EVO ECUjen pin-järjestykset

Petteri K

New Member
Liittynyt
24 Elokuu 2009
Löytyykö evo 4 ecu:n pin-järjestyksestä minkäänlaista kaaviota? Evo kasiin löysin vastaavan.
Onko kaikissa evojen ecuissa nelosesta kasiin asti, sama pin-järjestys? Itse ymmärsin että olisi, mutta korjatkaa jos olen väärässä.
 
Vs: EVO ECUjen pin-järjestykset

Petteri K sanoi
Löytyykö evo 4 ecu:n pin-järjestyksestä minkäänlaista kaaviota? Evo kasiin löysin vastaavan.
Onko kaikissa evojen ecuissa nelosesta kasiin asti, sama pin-järjestys? Itse ymmärsin että olisi, mutta korjatkaa jos olen väärässä.

Ei ole sama pinnijärjestys, pieniä eroja löytyy. Linkitän myöhemmin pinnijärjestykset tähän jos muut eivät ehdi ensin.
 
Vs: EVO ECUjen pin-järjestykset

Joo elikkä löysin itsekkin jo pienen tahimisen jälkeen http://www.lancerregister.com/showthread.php?t=196839 :)
 
Vs: EVO ECUjen pin-järjestykset

Ja tässä hyvä yhteenveto eri mallien ecujen eroavaisuuksista eli esim. miten laitat Evo4 tilalle uudemman Evo5-8 ecun:
http://www.limitless.co.nz/EvoScan/roms/www.evoscan.org_Mitsubishi_Evo_ECU_Pinouts.xls
 
Vs: EVO ECUjen pin-järjestykset

Onko toi evo 6 ecu flässättävä? Mitä se vaatii istuakseen evo 4,pakokaasun varotusvalo ei toimi mut muuta?
 
Vs: EVO ECUjen pin-järjestykset

MMracing sanoi
Onko toi evo 6 ecu flässättävä? Mitä se vaatii istuakseen evo 4,pakokaasun varotusvalo ei toimi mut muuta?

On. Vaatii paikalleen laiton ja yhden piuhan lisäämisen jos haluaa flashata.
 
Vs: EVO ECUjen pin-järjestykset

Kiitos nopeesta vastauksesta.Eli suoraan kiinni ja ajoa!
 
Vs: EVO ECUjen pin-järjestykset

Pakokaasun lämpöanturin piuha kuuluisi sitten maadoittaa (sensor ground vitosessa ja kutosessa), vaikka siihen ecun kiinnityspultin alle.
Niin ja tietenkin se pää joka ecusta tulee, ei se joka menee anturille jonka voi vaikka vaan teipata piiloon. :)
 
Vs: EVO ECUjen pin-järjestykset

On se internet ihmeellinen!
Bensapumppu,560cc suuttimet ja 33 piuha poikki.
Tuossa: http://30-130.com/showthread.php?t=284663
 
Vs: EVO ECUjen pin-järjestykset

Itselläni ei tarvinnut piuhaa 33 katkaista (vitosen ecu nelosessa), lataa kyllä. Suuttimet vaihtuu bolt-on, bensapumppua en ole vielä vaihtanut mutta eiköhän sinne 255 walbro tule laitettua kunhan kerkeän. Näkyy olevan 4-9 sama bensanpaineensäädin joten ei pitäisi olla overrun ongelmaa kuten 1-3 evoissa ja 6g galantissa vakion säätimen ja tehokkaan pumpun kanssa.
 
Vs: EVO ECUjen pin-järjestykset

Ei ole tarvinut piuhaa 33 katkoa eikä sensor groundin maadoittaminen ole mitenkään välttämätöntä, yhdistyy jonkun muun pinnin kautta kuitenkin.
 
Vs: EVO ECUjen pin-järjestykset

Joo ei ole pakollista, itsellä unohtui aluksi roikkumaan tuo sensor ground piuha kun sen katkaisin ja käynnistyi ja kävi ihan normaalisti. Lämpövaroitusvalo palaa kokoajan jos se piuha on maadoitettu joten katkaista se ainakin pitänee(?). En kokeillut jättää paikalleen sellaisenaan.

Jos hifistelemään alkaa niin periaatteessa sensoridata on hieman tarkempaa jos niillä on se oma maansa erillään, mutta aika akateemista varsinkaan kun ei se evon ecu niin supertarkka ole.
 
Vs: EVO ECUjen pin-järjestykset

Mistä pinnistä nyt oikein puhut sen sensor groundin yhteydessä? Kytkentäkaavion mukaan pinnit 74 ja 77 olisivat NC Evo 6:ssa, ainakaan eivät sattuneet silmään nopeasti selailtuna.

Lämpöanturille tai sen johdoille ei tarvitse muistaakseni tehdä mitään jos anturi on vielä olemassa. Jos ei ole niin oikosulku piuhoihin kuskin penkin alla sammuttaa valon. ECU:n päässä ei tarvitse muokata mitään.
 
