Evo8 heikko moottorijarrutus korkeilla kierroksilla

JaniB

Evo 8 / Fiat Argenta "evo 3"
Liittynyt
16 Elokuu 2010
Sijainti
Turku
Jos kiihdyttää alle 3500-4000rpm ja nostaa kaasulta moottorijarrutus tuntuu normaalilta, mutta jos menee yli 4000 niin jää "junnaamaan" kierrokset ylös ja moottorijarrutus on melkein olematon.
Kun painaa kytkimen pohjaan niin kierrokset tippuu normaalisti.

Onko tämä joku "ominaisuus" mitä en ymmärrä? Kyllähän se kaasuun vastaa mukavasti kun kierrokset on valmiiksi ylhäällä.
 
Vs: Evo8 heikko moottorijarrutus korkeilla kierroksilla

Thröttle häng :)

Siellä on yksi säätötaulu joka liittyy tyhjäkäyntimoottorin ohjaukseen tuollaisessa tilanteessa, sitä kun vähän rassaa niin rupee kierrokset tippumaan eikä jää hengailemaan ylös. Mutta on siis tavallaan ominaisuus joka joissain yksilöissä esiintyy ärsyttämiseen saakka.
 
Vs: Evo8 heikko moottorijarrutus korkeilla kierroksilla

Katso ensin kaasuläppäkotelo.Mulla oli probleema osaksi siellä. Jos ei sieltä jarraa niin tyhjäkäyntiventtiilin onneton karsta sekoittaa koko vehkeen. Täyyy opettaa koko vehkeen t-käynti uusiksi :) ;D
 
Vs: Evo8 heikko moottorijarrutus korkeilla kierroksilla

Joo mulla on kans sama, todella ärsyttävä "ominaisuus". Kun kiihyttää ja siitä nakkaa vapaalle ni kierrokset jää huutamaan 4000 rpm eikä laske ennen kuin käyttää kytkimen pohjassa. Tuntuu että ominaisuus voimistui kun laitoin kartiosuodattimen, voiko olla mahdollista ::). Putsasin eilen tyhjäkäyntiventtiilin ja kaasuläpän siinä toivossa että auttais asiaan mutta ei ollut vaikutusta.

Täytyykö tuo tyhjäkäyntiventiillin opetus (kone käyntiin ja lämpimäksi->sammuksiin-->akku pois muutamaksi minuutiksi->auto käyntiin ja antaa olla tyhjäkäynnillä muutaman minuutin) tehdä silleen että autossa on valot ja ilmastointi päällä? Tein niin, nyt sitten tyhjäkäynti huitelee tonnissa tuon putsauksen jälkeen. Ennen oli normaalisti alle tonnissa. Vois tänään kokeilla vaikuttaako jos tekee opetuksen ilman ilmastoinnin päälläoloa.
 
Vs: Evo8 heikko moottorijarrutus korkeilla kierroksilla

Ennen opetusta se tyhjäkäynnin perussäätö kuntoon.
 
Vs: Evo8 heikko moottorijarrutus korkeilla kierroksilla

Pietari sanoi
Ennen opetusta se tyhjäkäynnin perussäätö kuntoon.
Onko se juuri se homma josta tuossa kerroit, eli tehdään korjaus ecuun? Vai tehdäänkö perussäätö jotenkin "kotikonstein" ?
 
Vs: Evo8 heikko moottorijarrutus korkeilla kierroksilla

Pietari sanoi
Thröttle häng :)

Siellä on yksi säätötaulu joka liittyy tyhjäkäyntimoottorin ohjaukseen tuollaisessa tilanteessa, sitä kun vähän rassaa niin rupee kierrokset tippumaan eikä jää hengailemaan ylös. Mutta on siis tavallaan ominaisuus joka joissain yksilöissä esiintyy ärsyttämiseen saakka.

Sieltähän se tuli kuin apoteekin hyllyltä. :peukku
Eipä tuo sinäänsä ole häirinnyt kun harvoin niin tulee ajettua, yleensä lyödään seuraavaa pykälää sisään. :driver :)
 
Vs: Evo8 heikko moottorijarrutus korkeilla kierroksilla

RS_COS sanoi
Onko se juuri se homma josta tuossa kerroit, eli tehdään korjaus ecuun? Vai tehdäänkö perussäätö jotenkin "kotikonstein" ?

Voi sen perussäädön tehdä kotonakin jos omistaa evoscannin eli tk-moottori perusasentoon ja sit ruuvataan tyhjäkäynti sopivaksi siitä kaasuläpällä olevasta ohivirtausruuvista. Eli ecuun ei tarvitse koskea ja tuo perussäätö on ensimmäinen asia joka kannattaa tehdä, sen jälkeen voi hifistellä muuta jos toiminta ei miellytä.
 
Vs: Evo8 heikko moottorijarrutus korkeilla kierroksilla

Noniin nyt puolisentoista kuukautta ajeltu tuon kaasuläpän ja tk-venttiilin puhdistuksen jälkeen, ja ei ole enää jäänyt kierrokset ylös eikä vikavalo ole syttynyt. Eli voitaneen pitää onnistuneena korjauksena. Tuo kaasu jäi tosin huutamaan 4000 rpm pariksi päiväksi puhdistuksen jälkeenkin, mutta on sen jälkeen itsestään korjautunut. Liekkö vaatinut totutteluajoa.
 
Takaisin
Ylös Bottom