Evo 6 turbo keskustelu

Tommy90

Mitsubishi Lancer evo 6 GSR
Liittynyt
18 Elokuu 2013
Sijainti
KOTKA
Tein nyt uuden topicin kun en muuta oikeeta kyssäreilleni keksinnyt. Modet poistaa jos niikseen tulee. ;)

Eli eli
Laittelin evon talvi unille ja nyt olisi tarkoituksena vähän teknisesti parannella sitä.
Ensimmäisenä asiana mitä nyt lähen kyselemään on ahdin. Mulla tuo on ottannut hieman hiekka pölyä tmsp. Itteensä johtuen ilman suodatinta ajosta (entiset omistajat) :seina

Tuossa puheitten mukaan on TME ahdin mutta en ole varma (Entinen skyline harrastelija) .

Eli olisiko viisainta korjauttaa tuo vakio ahdin vai vaihtaa 9 ahdin? Teho tavoite n. 350-400hp

Ja voihan mulle kertoa vähän muutenkin mihin kannattaa huomiota kiinittää koneen parantelussa, kun sen tässä joku päivä availen.

Kiitos ja kumarrus veriveljille! :driver
 
K

kirppu1990

Guest
Vs: Mitsubishi evo 6 tekniikasta keskustelua?

9 ahdin hyvä vaihtoehto varmasti noille teholukemille. Tai ainakin itse ostaisin sen ennemmin kuin lähtisin kutosen vakioahdinta korjauttamaan.. itsellä ahdot siellä 1,5 ja alkaa olla riittävästi td05:sta. Mikäli lompakossa on tarpeeksi rahaa niin ecua, 1000cc suutinta, sisuskalua, pakosarjaa, putkistoa, flexiä jnejne... kyllähän sinne saa kaikkea kivaa :peukku
Haulla kyllä löytyy jonkunverran juttua jos vaan jaksaa selata..
 

ragiz

CP9A , ex-CN9A
Liittynyt
13 Heinäkuu 2008
Sijainti
Pudasjärvi
Vs: Mitsubishi evo 6 tekniikasta keskustelua?

Tuolta voit varmistaa turbo asian. Numerot näkyvät ensimmäisessä kuvassa. http://store.forcedperformance.net/PROD/49178-01560.html

Jos turbo on pienellä laitolla kunnossa niin ei ole järkevää vaihtaa ysin ahtimeen. Suoraan isompaa sitten jos päädyt vaihtoon kuitenkin. Jos sulta todella löytyy tuo TME:n ahdin.
 

cubeqtio

Mr. Cube
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Tammikuu 2009
Vs: Mitsubishi evo 6 tekniikasta keskustelua?

Jos budjetilla mennää ja pelko ei ole tuntematon käsite niin vakiomoottorilla kestää hetken nuo tehot. Myös vakioturbo ton jaksaa, mutta elinikä on lyhyt.

Stage 1 vois olla uudet kanget ja niihin hyvät pultit. Isompi ahdin (viri TD05 tai TD06) ja imupuoli/pakopuoli kuntoon.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: Mitsubishi evo 6 tekniikasta keskustelua?

Kerrohan hieman enemmän autosi tämän hetkisestä tilanteesta, mitä virityksiä?
Bensapumppu kannattaa vaihtaa ainakin alkajaisiksi tehokkaampaan vaikka sillä nyt tehot ei heti nousekkaan.

TME ahdin titaanisine turbiinisiipineen on hyvä mutta ysin ahdin on vielä parempi en ehkä ensimmäisenä lähtisi vaihtamaan sitä. Muutos ei ole mikään aivan valtava hyppy. Ei ollut ainakaan itselläni evo5 turbo -> evo9 turboon ja sun lähtökohta on jo valmiiksi parempi.

Voin sitten kertoa että nuilla 350hv tehoilla tuo liikkuu jo melkolailla eri tahtiin kuin skyline vastaavilla tehoilla. No toki kaikki riippuu kaikesta ja autot on yksilöitä mutta näin kärjistetysti.
 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Moderaattori
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Sijainti
kotka
Vs: Mitsubishi evo 6 tekniikasta keskustelua?

