Evo V raidetangon ulompi pää liian lyhyt?

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Tein pientä huoltoa evolle kun ei huvita ajella tuolla loskassa. Nyt kun kaiken piti olla valmista ilmeni ongelma:

Raidetangon ulompi pää vaikuttaisi olevan liian lyhyt. Vertasin uusia osia vahoihin ja toinen vanhoista päistä näyttäisi olevan aavistuksen(noin 5mm) pidempi kuin uusi. Seurauksena haritus ja raidetangon kierteen loppuminen ennen kuin pyörä olisi suorassa.
Eihän tuommoisen eron pitäisi kuitenkaan vielä vaikuttaa mihinkään. Arvelin aluksi että minulla on väärä rt pää mutta vika taitaa olla jossain muualla.

Lista asioista joita huolsin ja jotka voisivat jollain tapaa vaikuttaa:
Oikea pyöränlaakeri vaihdettu.
Vasemman vetarin suojakumit vaihdettu eli vetari oli irti. Napautin vetarin paikoilleen mutta voiko se jäädä liian ulos? ->koko napa liian kaukana?
Etu alatukivarsien puslat vaihdettu. Taaemmas laitoin Casteria muuttavan puslan, joka muuttaa hieman tukivarren asentoa. Voiko vaikuttaa?`
Koiranluut vaihdettu.
Vaihdoin myös vasemman puoleisen rt suojakumin.

Ennen huoltotoimenpiteitä ratti oli suorassa. Irrottaessani vanhat rt päät laskin montako kierrosta pyörhtivät kierteeltä pois ja laitoin uudet yhtä monta kierrosta kiertäen paikoilleen, seurauksena ratti vinossa ja vasen etupyörä haritti. :seina

AUTTAKEE! Haluan ajamaan tolla autolla kun kohta tulee lumet ja hauskat kelit.
 
Vs: Evo V raidetangon ulompi pää liian lyhyt?

Tarvikeosa kyseessä? On tullut vastaan tapauksia jossa rt-pään kierteet ei ole riittäneet. Tarvike merkin vaihto auttanut.

Voithan tönärillä mitata kierteiden pituudet vanhasta ja uudesta.

Edit. 5mm on aika iso pituusero rt-päässä.
 
Tarkistas ettei ole keskitys pielessä, pyöriikö ratti yhtämonta kierosta/kieros osaa molempiin suuntiin keski asennosta, sillä jos se on pielessä niin aurauksien säädössä on käynyt käpy
Mahdollisesti ratti yhden hampaan sivussa
 
Vs: Evo V raidetangon ulompi pää liian lyhyt?

lancer evo-r sanoi
Tarvikeosa kyseessä? On tullut vastaan tapauksia jossa rt-pään kierteet ei ole riittäneet. Tarvike merkin vaihto auttanut.
Voithan tönärillä mitata kierteiden pituudet vanhasta ja uudesta.
Edit. 5mm on aika iso pituusero rt-päässä.
Tarvikeosat molemmat samanlaiset, auton vanhoista osista vas. 5mm pidempi kuin oikea. Oikea puoli siis 1:1 sama.

Mr mmc sanoi
Tarkistas ettei ole keskitys pielessä, pyöriikö ratti yhtämonta kierosta/kieros osaa molempiin suuntiin keski asennosta, sillä jos se on pielessä niin aurauksien säädössä on käynyt käpy
Mahdollisesti ratti yhden hampaan sivussa

Tuo kävi mielessä kun oikealla puolella kierrettä on selvästi enemmän.
Ratti kääntyy vasemmalle aavistuksen pidemmälle. Arviolta 10min.
Ratti kävi verhoiltavana ja oli siis silloin irti en tiedä olisiko silloin hypännyt yhden hampaan.
Harkitsin tuota ratin irroitusta ja kääntöä mutta meneekö AYC sekaisin? Luuleeko siis että ratti on käännettynä silloinkin kun se on suorassa? Tietääkö joku miten AYC mittaa ratin asennon? HAL-anturilla, joka on missä kohtaa? Ratin irroitusohjeet täytyy etsiä myös.

Nuo caster puslat todennäköisesti huonontavat tätä tilannetta osaltaan. Asensin ne mukana tulleen ohjeen mukaisesti siten, että tukivarren takaosa tulee ulospäin auton keskilinjalta.

