Evon abs toiminta

Puralantien UA

New Member
Liittynyt
2 Kesäkuu 2008
Muutamia kertoja tapahtunut seuraavaa, eilen viimeksi.
Kiihdytät jostain risteyksestä tai jyrkästä mutkasta kakkosella sutien ja suoraan kaasulta täysjarrutus seuraavaan mutkaan.
Käykin niin et jarrupoljin ottaa varmaan sekunniksi kiinni ihan pinnasta, eli ei liikahdakkaan ja ei jarruta.
Yleensä tässä ehtii jo panikoida niin ettei tajuu tuleeko jalka nostettua polkimelta ja painettua uudestaan vai pitääkö vaan painetta. Hetken kuluttua jarru ottaa taas abseja vastaan.
Yleensä liittyy liukkaalle alustalle (lumi) mut pari kertaa kun syöttänyt hieman vaikka lanatulla soratiellä niin tekee saman.
Eilen teki taas niin et kaupungissa risteyksestä pikku sladit josta jarrulle niin tuli se sekunnin jarruttamattomuus ja seuraavasta (80m päässä) risteyksestä ohi...
 

Smakko

Member
Liittynyt
17 Elokuu 2013
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Evon abs toiminta

Jarrutehostimelta puuttuu alipaine kun kone on ahdoilla ja jarruteho sen takia ihan olematon. Ihan normihomma näitten kanssa.

Edit. Hidas..
 

Puralantien UA

New Member
Liittynyt
2 Kesäkuu 2008
Vs: Evon abs toiminta

Kuinka nää toimii jos autossa on paukut? Sehän päästää ilmaa hieman läpi läppä kiinnikkin.
Edit: miksi se ei tunnu ihan samalta jarrulla sitoessa?
 

Smakko

Member
Liittynyt
17 Elokuu 2013
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Evon abs toiminta

Puralantien UA sanoi
Kuinka nää toimii jos autossa on paukut? Sehän päästää ilmaa hieman läpi läppä kiinnikkin.
Edit: miksi se ei tunnu ihan samalta jarrulla sitoessa?
Ihan en ymmärrä mitä haet mutta,
Jos autossa on sellainen paukku että imusarjassa ei alipaine pääse vaikuttamaan niin ei siinä ole jarrutehostintakaan kyllä käytössä, ts kisalaitteissa ei ole tehostinta.

Miedoilla paukuilla kone kyllä käy reilusti alipaineen puolella kaasuläpän ollessa kiinni.

Tuohon tuntuma asiaan en osaa ottaa kantaa, riippuu varmasti paljolti tilanteesta miten siellä alipainetta sattuu olemaan, takaiskuhan siinä linjassa on ettei ahtopaineen pitäisi päästä sinne tehostimeen päin.
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Evon abs toiminta

Kisavehkeissä (niin N kuin muutkin ryhmän evot) ei tosiaan ole tehostinsäiliöö edes paikallaan.
Jarrut on semmoset että ottaa hipasusta kylläkin HETI. On aika nautinto vetää semmosella :driver
 

Ren

New Member
Liittynyt
14 Syyskuu 2014
Sijainti
Lahti
Vs: Evon abs toiminta

Ite ihmettelin ihan samaa asiaa noin viikko sitte, hyvä tietää että on ihan normaalia. Meinas vaan olla tilanne päällä kun ei polkimesta tapahtunukkaa mitään. ;D
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Evon abs toiminta

Tänää viimeeks pari kertaa kävi vastaava homma galantin kans jääradalla. Tuli tilanne että täyskaasulta ois pitäny jarruttaa niin kovahan tuo poljin oli. Aina nois tilanteissa tuntuu että maailma pysähtyy hetkeks.. :D
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Evon abs toiminta

Slider sanoi
Tänää viimeeks pari kertaa kävi vastaava homma galantin kans jääradalla. Tuli tilanne että täyskaasulta ois pitäny jarruttaa niin kovahan tuo poljin oli. Aina nois tilanteissa tuntuu että maailma pysähtyy hetkeks.. :D

Dynyllä ajoin ABS sulake irti ja toimi huomattavasti paremmin. Erityisesti piikkipyörillä kun nopeita siirtymiä kaasulta jarrulle pystyi tekemään eri tahtiin kuin katunastoilla.
 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Sijainti
kotka
Vs: Evon abs toiminta

ast sanoi
Dynyllä ajoin ABS sulake irti ja toimi huomattavasti paremmin. Erityisesti piikkipyörillä kun nopeita siirtymiä kaasulta jarrulle pystyi tekemään eri tahtiin kuin katunastoilla.

Aamen. Täytyy hämmästellä kuka edes viitsii käyttää jotain abs jarruja jos aikoo autollaan leikkiä tai muuten käyttää jossain muualla kuin normaalissa katuajossa.
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Evon abs toiminta

ast sanoi
Dynyllä ajoin ABS sulake irti ja toimi huomattavasti paremmin. Erityisesti piikkipyörillä kun nopeita siirtymiä kaasulta jarrulle pystyi tekemään eri tahtiin kuin katunastoilla.

