Evon koneen/imusarjan nakutus???

N

nikob

Guest
Vs: Evon koneen/imusarjan nakutus???

Itse tuossa huomannut että kuuluu semmoista nakutus ääntä tuosta evostani. Ääni ilmenee kun kone kylmä, myös lämmettyä ilmenee. Sitten myös ajossa kuuluu. Välillä hiljenee kokonaan mutta taas voi alkaa pienen ajan päästä. Kuuluu sisälle aika voimakkaasti, ainakin omasta mielestä! Mutta tosiaan auto on juuri ostettu, elikä varmasti tuolle koneelle on niinkun kuluttaja suojatakuu! Eli varmaan kääntyä asiassa autoliikkeen puoleen? Silloin tuo nakutus loppuu myös kuin laitan vaikka kytkimen ajossa pohjaan.
Ainoa ääni tämä joka itse häiritsee kovasti evossa! Muut äänet ei häiritse, ja kyyti on mitä mahtavinta! Mutta tosiaan välillä tuo ääni voi lakatakin vähäksi aikaa!
Ja kyseessä siis evolution 5, ja kilsoi mittarissa 170 000km Ja vakio pitäis olla putkisto ja suodatinta lukuun ottamatta! Aiempia viestejä luin aiheesta äsken ja kuulostaa melko samalta!
 

mystinengalant

Mennyt mies
Moderaattori
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Vs: Evon koneen/imusarjan nakutus???

nikob sanoi
Itse tuossa huomannut että kuuluu semmoista nakutus ääntä tuosta evostani. Ääni ilmenee kun kone kylmä, myös lämmettyä ilmenee. Sitten myös ajossa kuuluu. Välillä hiljenee kokonaan mutta taas voi alkaa pienen ajan päästä. Kuuluu sisälle aika voimakkaasti, ainakin omasta mielestä! Mutta tosiaan auto on juuri ostettu, elikä varmasti tuolle koneelle on niinkun kuluttaja suojatakuu! Eli varmaan kääntyä asiassa autoliikkeen puoleen? Silloin tuo nakutus loppuu myös kuin laitan vaikka kytkimen ajossa pohjaan.
Ainoa ääni tämä joka itse häiritsee kovasti evossa! Muut äänet ei häiritse, ja kyyti on mitä mahtavinta! Mutta tosiaan välillä tuo ääni voi lakatakin vähäksi aikaa!
Ja kyseessä siis evolution 5, ja kilsoi mittarissa 170 000km Ja vakio pitäis olla putkisto ja suodatinta lukuun ottamatta! Aiempia viestejä luin aiheesta äsken ja kuulostaa melko samalta!


Se on varmaankin hydrauliset nostajat jotka nakuttaa, ei ole tavatonta. Varsinkin kun kilsoja on noin paljon. Ja varsinkin jos se enemmän kuuluu kylmänä. Ääni tosiaan loppuu varmaan sen takia että kytkin on pohjassa -> kierrokset alhaalla ja isossa nopeudessa ei kuulu. Sitten kun pysähdyt niin nakuttaa varmaan taas. Onhan koneessa öljytasot ok, joku on fiksusti sanonu että nämä ei ole autoja joista öljyt tarkastetaan 15tkm välein. Ja koska viimeksi vaihdettu öljyt. Forte käsittelyllä voi auttaa asiaa. Todennäköistä on että siellä on nostajia vaihtokunnossa, ja aika varmasti liike kieltäytyy vastuusta koska voidaan lukea normaaliksi tuommoinen käytös tuon ikäselle ja tuon verran ajetulle autolle. Ei ole siis virhe autossa. Eriasia jos siellä pitäis alakerta ääntä. Toki yrittää kannattaa.
 
N

nikob

Guest
Vs: Evon koneen/imusarjan nakutus???