Edit: Samanlainen pidempi rt pää kuin autossa vasemmalla puolella ollut on hallussani illalla. Tuo 5-6mm kierteellä ei kuitenkaan ole mielestäni vielä riittävä vaan haluaisin sen ainakin 14mm kierteelle. Lisäksi pitäisi tehdä jotain. Ratin irrotus ja kääntö?

Edit2: Onko se ratin asentoa mittaava anturi nollattavissa?
 
Vs: Evo V raidetangon ulompi pää liian lyhyt?

Basbarduu sanoi
Tietääkö joku miten AYC mittaa ratin asennon? HAL-anturilla, joka on missä kohtaa? Ratin irroitusohjeet täytyy etsiä myös.

Kääntökulmatunnistin on viiksipaketin sisällä.
Ratti irti (irrota akun miinuskaapeli, molemmilla sivuilla 1 torx ruuvi joilla airbag kiinni, nämä pois, bagiä hiukan ulospäin ja johdot irti ja rattiakselin keskimutteri irti), rattiakselin suojamuovit irti, kellojousi irti ja alkaa löytymään.
Tunnistin on alareunassa, tunnistinlevyssä muistaakseni on "nollakohta".
Mulla pitäs kotikoneella olla aiheesta pari kuvaa. Koitan muistaa illalla liittää tähän.

Jos heittoa on paljon, voi vika olla hammastangon ja rattiakselin välisestä liitoksesta, jos sen avaa tulee kasatessa varmistaa, että hammastanko ja tunnistin jäävät molemmat keskelle.
 
Vs: Evo V raidetangon ulompi pää liian lyhyt?

pexi sanoi
Kääntökulmatunnistin on viiksipaketin sisällä.
Ratti irti (irrota akun miinuskaapeli, molemmilla sivuilla 1 torx ruuvi joilla airbag kiinni, nämä pois, bagiä hiukan ulospäin ja johdot irti ja rattiakselin keskimutteri irti), rattiakselin suojamuovit irti, kellojousi irti ja alkaa löytymään.
Tunnistin on alareunassa, tunnistinlevyssä muistaakseni on "nollakohta".
Mulla pitäs kotikoneella olla aiheesta pari kuvaa. Koitan muistaa illalla liittää tähän.

Jos heittoa on paljon, voi vika olla hammastangon ja rattiakselin välisestä liitoksesta, jos sen avaa tulee kasatessa varmistaa, että hammastanko ja tunnistin jäävät molemmat keskelle.

Kiitos. Tästä on paljon apua. :peukku
 
Vs: Evo V raidetangon ulompi pää liian lyhyt?

Mutta eihän tässä ole ohjausvaihde rattiakselista irti ollut?
Veikkaisin että nyt on vaan ratti yhden hampaan pielessä.
 
Vs: Evo V raidetangon ulompi pää liian lyhyt?

Oliko ratti nyt irti vai aikaisemmin?
Etkös verhoilut sen jo aikoja sitten... Menikö ratti sillon vinoon? Yhden hampaan kyllä huomaa heti jos on vinossa.
 
Vs: Evo V raidetangon ulompi pää liian lyhyt?

lancer evo-r sanoi
Oliko ratti nyt irti vai aikaisemmin?
Etkös verhoilut sen jo aikoja sitten... Menikö ratti sillon vinoon? Yhden hampaan kyllä huomaa heti jos on vinossa.

Samaa mieltä. Ei siinä kauaa mene kun huomaa ajavansa "tiukalla" ohjauksella olevaa auto jossa ratti on vinossa.


EDIT : Eikös se vika ole siinä ,jos eivät osat ole samanlaisia keskenään ? (vai olenko ihan hukassa...?) Eli jos on toinen osa pidempi tai lyhyempi niin silloin on toinen osista väärä tai ajoneuvoon sopimaton.
 
Vs: Evo V raidetangon ulompi pää liian lyhyt?

lancer evo-r sanoi
Oliko ratti nyt irti vai aikaisemmin?
Etkös verhoilut sen jo aikoja sitten... Menikö ratti sillon vinoon? Yhden hampaan kyllä huomaa heti jos on vinossa.