Tästähän jo muutaman sananen vaihdettiinkin mutta samoilla linjoilla :)

Jos tosiaan on TME niin ei merkittävää etua saavuteta sillä 9 ahtimella, kuitenkin noin maltillisiin tehoihin pääsee helpoiten sipistelemällä muualta konetta. Tottakai kannattaa pitää silmät selällään, noita silloin tällöin pullahtelee myyntiinkin ihan kohtuullisiin hintoihin.

Hyvä vaihtoehto olisi myös vaihtaa miedot viritysnokat, sehän menisi siinä kätevästi samalla kun koneen availet, Näin ollen rauta olisi jo hyvä valmiiksi, eikä sen kummemmin kaipaisi availua tai monimuotoisia purkuoperaatioita jälkeenpäin. Mikäli sitten vielä tehonälkä yllättää niin voisi helposti ahtimen vaihdolla sitten ottaa sopivan tehonlisäyksen hillitsemään pahinta tehonälkää.
 

timppa811

Member
Liittynyt
21 Syyskuu 2010
Vs: Mitsubishi evo 6 tekniikasta keskustelua?

Eikös TME ahtimessa ole 9.8 pakopesä, joten ei riitä kuin 350 tienoille? RS ahdin on taas tämä "HRA" jossa 10.5 pakopesä ja titaaninen ropelli.

T. Kiili sanoi
Tästähän jo muutaman sananen vaihdettiinkin mutta samoilla linjoilla :)

Jos tosiaan on TME niin ei merkittävää etua saavuteta sillä 9 ahtimella, kuitenkin noin maltillisiin tehoihin pääsee helpoiten sipistelemällä muualta konetta. Tottakai kannattaa pitää silmät selällään, noita silloin tällöin pullahtelee myyntiinkin ihan kohtuullisiin hintoihin.

Hyvä vaihtoehto olisi myös vaihtaa miedot viritysnokat, sehän menisi siinä kätevästi samalla kun koneen availet, Näin ollen rauta olisi jo hyvä valmiiksi, eikä sen kummemmin kaipaisi availua tai monimuotoisia purkuoperaatioita jälkeenpäin. Mikäli sitten vielä tehonälkä yllättää niin voisi helposti ahtimen vaihdolla sitten ottaa sopivan tehonlisäyksen hillitsemään pahinta tehonälkää.
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Mitsubishi evo 6 tekniikasta keskustelua?

timppa811 sanoi
Eikös TME ahtimessa ole 9.8 pakopesä, joten ei riitä kuin 350 tienoille? RS ahdin on taas tämä "HRA" jossa 10.5 pakopesä ja titaaninen ropelli.

Taitaa olla sama ahdin molemmissa , titaanisella ropellilla.

http://www.4gtuner.com/topic/12852-evo-turbo-specs/

mitsubishi-evo-6-5-rs-tme-turbo-0.jpg
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Mitsubishi evo 6 tekniikasta keskustelua?

timppa811 sanoi
Jokatapauksessa 400hv riittää tuo vakioahdin oikeilla modeilla.

Juu turbolla pääsee muttei vakio padalla , ainakaan pitkälle... 350-370 paikkeilla varmaankin kannattaa säätäjälle sanoa ,että nyt riittää.
 

cubeqtio

Mr. Cube
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Tammikuu 2009
Vs: Mitsubishi evo 6 tekniikasta keskustelua?

TME ja RS -mallissa titaaninen pakohyrrä. Gsr -mallissa jotain muuta, mutta kaikissa saman kokoinen pakopesä.

Uudemmissa on eri pakopesiä. Evo 9 ahdin on se "legendaarinen" 80 sarjalainen.
 

timppa811

Member
Liittynyt
21 Syyskuu 2010
Vs: Mitsubishi evo 6 tekniikasta keskustelua?

Olikos sitten evo8 mallissa se pikkupesäinen?
Olis ollu mielenkiintoista tuo oma penkittää etanolilla ja vakioturbolla, bensallahan antoi 398hv.
cubeqtio sanoi
TME ja RS -mallissa titaaninen pakohyrrä. Gsr -mallissa jotain muuta, mutta kaikissa saman kokoinen pakopesä.

Uudemmissa on eri pakopesiä. Evo 9 ahdin on se "legendaarinen" 80 sarjalainen.
 

faior

Member
Liittynyt
8 Marraskuu 2010
Vs: Mitsubishi evo 6 tekniikasta keskustelua?