Kyllä tuo enemmän kylmänä kuuluu! Öljytaso on ok, öljyt vaihdettu n. 3kk sitten.
Tosiaan äsken kotio päin ajelin niin ei juurikaan kuulunut paljon mitään. Juu ainahan sitä yrittää kannattaa :D
Muutenkin kuin kyseessä on tämän ikäinen erikoisauto, voi liike suhtautua kieltäytyvästi! Mutta katsotaan!
Vois tosta viellä st-motorsille soitella ja kysellä niiltä! Mitäs minkäs hintaista hommaa tuommoinen nostajien vaihto on?
Ei tietenkään ilmaista ;D
 

nokonzok

Active Member
Yritys
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: Evon koneen/imusarjan nakutus???

nikob sanoi
Kyllä tuo enemmän kylmänä kuuluu! Öljytaso on ok, öljyt vaihdettu n. 3kk sitten.
Tosiaan äsken kotio päin ajelin niin ei juurikaan kuulunut paljon mitään. Juu ainahan sitä yrittää kannattaa :D
Muutenkin kuin kyseessä on tämän ikäinen erikoisauto, voi liike suhtautua kieltäytyvästi! Mutta katsotaan!
Vois tosta viellä st-motorsille soitella ja kysellä niiltä! Mitäs minkäs hintaista hommaa tuommoinen nostajien vaihto on?
Ei tietenkään ilmaista ;D

Ei se vaihtotyö maltaita maksa, mutta nostajia ei todellakaan kannata tilata Vemiciltä. Eli jos ST:lle viet niin omat nostajat mukaan.
 
N

nikob

Guest
Vs: Evon koneen/imusarjan nakutus???

St-motorsilla kehuivat että töineen homma n. 500e. Eli ei kuulostanut pahalta!
Mutta kaveri kehui st:llä ettei vie mitään hätää, käski ajella vaan samaan malliin! :D
Vaihdellaan si kun tarve on!

Ps. pieni lisäys. Tuota forten ainetta varmaan voisi kokeilla. Eikös nuo tule öljyn joukkoon, meinaan että samalla kun vaihtaa uudet öljyt niin heittää sekaan tuota ainetta, silleen varmaan kannattaa homma tehä? Näkee si helpottaisko ääni
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Evon koneen/imusarjan nakutus???

Näiden kanssa tulee kyllä helposti kuunneltua ihan joka kolinaa ja natinaa :)

Nostajat tykkäävät hyvistä öljyistä joita vaihdetaan usein. Putsasin 112 tkm ajetusta koneesta nostimet ja aivan pikimustaa tavaraa tuli sisältä vaikka eivät vielä oireilleetkaan mitenkään. Sen jälkeen itsellä ei ollut mitään ongelmia 20 tkm aikana, mutta seuraavalla omistajalla alkoi pian naputtamaan. Sitä kesti viikon-pari ja sen jälkeen ilmeisesti hiljeni taas.

Nykyiseen on ilmeisesti jo vaihdettu kun ovat isommalla reiällä vaikka kilometrejä on vasta vajaat 67 tuhatta. Eipä kyllä pidä ääntäkään.
 

lancer evo-r

Evolution V Black Cooler Edition
Liittynyt
11 Heinäkuu 2006
Vs: Evon koneen/imusarjan nakutus???

nikob sanoi
Ps. pieni lisäys. Tuota forten ainetta varmaan voisi kokeilla. Eikös nuo tule öljyn joukkoon, meinaan että samalla kun vaihtaa uudet öljyt niin heittää sekaan tuota ainetta, silleen varmaan kannattaa homma tehä? Näkee si helpottaisko ääni

Tästä taitaa olla jo ennestäänkin juttua, mut Forten motor flush laitetaan vanhojen öljyjen sekaan ja käytetään autoa kohotetulla joutokäynnilla 15-30min paikallaan ja sen jälkeen vaihdetaan öljyt uusiin. Autolla ei saa ajaa käsittelyn aikana.
Olikohan sit Forten topend treadment tai vastaavan niminen kun laitettiin uusien öljyjen sekaan.

