten korkkas loput pultit jotka eivät jaksaneet pitää laatikkoa lohkossa kiinni --> laatikko siirty ajossa lohkon kylestä irti --> startti tuli vauhtipyörän kiertoradalle--> kytkinlevykin otti hittiä kunnolla.... nyt mehtästetää rikkinäistä vaihdelaatikkoa missä olis ehjät kuoret ja starttia. levyn vien pajalle missä vaihtavat jouset, palat ja niitit.

Miten näin voi käydä? :eek:
 
Vs: evo 6 täristää, loppuu kun painaa kytkimen pohjaan

tää on tätä mun tuuria. ;D no onneksi vahingot jäi pienemmäksi mitä aluksi pelättiin!
 
Vs: evo 4 täristää

Pannaampa tänne vaikka kyseessä evo 4 kori ja voimansiirto..
Kaupunkiajossa tärisee koko auto tasaseen mutta hyvin hienoa tärinää, olipa millanen tie hyvänsä.
Yli 130kmh vauhdissa pompottaa ja ravistaa jo niin paljon että pito lähtee renkaista lähestulkoon. Kytkimen pohjaan painaminen ei vaikuta asiaan. Kytkin ja vaihteisto toimii niinkuin pitää, niissä ei ongelmia.

Ainut "välys?" minkä olen nosturilla huomannut (en tiedä paljon saa olla), niin kardaani heiluu käsin pitkittäissuunnassa n. 0,5cm, mutta tämäkin heiluminen ollut minun aikana aina sama ja ravistus ilmeni vastikään.

Vanteissa ei jäätä, koska oli yön lämpimässä hallissa ja teillä ei lunta. Renkaanpaineet kaikki tasan samat.

Keulan puolelta se pahin tärinä tuntuu jokatapauksessa tulevan, iskarit ja jouset kunnossa. Myös etupyörien navat vaihdettu molemmat, joten ei niissäkään välystä.

Ainiin, edessä uudet jarrulevyt, joten ei pitäisi olla kierot. Ainakaan sellaista ajoa ei ole ollut että olisi päässyt kieroutumaan.

En viitsinyt uutta aihetta aloittaa kun tärinästä tässäkin pälpätettää.
 
Vs: evo 6 täristää, loppuu kun painaa kytkimen pohjaan

Mites raidepäät? Ootko niitä kattonu? Itsellä alko vähä ennen katsastusta täristää ja katsastus setä sanoi että on toinen raidetangonpää väljä neku vaihettiin uusii nii helpotti tärinäki
 
Vs: evo 6 täristää, loppuu kun painaa kytkimen pohjaan

uudet molemmin puolin. ajettu pari tonnia.
 
Vs: evo 6 täristää, loppuu kun painaa kytkimen pohjaan

Koittasin aluks toisilla renkailla/vanteilla. Panot lähteny irti vanteesta tai jossain renkaassa jotain vialla mahdollisesti. Tai sit auraus reilusti pielessä jonkun remontin jäliltä? Joku vanne huonosti kiinni, esim soviterengas jäänyt kantamaan vanteen ja navan väliin jne...
 
Vs: evo 6 täristää, loppuu kun painaa kytkimen pohjaan

Tai putsaa ne vanteet hiekasta ym. paskasta. Käyttis bemari rupesi kans täristämään ja otin renkaat yksitellen irti ja hinkkasin teräsharjalla sisältä. Varmaankin 0,5kg/ vanne irtosi paskaa.
 
Vs: evo 6 täristää, loppuu kun painaa kytkimen pohjaan

timppa811 sanoi
Tai putsaa ne vanteet hiekasta ym. paskasta. Käyttis bemari rupesi kans täristämään ja otin renkaat yksitellen irti ja hinkkasin teräsharjalla sisältä. Varmaankin 0,5kg/ vanne irtosi p*skaa.

Joo näillä keleillä kyllä todella todennäkönen vaihtoehto. Pitäs omille tehä sama.
 
Vs: evo 6 täristää, loppuu kun painaa kytkimen pohjaan

Pyöränkulumat säädetty pari tonnia sit kun vaihoin raijepäät.. Täytyy putsata noi.. Toiset vanteet on mut niissä kumit kankailla joten täytyy vähän kelejä seurata, että viitsii tyrkätä alle hetkeksi.
 
