Evojen kehittyminen

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Tässä katsellut että kohtalaisen moni vaihtanut noita kolmosia (tai ehkä jopa kakkosia ja ykkösiä) nelosiin ja sitä uudempiin. Alkoi kiinnostamaan että millasia eroja olette havainneet ajettavuudessa ja autossa yleensä? Toki voi jotain huudella myös jos on useampaan eri sukupolven evoluutiota testannut ja on jäänyt kaikista jotain mielikuvaa..
 
Vs: Evojen kehittyminen

Ainakaan sit kuuluisaa crankwalkia ei noissa uudemmissa näy.
 
Vs: Evojen kehittyminen

Tottakai ne on kehittynyt, mutta mihinkä päin, se varmaan riippuu kuskin mieltymyksistä. Erillaiset sähkö/hydrauliset voimanjakosysteemit tulleet nelosesta eteenpäin evoihin. On se vaan raaka ajaa jotain evoIII:sta jossa on mekaaniset etu ja takalukot verrattuna sähkö/hydrauliikka hässäkkä autoon jossa ei tarvi kuin kääntää rattia sinne minne haluaa mennä. Auto samalla kumoaa kaikki fysiikanlait. Valitettavasti painokin on noussut noiden ja erillaisten turvavarusteiden takia.
 
Vs: Evojen kehittyminen

Kolmonen pakkasi aluksi lähteä puskemaan jos tuli vähän hiljempaa mutkaan ja tinttasia kaasun pohjaan,se piti vähän härnäämällä tai vastaheitolla pistää luisuun.
Kutonen taas käyttäytyy enemmän kuin takavetoinen,kaasu pohjaan kurvissa ja perää alkaa siristää.
Toki nämä erot saattaa johtua pääosin siitä että kolmosessa oli kitkat ja kutosessa nastarenkaat.
Ainut negatiivinen asia johon kutosessa/evoissa yleensä olen törmännyt on kova rengasmelu sisällä,mutta kait sen "ralliautossa" kuuluukin olla ;D ja painoahan ne kaikki fyllingit lisäisi.
100kg näyttää olevan kutonen kolmosta raskaampi.
 
Vs: Evojen kehittyminen

tepi sanoi
Tottakai ne on kehittynyt, mutta mihinkä päin, se varmaan riippuu kuskin mieltymyksistä. Erillaiset sähkö/hydrauliset voimanjakosysteemit tulleet nelosesta eteenpäin evoihin. On se vaan raaka ajaa jotain evoIII:sta jossa on mekaaniset etu ja takalukot verrattuna sähkö/hydrauliikka hässäkkä autoon jossa ei tarvi kuin kääntää rattia sinne minne haluaa mennä. Auto samalla kumoaa kaikki fysiikanlait. Valitettavasti painokin on noussut noiden ja erillaisten turvavarusteiden takia.
Kyllä kyllä, mutta ihan käytännön kokemukset em. systeemeistä ja painonnoususta kiinnostaa.

Tuo rengasmelu on kyllä kaverin ysissäkin melkoinen, mut eipä asialla sen suurempaa merkitystä tälläsessä autossa. Ajaa vaikka peltorit päässä sit motaria.
 
Vs: Evojen kehittyminen

kyllä huomattu vitosessa kanssa tuo takavetomainen käytös lumella/liukkaalla. ei tunnu puskevan sitten millään. tuntuu olevan sama nostaako kaasun vai painaa lisää mutkassa=aina lähtee perä ensin.

Jostain muistan kuulleeni että uudemmat evot menisi heikommin luisussa, johtuen juuri noista sähkö/hydrauli härpäkkeistä. Oma ainakin menee pirusti helpommin kuin kaveri kolmonen. ja ero oli kyllä aika iso kun niitä vertailtiin. Juurikin erona se kolmosen kova puskeminen.
 