Joillakin on vissin toiminut, mut edelliseen lanceriin kun itse kokeilin niin ääni vaan pahentu. :(
 
N

nikob

Guest
Vs: Evon koneen/imusarjan nakutus???

lancer evo-r sanoi
Tästä taitaa olla jo ennestäänkin juttua, mut Forten motor flush laitetaan vanhojen öljyjen sekaan ja käytetään autoa kohotetulla joutokäynnilla 15-30min paikallaan ja sen jälkeen vaihdetaan öljyt uusiin. Autolla ei saa ajaa käsittelyn aikana.
Olikohan sit Forten topend treadment tai vastaavan niminen kun laitettiin uusien öljyjen sekaan.

Joillakin on vissin toiminut, mut edelliseen lanceriin kun itse kokeilin niin ääni vaan pahentu. :(
Tossahan tuli hyvää tietoo :)
Katsoo nyt laittaako koko ainetta, jollain pelaa jollain ei!
 
N

nikob

Guest
Vs: Evon koneen/imusarjan nakutus???

Elikä voiskos tuo Venttiilien nostajien naputtelu aiheuttaa pidemmän päälle jotain haittoja tai rikkoa jotain?
Kyllähän nuo jonkin verran naputtelee! St-motorsille soittelin viikko sitten ja kyselin, niin siellä kehuivat. Ettei kannata suotta stressata, ettei olisi mikään tarve lähteä viellä niitä vaihteleen. Kun kuulemma uudemissakin evoissa tuota samaa ilmenee!
Mutta muuta ylimääräistä ääntä eipä koneesta kuuluu!
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: Evon koneen/imusarjan nakutus???

Ei sinne mitään forteja tai muita huuhaa juttuja kannata laittaa. Mullakin nakuttaa jonkin verran lähinnä kylmänä ja aikeena ois vaihtaa noi mikä on melko varmasti ainoa oikeasti toimiva keino, etenki pitemmällä ajalla.
 

cubeqtio

Mr. Cube
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Tammikuu 2009
Vs: Evon koneen/imusarjan nakutus???

Nostimien naputusta on havaittavissa uusissa ja vanhemmissa evoissa. "Tyypillinen ominaisuus." Usein johtuu vääranlaisesta öljystä tai liian likaisesta.

Omani naputtaa satunnaisesti nyt pakkasilla, mutta kun koneen ajaa lämpimäksi niin se katoaa. Joskus satunnaisesti napsahtaa kylmällä kelillä vaikka on lämmin kone.

Myös ilmaa on voinut päästä nostimiin ja ilmaus ei tapahdu kunnolla jos nostimet tukossa.

Kun omat nostimet vaihdettiin niin 16 kpl nostimista vain muutama meni kunnolleen kasaan ja muut olivat aivan jumissa. Ei yhtään ihme että napsutteli kylmänä JA kuumana.


Uudet vaan camskillsiltä tai indigo-gt:ltä isommilla reijillä ja vaihtamaan! :) Hintaa noille tulee jotain 130-150 eur nostimille + työt.
 

simonsays

Active Member
Liittynyt
4 Tammikuu 2007
Vs: Evon koneen/imusarjan nakutus???

cubeqtio sanoi
Nostimien naputusta on havaittavissa uusissa ja vanhemmissa evoissa. "Tyypillinen ominaisuus." Usein johtuu vääranlaisesta öljystä tai liian likaisesta.

Omani naputtaa satunnaisesti nyt pakkasilla, mutta kun koneen ajaa lämpimäksi niin se katoaa. Joskus satunnaisesti napsahtaa kylmällä kelillä vaikka on lämmin kone.

Myös ilmaa on voinut päästä nostimiin ja ilmaus ei tapahdu kunnolla jos nostimet tukossa.

Kun omat nostimet vaihdettiin niin 16 kpl nostimista vain muutama meni kunnolleen kasaan ja muut olivat aivan jumissa. Ei yhtään ihme että napsutteli kylmänä JA kuumana.


