EVO IV:n moottorin lämpöihmettelyä.

Naffetti

New Member
Liittynyt
27 Huhtikuu 2015
Terve, koitin tossa haussa etsiä vastausta mutta ei tuottanut tulosta joten vinkkejä, linkkejä tai tietoa kysyisin nyt viisaimmilta ja kokeneimmilta EVO harrastajilta. Itse tottunut muun merkkisiin vehkeisiin joten hieman totuttelua tässä haetaan sillä tuli mahdollisuus osta tämmönen pitkään jo "haaveissa" ollut malli pari viikkoa sitten, joten oli pakko tuoda kotiin :)
Kysymykseen siis: ihmettelen kun IV:ssa tuntuu noi lämmöt nousevan hämmästyttävän nopeasti "käyntilämpötilaan", eli snadisti keskikohdan alueella.. puhun siis ihan parista minuuteista kylmäkäynnistyksen jälkeen. Luin että lämpötilaanturin/johtojen/mittarin huonosta johdoista jne on jonkin verran tapauksia ollut mutta tämä siis nousee/laskee kun viilenee ihan loogisesti pers.tuntumalla ainakin eikä heilu yhtään turhaan.
Ainakin yläletku syyläriin tuntuu lämpenevän aika nopsaa ja pidemmän ajan jälkeen alavesiletku. Täten ilmeisesti toimii pumppu ja termari kuten pitäis. Ja kabiiniin tulee kanssa hyvin lämpöö.

Onko kellään siis tietoa kuinka nopeasti ton mittarin tulisi nousta ja millaisella aseikolla se toimii, lineaarinen tai progressiivinen jollain lailla?
Lähinnä haluaisin tietää onko tarpeetta huoleen kun ei tottunut tämmöseen "äkkipikaiseen" mittariin ??? ;D

(Autossa ei ole tällä hetkellä mikään lisämittari - mietinnän alla.)
Kiitos jo etukäteen :)
 
K

kirppu1990

Guest
Vs: EVO IV:n moottorin lämpöihmettelyä.

Lämpömittarin nopea nousu on normaalia. Henk.koht. kokemus, että yksi parhaiten/nopeiten lämpeneviä autoja mitä olen nähnyt, jopa talvella. Syytä huoleen ei siis ole.
 

simppako

Member
Liittynyt
11 Huhtikuu 2013
Sijainti
Joensuu
Vs:

Ja kannattaa pitää mielessä että vaikka lämmöt näyttää normaalia niin heti ei kannata antaa hulluna kenkää, mm. öljyt ei kuitenkaan kerkee lämpeemään ihan niin nopeesti.
 

Naffetti

New Member
Liittynyt
27 Huhtikuu 2015
Vs:

simppako sanoi
Ja kannattaa pitää mielessä että vaikka lämmöt näyttää normaalia niin heti ei kannata antaa hulluna kenkää, mm. öljyt ei kuitenkaan kerkee lämpeemään ihan niin nopeesti.

Juu ei tosiaan :)

yllättyy vaan kun niin perkuleen nopea lämpeämään :D mielenkiinnosta ois kiva tietää millainen asteikko siinä on.
täytyy harkita ton öljylämmön/painemittarin ostamista tohon.
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: EVO IV:n moottorin lämpöihmettelyä.

Naffetti sanoi
mielenkiinnosta ois kiva tietää millainen asteikko siinä on.

Ihan samanlainen kuin muissakin autoissa. Näet siitä kaksi asiaa :

A: Onko moottori kylmä
B : Onko moottori lämmin , (viisari noin "vaaka"-asennossa on 85-90 C vedenlämpö) , käyttämällä jotain Aftermarket tai "Race" termostaattia saat viisarin laskemaan hivenen alaspäin.

Muuta siitä ei näe tai muuta se ei kerro.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: EVO IV:n moottorin lämpöihmettelyä.

Se mittari on epätarkka, mutta kyllä Evon 4G63 on nopea lämpenemään, jotain hyötyä siitä heikosta hyötysuhteesta osakuormalla (eli suuresta kulutuksesta) pitää olla. Öljyt lämpenevät tosin huomattavasti vettä hitaammin.
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: EVO IV:n moottorin lämpöihmettelyä.

Ja ei ole lineaarinen mittari.
 

Naffetti

New Member
Liittynyt
27 Huhtikuu 2015
Vs: EVO IV:n moottorin lämpöihmettelyä.

Eipä siinä mitään, kiitos ja kumarrus pikaisista vastauksista! Selkensi ja rauhoitti mieltä :) lisäyksenä on nyt asennetu, ilmeisesti EVO VI syylari - karkeasti centin paksumpi kuin se mitä omassa ainakin oli. Heittämälle se sinne lensi kuitenkin... tuskin huononsi asiaa :D
 
Ylös Bottom