Vs: Evojen kehittyminen

Kyllä tuo oma vitonen on vanhaan kolmoseen verrattuna aikalailla kivampi ajaa.
Jotenkin helpompi kaikenkaikkiaan ja just totta että perä lähtee alta ensin:)

Uudempi, mukavampi, hienompi jne..
Pidin kyllä kolmosestakin mutta on tämä huomattavasti "enemmän".
 
Vs: Evojen kehittyminen

Kyllä IX:sä lähtee helposti luisuun, alustan säädöillä saa muutettua pirusti auton käytöstä. ;)
 
Vs: Evojen kehittyminen

Kyllä kolmosenki saa luisuun, ku laittaa etupään jäykäksi ja perän jouset löysälle ;D

Muutenki kaasulla sitä viedään :peukku
 
Vs: Evojen kehittyminen

osku sanoi
Kyllä kolmosenki saa luisuun, ku laittaa etupään jäykäksi ja perän jouset löysälle ;D
Vai mites päin se meni? ::)

Kolmosta saa kuulemma aika hyvin säädettyä eri kallistuksenvakaajilla. Tosin itselläni käytös on ainakin suhteellisen neutraali, kaasun kanssa puskee jos ei ole tarpeeksi aggressiivinen, ilmeisesti visko ei lukitse niin helposti.
 
Vs: Evojen kehittyminen

Bosch sanoi
Jostain muistan kuulleeni että uudemmat evot menisi heikommin luisussa, johtuen juuri noista sähkö/hydrauli härpäkkeistä.

Parhaiten varmaankin kuvaa seuraava : Ei mene kahva edellä , menee peili edellä ja kovaa.... :)
 
Vs: Evojen kehittyminen

Tänään illalla ajoin tuosta lohjan keskustan läpi. Tiet oli aika mukavan jäässä. Jos en tietäis, ni väittäisin että olisin ajanut takavetoista autoa. normaalisti lähtee risteyksestä kääntymään kevyellä kaasulla. Heti lähtee perä pieneen luisuun, siintä mukava jo sitten antaa lisää kaasua. Puskemisesta ei kyllä ole tietoakaan.

Ei kyllä tarvii edes yrittää pistää luisuun ku menee jo ennen ku alkaa edes ajattelemaan koko asiaa.(johtuu ehkä omasta hitaudesta) välillä käy mielessä että toimiiko nelikko ollenkaan. Sekin tulee kyllä todettua kun yrittää lähteä paikaltaan suoraa ajamaan kovaa.
 
Vs: Evojen kehittyminen

Kyllähän nuo kaasulla kääntyy aika hyvin joo. Itellä näyttää olevan vielä niin kuppaset noi tämänhetkiset renkaat ettei oikein muuten käännykkään lumella ;D
 
Vs: Evojen kehittyminen

osku sanoi
ja perän jouset löysälle ;D

Hmm...onhan tuossa nyt tietty hymiökin perässä mutta en silti malta olla kysymättä että kuinkas jousia säädetään löysemmälle? ;D ;)
 
Vs: Evojen kehittyminen

Pahoittelen, oli huonosti johdettu. Eli kun on noi Tein type flex tolpat niin tolppien päissä on säädöt iskarien joustolle. --> oli harhaanjohtava "ohje".

Mutta joo, kiteytettynä kuinki että kyllähän sen kolmosen saa säädettyä mieleiseksi jos viitsii nähdä vaivaa. :)
 
Vs: Evojen kehittyminen

Tosiaan pitäis kyllä juuri päinvastaisesti tapahtua, et löysempi jousitus antaa lisää pitoa -> menee vaan helpommin suoraan. Ihan asfaltilla testailtua vai jossain umpihangessa? :)
 
Vs: Evojen kehittyminen

Märällä asfaltilla sitä testailin tuossa työmatkoilla. Hangellahan se menee vaikka mitä tekis. ;D
 
Vs: Evojen kehittyminen

Eikö ole niin, että jos 7-9 Evoilla haluaa ajaa sivuluisussa, niin täytyy vaan pitää AYC säädössä SNOW, kelillä kuin kelillä? Joku taisi joskus puhua tällaista...
 
