Evon öljynpaineista ja öljypumpun kulumisesta

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Johtuuko tämä kuluma ja kuoppaisuus öljypumpun hammaspyörissä siitä että radalla nopeissa oikealle kääntyvissä mutkissa öljynpaine tahtoi tippua ja heilua? Eli pumppu luultavasti veti tyhjää.

Tämä siis ihan katurenkailla ja ongelma vaivaa tietääkseni kaikkia malleja ainakin Evo 4-9 väliltä. Itse sain ongelmaa rauhoittumaan huomattavasti ylitäyttämällä öljyä pari desiä yli ylämerkin.

Mitään oireita autossa ei ollut, öljynpaineet olivat edelleen normaalit ja kaikki moottorin laakerit kunnossa. Mutta olisiko tästä jollain aikavälillä muodostunut ongelma?
 

Liitetiedostot

  • 1295819586142.jpg
    1295819586142.jpg
    29.1 KB · Lukukerrat 625
  • 1295819655761.jpg
    1295819655761.jpg
    42.2 KB · Lukukerrat 645
Vs: Evon öljynpaineista ja öljypumpun kulumisesta

on kyllä aika pahat kavinointi jäljet :nykii
ei ainakaan työkoneissa vielä vaikuta nuo pumpun tehoihin.
vikoja yleensä ollu työkoneissa :

-imu putki/suodatin tukkoinen/tukossa
-öljyt liian kankeat ettei ime kunnolla
-öljyn paluu tulee suuniteu virheestä liian lähelle imu putkea joten haukkoo ilmaa...
 
Vs: Evon öljynpaineista ja öljypumpun kulumisesta

ast sanoi
Luetun perusteella ei ratkaise ongelmaa vaikka enemmän öljyä meneekin.

Miksi ?

:

"The AMS Wet Sump Oil Pan will not only accommodate another 1.5 quarts of oil but by using a trap and kick outs, it enables oil to stay where it is needed".

•Integrated Trap door preventing oil from shifting during lateral acceleration
•Custom oil pickup
•Integrated crank oil stripper


Eikös tuo ole juurikin se asia miksi öljyn paineet katoaa aina välillä hetkeksi ?

The stock oil pan for the EVO did not take into account the effects that sustained high speed turns or acceleration can have on the oil. During these situations oil can be pushed to one side of the pan causing vital engine components to be starved of oil.

???
 
Vs: Evon öljynpaineista ja öljypumpun kulumisesta

AMS:n markkinointipuhetta.

Foorumeiden mukaan toimii kun ylitäyttää litran verran. Tosin vakiokin toimii kun ylitäyttää puoli litraa, joten missä on hyöty?
 
Vs: Evon öljynpaineista ja öljypumpun kulumisesta

ast sanoi
AMS:n markkinointipuhetta.

Foorumeiden mukaan toimii kun ylitäyttää litran verran. Tosin vakiokin toimii kun ylitäyttää puoli litraa, joten missä on hyöty?

En ole orkkis öljy pohjaa kädessäni pidelly ,mutta jos imuputki on pidempi + pohjassa on ns. loiske suojia niin eikös se silloin paranna öljyn saantia pumpulle ?

Hintahan on joka tapauksessa melko suolainen.

En kyllä missään tapauksessa lähtisi OEM pohjaan laittamaan litraa ylimääräistä....
 
Vs: Evon öljynpaineista ja öljypumpun kulumisesta

Ei ehkä ihan aiheeseen liity, mutta viime kesänä huomasin, että kun ajaa pidemmän aikaa yli 200 niin syttyy toi öljypinnan varoitusvalo. Hiukan kun nostaa kaasua niin valo sammuu. Öljyä ylärajalla ja lämpö n 110c. Mun teorian mukaan öljy ei ehdi palata öljypohjaan vaan jää kanteen??? Ei kai noi nykyiset öljyt pitäis vaahdotakaan. Öljynä oli Valvoline supersyn 5w40.

Siis SynPower
 
Vs: Evon öljynpaineista ja öljypumpun kulumisesta

Riippuu aika paljon öljyistä.
en nyt muista enää mikä se öljy oli kun holvasi kanteen kun oli useamman kymmentä kilometriä ajellut 200-240 saksassa.
 
Vs: Evon öljynpaineista ja öljypumpun kulumisesta

artova sanoi
Ei ehkä ihan aiheeseen liity, mutta viime kesänä huomasin, että kun ajaa pidemmän aikaa yli 200 niin syttyy toi öljypinnan varoitusvalo. Hiukan kun nostaa kaasua niin valo sammuu. Öljyä ylärajalla ja lämpö n 110c. Mun teorian mukaan öljy ei ehdi palata öljypohjaan vaan jää kanteen??? Ei kai noi nykyiset öljyt pitäis vaahdotakaan. Öljynä oli Valvoline supersyn 5w40.

