Evo 8 Suomeen ja sen suorituskyky

M

Misukka

Guest
Jotenkin tämä kiinnitti minun huomioni tuossa sivun alhaalla :p ;D


Mitsubishi Evolution VIII vierailee Helsinki Motor Show:ssa
[18.11.2003]

Frankfurtin autonäyttelyssä eurooppalaisille autoilijoille ensiesitelty Mitsubishi Lancer Evolution VIII on esillä myös Helsinki Motor Show -näyttelyssä Mitsubishin osastolla. Japanissa ja USA:ssa kulttiauton maineen saavuttanut Lancer Evolution tulee myyntiin myös Suomessa ns. katuautona tämän uuden kehitysversion myötä. Ensimmäiset myyntiautot saadaan maahamme huhtikuussa 2004.

Mitsubishi Lancer Evolution VIII on teknisesti erittäin korkeatasoinen ja nopea siviiliauto, jonka juuret löytyvät Mitsubishin moottoriurheilumenestyksestä. Moottorina on 2- litrainen turboahdettu 4G63 - moottori, joka on eri kehitysversioina ollut vauhdittamassa mm. Tommi Mäkistä hänen ainutlaatuiseen neljän peräkkäisen rallin maailman mestaruuden sarjaan. Kadulle kesytettynä tästä tasapainoakselein varustetusta voimanpesästä on säädetty voimaa ulos 265 hv ja vääntöä muhkeat 36.2 kiloa. Moottorin ominaispiirteisiin kuuluvat vesijäähdytetty turboahdin ja ahtoilman jäähdytys sekä ajoviiman että vesiruiskun avulla.

Voima tiehen välitetään viisivaihteisen synkronoidun vaihteiston kautta maailman nykyaikaisimpaan sarjatuotantoauton voimansiirtoon. Voimanjako etu - ja taka -akseleille tapahtuu elektronisesti ohjatun keskustasauspyörästön kautta. Aktiivinen keskilukko toimii kuljettajan valinnan pohjalta kolmen eri perusohjelman (asfaltti, sora ja lumi) puitteissa. Voimanjaon säätöön vaikuttavat mm. ohjauspyörän kääntökulma, autoon vaikuttavat sivuttaiset ja pitkittäiset G - voimat, auton korin asento, turbon ahtopaine, kaasupolkimen asento, moottorin kierrosluku ja jokaisen pyörän pyörintänopeus. Aktiiviseen keskilukkoon liittyy kiinteästi aktiivinen takatasauspyörästön lukko, joka toimii ikään kuin keskilukon parina.

Lähes 250 km/h huippunopeuteen yltävän auton vauhdin hillitsemisestä vastaavat BREMBOn valmistamat suurikokoiset jäähdytetyt levyjarrut edessä ja takana. Edessä jarrulevyjen koko on 17", joita vasten paloja puristavat nelimäntäiset jarrusylinterit. Takana pysähtymisestä huolehtivat 16" jarrulevyt ja kaksimäntäiset työsylinterit. Auton hallittavuudesta kaikissa olosuhteissa jarrutuksen aikana huolehtii lukkiintumaton ABS- jarrujärjestelmä, joka on sähköisesti yhteydessä auton voimansiirtoon.
 
Jatketaan OT:lla :) ...Eli kertokaahan nyt onko tuossa evossa todellakin "vain" 265hv ??? Onhan sekin ihan hyvin, mutta verrattuna aikaisempiin evoihin niin kyllähän tuo varmaan jo tuntuu ja kun evo8 on varmaan painavampikin kuin vanhemmat?
Naureskelin viime vuonna Jenkkilän autoharrastajille kun saivat "evo8:n", jonka tehoa oltiin laskettu Japanin mallista, mutta Eurooppalaisille näyttäisi käyvän vielä kehnommin :-\ Onko tuo nyt sitten päästöjen takia?
 
