Evo 7 ajonesto ja huono kylmäkäynnistys

Yazer

New Member
Liittynyt
20 Elokuu 2014
Elikkäs potilaana EVO 7, johon asennettu turbotimer ja jälkiasenteinen ajonesto/varashälytin (TOAD AI606). Aluksi oli käynnistyksen kanssa ongelmia, ei meinannu startata millään, ei edes luvannut. Valot himmeni, mutta mitään ei tapahtunut paitsi usean yrityksen jälkeen saattoi lähteä käyntiin. Vika löytyikin virtalukolta startille menevään johtoon. Samalla otin turbotimerin irti liittimestä ja ohitin ajoneston, eli koko johto on uusittu ja menee nyt suoraan virtalukolta startin solenoidille ilman mutkia. Ja auto toimii muuten niinkuin pitää.
Nyt on vaan kylmäkäynnistyksen kanssa ongelmia. +20c joutuu kylmänä sahaamaan ~5sec käyntiin ja kylmemmällä vähän pidempään. Ongelma ilmeni samaan aikaan kun tein ylläolevat muutokset, kokeilin myös ajoneston johdot kytkettynä, mutta käynnistäminen oli vielä hankalempaa.
Turbotimeri liitettynä en ole vielä kokeillut.
Startin johto oli alunperin yhdistetty flektin releen +(muistaakseni mustavioletti) johtoon, nyt on nekin niinkuin kuuluu eli flekti flektille ja startti startille.
Tosiaan, tuo kylmäkäynnistys nyt ihmetyttää kun sen kanssa ei aikaisemmin ollut hämminkiä.

Myöskin tyhjäkäynti pyörii 2500-3000rpm lähes normaalilämpöihin asti, tämä ilmeisesti vain evoscanilla muutettavissa jos ei tyhjäkäyntianturin putsaus auta?
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: Evo 7 ajonesto ja huono kylmäkäynnistys

Kannattais kattoa et mitä arvoja esim. lämpöanturi antaa Evoscannilla. Tuo nuin korkea tyhjäkäynti ihmetyttää ja vähän huutaisi loggaamista.

Onhan akku ja kaapelit ok? Ettei vaikka startin kaapelin liitin ole hapettunut tms.
 

Yazer

New Member
Liittynyt
20 Elokuu 2014
Vs: Evo 7 ajonesto ja huono kylmäkäynnistys

Evoscan olisi tarkoitus laittaa tilaukseen niin näkisi vähän itsekin, auto tosiaan on ehtinyt vajaa viikon vasta olemaan pihassa. Aluksi starttasi hyvin, mutta ongelma paheni koko ajan ja lähti käyntiin vasta kun veivasi avainta starttiasentoon ja pois useita kertoja, loppujen lopuksi joutui työntämään käyntiin. Alkuperäinen ongelma siis oli, että startatessa kuului naksahdus ja valot himmeni, mutta startti ei lähtenyt pyörimään. Kokeilin putsata ja kiilloittaa maadoituspisteet, akunkengät ja kokeilin suoraan toiselta akulta startille ilman vaikutusta. Purin, putsasin ja testasin startinkin samalla. Yleismittarilla sitten löytyikin, ettei startin herätteelle solenoidiin tullut jännitettä lainkaan ja sulakkeet oli ehjät, virtalukon pohja toimi..
Tämä siis korjaantuikin sillä kun uusin sitten koko matkalta johdon virtalukko -> solenoidi, toadin ajonesto ohitettuna. En tiedä onko sattumaa vai vaikuttaako tuo sitten jollain tapaa tuohon kylmäkäynnistykseen kun alkoi samaan aikaan risaamaan. ??? Pitäisi vielä kytkeä tuo turbotimeri takaisin, testata silläkin ja tarkistaa että bensapumppu lähtee päälle heti. Lämpimänä kyllä lähtee kuin palmun alta käymään.

Edit: Jos turun/rauman seudulta löytyy joku evoscannin omaava ja osaava kaveri niin tuota tyhjäkäyntiä saisi vilkaista, korvausta vastaan tottakai. :peukku
Edit2: Meneekö evo 7 startin johto (mustakeltainen) suoraan startille vai haarautuuko jonnekin muualle? Sähkökuvista näyttäisi haarautuvan engine control modulelle, mutta mistään kohtaa ei näy liitintä kun seurailin.
 

-mulizor-

Member
Liittynyt
16 Marraskuu 2016
Itsellänikin kun ostin evon niin oli ongelmia tuon käynnistyksen kanssa, auto naksautti vaan kun yritti. Aluksi uusittiin akku+startti ongelmat vain jatkuivat välillä lähti käyntiin loistavasti ihan virta avaimesta kääntäen välillä ei ollenkaan. Nyt aina kun starttaan auton käännän virta avaimesta ja samalla painan kytkimen pohjaan niin auto lähtee käyntiin. Onkos tämä joku evon vakio käynnistys tapa kun ei itsellään silloin ollut mitään aavistustakaan moisesta :D
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
CT-korimallin Evoissa on tunnistin kytkin polkimelle ja sun rommi saattaa vaatia että se on painettuna.
 
Ylös Bottom