Uudet vaan camskillsiltä tai indigo-gt:ltä isommilla reijillä ja vaihtamaan! :) Hintaa noille tulee jotain 130-150 eur nostimille + työt.

milloin sulle vaihdettiin noi?

oliko ne nostajat se epämääräinen ääni mikä siellä kuultiin vai vieläkö se esiintyy?
 

cubeqtio

Mr. Cube
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Tammikuu 2009
Vs: Evon koneen/imusarjan nakutus???

simonsays sanoi
milloin sulle vaihdettiin noi?

oliko ne nostajat se epämääräinen ääni mikä siellä kuultiin vai vieläkö se esiintyy?

Mulle oli jo vaihdettu.

Se katos kun vedin 4 kunnon vetoa loggausta varten 2000-7000rpm kolmosella. Enää ilmenee kylmänä ja lämpimänä katoaa täysin. Ilmaa nostimessa? Tiedä sitten.

Tai sitten ajetaan vika ulos. :peukku


OT: olis muuten ne rullat + pelit ja rensselit odottamassa vaihtoa.. 115tkm menossa jo.. :)
 
N

nikob

Guest
Vs: Evon koneen/imusarjan nakutus???

No eipä tuota kannata varmaan ruveta murehtiin! Vaihdellaan sit jos oikein pahaksi menee!
Ensi viikolla saa uudet öljytkin koneeseen. Niin näkee helpottaisko!
Mutta tosiaan tuo nakutus vähenee huomattavasti kun kone lämpenee, sit kun antaa oikein enemmän rundia niin eipä kuuluu mitään, jossei sitten siihen pörinään huku ;D
 

osku

RS -04
Liittynyt
23 Kesäkuu 2005
Sijainti
Uusmaa
Vs: Evon koneen/imusarjan nakutus???

nikob sanoi
No eipä tuota kannata varmaan ruveta murehtiin! Vaihdellaan sit jos oikein pahaksi menee!
Ensi viikolla saa uudet öljytkin koneeseen. Niin näkee helpottaisko!
Mutta tosiaan tuo nakutus vähenee huomattavasti kun kone lämpenee, sit kun antaa oikein enemmän rundia niin eipä kuuluu mitään, jossei sitten siihen pörinään huku ;D

Meillä väheni vanhas galantissa castrolin lightecillä toi vv tasurien ääni :)
 

cubeqtio

Mr. Cube
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Tammikuu 2009
Vs: Evon koneen/imusarjan nakutus???

nikob sanoi
No eipä tuota kannata varmaan ruveta murehtiin! Vaihdellaan sit jos oikein pahaksi menee!
Ensi viikolla saa uudet öljytkin koneeseen. Niin näkee helpottaisko!
Mutta tosiaan tuo nakutus vähenee huomattavasti kun kone lämpenee, sit kun antaa oikein enemmän rundia niin eipä kuuluu mitään, jossei sitten siihen pörinään huku ;D

Kuten Simonsay's tossa kyselikin niin mulla oli ovelaa naputusta kans. Sen kuuli kierroksillakin jos avoi konepellin ja väänsi läpästä kaasua niin sen kuuli selvästi. Satunnaista mutta kuitenkin. Nyt kyseinen "klipsutus" loistaa poissaolollaan. Jänniä nuo laitteet.

Ast voi varmaan kertoa miten kaunista ääntä Evo pitää kylmänä kun kuuntelee auton alta... :)
 
N

nikob

Guest
Vs: Evon koneen/imusarjan nakutus???