Vs: EVO ECUjen pin-järjestykset

Itse asiassa tässä juuri selailin kytkentäkaaviot läpi ja tulin siihen tulokseen että tuo aiemmin pasteamani excel-tiedosto eroavaisuuksista on virheellinen, pin 40 (katin lämpöanturi nelosessa) ei ole kytketty 5-8 ecuissa yhtään mihinkään. Mistä lie tullut sinne tuo virhe että olisi muka sensor ground..
Kaikissa näissä tapauksissa sensorien maadoitukset menee jotain muuta kautta, suoraan moottorin maapisteisiin tai johonkin muuhun yhteiseen maahan. Jos ne olisi omalla dedikoidulla sensorimaallaan (kuten esim. joissain eurooppalaisissa ecuissa on), niin ei auto tai ainakaan kaikki sensorit toimisi jos sensorimaa olisi kytkemättä, jotkut anturit kun eivät välttämättä maadoita kierteen tms. kautta suoraan.

Eli joo, vaikuttaisi siltä että ei tarvi oikeasti mitään muuta kuin heittää se ecu paikalleen ja jos lataa niin mitään muuta ei tarvi tehdä. Paitsi nelosessa lisätä se reflash piuha pinniin 79 jota varten voi siirtää vaikka sen katin lämpöanturin pinnin tyhjään koloon liittimessä ja ottaa sitä kautta käyttöön.

Erikseen vielä lukee tuolla ohjeissa seuraavasti:
"Evo 4 only: Disconnect pin 40 and ground cable or connect to pin 92 sensor ground *definitely required"

Ilmeisimmin ei pidä paikkaansa.

Muuten nuo pinnit taitaa olla ihan oikein, evoscanin kotisivuilta muistaakseni tuon tiedoston löysin.
 
Vs: EVO ECUjen pin-järjestykset

jcarlson sanoi
Muuten nuo pinnit taitaa olla ihan oikein, evoscanin kotisivuilta muistaakseni tuon tiedoston löysin.

Liekö ihan oikein sittenkään.

Lämpöanturin pinnit ovat 74 ja 77.

40 on lähtö mittaristossa olevalle varoitusvalolle. En nyt ihan äkkiseltään löytänyt kytkentäkaaviosta että siitä olisi äkkiä tullut sensor ground joten epäilen tätäkin. Perustelen epäilyn mm. sillä että Evo 4 ECU sytyttää varoitusvalon maadoittamalla pinnin. Jos pinni 40 olisi maa Evo 5-6 ECU:ssa niin silloin valon pitäisi palaa koko ajan. Näin ei kuitenkaan tapahdu.

Älkää tehkö yhtään mitään näille pinneille, jos ei ole tarvetta. Jos ei mitenkään muuten saa sopivaa johtoa eikä johtosarjan kannibalisointi haittaa niin ottaa sitten jomman kumman noista 74 tai 77 piuhoista poikki ja siirtää pinnin toiseen paikkaan.
 
Vs: EVO ECUjen pin-järjestykset

Jep, jos pin 40 olisi maa 5-6 ecussa (maataso on kuitenkin ecun sisällä yhdessä) niin palaisi valo kokoajan kun 5-6 ecun heittää tilalle. Eli lienee vaan N/C.
Tosiaan minunkin kytkiksessä 4 ecun pin 40 on mittariston varoitusvalon maadoitus, 74 ja 77 on tuossa excel-tiedostossakin anturin syöttö ja maadoitus ja 40 "exhaust temperature warning lamp" viittaa varoitusvalon maadoitukseen. Ko. johdon katkaistuani kokeeksi sen maadoitin ja varoitusvalo syttyi, johto irti ei luonnollisestikaan pala.

Tosiaan yhteenvetona 5-6 ecu on ihan rehellisesti bolt-on neloseen ilman johtosarjan muokkailua, suuttimiakaan ei ole täysin pakko vaihtaa JOS muuttaa deadtimet ja suutinkoon flashille. Evo3 ecun rommilta löytyy arvot kyseisille ja MLR:lta myös jostain postauksesta ne löysin.
 
Vs: EVO ECUjen pin-järjestykset

Melko isosti jouduin itse vääntämään, kun USDM kasin boksin laitoin vitoseen. Suosittelen hommaamaan tollasen jatkon johtosarjaan, jos hommaan alkaa. Ja tosiaan jos kasin boksia meinaa laittaa, niin ei taida liittimet käydä kuin usdm:stä tai 260:stä (ja JDM?) kiinni näihin vanhempiin?

piuhat.jpg


Vaikeus voi tietysti johtua siitä, että asentaja (minä) oli niin käsi, mutta hieman enemmän joutui selvittämään mitä nosita kytkentäkaavioista ensi silmäyksellä osasi eroja löytää. Ja sen lisäksi noita kaavioitakin löytyi netin ihmeellisestä maailmasta ainakin kahta erilaista, joten eihän se kerrralla osunut kohdalleen. Flektille joutui rakentamaan erillisen ohjauksen, koska se ei jostain syystä suostunut toimimaan oikein vaikka sen käänsi ilmastoinnin releille. Tuohon en vastausta itse löytänyt, miksi näin. Käynnistyi vain sillä isommalla lämpörajalla.

Pinni 73 MDP-sensor. Tuo vaati omassa ainakin MAP:a vastaavan jännitteen, että sai vikavalon sammumaan. Siihen voi joutua jotain keksimään, jos auto toimii maffin perässä.
 
Vs: EVO ECUjen pin-järjestykset

Eipä tuosta 5-6 Ecusta puutu muuta olennaista enää kuin "CEL on knock" ja vaihdettavat kartat. Ne kun vielä saavat toimimaan niin alkaa olla ihan hyvä ja loputkin syyt vaihtaa 7-8 Ecuun häviävät. 2-byte load saatiin juuri toimimaan.
 
Takaisin
Ylös Bottom