Muistakaa sitten tehä se perinteinen suomalainen ratkaisu.. 2.3 stroker ja kaikki hilut koneesta uusiksi, sen jälkeen vakioturbo kylkeen ja 320hp irti ja auto myyntiin hillittömillä myyntipuheilla. :seina
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Mitsubishi evo 6 tekniikasta keskustelua?

Evo 4 9cm2 pakopesä
Evo 5-6 10.5cm2 pakopesä
Evo 7-8 9.8cm2 pakopesä
Evo 8 MR (JDM) 10.5 pakopesä yhdellä pyöreällä läpällä

Kaikki pakopesät suoraan vaihtokelpoisia keskenään ja 10.5 on se mikä kannattaa valita, mieluiten tuo yksiläppäinen, mutta 5-6 on ihan käypä myös.
 

Tommy90

Mitsubishi Lancer evo 6 GSR
Liittynyt
18 Elokuu 2013
Sijainti
KOTKA
Vs: Mitsubishi evo 6 tekniikasta keskustelua?

Jees eli tutkittu autoa lisää turbo ei olekkaan tme. Löytyi teksteillä TD05HR-16G6-10.5T

Eli oisko toi vaan sit viisasta kunnostaa, tai vaihtaa TME ahtimeen ?

Ja siis autossa on: Entisen omistajan toimesta

-Kartotettu uudelleen
-Bensan paineita nostettu (pumppu ehkä walbro? :D)
-"Ralliart" Koneen sisuskalut. Mitä epäilen kyllä vähän
-Down pipe 2,75 Loppu putki samaa kauraa
-Ahdot tällä hetkellä 0.6b? Koitettiin ruuvilla nostaa, mutta ei oikeen anna. Pitääköhän toi ahtopaineen säädin ohittaa jotenkin.
-Lyhyempä välitteinen laatikko
-Nokistakin oli puhetta entisen omistajan kanssa, että olisi vaihdettu. Mutta ei ollut takeita...

Muista en viellä tiedä, Mutta selvineen kun päästään kone purkailemaan. ;)
 

cubeqtio

Mr. Cube
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Tammikuu 2009
Vs: Mitsubishi evo 6 tekniikasta keskustelua?

Gsrn ahtimen vaihto RS/Tme -mallin turboon mielestäni ei kannata. Mielummin evo 9n 80 sarjalaiseen tai vanha huoltoo/muokkaukseen.
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Mitsubishi evo 6 tekniikasta keskustelua?

Toi 0,6 bar kuulostaa siltä että menee pelkästään hukkaportin paineella.
 

Tommy90

Mitsubishi Lancer evo 6 GSR
Liittynyt
18 Elokuu 2013
Sijainti
KOTKA
Vs: Mitsubishi evo 6 tekniikasta keskustelua?

No nyt olisi foorumilta tyrkyllä evo 8 mr ahdin
TD05HR 16g6 10,5
49378-01560

Toi varmaan vähän pareempi kuin tuo vakio, vai oonko nyt ihan hakoteillä näitten turbojenkanssa. :D
 

timppa811

Member
Liittynyt
21 Syyskuu 2010
Vs: Mitsubishi evo 6 tekniikasta keskustelua?

Sama turbo kuin evo 5-6 vakio. Eli sama minkä tuossa aikaisemminkin mainitsit.

Tommy90 sanoi
No nyt olisi foorumilta tyrkyllä evo 8 mr ahdin
TD05HR 16g6 10,5
49378-01560

Toi varmaan vähän pareempi kuin tuo vakio, vai oonko nyt ihan hakoteillä näitten turbojenkanssa. :D
 
K

kirppu1990

Guest
Vs: Mitsubishi evo 6 tekniikasta keskustelua?

tänne varmaan passaa heittää kysymystä kehiin;
Eli ongelmana evokissa se, että lähinnä 2 ja 3 vaihteella ajaessa esim valoista lähtiessä normaalisti (ei kaasu pohjassa) niin pätkii kun kierrokset 1800-2400rpm. Korkeilla kierroksilla ja ahdoilla ei mitään ongelmaa.
Tulpat kurkkasin ja laihalla on käynyt aiemmin kun käret valakosena, iridium tulpat ja kärkiväli näissä oli 0,6mm.
Huomasin myös, että n.30km rauhallisen ajon jälkeen sammuttaessa, jäi pakokaasua tupruttelemaan putkesta vielä yli 5 minuutiksi.
Uusi sienisuodatin vaihdettu vasta, joten se ei ole tukossa.