Mistä noi Venttiilin nostajat kannattais evoon tilata? (edullisesti ja helposti)
St-motorsin kautta jos tilailee niin maksaa jotain yli 300 e.
Ei nyt mikään hätä ole viellä vaihdella, mut voishan noita ruveta ehkä jossain vaiheessa hyllyyn tilaileen valmiiksi!
 

cubeqtio

Mr. Cube
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Tammikuu 2009
Vs: Evon koneen/imusarjan nakutus???

nikob sanoi
Mistä noi Venttiilin nostajat kannattais evoon tilata? (edullisesti ja helposti)
St-motorsin kautta jos tilailee niin maksaa jotain yli 300 e.
Ei nyt mikään hätä ole viellä vaihdella, mut voishan noita ruveta ehkä jossain vaiheessa hyllyyn tilaileen valmiiksi!

Älä nyt vedä herneitä.. mut just tossa viimäsessä postauksessani sanon että "camskill ja indigo-gt". :)

Suora linkki Indigo-gt: http://www.shop.indigo-gt.co.uk/product_info.php?cPath=21_29_55_680&products_id=943

Camskill: http://www.camskill.co.uk/products.php?plid=m8b0s2314p10742

Eli jos nyt ei löydy ni jo on kumma... :)


Molemmat luotettavia kauppoja ja todella hyvää palvelua! Kannattaa myös tilailla muutakin kuten jakopäänkamat + muuta kivaa. :)
 

evo6

evo6 -> subaru -> Toyota ja vieläpä iso sellainen
Liittynyt
2 Kesäkuu 2009
Sijainti
Vantaa
Vs: Evon koneen/imusarjan nakutus???

Se tästä viestiketjusta selvisi, että naputus on enemmän tai vähemmän ominaisuus ja se voi kuulua kuluneista nostimista. Itse vaihdoin viimeksi Motul 8100 X-cess 5W40 moottoriöljyt ja nyt mulla on ruvennut kuulumaan myös naputusta mutta vain kylmänä. Ja naputtelu tihenee kaasua painettaessa. Autolla kun on ajettu nyt sen 33tkm niin ei luulis ainakaan nostimien kuluminen sitä aiheuttaa. Eli voisiko se johtua tuosta öljystä ja jos voi niin mitä öljyä sitten kannattaisi laittaa kun ymmärsin, että tuo motul olisi ollut ns. vähän parempi öljy?

EDIT: niin ja aina tätä naputusta ei kuulu käynnistyksen jälkeen vaan sanotaan, että noin joka kolmannella käynnistyksellä.
 

Peke

Porsche 911 Turbo, Citroen Xsara VTS, EX Evo 9
Liittynyt
14 Joulukuu 2003
Sijainti
Pääkaupunkiseutu
Vs: Evon koneen/imusarjan nakutus???

Itellä sama Motuli käytössä enkä ole huomannut koneen käynnissä mitään poikkeavaa tai että mikään olisi muuttunut. Hyvä öljy toi on.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Evon koneen/imusarjan nakutus???

evo6 sanoi
tihenee kaasua painettaessa. Autolla kun on ajettu nyt sen 33tkm niin ei luulis ainakaan nostimien kuluminen sitä aiheuttaa. Eli voisiko

Harvemmin ne kuluvat vaan niihin kertyy kaikenlaista moskaa öljystä. Pesu tai vaihto luultavasti jossain vaiheessa ohjelmassa jos alkaa oireilemaan.
 
N

nikob

Guest
Vs: Evon koneen/imusarjan nakutus???

Elikä nämä varmaan lähtee tilaukseen: http://www.shop.indigo-gt.co.uk/product_info.php?cPath=21_29_55_680&products_id=943
 

Temppas

New Member
Liittynyt
1 Helmikuu 2010
Sijainti
Hki
Vs: Evon koneen/imusarjan nakutus???

Mulla tikittää nyt aika vahvasti ja mielestäni tulee melko selvästi imusarjasta, 92tkm ajettu..

