Evo V konerikko

Sandeels

Member
Liittynyt
10 Maaliskuu 2016
Äsken päätti evo sitten sanoa itsensä irti. Täydestä laulusta yhtäkkiä tehottomuus ja hirveä kilinä ja kolina. Yhden pytyn tulppa ja puola ihan märkänä öljystä eli mäntään reikä tms eli täys koneremppa eessä? Mistäs kannattais alkaa osia haalimaan jne kun ei ole oikein näistä mitsun koneista kokemusta. Varmaan kannattavinta kasata kone takokamoilla kun uudessa koneesa voi käydä samanlainen poksahdus ihan milloin vaan..?
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Evo V konerikko

Selvitä myös mikä rikkoi koneen, ettei uusi kajahda samanlailla. (suutinvika , tulppa rikko tms)
 

MitsuT

"muista tankata!"
Liittynyt
26 Joulukuu 2007
Sijainti
rovaniemi
Vs: Evo V konerikko

täältä löytyy valmis kone takokamoilla. Jne.... 1,1bar 397hv/580nm.
 

Sandeels

Member
Liittynyt
10 Maaliskuu 2016
Vs: Evo V konerikko

MitsuT laitappa siitä koneesta vähän tarkempia tietoja yv:llä, jos tuo tämänhetkinen on täysin menetetty tapaus niin olisin hyvinkin kiinnostunut. Tänään alkaa purkaminen että mikäs siellä on mennyt.. tulpat oli kaikki ainakin hyvän näköisiä.. suuttimista en tiedä.
 

cubeqtio

Mr. Cube
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Tammikuu 2009
Vs: Evo V konerikko

Mulla melkein täydellinen vakiokone evo 6 nokalta. Turbo ja imusarja kans.
 

Sandeels

Member
Liittynyt
10 Maaliskuu 2016
Vs: Evo V konerikko

Tässä nyt on vakavasti harkinnassa rakentaako koneen itse takokamoilla kun just pääsin sisään ajoneuvotekniikan AMK:iin jossa onnistuisi luuultavasti koneistukset sun muut kohtuurahalla vai ostaa valmis takokone, tosin hinnoista ei ole pahemmin hajua. Jaksaisiko joku ystävällisesti listata mitä kaikkea tuohon koneeseen kannattaa vaihtaa jos esim kangen laakeri mennyt, männänrengas tai mäntä sulanut ja paljonko osat maksaisi takokamoina (ei kiina), + tiivisteet, laakerit jne mitä koneen kasaukseen tarvitaan? Tavoitteena olisi saada vähän enemmän tehoa irti kun vakiossa mutta luotettavuutta tarvitsisi hieman lisää, kun en tätä hajonnutta mottia kerennyt montaa kertaa oikeasti laulattamaan ennen kun posahti... Tosin en tiedä oliko tuo vain niin loppuun rääkätty valmiiksi.. Mitä mieltä on muut foorumilaiset mikä olisi kannattavaa tehon ja kestävyyden kannalta suhteutettuna rahamäärään että useammin vakiokone vai takokone?
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Evo V konerikko

Sen perusteella mitä olen rakennettuja moottoreita seurannut niin riski epäonnistumiseen on aika iso siinäkin.

Jos tehotavoitteet ovat < 400 hv vakioahtimella niin sanoisin että Evo 8 vakiokone olisi hyvä ratkaisu tai 9 alakerta ja vanhempi kansi.

Sitten jos aletaan menemään neljänsadan yli takokamoilla rakennettu moottori saattaa olla turvallisempi.

Uusiksi menee tuollaisessa tapauksessa todennäköisesti ainakin seuraavat jos kunnollista tehdään:
- kampiakseli
- takokanget
- takomännät
- öljypumppu
- vesipumppu
- jakopään osat
- kannen kunnostus, mahdollisesti uudet ohjurit, seetien koneistus, ehkä osa tai kaikki venttiilit uusiksi
- kaikki laakerit
- öljynjäähdytin letkuineen
- turbon huolto
- moottorin tiivistesarja
- nesteet, öljyjä sisäänajoon, suodattimia sisäänajoon jne
- tasapainoakselien poistosarja
- termostaatti
- suuttimien mittaus ja huolto

Osiin palaa useampi tuhat euroa rahaa ja työt päälle.
 

Sandeels

Member
Liittynyt
10 Maaliskuu 2016
Vs: Evo V konerikko

ast sanoi
Sen perusteella mitä olen rakennettuja moottoreita seurannut niin riski epäonnistumiseen on aika iso siinäkin.

Jos tehotavoitteet ovat < 400 hv vakioahtimella niin sanoisin että Evo 8 vakiokone olisi hyvä ratkaisu tai 9 alakerta ja vanhempi kansi.

