Evo 7 lämmöt nousee ajossa, ei tyhjäkäynnillä

tonkki

Member
Club Member
Liittynyt
9 Huhtikuu 2019
Tutkin hieman tuota kansipahviasiaa. Tuossa evo 9 pahvi joitain reikiä ei ole mitä seiskan cometicista löytyy ja toisinpäin. Jännä juttu kun tyhjäkäynnillä pelasi, eli vesi pääsi kuitenkin kiertämään jotenkin. No...uusi cometic 1,3mm pahvi tilaukseen ja arpit samalla kun pinnapulttien torx-päät ei näköjään kovin kauaa kestä. Pahvissa liima onkin jo valmiina, eli ilmeisesti liimaa ei käytetä?
 

3x

Member
Liittynyt
3 Elokuu 2010
Tyhjäkäynnillä moottorin tuottama lämpö on vähäistä ( ei tee töitä niin ei tule lämpöhäviöitä ). Kun ajetaan niin esim noin 100 km/h tuottaa häviöitä noin 20-40 KW = menee jäähdyttimeen veden mukana ja eteenpäin menoon tarvitaan noin 20 KW = renkaiden pyöritys.
 

tonkki

Member
Club Member
Liittynyt
9 Huhtikuu 2019
Noniin rojekti etenee. Kaikki korista purettu tovi sitten irti, sisustaan en nää tarvetta ainakaan vielä kajota. Kaikki tukivarret yms. puhalletaan tai muuten kliinataan ja maalataan, jauheella ynnä muulla. Tankin irroitin, muuten ok mutta päällä ruostetta jonnin verran. Jos jollain myydä ruosteeton tankki halvalla niin tarjota saa. Muutoin tietenkin tuosta ruosteet veks ja suojaus. Korigrillin väkersin kahdesta moottoripukista, helpompi kuin että kokonaan itse tekisi. Kori nyt ei paha vielä olekaan, etuiskaritolpat tunnetusti heikoin rasti. Kunnon pesu korille, ruosteet pois ja tarvittavat tökötit pohjaan. Powerflex puslia tulee alustaan. Kannattaako jokaista vaihtaa, taikka mahtaako jostain löytyä koko auton kattava puslasarja edukkaasti, saa vinkata.
 

tonkki

Member
Club Member
Liittynyt
9 Huhtikuu 2019
Unohtui koko topicin päivitys kokonaan.
Eli evo kasattiin kellfordin 272 nokilla sekä vakio jousilla kun rajoittimeen ei kosketa. Muutoin kone käytiin läpi eikä vaurioita ilmennyt joten uudella evo 7/8 cometicin 1.3mm metallipahvilla sekä liimalla kone ja kansi kasaan. Suuttimet kävi finjectorilla, kaikki ok. Öljyiksi valikoitui Teboilin extreme pressure 10w60. Muutakun kone käyntiin ja lämpöseks. Edelleen tuntuisi olevan samaa vikaa, että hetken rauhallisen ajon jälkeen lämmöt lähtee hiljalleen nousemaan. Paikallaan 68c termari. Paikallaan kun taas käyttelee niin lämmöt ei lähde laskemaankaan mutta nousevat hiljalleen. Hetken sammuksissa, jonka jälkee taas normaalissa. Missä vika? Säädätetty ei ole vielä kun ei toimi kunnolla. Enää ei meinaa oma älli riittää.
 

TuplaNokka

PunkkaRacingTeam
Liittynyt
1 Helmikuu 2015
Oliko aftermarket Vai orkkis lämpö mittari? Ja ootko vielä vaihtanu anturia? Ja kasatessa vissii uusit vesipumpun?
 

tonkki

Member
Club Member
Liittynyt
9 Huhtikuu 2019
Lämpömittari orkkis ja anturit vaihdettu jo viime kesänä kun ajateltii vian olivan niissä. Vesipumppuki vaihtui jo aiemmin uuteen joten sillä kasattuun. Kaikki letkut kuitenkin kuumia sekä ylävesiletkussa pieni paine, hieman pinkeä.
 

3x

Member
Liittynyt
3 Elokuu 2010
Unohtui koko topicin päivitys kokonaan.
Eli evo kasattiin kellfordin 272 nokilla sekä vakio jousilla kun rajoittimeen ei kosketa. Muutoin kone käytiin läpi eikä vaurioita ilmennyt joten uudella evo 7/8 cometicin 1.3mm metallipahvilla sekä liimalla kone ja kansi kasaan. Suuttimet kävi finjectorilla, kaikki ok. Öljyiksi valikoitui Teboilin extreme pressure 10w60. Muutakun kone käyntiin ja lämpöseks. Edelleen tuntuisi olevan samaa vikaa, että hetken rauhallisen ajon jälkeen lämmöt lähtee hiljalleen nousemaan. Paikallaan 68c termari. Paikallaan kun taas käyttelee niin lämmöt ei lähde laskemaankaan mutta nousevat hiljalleen. Hetken sammuksissa, jonka jälkee taas normaalissa. Missä vika? Säädätetty ei ole vielä kun ei toimi kunnolla. Enää ei meinaa oma älli riittää.
Onko tosiaan vain 68 C termostaatti ? Eikös ne ole yleensä luokkaa 85 C ?
 