Mä väittäisin myös, että johtuu enemmän ABS-järjestelmästä kuin pelkästä tehostajasta. Mulla ei ainakaan jarruta OLLENKAAN tommosessa tilanteessa, ja kyllä ilman tehostajaa jotain tapahtuu. Päästää myös jarruttamista yrittäessä mielenkiintoisia ääniä, kuten järjestelmä yleensä.

T. Kiili sanoi
Aamen. Täytyy hämmästellä kuka edes viitsii käyttää jotain abs jarruja jos aikoo autollaan leikkiä tai muuten käyttää jossain muualla kuin normaalissa katuajossa.

Olen kokeillut molempia, ja ilman ABS-jarruja ongelmaksi tulee etupainoisempi jarrubalanssi.
 

korsma

Galant GTi Dyn-4, Sigma 24v
Liittynyt
6 Toukokuu 2003
Sijainti
Lappi
Vs: Evon abs toiminta

Mitäs visko tykkää ilman abseja ajamisesta? ???

Etupyörät kuitenkin ovat lukossa paljon ennen takapyöriä.
 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Sijainti
kotka
Vs: Evon abs toiminta

MakeM sanoi
Olen kokeillut molempia, ja ilman ABS-jarruja ongelmaksi tulee etupainoisempi jarrubalanssi.

Ei se jarrubalanssi siitä mihinkään muutu. Se on kaikesta huolimatta varmaankin 20-80 etupainossa kuten 90% henkilöautoissa. ABS tarkoitus on säilyttää ohjattuvuus eikä se vaikuta jarrubalanssiin.

Tuo visko kysymys on myös mielenkiintoinen mutta onhan evostakin olemassa niitä ei abs versioita ja ei esim nelikkolancereissa ole abs jarruja vaikka visko löytyykin.
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Evon abs toiminta

T. Kiili sanoi
Ei se jarrubalanssi siitä mihinkään muutu. Se on kaikesta huolimatta varmaankin 20-80 etupainossa kuten 90% henkilöautoissa. ABS tarkoitus on säilyttää ohjattuvuus eikä se vaikuta jarrubalanssiin.

Selvä homma. Joku siellä kuitenkin muuttuu, koska auto taittuu paljon nätimmin jarrulla sisään mutkaan ABS:n kanssa.
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Evon abs toiminta

AYC laitteissa , jättäkää se ABS sulake paikoilleen , ellette aio tehdä ABS antureille "modausta"
 

Hs

Member
Liittynyt
30 Elokuu 2006
Vs: Evon abs toiminta

moro.

onkos kellään ollut semmoista ongelmaa että alkaa abssit hakkaamaan liian aikasten?
sen kuitenki tiiän millon absien pitää hakata. ;D
absin moottori pitää vähän ihme ääntä erittäin sievällä vauhdilla.
kovemmassa vauhdissa toimii niinkuin pitää.
Nii ja evo8 kyseessä. Edellinen evo oli kans 8 ja siinä ei absit toiminut tuollain.
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Evon abs toiminta

hs sanoi
moro.

onkos kellään ollut semmoista ongelmaa että alkaa abssit hakkaamaan liian aikasten?
sen kuitenki tiiän millon absien pitää hakata. ;D
absin moottori pitää vähän ihme ääntä erittäin sievällä vauhdilla.
kovemmassa vauhdissa toimii niinkuin pitää.
Nii ja evo8 kyseessä. Edellinen evo oli kans 8 ja siinä ei absit toiminut tuollain.
sama ongelma siis kuin e3 galanteissa on.
ABS antureiden putsaus saattais auttaa.
 

Hs

Member
Liittynyt
30 Elokuu 2006
Vs: Evon abs toiminta

no pitääpäs kokeilla putsata anturit.
Jos se vaikka vaikuttas.
Voiskohan vaikuttaa jos on ilmaa jarruissa??
 

korsma

Galant GTi Dyn-4, Sigma 24v
Liittynyt
6 Toukokuu 2003
Sijainti
Lappi
Vs: Evon abs toiminta

Galantissa alkoi pyöränlaakerin vaihtamisen (eli oli abs-anturi irti) jälkeen absit haamuilemaan. Wsm:n mukaan anturin ja hammaskehän väli 0.3-0.9 milliä, laitoin aluksi tuon suuremman pään mukaisen... Vasta 0,5 milliin etäisyyden laitettuani alkoi toimimaan oikein.
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Evon abs toiminta

Juu toki viallinen pyöränlaakeri vaikuttaa.
Oon jopa evossa tavannut laakerin joka ei ääntänyt, ei väljää tuntunut, mutta laakeri oli poikki ja putos napa kunhan keskimutterin irrotti. Tämä evo6:ssa siis.
 

lancer evo-r

Evolution V Black Cooler Edition
Liittynyt
11 Heinäkuu 2006
Vs: Evon abs toiminta

Onko kasissa hammaskehät vetonivelissä vai magneettikehät laakereissa?