Verhoiltu tosiaan jo aikaa sitten. Ratti oli hieman vinossa joskus aikaa sitten kun käytin auton 4-pyöräsuuntauksessa Kuopiossa linja-autoaseman Shellillä. Sen jälkeen ST motors laittoi ratin suoraan kun vaihtoivat rt sisäpään. Sen jälkeen en muista että ois ollu enää vinossa.

-JP- sanoi
Samaa mieltä. Ei siinä kauaa mene kun huomaa ajavansa "tiukalla" ohjauksella olevaa auto jossa ratti on vinossa.
EDIT : Eikös se vika ole siinä ,jos eivät osat ole samanlaisia keskenään ? (vai olenko ihan hukassa...?) Eli jos on toinen osa pidempi tai lyhyempi niin silloin on toinen osista väärä tai ajoneuvoon sopimaton.

Juu.
Tuntuu et ratti on ollu pidempään huonosti ja ton pidemmän rt pään säätö tapissa on saatu kompensoitua se. Puran ratin illalla jos vaan onnistun ja katon et kaikki on kohillaan.
 
Vs: Evo V raidetangon ulompi pää liian lyhyt?

En tiiä miten vitos evossa on mutta sitä kierrettähän on todella paljon siellä. Ainakin CT9A malleissa.
Veikkaan että vikaa on ollut jo ST motorssin ajalta...
 
Vs: Evo V raidetangon ulompi pää liian lyhyt?

Onkos mahdollista, että on nivelen vaihdossa laitettu väärän mallinen, lyhyempi raidetanko?
Onko evoissa eri mittasia niitä?
 
Vs: Evo V raidetangon ulompi pää liian lyhyt?

korsma sanoi
Onkos mahdollista, että on nivelen vaihdossa laitettu väärän mallinen, lyhyempi raidetanko?
Onko evoissa eri mittasia niitä?

En oo vaihtanu niveltä, pelkät suojakumit ja laardit niitten sisälle.
 
Vs: Evo V raidetangon ulompi pää liian lyhyt?

Basbarduu sanoi
ST motors laittoi ratin suoraan kun vaihtoivat rt sisäpään.

'Onko tämä vaihdettu se liian lyhyeltä vaikuttava?

Olisko joku tarvikeosa sentin lyhyempi kuin originaali?
 
Vs: Evo V raidetangon ulompi pää liian lyhyt?

korsma sanoi
'Onko tämä vaihdettu se liian lyhyeltä vaikuttava?

Olisko joku tarvikeosa sentin lyhyempi kuin originaali?

En tiedä mitä osaa ovat käyttäneet. Mut vaikka en usko että ois liian lyhyt osa niin koitan katsoa jos löytyisi jotain logoa tai numeroa. Arvelen että ratti on pykälän pielessä jo sitä on kompensoitu laittamalla säädöt tappiin.
 
Vs: Evo V raidetangon ulompi pää liian lyhyt?

korsma sanoi
'Onko tämä vaihdettu se liian lyhyeltä vaikuttava?

Olisko joku tarvikeosa sentin lyhyempi kuin originaali?

Mulla tarvike sisäpää oli CT9A;han liian pitkäkin kierre, piti katkaista pätkä pois.
 
Vs: Evo V raidetangon ulompi pää liian lyhyt?

Basbarduu sanoi
Verhoiltu tosiaan jo aikaa sitten. Ratti oli hieman vinossa joskus aikaa sitten kun käytin auton 4-pyöräsuuntauksessa Kuopiossa linja-autoaseman Shellillä. Sen jälkeen ST motors laittoi ratin suoraan kun vaihtoivat rt sisäpään. Sen jälkeen en muista että ois ollu enää vinossa.

Juu.
Tuntuu et ratti on ollu pidempään huonosti ja ton pidemmän rt pään säätö tapissa on saatu kompensoitua se. Puran ratin illalla jos vaan onnistun ja katon et kaikki on kohillaan.

Jos ratti on ollut irti vain verhoilun ajan ja sitten oot laittanut sen hampaan pieleen niin on ollut niin vinossa että on pahaa tehnyt. Itse laitoin Legnumin ratin pykälän vinoon niin huomasi kyllä heti kun lähti ajamaan. ;D

Ettei nyt jossain korjaamolla olis kompensoitu ratin vinoutta juuri ratin asentoa vaihtamalla varsinkin jos on eri pituisia osia vaihdettu... Omista kokemuksista en hämmästyisi jos ST Motorsilla tekisivät tämmöstä ::)

Onko nyt kuitenkin ulko- ja sisäpäät keskenään saman pituiset?
 