Mobileilla ei tee tuota. Testattu Saksassa.
 
Vs: Evon öljynpaineista ja öljypumpun kulumisesta

Lisätään vielä, että tuo ilmeni vaan tasakaasulla pitkään ajettaessa. Huippunopeuskokeiluissa ei vaivannut. Ja Saksassa tietysti ;D
 
Vs: Evon öljynpaineista ja öljypumpun kulumisesta

Mitä tuota öljypohjaa pyöritellyt ni kyllähän siellä on ihan kunnolliset loiskelevyt. 2 jonkunlaista levyä siellä on päällekkäin. Eikös ole kuitenkin suunniteltu rallikäyttöön. Mitä tossa kyselin ni ilmeisesti toi ongelma koskee vaan rata-ajossa kun rallissa ei tommosia murheita ole. Mitäs jos sinne ite hitsais muutamat levyt lisää? Tosin pitäis vähän tietää mihin niitä pistää.

Vakio öljypohja.
http://kuts1.kuvat.fi/kuvat/Autokansio/Kavereiden+autoja/Jyrin+Mitsut/Jyrin+Evo5/koneremontti/IMG_2149.JPG
http://kuts1.kuvat.fi/kuvat/Autokansio/Kavereiden+autoja/Jyrin+Mitsut/Jyrin+Evo5/koneremontti/IMG_2148.JPG
 
Vs: Evon öljynpaineista ja öljypumpun kulumisesta

artova sanoi
Lisätään vielä, että tuo ilmeni vaan tasakaasulla pitkään ajettaessa. Huippunopeuskokeiluissa ei vaivannut. Ja Saksassa tietysti ;D

Aika mielenkiintoinen juttu ? Olihan öljyä riittävästi ?

Jos öljyä on ollut reippaasti alle max. rajan niin kyllähän siinä matkalle saattanee jotain jäädä ennen kuin ehtii takaisin säiliöön/ö.pohjaan. Etenkin jos on jotain simonin mainitsemaa liisteriä.

Vedin noilla Mobileilla n.40 min luta pohjassa/ autobahn vauhtia 190 -220 , silti meni monta autoa ohi.
 
Vs: Evon öljynpaineista ja öljypumpun kulumisesta

Öljyä oli ylämerkissä. Missään muussa tilanteessa (radalla tms.) ei mikään ylimääräinen valo ole syttynyt, paitsi bensavalo ::)
Pitää testata jotain muuta öljyä, vaikka ei ton 5w-40 pitäisi kovin siirappia olla 110 asteessa.
 
Vs: Evon öljynpaineista ja öljypumpun kulumisesta

Bosch sanoi
Mitä tuota öljypohjaa pyöritellyt ni kyllähän siellä on ihan kunnolliset loiskelevyt. 2 jonkunlaista levyä siellä on päällekkäin. Eikös ole kuitenkin suunniteltu rallikäyttöön. Mitä tossa kyselin ni ilmeisesti toi ongelma koskee vaan rata-ajossa kun rallissa ei tommosia murheita ole. Mitäs jos sinne ite hitsais muutamat levyt lisää? Tosin pitäis vähän tietää mihin niitä pistää.

Se että öljy pohja olisi syvempi ja että imuputki olisi pidempi varmaan on se tärkein asia. Silloin varmistaisi ,että imuputki on koko ajan pinnan alla.

Joskus tuossa kun törmäsin ensimmäisen kerran tuohon AMS tuotteeseen niin hinnan huomioon ottaen tuumailin kanssa jos vaikka itse tekis niin säästäis. :)
 
Vs: Evon öljynpaineista ja öljypumpun kulumisesta

artova sanoi
Öljyä oli ylämerkissä. Missään muussa tilanteessa (radalla tms.) ei mikään ylimääräinen valo ole syttynyt, paitsi bensavalo ::)
Pitää testata jotain muuta öljyä, vaikka ei ton 5w-40 pitäisi kovin siirappia olla 110 asteessa.

Muistaakseni ilman lämpö oli about +15 ei kuitenkaan yli +20 C. (Toukokuu)

Eli öljyn lämmöt luultavasti olivat alhaisemmat alle kirjoittaneella. (anturi rikki juuri tuolloin)
 
Vs: Evon öljynpaineista ja öljypumpun kulumisesta

Öljyt käy kyllä yllättävän kuumana jos moottori kiertää pitkään sen mitä 200 vauhdissa kiertää. Mulla meni helposti paljon pienemmissäkin nopeuksissa 110 asteeseen kesällä.
 