Vs: Evojen kehittyminen

evoluutio sanoi
Eikö ole niin, että jos 7-9 Evoilla haluaa ajaa sivuluisussa, niin täytyy vaan pitää AYC säädössä SNOW, kelillä kuin kelillä? Joku taisi joskus puhua tällaista...

Paremmin/jyrkemmin se menee liukkaalla/lumella sladissa kun antaa olla tarmacin päällä.
 
Vs: Evojen kehittyminen

evoluutio sanoi
Eikö ole niin, että jos 7-9 Evoilla haluaa ajaa sivuluisussa, niin täytyy vaan pitää AYC säädössä SNOW, kelillä kuin kelillä? Joku taisi joskus puhua tällaista...
Nimenomaan toisinpäin. Liukkaalla kelillä tarmacilla niin luisukulmat on aivan eri luokkaa kuin snowlla. Itse ole tykännyt auton käytöksestä liukkaalla eniten gravelilla. Luisuu kivasti, muttei ole niin äkkiänäinen kuin tarmacilla. Snow taas haluaa pitää auton suorana koko ajan, joten "ajaminen" ei ole niin kivaa. :)
 
Vs: Evojen kehittyminen

Biim sanoi
Nimenomaan toisinpäin. Liukkaalla kelillä tarmacilla niin luisukulmat on aivan eri luokkaa kuin snowlla. Itse ole tykännyt auton käytöksestä liukkaalla eniten gravelilla. Luisuu kivasti, muttei ole niin äkkiänäinen kuin tarmacilla. Snow taas haluaa pitää auton suorana koko ajan, joten "ajaminen" ei ole niin kivaa. :)

Jos teoreettisella tasolla pohtisi asiaa tuon Nokon laittaman ACD-artikkelin kautta (Sori members only). Snow mode haluaa tarjoja pitempään lukittua keskitasauspyörästöä kääntymisen yhdeydessä kuin tarmac. Tämän pitäisi kyllä auttaa viemään paremmin pitkiä luisuja ratti käännettynä johonkin suuntaan. Esim kulman ympäri liukkaalla. Toisaalta tarmacin kovempi esijännitys auttaa periaatteessa aloittamaan luiston paremmin, mutta kun ratti kännettynä tarmac haluaa sitten avoimen keskitasauspyörästön auttaakseen kääntymistä asfaltilla, niin se peili edellä ajaminen periaatteessa pitäisi tulla vaikeammaksi.
 
Vs: Evojen kehittyminen

Totta tuokin varmaan. Omat kokemukset ovat vaan tuolla automaatilla, joka muutenkin luistattelussa vaatii vähän enemmän paneutumista ja eteenpäin suunnittelua hitaamman kaasuun reagointinsa takia.

Omat kokemukset tuon kanssa ovat että liukkaalla tarmac viskaa auton samantien leveään luistoon, joka tosiaan alkaa vähän holtittomasti (tai sitten se on vaan fiilis kun ei ole mahdollisuutta kytkimellä rauhoittaa). Gravelilla luisu alkaa hitaammin ja on helpommin ennakoitavissa. Snowlla vielä hitaammin. Toki sitten kun auto on jo luisussa se lienee sama mikä asetus on päällä ja loppu on enemmän kuskin vientitaidosta kiinni.

Nokon artikkeli olisi mielenkiintoista joskus lukea.
 
Vs: Evojen kehittyminen

Mites sitten tuo 6 -> 7 reilun 100mm akselivälin kasvu? Tai 3 -> 4 painon lisääntyminen, vaikuttaako ketteryyteen vai tekeekö ayc työn sen puolesta..
 
Takaisin
Ylös Bottom