Haulla löytyi lähinnä vaan ongelmia pätkimisestä korkeilla kierroksilla..
 

faior

Member
Liittynyt
8 Marraskuu 2010
Vs: Mitsubishi evo 6 tekniikasta keskustelua?

Sanoisin että lambda sensori on rikki, lambdaahan käytetään ~3000 kierrokseen asti ja sen jälkeen se "tippuu" pois, eli ollaan open loopissa, samoin kuin kiihdytyksessä tai täyskiihdytyksessä tai moottorijarrutuksessa. Osa-ajossa sitten lambda on käytössä jotta ecu osaa säätää polttoaineen kulutuksen optimaaliseksi yms. Jos lambda on rikki niin auto toimii kuten kuvailit..
Kuluttaako polttoainetta enemmän kuin ennen?

Voi toki olla muuallakin vikaa.

Sitten tulpista ei kyllä voi oikein sanoa käykö laihalla vai rikkaalla, tai sitten pitäisi tehdä pitkä täysveto ja lyödä moottori suoraan sammuksiin ja ruuvata tulpat irti.. vain noin voi seoksista jotain kertoa oikeasti. Sitten taas tulpan ympärillä, mihin kierteet päättyy, siitä osasta pystyy muistaakseni kertomaan käykö auto rikkaalla tyhjäkäynnillä, jos se ympärys on kovin nokinen, tämän pitäs päteä aina. Mullakin joskus oli jotkut iridiumit ihan valkeat kärjestä, mutta ei se laihalla käynyt kun laajakaistan asentelin.
 
K

kirppu1990

Guest
Vs: Mitsubishi evo 6 tekniikasta keskustelua?

hitto, unohin kirjottaa, että lambda uusittu n.5000km sitten. Polttoainetta kuluu samaan tahtiin kun ennenkin, eli paljon ;D
Joo ja seokset on plx:n mukaan kohdillaan tk, vedot ja muut kokoajan.
 

faior

Member
Liittynyt
8 Marraskuu 2010
Vs: Mitsubishi evo 6 tekniikasta keskustelua?

Onko toi lambda mihin kohti asennettu? Jos lähellä turboa niin vika voi silti olla lambdassa.. joskus hajoavat aika nopeasti jos on liian lähellä turboa.

MAF vois olla myös vikana, kokeileppa puhdistaa kunnolla.. taikka ottaa töpseli irti, muuttuuko käynti? Tuon pitäs kyllä vaikuttaa kiihdytyksissäkin rajusti jos siinä on vikaa.. Sitten tarkastaa kaikki alipaineletkut mitkä löydät, samoin kuin muutkin vuodot kannattaa tarkastaa ahtoputkistosta.
 
K

kirppu1990

Guest
Vs: Mitsubishi evo 6 tekniikasta keskustelua?

lambda on orkkispaikalla siinä öööö elbowssa kii? Mutta pitäisi sen kestää kuitenkin enemmän kun sen viis tonnia.. ja toiseksi, ne seokset on ihan kohallaan kokoajan..

No sen maffin voisin katsella huomenna puhtaaksi. En nyt tiedä mitä meinaat käynnillä? tyhjäkäynti tossa käy täysin normaalisti. Ap-letkut tsiikailtu ja ei ainakaan silmään osunut mitään poikkeavaa.
 

Tommy90

Mitsubishi Lancer evo 6 GSR
Liittynyt
18 Elokuu 2013
Sijainti
KOTKA
Vs: Mitsubishi evo 6 tekniikasta keskustelua?

Nyt on alkannut tipahdella tilattuja osia vihdoin evoon.
Heti alkaa kysymyksiä tulla.
Saakos tuon "EGR:än tulpattua?
Poistamalla putket sarjasta "tulee uusi sarja" Ja tulppaamalla itse egr:än?

Vai alkaako onneton vilkuttelemaan häiriö valoa?
 

tommyz

DSM FTW
Liittynyt
19 Joulukuu 2011
Sijainti
Helsinki
Vs: Mitsubishi evo 6 tekniikasta keskustelua?