Vs: Evo V raidetangon ulompi pää liian lyhyt?

^ Verhoilija irrotti ja kiinnitti ratin. En ole koskaan sitä itse irrottanut tai kiinnittänyt. Ajattelin odotella Pexin kuvat ennen kuin rupean puuhastelemaan.
 
Vs: Evo V raidetangon ulompi pää liian lyhyt?

Nää on LHD viiksipaketista, mutta tuo kääntökulmatunnistin systeemi on samanlainen RHD:ssäkin.

Koko paketti
 

Liitetiedostot

  • IMG_0501 (Small).JPG
    IMG_0501 (Small).JPG
    62.1 KB · Lukukerrat 437
Vs: Evo V raidetangon ulompi pää liian lyhyt?

Kellojousi irroitettuna
 

Liitetiedostot

  • IMG_0500 (Small).JPG
    IMG_0500 (Small).JPG
    67.1 KB · Lukukerrat 433
Vs: Evo V raidetangon ulompi pää liian lyhyt?

Tunnistin irroitettuna, tuossa näkyy tuo tunnistinlevyn nollakohta (soikea reikä, alareunassa)
 

Liitetiedostot

  • IMG_0499 (Small).JPG
    IMG_0499 (Small).JPG
    55.1 KB · Lukukerrat 413
Vs: Evo V raidetangon ulompi pää liian lyhyt?

Semmonen tuli vielä mieleen, että kellojousessa on päällä ohjeet, miten se keskitetään. Kannattaa lukea ja toimia ohjeen mukaan, ennen kuin asentaa takaisin paikoilleen.
 
Vs: Evo V raidetangon ulompi pää liian lyhyt?

Basbarduu sanoi
Ajattelin odotella Pexin kuvat ennen kuin rupean puuhastelemaan.

Mites jos käyt hakeen timattitiskiltä raidetankonpäät ? Ja vaihdat ne ?
 
Vs: Evo V raidetangon ulompi pää liian lyhyt?

-JP- sanoi
Mites jos käyt hakeen timattitiskiltä raidetankonpäät ? Ja vaihdat ne ?
no ei se 5mm pituusero selitä sitä että ei saa säätöihin edes lähellekään... Itse en ajais rt päällä joka on 5mm vain kierteillään...
 
Vs: Evo V raidetangon ulompi pää liian lyhyt?

Miksi tuo kääntökulma-anturi olisi väärin? Eihän sitä tarvitse irroittaa kun rattia irroittaa.
 
Vs: Evo V raidetangon ulompi pää liian lyhyt?

Kiitos Pexille kuvista.

lancer evo-r sanoi
Miksi tuo kääntökulma-anturi olisi väärin? Eihän sitä tarvitse irroittaa kun rattia irroittaa.

Ei se välttämättä olekaan mutta haluan varmistaa, että se on oikein.
 
Vs: Evo V raidetangon ulompi pää liian lyhyt?

Harri K sanoi
no ei se 5mm pituusero selitä sitä että ei saa säätöihin edes lähellekään... Itse en ajais rt päällä joka on 5mm vain kierteillään...

Nyt en oikein päässy kärryille mitä meinasit ? Mut eiks kannattas hankkia oikeat osat ?
 
Vs: Evo V raidetangon ulompi pää liian lyhyt?

-JP- sanoi
Nyt en oikein päässy kärryille mitä meinasit ? Mut eiks kannattas hankkia oikeat osat ?
No eikö tuossa sanottu että et pää on 5mm lyhyt ja säätö ei riitä vaan jää harittaan eli jos säätää lisää niin et pää irtoaa kierteiltä. Jos ostat sen 5mm pidemmän niin saat säätöihin ehkä mutta siis 5mm enemmän vain eli aika vähän.
Joku muu mättää mielestäni nyt kyllä.
 
Vs: Evo V raidetangon ulompi pää liian lyhyt?