Vs: evo 6 täristää, loppuu kun painaa kytkimen pohjaan

Onko orkkis vanteet alla ?

Jos on niin , onko mahdollisesti parit mutterit keskittyneet huonosti ? Saa olla tarkkana välillä OEM vanteiden ja muttereiden kanssa.

Lisäksi vielä : Ethän kiristänyt pyssyllä muttereita vaan pelkästään käsin -> 110Nm ?
 
Vs: evo 6 täristää, loppuu kun painaa kytkimen pohjaan

Ei ole oem. Samat vanteet ollut marraskuusta asti. Kiristän aina käsin, tosin ilman momenttiavsinta ja teen jälkikiristyksen aina myös käsin 200+ km jälkeen. Ja ei, en käytä 1,5m jatkovartta kiristäessä
 
Vs: evo 6 täristää, loppuu kun painaa kytkimen pohjaan

kardaani pitkittäissuunnassa heiluu?? täh?
 
Vs: evo 6 täristää, loppuu kun painaa kytkimen pohjaan

Kyllä, luit oikein. Näin on ollut aina tossa minun aikana. Siellä ei vissiin kuuluisi olla välystä yhtään ;D mitäs siel päissä on mitä uusittava kun se liikkuu käsivoimin eestaas??
 
Vs: evo 6 täristää, loppuu kun painaa kytkimen pohjaan

Etuosanhan kuuluukin liikkua koska edessä on kulmavaihteen päässä liikkuva holkki ja kardaanissa on keskellä vetoakselin niveltä muistuttava nivel joka pääsee liikkumaan pituussuunnassa. Tietysti tukikumit ottavat vastaan eli ei se kamalasti liiku.

Perän puolella se ei saa liikkua käytännössä ollenkaan pituussuuntaan.
 
Vs: evo 6 täristää, loppuu kun painaa kytkimen pohjaan

kirppu1990 sanoi
Kyllä, luit oikein. Näin on ollut aina tossa minun aikana. Siellä ei vissiin kuuluisi olla välystä yhtään ;D mitäs siel päissä on mitä uusittava kun se liikkuu käsivoimin eestaas??
mistä kohdin se välys on? perämurikasta vai jostai ristikosta?
Niin ja miten jäykästi liikkuu? eli "klonksuuko edestakaisin kevyesti"?
 
Vs: evo 6 täristää, loppuu kun painaa kytkimen pohjaan

Ihan mun hennoilla käsivoimilla liikkuu ja ehkä vähän klonksaa.. Edestä olen juuri huomioinut liikkuvuuden.. Takaa en niinkään.. Tosiaan liikkuu sen n.0,5cm
ajossa ei kuulu metelöintiä kuitenkaan sieltä.
 
Vs: evo 6 täristää, loppuu kun painaa kytkimen pohjaan

kirppu1990 sanoi
Ihan mun hennoilla käsivoimilla liikkuu ja ehkä vähän klonksaa.. Edestä olen juuri huomioinut liikkuvuuden.. Takaa en niinkään.. Tosiaan liikkuu sen n.0,5cm
ajossa ei kuulu metelöintiä kuitenkaan sieltä.

Ootko kattonu ettei oo runkoja menny renkaista?
 
Vs: evo 6 täristää, loppuu kun painaa kytkimen pohjaan

Löytyikö tähän joku järjellinen selitys..


Itellä alkanut olemaan samoja oireita ,kun vedossa peinillä vaihteilla meinaan ruveta vapisuttelemaan.
 
Vs: evo 6 täristää, loppuu kun painaa kytkimen pohjaan

Vaihdoin renkaat ja vanteet. Hienoa tärinää edelleen havaittavissa mutta antaa täristä, liian veemäinen alkaa etsiä joten kyllä se vika tulee ajamalla ulos ennemmin tai myöhemmin.. nyt kun ilmennyt uutta kepposkonstia taas mitä pitäisi ihmetellä.... :D
 
Takaisin
Ylös Bottom