Hmm 265 heppaa vai... mun mielestä se vähän enempi... jotain 270hp...

Tuo 270 heppaa menee ainakin ihan just noide suomen painoteho lakipykälien mukaan....
 
ettei toi nyt vaan ole samaa pykälien viilaamista ku Japanissa on ollut aina (max 280hv) ja ilmeisesti nyt levinnyt eurooppaan (max teho-painosuhde).

Hommahan etenee vaan silleen, että ilmoitetaan vaan kullekin pykälälle sopiva tehomäärä, mutta todelliset tehot on sitten eri juttu..... olihan EVO7 280hv ilmoitettu, mutta 300hv todellisuudessa....(mitattu Suomessa)
 
En tiiä kauan suomessa tuo painoteho raja on ollut...
eli 7Kg/kW ei saa mennä alle...

Evo 8:sin kohdalla menee aika liki:

1410Kg / 7 = 201,43kW = 269,9hv.
 
asiasta kukkaruukkuun,tuntuu jotenkin pelleilyltä toi teho/paino suhde juttu.esim.moottoripyörät180kg/180hv
pitäskö niidenkin tehoa laskea esim johonkin 50 heppaan ,mahtas olla melkosta vauhdin hurmaa.
 
Ei tuo tehopaino mitään tehdastekoisia autoja koske. Miettikää nyt vähän, onhan tuon alittavia vaikka kuinka paljon myynnissä ja rekisterissäkin. Liekö sitten joku poikkeuslupa näillä tehopeleillä?

Se koskee käytännössä vain mattimeikäläisen tekemiä muutoksia.

Otetaan nyt vaikkapa kaksi esimerkkiä:
Ferrari Modena 360, noin 1400 kiloa 295 kW
Audi A6 RS6 V8 4.2 quatro biturbo alle 2000 kiloa, 331 kW
 
njoo siis totta on että tuo koskee lähinnä omaviris kärryjää.... en tullutkaan sitä ajatelleeks...

Hyvä esimerkki toi uus Mercedes SLR McLaren....460kW

1768Kg / 460kW = 3.84Kg/kW

**tu tää on kyl pelleilyy tää suomen lakisäädäntö näis asiois... :mad:
 
No joo eiköhän toi 265 kaakkia riitä joka jampalle luulen että kun päästään veuhtiin niin hyvin äkkiä auto vie miestä tai poikaa eiköhän tossa ole jo sellaiset ajo ominaisuudet et kuskin taidot+rohkeus loppuu ensin.
 
Pitäisköhän mennä ruinaamaan palkankorotusta? Voi olla, ettei "mä haluun evon" oikein riitä perusteluksi ja vaikka riittäisikin niin Evo 8:t mätänisivät jo romiksella kun sellaiseen olisi varaa... :-\
 
Unelmiahan täytyy olla ;D

Sit kun oon kauppakorkean käyny nii ryhdyn pisnesmieheksi ja ostan tollasen ;D

Ihan tykkihan toi olis.... erottuis aika lailla muista pisnesmiehistä.... muut ajelee Volvoilla ja Bemareilla.... ja meikä ajelis.... EVO-Lankulla ;D ;D ;D
 
teme sanoi
Mr. Pimennys sanoi
Kellään mitään varmaa tietoa, millä hintaa tuota tullaan myymään Suomessa?

Eikös se jotain 63 000€ ollut.

noilla paikkeilla se tulee olemaan...
varmasta lähteestä tullut "hintahaarukka" kertoo että se tulee sijoittumaan 63:n ja 68:n väliin.
 
http://www.saunalahti.fi/teme666/Helsinki%20Motor%20Show%202003/imagepages/image4.html :eek:
 
Auton perse on autossa onnistunut ( persefetissiä ;D), mutta keula ei kyllä ole kauneimmasta päästä :p

Mutta kauneushan on katsojan silmissä 8)
 
Takaisin
Ylös Bottom