Evon jakovaihteisto ongelmia

Gooze

Lancer Evolution
Liittynyt
14 Heinäkuu 2006
Ajattelin käyttää autoa huollossa, kun ajaessa kuului voimakasta "metallista" ääntä/räminää 80-100km/h välillä kaasua nostettaessa. Ääni kuului myös hitaammin ajaessa, aina kun auto rullasi (vaihde päällä/kytkin pohjassa). Autollahan on ajettu vasta 20tkm, mutta ajattelin, että samallahan sitä vois vaihtaa voimansiirron kaikki öljyt.. No, jakovaihteistosta tuli pihalle noin 1dl palanutta öljyä!!! Jakovaihteistossa on ilmeisesti jokin laakeri-vika, joka on ilmeisesti kuumentuessaan polttanut noin 5dl öljyä???.

Kun kyseessä on "tuontiauto", jossa on voimassa "tehtaan 3 vuoden/100 000km takuu", takuukorjaukseen liittyviä asioita selviteltiin ensin VEHOn toimesta muutama viikko ja päätös oli ettei korvata. Asiaa selvitellään vielä auton maahantuojan (autoliike) toimesta, mutta voisi kuvitella, että tehtaan takuu on voimassa riippumatta siitä, onko auto ostettu Suomesta vai tuotu Saksasta. Näköjään näin ei ole.

Onkohan kenelläkään ollut vastaavia takuuseen liittyviä ongelmia tuontiauton kanssa? Niin ja autohan on täysin vakio ja tuotu Suomeen miltei uutena, joten siitäkään ei pitäisi olla kiinni. Jos jollain on hyviä vinkkejä miten asiassa pitäisi edetä, niin olen kuulolla.

Niin ja uusi jakovaihteisto muuten maksaa useita tuhansia €uroja...
 
Jakolaatikko on rallissa "kuluva osa". Kyllähän se tuhansia maksaa, mutta kannattaa kysellä muualtakin kun veholta.
Onko kyseessä evo9 vaiko 8?
 
Niin kyseessä on Evo 8. Ja toki jakolaatikko on RALLISSA kuluva osa, mutta siviiililiikenteessä luulisi ko. auton voimansiirron olevan kohtuu vahvaa tekoa. Ei se mitään, jos se maksaa, vaikka tuhansia...mutta eniten kismittää se, ettei tehdastakuulla tunnu olevan mitään merkitystä.
 
Nykyisinhän takuun asiakkaalle antaa auton myynyt liike, jolle takuun antaa sille auton myynyt jne. Tämä nyt ei välttämättä koske tätä autoa mutta tehdas voi myydä auton ilman takuuta jolloin takuusta vastaa se maahantuoja joka sen tehtaalta ostaa. Jos taas auto ostettu tehtaalta takuun kanssa, lienee sama missä merkkiliikkeessä auton korjaa niin takuut on voimassa.
 
uge sanoi
Nykyisinhän takuun asiakkaalle antaa auton myynyt liike, jolle takuun antaa sille auton myynyt jne. Tämä nyt ei välttämättä koske tätä autoa mutta tehdas voi myydä auton ilman takuuta jolloin takuusta vastaa se maahantuoja joka sen tehtaalta ostaa. Jos taas auto ostettu tehtaalta takuun kanssa, lienee sama missä merkkiliikkeessä auton korjaa niin takuut on voimassa.

Ei se ihan näin mene. Viime kädessä takuusta vastaa AINA valmistaja. Käytännössä tehtaan virallinen edustaja vastaa takuusta. Tässä tapauksessa siis paikallinen maahantuoja. Totta on, että ensin kuluttajaa kehotetaan ottamaan yhteyttä auton myyneeseen liikkeeseen, mutta sen tarkoituksena on vain helpottaa kuluttajan urakkaa. Maahantuoja (tai muu valmistajan edustaja) ei voi vetäytyä vastuusta sillä perusteella, että kuluttaja ei ole ottanut yhteyttä myyjä liikkeeseen. Periaatteessa voit soittaa vaikka suoraan tehtaalle, eria asia sitten on kuinka kätevää se on. Vemic ei korvaa ikinä mitään takuuseen ilman kunnon rähinää joten kehotan jatkamaan tappelua. Jakovaihteisto ei hajoa 20 tkm kohdalla ja se menee tehtaan piikkiin takuusta riippumattakin.