Harri K sanoi
No eikö tuossa sanottu että et pää on 5mm lyhyt ja säätö ei riitä vaan jää harittaan eli jos säätää lisää niin et pää irtoaa kierteiltä. Jos ostat sen 5mm pidemmän niin saat säätöihin ehkä mutta siis 5mm enemmän vain eli aika vähän.
Joku muu mättää mielestäni nyt kyllä.

Juurikin näin.
Ostin eilen noi pidemmät osat ni onpahan valinnan varaa.
 
Vs: Evo V raidetangon ulompi pää liian lyhyt?

Hiukan tuosta asentotunnistimesta.

Niin itse vaihdoin Pexiltä ostetun Sparcon vakion tilalle ja siinä tuli se oma "koroke". Itse asentotunnistimen levy pyörii vapaasti suhteessa rattiakseliin, joten kannattaa olla tarkka sen kanssa. Ratin pohjassa on "kolot" mihin tunnistimen nystyrät menevät.

Itse keskitin ratin niin, että kiersin ensin toiseen ääripäähän ja sitten toiseen. Tämän jälkeen käänsin "puolet takaisin" ja laitoin tunnistinlevyn nolla kohtaansa. Sitten vain ratti kiinni ja ajoa.

Tekee muuten aika gutaa AYC:lle jos asentotunnistin reilusti vinossa (eli ratti vinossa) ja auto kulkee suoraan..
 
Vs:

Itselle kun blueprintin r-päät vaihdoin, molemmat oli vähän pidemmät kuin edelliset paikallaan olleet. Sai kuiten ihan hyvin säätöihin. Tohon asentoon niin eikös evoscannilla näe tunnistimen asennon niin tietää että on kohdillaan
 
Vs:

SanttuBoi sanoi
Itselle kun blueprintin r-päät vaihdoin, molemmat oli vähän pidemmät kuin edelliset paikallaan olleet. Sai kuiten ihan hyvin säätöihin. Tohon asentoon niin eikös evoscannilla näe tunnistimen asennon niin tietää että on kohdillaan

Jep näkee.
 
Vs: Evo V raidetangon ulompi pää liian lyhyt?

Tuota kun noita alustahommia tekee tarkeää että kaikki osat on varmasti sopivia.
Jos noita viri,viri juttuja omipäin tekee varmaakin on säädöt vähän poskella.
Kun nivelel,puslat jokainen on kunnossa missään ei valjyyttä laitetaan ne nelipyöräsuuntaukseen,siihen sijoittaa vaikka 50-70€ niin tietää että kaikki on tehtaan asentamissa rajoissa.
Kuinka tuo alusta mitsussa on paljonko tehdas lupaa nopeutta tuohon tehdas asennukselle.
Volvossa se on 240km/h ja hyvin on meikäläiselle viellä riittänyt ei ole tarvinnut parantaa
 
Vs: Evo V raidetangon ulompi pää liian lyhyt?

Nersc sanoi
Tuota kun noita alustahommia tekee tarkeää että kaikki osat on varmasti sopivia.
Jos noita viri,viri juttuja omipäin tekee varmaakin on säädöt vähän poskella.
Kun nivelel,puslat jokainen on kunnossa missään ei valjyyttä laitetaan ne nelipyöräsuuntaukseen,siihen sijoittaa vaikka 50-70€ niin tietää että kaikki on tehtaan asentamissa rajoissa.

Osat on kyllä varmasti sopivia. Säädöt on sen aikaa poskellaan että ajan tallista nelipyöräsuuntaukseen.

Nersc sanoi
Kuinka tuo alusta mitsussa on paljonko tehdas lupaa nopeutta tuohon tehdas asennukselle.
Volvossa se on 240km/h ja hyvin on meikäläiselle viellä riittänyt ei ole tarvinnut parantaa

Mitenkä oli?
 
Vs: Evo V raidetangon ulompi pää liian lyhyt?

Hyvä juttu kun alusta kunnossa ja ratti suorassa mukavahan sillä on päästellä menemään.Moro
 
Vs: Evo V raidetangon ulompi pää liian lyhyt?

Nersc sanoi
Hyvä juttu kun alusta kunnossa ja ratti suorassa mukavahan sillä on päästellä menemään.Moro
Jep tuohan tässä on päämääränä.
 
Takaisin
Ylös Bottom