3x

Member
Liittynyt
3 Elokuu 2010
Vakio termari sitä 85c luokkaa. Nyt tosiaan 68c. Saatavilla race.fi:ltä myös 63c.
Jos laittaa termarin letkuun teipillä kiinnin lämpömittarin anturin ( esim sisä / ulko ) joka laittaa muistiinsa min / max lämmön niin pääsee selville missä lämpö jumittaa.
 

tonkki

Member
Club Member
Liittynyt
9 Huhtikuu 2019
Kaikki letkut kun kuumat niin päättelin että vesi kiertää. Kuuluukos noissa olla yksi vaiko kaksi flektia syylärille pakosarjan puolella. Itsellä yksi mishimoton flekti, jolle ohjauskin toimii. Toinen flekti ilmastoinnin puolella edessä.
 

3x

Member
Liittynyt
3 Elokuu 2010
Kun kerran vesi kiertää kuumana niin se ei jäähdy syylärissä kuten pitäisi.
Onko syyläri kauttaaltaan yhtä kuuma ( ei pitäisi olla ) ?
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Kannen tiivisteen kanssa ei kuulu käyttää liimaa. Tasopinnat pitää koneistaa ja kansi asentaa ohjeen mukaan. Veikkaan että liima on nyt syynä tähän.
 

tonkki

Member
Club Member
Liittynyt
9 Huhtikuu 2019
Syyläri kauttaaltaann viileä kun lämmöt nousevat, kädellä pystyy koskemaan hyvin. Letkut kuumat. Ennen oli tuo evo 9 tiiviste, jonka kanssa ei käytetty liimaa, sama ongelma. Otin itse asentamani flektin irti jo. Epäilisin nyt tuota lohkon tasopintaa. Kun kevyesti hioin pienellä suorahiomakoneella pintaruosteita viime vuonna pois lohkopinnasta, kun pihalla seisoi. Hirveästi ei tarvitse hioa että menee kanavoiden välit matalaksi.
 

ragiz

CP9A , ex-CN9A
Liittynyt
13 Heinäkuu 2008
Sijainti
Pudasjärvi
"Syyläri kauttaaltaann viileä kun lämmöt nousevat" ei siellä sillon kyllä vesikierrä oikein. Letkuthan kyllä lämpeävät jonku verran aina, kun kone on kuumana, vaikka vesi ei kiertäisi. Koita nyt toisella syylärillä vielä ennenku koneen purat. Syyläri tukossa tai legendaarinen laitanpa rätin että ei mene likaa :) niitäkin on nähty :)
 

outonaapuri

Active Member
Liittynyt
13 Kesäkuu 2011
Syyläri nyt on onneksi helppo kattoa että menee tavara läpi, eli se kannattanee tehdä tosiaan ensimmäisenä. Toki jos jostain lämpökameran sais niin sillä ois helppo kattoa kiertääkö nesteet oikein.
 

TuplaNokka

PunkkaRacingTeam
Liittynyt
1 Helmikuu 2015
MLS tiivisteille tulee ongelmia jos ei pinnat suorat lohkossa ja kannessa ja mitään tiiviste liimoja ja spraytä ei tulisi käyttää
 

3x

Member
Liittynyt
3 Elokuu 2010
Syyläri nyt on onneksi helppo kattoa että menee tavara läpi, eli se kannattanee tehdä tosiaan ensimmäisenä. Toki jos jostain lämpökameran sais niin sillä ois helppo kattoa kiertääkö nesteet oikein.
Eikös lähes joka kännykässä ole sellainen lämpökamera ominaisuus ( ei tarvitse olla tarkka ).
 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Moderaattori
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Sijainti
kotka
Voisko joku vesiletku olla tukossa tai letkussa palkeenkieli että aiheuttaa moista? Tämä on kyllä mielenkiintoinen juttu enkä malta odottaa syyn löytymistä
 

outonaapuri

Active Member
Liittynyt
13 Kesäkuu 2011
Eikös lähes joka kännykässä ole sellainen lämpökamera ominaisuus ( ei tarvitse olla tarkka ).

Öö ei kai tietääkseni, tosin itse viimeeksi kun vuosia sitten lämpökameraa tarvitsin niin käytin kaverin cat s60 luuria josta löytyy sellainen ihan päteväkin
 

tonkki

Member
Club Member
Liittynyt
9 Huhtikuu 2019
Syylärin otin irti ja siellä kiertää hyvin vesi. Mutta alavesiletkua katsoin vähän tarkemmin niin siellähän olikin letkutulppa juuri sen verran sisällä ettei tunnu kun letkut puristelee läpi. Muutaku letkutulppa/korkki poies ja testaamaan.....eipä nouse lämmöt enään. Eli pienestä se kuitenkin oli kiinni.
 
Ylös Bottom