Esimerkin omaisesti mainittakoon, että käyttöauosta 2002 mallisesta 320d bemarista hajosi turbo. Autolla oli ikää hieman vaille 4 vuotta ja kilometrejä oli mittarissa 110000. Meni maahantuojan piikkiin vaikka auto oli yksityiseltä ostettu.
 
Ainahan siellä ketjun päässä on se valmistaja joka vastaa tuotteesta, kirjoitinko sitten liian yksinkertaisesti sen. Auton voi korjauttaa missä tahansa merkkiliikkeessä takuuseen, mutta takuun antaa käytännössä/teoriassa auton uutena myynyt piirimyyjä.
Tämä on nyt vähän ot: Kuvitellaan että vaikka ranskalainen piirimyyjä ostaa auton tehtaalta ilman takuuta. Myy sen eteenpäin jollekkin kunnes joku suomalainen autoliike ostaa sen suomeen. Autoliike myy sen yksityiselle henkilölle, jolla autosta poksahtaa vaikka kone puolen vuoden päästä. Auton ensirekisteröinnistä on kulunut esim. yksi vuosi ja kahdeksan kuukautta.
Kysymys kuuluu: Kuka maksaa viulut?

Tämä nyt oli sellaista jaarittelutekstiä, en minä näistä oikeasti mitään tiedä...
 
Vähän lisää OT:a, mutta annan silti kommenttini tähän.
Itse olen eräässä, isohkossa tukkuliikeessä töissä ja hoidan päivittäin takuuasioita.
Nykykäytännön mukaan (EU-asetus) on ketju juuri niin kuin Uge mainitsi. Kuluttajalle takuusta vastaa tuotteen myynyt liike, tästä ketju jatkuu "taaksepäin" aina valmistajaan asti. Periaatteessa valmistaja ei voi myydä missään EU alueella tuotetta, ellei se anna sille takuuta. Käytännössä takuun voi myöntää vaikka jälleenmyyjäkin, pointti on se että kun kuluttaja ostaa uuden tuotteen (oli kyseessä sitten auto, leiväpaahdin jne.) on sillä takuu.
En tarkaan tiedä kuinka asia on Mitsun kohdalla, mutta esim. tietyissä automerkeissä takuu katkeaa, mikäli auto vaihtaa omistajaa takuuaikana. (tämä on aika harvinaista, mutta laki antaa siihen mahdollisuuden)
Jos tässä nyt spekuloitavassa tapauksessa auton maahantuonut autoliike on myöntänyt takuun, (eli kirjallisesti ilmoittanut autossa olevan takuun) ovat he velvollisia korjaamaan auton/maksamaan korjauksen, riippumatta siitä mitä Suomen virallinen maahantuoja (Vemic) tähän sanoo.
Jos autossa todella on tehtaan takuu, on Vemic velvollinen korjaamaan auton, mutta silloinkin periaatteessa on ketju käytävä läpi, eli käytännössä Saksan maahantuojan on otettava yhteyttä Vemic:iin ja "pyydettävä virka-apua". Huoltokirjastahan pitäisi löytyä takuuehdot, siitä voi tarkistaa kuka takuun myöntää, ja tiukoissa tapauksissa kuluttaja-asiamies varmasti myös kertoo mielipiteensä.
Summa summarum: Ulkomailta käytettynä ostetun tuotteen takuu ei ole yksinkertainen juttu. Käytännössä yksityisen ihmisen on vaikeaa, lähes mahdotonta selvittää tällaisia asioita välimatka, kieli ym. ongelmien takia.
Jokatapauksessa toivon että saat auton kuntoon, muutoin kuin oman lompakon voimalla.
 