Vs: Evon öljynpaineista ja öljypumpun kulumisesta

-JP- sanoi
Muistaakseni ilman lämpö oli about +15 ei kuitenkaan yli +20 C. (Toukokuu)

Eli öljyn lämmöt luultavasti olivat alhaisemmat alle kirjoittaneella. (anturi rikki juuri tuolloin)

Tuon valon vilkutellessa ulkona oli +35. Viileämmällä kelillä ei syttynyt. Öljynlämmön mittaus tuosta suodattimen kyljestä. Eihän tuo öljypinnan varoitusvalo öljynlämmöstä varoita?
 
Vs: Evon öljynpaineista ja öljypumpun kulumisesta

ast sanoi
Öljyt käy kyllä yllättävän kuumana jos moottori kiertää pitkään sen mitä 200 vauhdissa kiertää. Mulla meni helposti paljon pienemmissäkin nopeuksissa 110 asteeseen kesällä.

Jossain keskustelussa foorumilla oli niitä Japsien Endurance testejä videolla. Niitä kun katseli niin oljyn jäähdytys on parantunut aikalailla Evoluution saatossa , E8 taisi olla viimeinen auto niissä videon pätkissä. Toki myös MT5 ja MT6 laatikoiden väleillä on eri lämmöt + perä välitykset.
 
Vs: Evon öljynpaineista ja öljypumpun kulumisesta

-JP- sanoi
En ole orkkis öljy pohjaa kädessäni pidelly ,mutta jos imuputki on pidempi + pohjassa on ns. loiske suojia niin eikös se silloin paranna öljyn saantia pumpulle ?

Hintahan on joka tapauksessa melko suolainen.

En kyllä missään tapauksessa lähtisi OEM pohjaan laittamaan litraa ylimääräistä....


Niin voi ruveta liikkuvat osat vatkaamaan vähän liikaa jos ölyä liikaa ja ruveta vaaahtoamaan. Toisaalta jos esim. ajetaan rataa, todennäköisesti kierrokset on korkeemmat ja osa öljystä on vielä paluu matkallla öljypohjaan, verrattuna normaali ajoon, eli voi ollakkin ihan fiksua laittaa motorsport ajoon vähän liikaa öljyä.
 
Vs: Evon öljynpaineista ja öljypumpun kulumisesta

Ei sinne varmaan kannata litraa laittaa, mutta max 0.5 litraa pitävät tuolla maailmalla turvallisena. Itse olen laittanut sen verran että mittarin heiluminen loppuu.

http://www.vimeo.com/12306209

Öljynpainemittari on toinen vasemmalta ja se on normaalisti 6 bar kohdalla. Öljyä on suunnilleen tikun ylämerkkiin asti.
 
Vs: Evon öljynpaineista ja öljypumpun kulumisesta

ast sanoi
Ei sinne varmaan kannata litraa laittaa, mutta max 0.5 litraa pitävät tuolla maailmalla turvallisena. Itse olen laittanut sen verran että mittarin heiluminen loppuu.

http://www.vimeo.com/12306209

Öljynpainemittari on toinen vasemmalta ja se on normaalisti 6 bar kohdalla. Öljyä on suunnilleen tikun ylämerkkiin asti.

Heti alussa 0:14 näkyy miten käyttäytyy. Ja ainoastaan oikealle kääntyvissä kurveissa.
 
Vs: Evon öljynpaineista ja öljypumpun kulumisesta

artova sanoi
Ei ehkä ihan aiheeseen liity, mutta viime kesänä huomasin, että kun ajaa pidemmän aikaa yli 200 niin syttyy toi öljypinnan varoitusvalo.

Mikä on pidemmän aikaa? ::) Mulla ei ole tehnyt tollasta, ainakaan siinä ajassa mitä tolla on vedetty kovaa. Mullakin Valvolinet, ei ku hetkinen sillon oli vielä Motulit.
 
Vs: Evon öljynpaineista ja öljypumpun kulumisesta

Peke sanoi
Mikä on pidemmän aikaa? ::) Mulla ei ole tehnyt tollasta, ainakaan siinä ajassa mitä tolla on vedetty kovaa. Mullakin Valvolinet, ei ku hetkinen sillon oli vielä Motulit.

Ehkä puolisen tuntia. Vanhassa Itä-Saksassa on moottoriteillä vielä tilaa ajaa. Ettei kampikammion paine tms. hämäisi tuota pinnanmittausta, valo kun sammui heti kaasua nostaessa.
 
Takaisin
Ylös Bottom