Voishan sitä jotain forten puhdistusainetta laittaa öljynvaihdon yhteydessä ja testata auttaako. Jännä vaan, kun on niin selvästi sielä imusarjan puolella ääni.
 

uusis

New Member
Liittynyt
23 Joulukuu 2009
Vs: Evon koneen/imusarjan nakutus???

mulla kilisee kanssa oudosti kuumana kone.mun mielestä se ääni tulee käyttöhihnojen kohdilta.
tuskin siellä männät ainakaan ääntä pitää :p
 

Temppas

New Member
Liittynyt
1 Helmikuu 2010
Sijainti
Hki
Vs: Evon koneen/imusarjan nakutus???

Juu kyllähän nämä kaikenlaisia ääniä pitää, on vaan koventunut toi ääni nyt parin viikon sisällä...

Ois täytyny vähän vertailla ääniä eilen :D
 

Hablu

Member
Club Member
Liittynyt
13 Tammikuu 2009
Sijainti
Hamina
Vs: Evon koneen/imusarjan nakutus???

Täälläkin kone alkoi pitää ääntä välillä lämpöisenäkin,heti kun vaihtoi venttiillinnostimet niin hiljeni äänetkin
Autona evo5
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Evon koneen/imusarjan nakutus???

Laitetaas tähän :

Hyd.Nostimet ? Pitäiskö olla ,jotain merkkiä ? Tuli kasa 3mm reijällä olevia ei tietoa merkistä...

Onko olemassa , jotain ns. hyviä tai huonoja 3mm reijällä olevia nostimimia ?
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Evon koneen/imusarjan nakutus???

-JP- sanoi
Laitetaas tähän :

Hyd.Nostimet ? Pitäiskö olla ,jotain merkkiä ? Tuli kasa 3mm reijällä olevia ei tietoa merkistä...

Onko olemassa , jotain ns. hyviä tai huonoja 3mm reijällä olevia nostimimia ?

on olemassa.
Itselläni vr4:ssa oli 3mm reiällä ja olivat ns "tarvikkeen tarvikkeita" jotka ovat kuulemma huonoja. ja sen huomas.
Pituuseroakin oli aavistus nyt. Nyt on camskillin nostajat ja hiljasta on :peukku
 

cubeqtio

Mr. Cube
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Tammikuu 2009
Vs: Evon koneen/imusarjan nakutus???

Harri K sanoi
on olemassa.
Itselläni vr4:ssa oli 3mm reiällä ja olivat ns "tarvikkeen tarvikkeita" jotka ovat kuulemma huonoja. ja sen huomas.
Pituuseroakin oli aavistus nyt. Nyt on camskillin nostajat ja hiljasta on :peukku

Omat on Indigo-GT:ltä ja ei mitään probleemaa. :)

Tosin nyt "kylmäkäynnistäessä" vähän klipattaa mutta kun öljyt lämpeää niin ei tule enää.
 

Hablu

Member
Club Member
Liittynyt
13 Tammikuu 2009
Sijainti
Hamina
Vs: Evon koneen/imusarjan nakutus???

Mulla kans Camskillin nostajat 3mm reijällä,kyl hiljeni kone huomattavasti
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Evon koneen/imusarjan nakutus???

cubeqtio sanoi
Omat on Indigo-GT:ltä ja ei mitään probleemaa. :)

Tosin nyt "kylmäkäynnistäessä" vähän klipattaa mutta kun öljyt lämpeää niin ei tule enää.

ei sais kyl klipattaa kylmänäkään uusilla...
 

cubeqtio

Mr. Cube
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Tammikuu 2009
Vs: Evon koneen/imusarjan nakutus???

Harri K sanoi
ei sais kyl klipattaa kylmänäkään uusilla...

Aij,

Siis nyt kun tänään aamulla tein testin niin heti käynnistäessä ei kuulu mitään. Annan koneen lämmetä (kierrokset ylhäällä aluksi 1500-1200rpm). Kun lämmennyt ja laskee tyhjäkäyntiin niin nyt ei klipattanut.

Voisiko uudet öljyt vaikuttaa sen? Meinaan viime vkl vaihdoin uudet litkut tilalle kun edellisillä ajettu se 8000km..
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Evon koneen/imusarjan nakutus???