Sitten jos aletaan menemään neljänsadan yli takokamoilla rakennettu moottori saattaa olla turvallisempi.

Uusiksi menee tuollaisessa tapauksessa todennäköisesti ainakin seuraavat jos kunnollista tehdään:
- kampiakseli
- takokanget
- takomännät
- öljypumppu
- vesipumppu
- jakopään osat
- kannen kunnostus, mahdollisesti uudet ohjurit, seetien koneistus, ehkä osa tai kaikki venttiilit uusiksi
- kaikki laakerit
- öljynjäähdytin letkuineen
- turbon huolto
- moottorin tiivistesarja
- nesteet, öljyjä sisäänajoon, suodattimia sisäänajoon jne
- tasapainoakselien poistosarja
- termostaatti
- suuttimien mittaus ja huolto

Osiin palaa useampi tuhat euroa rahaa ja työt päälle.

Kiitos tästä! Puhutaanko tuollaisessa takosetissä pelkkien osien hinnassa tonneista vai kymppitonneista? Evo 8-9 koneestakin saa meinaan maksaa helposti 5000e + siihen ahdin, johtosatsit, ECU ja muut työt että saa sen mosan istutettua vitosen keulille ja jos vaikka vähän enemmällä saisi takokamat tuohon vanhaan lohkoon niin en kahta kertaa miettisi jos takokamoilla kestää enemmän.
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Evo V konerikko

Sandeels sanoi
Kiitos tästä! Puhutaanko tuollaisessa takosetissä pelkkien osien hinnassa tonneista vai kymppitonneista? Evo 8-9 koneestakin saa meinaan maksaa helposti 5000e + siihen ahdin, johtosatsit, ECU ja muut työt että saa sen mosan istutettua vitosen keulille ja jos vaikka vähän enemmällä saisi takokamat tuohon vanhaan lohkoon niin en kahta kertaa miettisi jos takokamoilla kestää enemmän.

Vain taivas on rajana. Mutta osat : 2500€-4000€ on luultavasti normaali vaihteluväli ? (riippuen ihan mitä haluaa , maksaako männistä+kangista yht 1000€ vaiko pelkistä kangista saman ? Löytyykö jostain hyvä vähän ajettu E9 kampura 300-400€ vai joudutko ostamaan uuden yli 1000€ hintaan ?)

Itse kiinnittäisin huomiota osissa niiden painoon , vakio sisuskalut ovat edullisempia takokamoja kevyempiä. Kaikkein paras yhtälö olisi jos uudet osat olisivat samanpainoisia tai kevyempiä kuin alkuperäiset.

Kierrosherkkyys pysyy samana tai paranee , laakerit kestävät pidempään kun pyöritettävä massa on pienempi.
 

Sandeels

Member
Liittynyt
10 Maaliskuu 2016
Vs: Evo V konerikko

http://www.japanmoottorituonti.fi/moottorit.php?oid=28&id=15
Tuolla näyttäisi olevan Evo 8 ja 10 koneita myytävänä. Onko kenelläkään kokemusta kyseisestä puljusta?
Millainen homma tuo evo 8 tai uudemman mosan istuttaminen on vitosen keulille ja mitä hommassa tulee tarvitsemaan ahtimen ja moottorin lisäksi (meneekö vitosen loota yms bolt on kiinni kasin koneeseen)? Miten tuo evo 8 kone eroaa sisuskaluiltaan vitosen koneesta, onko kestävämpi jne? Pitääkö esim moottorinohjaus jne uusia? Tuohon hintaan tosin menee jo harkintaan että alkaako kasaamaan konetta itse niin sitten ainakin tietäisi että osilla on ajettu sen 0 km kun noistahan ei ikinä tiedä posahtaako ekassa startissa. ;D
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Evo V konerikko

Sandeels sanoi
http://www.japanmoottorituonti.fi/moottorit.php?oid=28&id=15
Tuolla näyttäisi olevan Evo 8 ja 10 koneita myytävänä. Onko kenelläkään kokemusta kyseisestä puljusta?
Millainen homma tuo evo 8 tai uudemman mosan istuttaminen on vitosen keulille ja mitä hommassa tulee tarvitsemaan ahtimen ja moottorin lisäksi (meneekö vitosen loota yms bolt on kiinni kasin koneeseen)? Miten tuo evo 8 kone eroaa sisuskaluiltaan vitosen koneesta, onko kestävämpi jne? Pitääkö esim moottorinohjaus jne uusia? Tuohon hintaan tosin menee jo harkintaan että alkaako kasaamaan konetta itse niin sitten ainakin tietäisi että osilla on ajettu sen 0 km kun noistahan ei ikinä tiedä posahtaako ekassa startissa. ;D

Äkkiseltään katsottuna melko jäätäviä hintoja. Kyllä käytetyn vitosen moottorin pitäisi irrota max 2000€ tai en itse maksaisi enempää... (ennen kun kysyt niin samaan hintaan pitää myös kasin mootorin löytyä...)
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Evo V konerikko

Toi ajettu "noin 60tkm" ei ole mistään todistettavissa... se noissa pitää muistaa.
 