Kuluttajalle takuusta vastaa myyjäliike. Kuluttaja voi kuitenkin itsekin ottaa yhteyttä ketjussa aiaksemmin olevaan tahoon esim. maahantuojaan. mitsubishin tapauksessa kolmen vuoden takuu tulee tehtaalta eikä tässä tapauksessa ole väliä sillä, että auto on itse tuotu ulkomailta. Eri asia on sittem nämä esim. Delta-auton myöntämät takuun pidennykset. Esim. Saab antaa kahden vuoden takuun jota delta-auto jatkaa kolmella vuodella. Kun ollaan tuolla jatkoajalla kysymyksessä on liikekohtainen asia ja siten ulkomailla on turha mennä paikalliseen saab korjaamon kyselemään takuukorjauksia.
 
Tämän kyseisen Evon takuunantaja selviää helposti takuu/huoltokirjasta katsomalla tai jos sitä ei ole niin kauppakirjasta jos siihen on merkitty takuuaika ja takuunantaja eli myyjä. Olen nähnyt tapauksen jossa autoliike oli tuonut suomeen auton jossa virallista tietä tullessaan olisi kolmen vuoden takuu. Tässä autossa olikin vain vuoden/60000 km takuu, joka tietenkin oli jo mennyt umpeen kun remonttia tuli. Asia ei kuulunut maahantuojalle koska auto oli ostettu tehtaalta ilman takuuta. Remontti maksoi asiakkaalle useamman satasen, auton myynyt liike maksoi loput sataset.
Tuo teltta-auton antama takuu on aika mielenkiintoinen. Haluaisimpa kuulla mitä se oikeasti korvaa. Jos autolla ajettu esim. 145 tkm ja auton ikä alkaa olla yli neljä vuotta ja menee vetoakselin suojakumi rikki. Meneeköhän takuuseen vai onko kuluva osa...
Toinen asia mikä ei ole aivan selvä on se että huollot pitää tehdä teltta-auton toimipisteessä, eli tarkoittaako se että autoa ei voi käyttää muussa kyseisen auton merkkihuollossa, mielenkiintoista...
 
Asiaan selvennystä, eli aukoton huoltokirja löytyy kyseisestä Evosta. Kuten myös alunperin auton myyneen autoliikkeen leima ja luovutustodistus, josta käy ilmi auton tehdastakuu ja sen myöntäjä.

Huoltokirjassa on täten kaksi merkkiliikkeessä tehtyjen huoltojen leimaa (ensimmäinen varsinainen huolto on tehty Suomessa), joissa molemmissa olisi pitänyt käsitykseni mukaan tarkastaa voimansiirron öljyjen määrä.

Nyt kävikin ilmi, että Suomessa tehdyssä huollossa ei olisikaan tarkistettu voimansiirron öljymääriä, vaikka erikseen mainitsin asiasta äänen takia...no ainakin hitsattiin katalysaattorin suojapeltiä, jos se ääni olisi siitä kuulunut??? Kuitenkaan Mitsu-huolto Suomessa ei ota täyttä vastuuta tapahtuneesta, vaan yrittää vedota luovutushuollossa "tarkistamatta" jääneeseen kohtaan, vaikka todistus siitä onkin ja se väittää juurikin toista. Ja kuitenkin Suomessa tehdyn huollon kohdalla on merkkiliikkeen leima tämän huollon suorittamisesta.

Eli, jos nyt jotain tämä foorumi opettaisi, niin viekää hyvät ihmiset Evonne huoltoon sellaiseen huoltoliikkeeseen, joka tietää edes jotain näiden autojen päälle. Huonosta huollosta tai pikemminkin sen puutteista, saattaa poikia kohtuullisen kalliita remontteja. Mutta sota ei ole vielä ohi, asiasta taistellaan edelleen Vemicin kanssa.
 