Itsellä ainakin rupeaa vakiotasureilla pitämään ääntä öljynvaihtovälin loppupuolella.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: Evon koneen/imusarjan nakutus???

Mullakin loppu kalkatus kun laitoin indigon nostajat. Postikulujen kannalta suosittelen kyllä camskilliä.
 

Hablu

Member
Club Member
Liittynyt
13 Tammikuu 2009
Sijainti
Hamina
Vs: Evon koneen/imusarjan nakutus???

Laitoin kyselyy indicolle nostajista nii tuli et kulut 20£ ja yhteensä 320£ ???
En tiedä yrittikö Anthony vetää välistä vai tuliko ihan näppäilyvirhe...joten tilasin sit camskilliltä
 

Peke

Porsche 911 Turbo, Citroen Xsara VTS, EX Evo 9
Liittynyt
14 Joulukuu 2003
Sijainti
Pääkaupunkiseutu
Vs: Evon koneen/imusarjan nakutus???

Mulle jarrupaloista+sellasesta hiilariosasta kulut 45£. :seina Indicosta siis.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: Evon koneen/imusarjan nakutus???

Hablu sanoi
Laitoin kyselyy indicolle nostajista nii tuli et kulut 20£ ja yhteensä 320£ ???
En tiedä yrittikö Anthony vetää välistä vai tuliko ihan näppäilyvirhe...joten tilasin sit camskilliltä

Mulle tuli kulut jarrupaloista(2settiä) ja nostajista jotei 53 PUNTAA kuluja että en taida ihan heti käyttää indigon palveluksia uudestaan.
 

Temppas

New Member
Liittynyt
1 Helmikuu 2010
Sijainti
Hki
Vs: Evon koneen/imusarjan nakutus???

Camskillissä 21 puntaa lähetyskulut 30kg asti. Mulla meni pikkasen yli kun tilasin levyt & palat, niin joutui maksamaan toiset 21£...
 
K

kirppu1990

Guest
Vs: Evon koneen/imusarjan nakutus???

Nonni.. En nyt löytänyt järkevämpää topicia kysellä asiasta, enkä viitsinyt uuttakaan tehdä.

Nostajat tosiaan alkaa olla vaihtokunnossa, voi olla myös jumissa kun lämpösenäkin jo tuntuisi muutava naputtelevan kovemmin..

Kysymys kuuluukin:
Onko camskillin nostajista mihinkään (näissä 3mm öljyreikä) vai kannattaako tilata mamasanilta (tuplasti kalliimpi)?

Mitä pitää tietää/tehdä kun näitä alkaa vaihtamaan? Ilmauksista jotain luin jo tästä topicista mutta ei sieltä sitten tullut juuta eikä jaata siihen kysymykseen, että millä näitä nyt sit "huljutellaan".. Eli siis melko täydellistä ohjeistusta olisin vailla. Itse jokatapauksessa haluan homman tehdä kun alaakin tässä opiskelen.

Kyseessä evo6 moottori.
 

faior

Member
Liittynyt
8 Marraskuu 2010
Vs: Evon koneen/imusarjan nakutus???

Sama se mitkä tasaajat laitat, naputtaa tai sitten ei. 3mm saattaa auttaa, tai sitten ei. Pääasia lienee että ovat uudet ja puhtaat.

Jos tasurit on kovat valmiiksi niin asennus on paljon vaikeampaa ja joutuu meisselin kanssa kunnolla töihin jos ei ole sitä tarkoitukseen olevaa työkalua, ..eikun paikalleen ja käyntiin, saattaa kuulostaa subarulta alkuun, mutta 3-5min käytön jälkeen normalisoituu. Veltot tasurit taas on helpompi asentaa paikalleen kun mahtuvat menemään paremmin, eipä näissäkään muuta kun käyntiin vaan. Jotkut noita "ilmaa" ja jotkut ei, jotkut tasurit taas myydään "valmiiksi ilmattuina", mutta samallainen subaru se on alkuun.