Kutosessa ei ole egr, vaan sas. Kyllä sen voi tulpata ihan putket tukkimalla/poistamalla, ilman jälkiseurauksia.
 

Tommy90

Mitsubishi Lancer evo 6 GSR
Liittynyt
18 Elokuu 2013
Sijainti
KOTKA
Vs: Evo 6 turbo keskustelu

Nonniin nyt tuli kaipuu turbon ja sarjan välisille pulteille. yks män poikki. :seina

Mikäs kierre nois on, ja suositteleeko joku tietynlaisia ruuveja tuohon pisteeseen?
 

ah-05

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
23 Heinäkuu 2008
Sijainti
Hamina
Vs: Evo 6 turbo keskustelu

Joku erikoinen kierrehän niissä on.Ite tilasin uudet printsportilta.Makso kyl hunajaa mokomat pultit, mutterit ja prikat.Mutta kuten on todettu niin ne on ainoot ja oikeat kestävyydenkin kannalta.
 

cubeqtio

Mr. Cube
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Tammikuu 2009
Vs: Evo 6 turbo keskustelu

Citroenin/Pösön lyhyempi öljypohjan öljyproppupultti sopii suoraan kupariprikan kera. :D Näin mulla.
 

Samppa

Voima hävis, vääntö jäi.
Liittynyt
20 Helmikuu 2008
Vs: Evo 6 turbo keskustelu

cubeqtio sanoi
Citroenin/Pösön lyhyempi öljypohjan öljyproppupultti sopii suoraan kupariprikan kera. :D Näin mulla.

Juu SAS:n tukkimiseen, mutta turbon kiinnitys sarjaan niillä voi olla työlästä.
 

Tommy90

Mitsubishi Lancer evo 6 GSR
Liittynyt
18 Elokuu 2013
Sijainti
KOTKA
Vs: Evo 6 turbo keskustelu

Ookkei. Eli kierre on luultavasti 1.25?
Ja varmaan kovat pultit ois passelit tuohon?
(Ei kellää kierre viilaa ja pulttia jossain? Vois ton jenkan varmistaa?)
 

Ilotalo

Member
Liittynyt
22 Toukokuu 2008
Vs: Evo 6 turbo keskustelu

ah-05 sanoi
Joku erikoinen kierrehän niissä on.Ite tilasin uudet printsportilta.Makso kyl hunajaa mokomat pultit, mutterit ja prikat.Mutta kuten on todettu niin ne on ainoot ja oikeat kestävyydenkin kannalta.

Onko malmi kaivettu ainoasta ja oikeasta kaivoksesta noitten tekemiseen?

10x1.25 ovat. Menee vaan pulttikauppaan ja ostaa sopivan pultin. Mulla taitaa olla 9.8 kovuset pultit ahtimen ja pakosarjan välissä.
 

harrim

Member
Liittynyt
28 Maaliskuu 2012
Vs: Evo 6 turbo keskustelu

Moro kysäsempä sellasta että ku olis hyllyssä pari evo 9 ahdinta niin mistä sen näkee onko se kumpi kun eikös niitä ollu pari eri mallia?
 

Tunari-82

Active Member
Liittynyt
14 Maaliskuu 2005
Vs: Evo 6 turbo keskustelu

http://www.kosunenracing.com/turbo.html
Tuola on jotain evon turbojen numeroita
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Evo 6 turbo keskustelu

Tunari-82 sanoi
http://www.kosunenracing.com/turbo.html
Tuola on jotain evon turbojen numeroita

Tämä puuttuu listasta : 49378-01580 , Evo 9 GSR ns. 80 series , "tehokkain" ja käytettynä arvokkain.
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Evo 6 turbo keskustelu

harrim sanoi
Kiitos vastauksista täytyypä tutkia mitä mallia ne on

Mielenkiinnolla odottelen tarkastus raporttia , ihan vaan siinä mielessä ,että harvoin tulee käveltyä itse hyllyn ohi ja tuumattua ,että "mitäköhän turboja nuo ovat ? " :)
 

harrim

Member
Liittynyt
28 Maaliskuu 2012
Vs: Evo 6 turbo keskustelu

Joo laitan kun ehdin ihmetellä niitä :) ne on isäukolta jääny yhen kaverin luo jemmaan ni en oo nähny niitä vielä :)
 
Ylös Bottom