Gooze sanoi
Eli, jos nyt jotain tämä foorumi opettaisi, niin viekää hyvät ihmiset Evonne huoltoon sellaiseen huoltoliikkeeseen, joka tietää edes jotain näiden autojen päälle. Huonosta huollosta tai pikemminkin sen puutteista, saattaa poikia kohtuullisen kalliita remontteja. Mutta sota ei ole vielä ohi, asiasta taistellaan edelleen Vemicin kanssa.

Puhut vähän mutta asiaa! Merkkihuoltoa kannattaa myös minun kokemusten valossa välttää viimeiseen asti!

Jos tarvitset taisteluapua, autan mielelläni. Kokemusta on!
 
Jos ei selviä, yhteys kuluttaja-asiamieheen. Tuo vika menee tehtaan takuuseen aivan 100% varmuudella. Joka puolella vain yritetään alkuun kusettaa jos ei jaksa taistella...
 
Onkos se muuten sinun se hopeinen kasi siellä Kuopiossa? Kuulin vain että hartikaisella on yksi jakovaihteisto ongelmainen evo 8...ja näytti olevan pihassa se harmaa evo 8, evo ysin maskilla.
 
Nykyään auton saa huollattaa missä tahansa korjaamossa/huoltamossa ja normaalitakuu ei siitä mene.. esim. tämä 3v/100 000km takuu ei siitä katkea vaikka huollattais auton jossain perämetsän nyrkkipajassa kunhan vaan ko. nyrkkipaja on rekisteröity yritys.. eri asia on sitten taas nämä lisätakuut ynnä muut.. esim. ruostumattomuustakuu saattaa katketa sen vuoksi..
 
mikki87 sanoi
Nykyään auton saa huollattaa missä tahansa korjaamossa/huoltamossa ja normaalitakuu ei siitä mene.. esim. tämä 3v/100 000km takuu ei siitä katkea vaikka huollattais auton jossain perämetsän nyrkkipajassa kunhan vaan ko. nyrkkipaja on rekisteröity yritys.. eri asia on sitten taas nämä lisätakuut ynnä muut.. esim. ruostumattomuustakuu saattaa katketa sen vuoksi..

... ja huoltoyrityksen on huollettava auto Mitsubishin virallisen huolto-ohjelman mukaisesti. Tarvittavat toimenpiteet löytyvät jokaisen auton huoltomanuaalista mitä milloinkin tehdään.
 
Juu, tänään sain auton takaisin. Eihän se vienytkään kuin kymmenisen viikkoa. Jakovaihteistoon vaihdettiin kaikki osat ja taas rullaa. Oliskohan sittenkin tullu halvemmaksi laittaa kokonaan uusi loota? Ei nuo vuokra-autotkaan ihan ilmaisia ole...
 
Vs: Evon jakovaihteisto ongelmia

Nostellaas vähän vanhaa aihetta kun sopii tää omakin asia tähän.
Elikkäs omassa evo 3:sessa on myös havaittavissa samanlaista metallista räminää joka kuuluu vaan ja ainoastaa moottorjarrutuksessa, ja kierroksia pitää olla noin 2200-2800rpm jollon se kuuluu. Enempi tai vähempi jos on niin ei kuuluu. Ja oli vaihde mikä tahansa päällä niin ääni on sama. Jos laittaa vaihteen vapaalle tai ees kytkimen pohjaan niin ääni häviää. Ja nimenomaan vain moottorijarrutus, vedossa tai pintakaasulla ei normaalista poikkeavaa ääntä ole havaittavissa. Edes vähän kun laittaa kaasua niin ääni häviää välittömästi.

Nuo ehkä viittais jakolaatikkoon, mutta on eräs asia mikä hieman sotii asiaa vastaan. Eli vapaalla kun polkasee kierrokset samoille kierrosalueille(n.2800rpm) ja nostaa kaasun ylös niin pitää semmosen ihan onnettoman ''räminän'' mutta kytkinpohjassa ei mitään ääntä. Ääni ei todellakaan ole yhtä voimakas mutta jotenkin kuulostas että ääni tulis samasta lähteestä.
Ääni ei ole mikään kovin voimakas että jos ees vähän on radiota päällä niin ääni ei kuulu, mutta varsinkin kaupunkinopeuksissa se on melko ''raa'an'' kuuloinen. Kaikki voimansiirron öljyt oon kattonu ja näytti ihan tuoreilta, eikä öljyn seassa ollut metallisilppua.