Sandeels

Member
Liittynyt
10 Maaliskuu 2016
Vs: Evo V konerikko

Äkkiseltään ajateltuna siis olisi varmempia ajokilometrejä edessä jos kasaisi vaan uudet kamat tohon vanhaan lohkoon, mikäli se on vielä käyttökelpoinen? Löytäisi nyt aikaa purkaa niin näkisi mitä sieltä poksahti... Aika pitkälle varmaan näkee sillä että kansi pois ja öljypohja pois? Sitten vaan käsillä vatkaa jokasta osaa jokasuuntaan että saa mahdollisen laakeririkon tms paikallistettua ja mäntävauriot näkee silmällä? Vähän jäi häiritsemään kun jokainen kone mitä tähän asti mennyt sammunut kerralla ja mennyt aivan mössöksi kun tuo tosiaan kävi, käynnistyy jne, tosin käy vaan vajailla, kalkattaa saakelisti eikä voimaa ole ollenkaan. Tuli semmonen mieleen että mitä tuo vitosen vakiokampura kestää, eli kannattaako sitä käyttää vielä uuden koneen kasauksessa mikäli on ehjä vai suosiolla hankkia billetkampura tjtnsp ??? Ja ei, en halua tästä mitään kuurakettia vaan hyvän luotettavan kesäkäyttiksen jolla voi käydä ratapäivilläkin eli se 400hp riitää.. Eli siis mielummin niin päin että extrakilometrejä kuin extraheposia ;D
 

Sandeels

Member
Liittynyt
10 Maaliskuu 2016
Vs: Evo V konerikko

Sandeels sanoi
Tuli semmonen mieleen että mitä tuo vitosen vakiokampura kestää, eli kannattaako sitä käyttää vielä uuden koneen kasauksessa mikäli on ehjä vai suosiolla hankkia billetkampura tjtnsp ??? Ja ei, en halua tästä mitään kuurakettia vaan hyvän luotettavan kesäkäyttiksen jolla voi käydä ratapäivilläkin eli se 400hp riitää.. Eli siis mielummin niin päin että extrakilometrejä kuin extraheposia kunhan vähän paremmin menee kun vakio.

Tähän kaipailisin vastausta?
 

cantoona

EVO-1**
Liittynyt
7 Marraskuu 2009
Sijainti
Askola
Vs: Evo V konerikko

http://m.nettivaraosa.com/kilpa-autoilu/2315526?vifAdCount=22&vifNav=Y#2
Vaihtoehto?
 

Sandeels

Member
Liittynyt
10 Maaliskuu 2016
Vs: Evo V konerikko

cantoona sanoi
http://m.nettivaraosa.com/kilpa-autoilu/2315526?vifAdCount=22&vifNav=Y#2
Vaihtoehto?

Kiitos tästä, pitääpä ottaa yhteyttä ja kysellä lisätietoja! Noissa käytetyissä rakennetuissakin koneissa pätee varmaan sama kuin käytetyissä vakiokoneissa, että mistään ei ole varmuutta, paljonko ajettu, kilahtaako samantien vai toimii kun junan vessa? Tällaisia linkkejä jos sattuu porukalla tulemaan vastaan niin olisin kiitollinen jos ne tänne postattaisiin, itsellä kun ei hirveää haukankatsetta ole.
 

cubeqtio

Mr. Cube
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Tammikuu 2009
Vs: Evo V konerikko

Sandeels sanoi
Kiitos tästä, pitääpä ottaa yhteyttä ja kysellä lisätietoja! Noissa käytetyissä rakennetuissakin koneissa pätee varmaan sama kuin käytetyissä vakiokoneissa, että mistään ei ole varmuutta, paljonko ajettu, kilahtaako samantien vai toimii kun junan vessa? Tällaisia linkkejä jos sattuu porukalla tulemaan vastaan niin olisin kiitollinen jos ne tänne postattaisiin, itsellä kun ei hirveää haukankatsetta ole.

Mun koneen saa alle mun pyynnin jos ei tarvitse kaikkea mukaan (esim turboa, imusarjaa jne..). Eli jos tarve vaan koneelle ilman apulaitteita/lisukkeita.

On varmasti toimiva ja ehjä. Kampuran tunnistin puuttuu ja ehkä jotain venakopan pultteja. Saa kasan kaikkea mukaan. 196tkm ajettu ja huollettu hyvin.
 
Ylös Bottom