Joskus hammaskehät menevät poikki ja yhdessä kohtaa hammasväli on sitten pitempi. Silloin juuri hiljaisessa vauhdissa abs alkaa pitämään elämää.
 

Hs

Member
Liittynyt
30 Elokuu 2006
Vs: Evon abs toiminta

juu on vetarissa kehät



lancer evo-r sanoi
Onko kasissa hammaskehät vetonivelissä vai magneettikehät laakereissa?

Joskus hammaskehät menevät poikki ja yhdessä kohtaa hammasväli on sitten pitempi. Silloin juuri hiljaisessa vauhdissa abs alkaa pitämään elämää.
 

Hs

Member
Liittynyt
30 Elokuu 2006
Vs: Evon abs toiminta

no joo tuli putsailtua kehät ja absi tunnistimet. oli niissä paskaa aika vitusti. mut eipä se perkele alkanu pelaan.
kehät näytti olevan ok.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Evon abs toiminta

Pitää tätä nostaa vähän.. Vaikka joskus päätin että ajan absien kanssa jäällä, että auto käyttäytyy samoin kun liikenteessä, niin täytyy sanoa että kelkka alkaa kääntyä pikkuhiljaa.

Parina edellisenä viikonloppuna kun oon jättäny loggauspiuhan kii diagnostiikkaporttiin, niin on se vaan paljon helpompaa ajaa ilman niitä abseja. Väittäisin että hidastuvuuskin on ihan eriluokkaa plus että tuo topicissa mainittu kova jarrupoljin efekti poistuu.

Pari kertaa tänä talvena myös käynyt niin että vaikka on ollut absit käytössä niin toi "kova poljin" -ominaisuus on hävinnyt itsekseen, sen ihan huomaa ajaessa kun jarruttaminen on nopeampaa, vaikka absit muuten toimiikin. Jotain tekemistä tolla tuntus olevan sen kans että onko auto sladissa vai ei, liekkö se g -anturi kerpoilee jotain. Sit kun auton sammuttaa niin se alkaa taas tekemään sitä samaa että jarrutuksen alkamisessa on viive, varsinkin jos vie luisussa??
 

Makkke

New Member
Liittynyt
27 Elokuu 2016
Vs: Evon abs toiminta

Itse kävin VR4:llä jäällä ajelemassa ilman mitään muutoksia ja oli kyllä kauheat jarrut. Ahdoilla tai heti niiden jälkeen ei toivoakaan jarruttaa, kivikova jarrupoljin. Jarrulla jos halusi koittaa sitoa, niin piti hakea jarrun tuntuma jo ennen mutkaa ja ahtoja.

Itse suunnittelin tulevaisuudessa ottavani radalla ABS-sulakkeen pois, sekä laittavani alipainesulun jarrutehostimelle. Aina radalle tullessa sitten ottaa kokonaan alipaineen pois jarrulta, sillä mielestäni se jarrupoljinta "imevä" -efekti on pahempi, kuin se että jarrupoljinta saa painaa kovaa. Ahdoilta pudotessa kun alipaine kasvaa niin tuntuu että jarru painuu itsestään syvemmälle.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Evon abs toiminta

Sun ei tarvii välttis ottaa sitä sulakettakaan pois, riittää kun laittaa diagnostikkaapistokkeeseen "palikan" missä on lenkki pinnien 10 ja 12 välillä. (ecu menee siis diagnostiikkatilaan ja ABS:t putoaa pois) Toki sulakkeen rovehtiminen voi olla helpompaa kun löytää tollanen sopiva ALDL pistoke, saati minkään hauenleukojen tai pienten abikojen kanssa turata joka kerta.

Veikkaan että et halua tehdä mitään muutoksia siihen alipainesysteemiin, kannattaa ainakin ekaks koittaa ihan vaan ABS:n disabloinnilla.
 

korsma

Galant GTi Dyn-4, Sigma 24v
Liittynyt
6 Toukokuu 2003
Sijainti
Lappi
Vs: Evon abs toiminta

Slider sanoi
Sun ei tarvii välttis ottaa sitä sulakettakaan pois, riittää kun laittaa diagnostikkaapistokkeeseen "palikan" missä on lenkki pinnien 10 ja 12 välillä. (ecu menee siis diagnostiikkatilaan ja ABS:t putoaa pois) Toki sulakkeen rovehtiminen voi olla helpompaa kun löytää tollanen sopiva ALDL pistoke, saati minkään hauenleukojen tai pienten abikojen kanssa turata joka kerta.

Veikkaan että et halua tehdä mitään muutoksia siihen alipainesysteemiin, kannattaa ainakin ekaks koittaa ihan vaan ABS:n disabloinnilla.

Omassa Galantissa ei muuten vaikuta abseihin mitään, vaikka olisikin loggausjohto kiinni
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Evon abs toiminta

Joo se ominaisuus häviää jos jonku johdon katkasee.
 

Hs

Member
Liittynyt
30 Elokuu 2006
Vs: Evon abs toiminta

moro. mites mitataan abs anturin arvot? oon kyllä lukenut jostain topicista mutta empä mää löydä enää sitä topiccia.
 
Ylös Bottom