Pahahan tuosta on lähteä arvailemaan mutta noita jakolaatikko vikoja näissä vissiin on jonninverran ollu ::) Vaihteisto kun kuitenkin tuntuu ihan napakalta eikä synkrotkaa oo loppu niin en sinne puolelle sitä vikaa laittas. Joku järeempi kytkinkin tässä on muttei ilmeisesti kuitenkaan sinteri/kuparilevy kun ei niin ''äkäinen'' oo vaikka poljin onkin melko jäykkä.(kokemusta on myös evon vakiokytkimestä ja tämä on 2 ellei 3kin kertaa jäykempi noin suurinpiirtein)

Mitenkähän hyvin tonne jakolaatikkoon saa varaosia ja onko se mitenkä vaikee homma irrottaa/purkaa?


Huoh tulipahan paljon tekstiä :nykii
 
Vs: Evon jakovaihteisto ongelmia

Omassakin kolmosessa samaa rohinaa ja on kanssa jäykempi kytkin. Olisko mahollista että toi homma menee kytkinpuolelle eikä vaihteiston? Jos viisaammat kertoo :)
 
Vs: Evon jakovaihteisto ongelmia

Maxxximus sanoi
Omassakin kolmosessa samaa rohinaa ja on kanssa jäykempi kytkin. Olisko mahollista että toi homma menee kytkinpuolelle eikä vaihteiston? Jos viisaammat kertoo :)

Kyllä ainakin omissa sintterikytkimillä varustetuissa autoissa aikamoista rohinaa kuuluu. Väittäisin, että on ainakin täysin mahdollista, että "jyrkkä" kytkin aiheuttaa noita ääniä.
 
Vs: Evon jakovaihteisto ongelmia

nokonzok sanoi
Kyllä ainakin omissa sintterikytkimillä varustetuissa autoissa aikamoista rohinaa kuuluu. Väittäisin, että on ainakin täysin mahdollista, että "jyrkkä" kytkin aiheuttaa noita ääniä.

Mulla alkoi kanssa tuo rahina ihan samalla hetkellä kun laatikon ja koneen väliin laitettiin act:n x-treme kytkin ja levy.
Voisin melkein varmuudella samoa sen olevan osa syyllinen.
 
Vs: Evon jakovaihteisto ongelmia

Oho tämähän ois hyvä jos selviäis pelkällä säikähdyksellä ;D Tuota kytkinhommaa itsekin mietin että kyllähän ne sinterit yms jostainsyystä(minkä takia?) pitää melkosta meteliä että oisko vaan siitä kiinni. Oisko tuossa sekin että jos kytkinlevy on ''kova'' eli siinä ei ois niitä jousia ollenkaan niin sekin aiheuttas sen että pääsis enempi ''rämisemään''? Vai onko noissa evon sarjoissa yleensä ollu jousitetut vai kovat levyt?
 
Vs: Evon jakovaihteisto ongelmia

Itselläkin tuo ACT Xtremen asetelma, mutta ei kyllä minkäänlaisia ääniä ole koskaan kuulunut moottorijarrutuksessa... Mutta yksilöllisiähän nuo asennuksetkin ovat, kun tuotakin joutui muokkaamaan että vapautti kokonaan.
 
Vs: Evon jakovaihteisto ongelmia

Joo no kait se on annettava vaan sen radion olla päällä ja murehdittava asiaa vasta sitten kun jotain hajoaa. Sillon on ainakin helpompi päätellä mitä tarvii vaihtaa ;D Ei tosin ehkä halvin :-\
 
Takaisin
Ylös Bottom