Jotkut varottelee että venttiilit voisi osua mäntiin jos tasureita ei ole ilmattu oikein, mutta itse en tähän usko.. koska jos joku tasaaja hajoaisi ajossa niin ei ne venat osu mäntiin siltikään, joku venttiili vaan naputtaisi niin perkeleesti.

Tossahan joutuu sit vaihde päällä siirtämään autoa hiukan että nokat siirtyy eri asentoon. Ja venttiilikoppaan voisi olla hyvä vaihtaa tiivisteet samalla.. ja varoa asennettaessa ettei ylikiristä venttiilikoppaa, halkeaa aika herkästi.
 
K

kirppu1990

Guest
Vs: Evon koneen/imusarjan nakutus???

Tiivisteet on tarkoitus vaihtaa samalla kun alkanut vähän jo vuotamaan. Momentit kiristystiukkuuksiin löytyy kyllä koneelta lähes joka kohtaan evon koneesta.

Tarkoitus olisi tilata nämä http://www.camskill.co.uk/m8b0s2297p10741/MITSUBISHI_LANCER_EVOLUTION_%28EVO_4_CN9A%29_-_SERVICING_PARTS_TUNING_SPARES_and_SERVICE_ACCESSORIES_-_Lash_Adjusters_-_Tappets_x_16_-_FULL_SET_3mm_Type_-_Mitsubishi_Lancer_Evolution_4_CN9A

mutta ovatko täyttä kuraa vai ei? Toisaalta jos ilmaamisesta jonkinverran keskusteltu niin näkisin sen järkevänä tehdä?

Evon venakoppaa en ole koskaan irroittanut, joten en tiedä yhtään minkä näköistä siellä on, googlen kuvat kun eivät juurikaan jää päähän mitenkään eivätkä anna sellaista järkikuvaa itselle mitä se nyt oikeasti sitten on. Eli hydraulisia tasureita en ole henk.koht. nähnyt koskaan omin silmin.

Se, että miten tämä irroitus sitten käytännössä tapahtuu, niin siihen kaipaisin jonkinlaista neuvoa. Pelkkä "käytä väkivaltaa" ei riitä. Voin helposti ensikertalaisena tuhota paljon kun menen sinne söhimään ;D
 

faior

Member
Liittynyt
8 Marraskuu 2010
Vs: Evon koneen/imusarjan nakutus???

Eipä noista voi sanoa muutakun että eiköhän ne toimi siinä missä muutkin, eikä ne kalliit ja kehutut välttämättä ole sen parempia, saattavat hajota nekin nopeasti. Itse ostaisin halvimmat 3mm mitkä löytyy. Puhdistamaan vanhoja en alkaisi ollenkaan noilla hinnoilla, sen verran työtä teettää ja autoa joutuu seisottamaan kopat auki.

Voihan ne ilmata, mutta sekin teettää vähän turhaa työtä, joku pieni poranterä pitää olla jolla lukituksen saa auki tasurista ja sitten jossain kipossa moottoriöljyssä pinnan alla pitää rumpata sitä tasuria jotta se kovenee ja ilma poistuu välistä, sitten kun tasuri on täysin jäykkä eikä mene kasaan millään vaikka kuinka painaisi niin sitten se on ilmattu oikein. Mutta kuten sanoin niin kovana noiden asentaminen on aika vittumaista pelkällä ruuvimeisselillä, menee helposti pari tuntia ekalla kertaa. Ja meisselin kanssa sitä voimaa saa käyttää ihan perkeleesti jotta saa venttiilien jouset kasaan ja tasurin väliin. Voimaa tarvii siksi kun meisseliä ei saa optimaaliseen asentoon oikein mitenkään sinne väliin, joutuu kampeamaan kantta vasten ja vaikka missä asennossa jotta homma onnistuu, ja yleensä se meisseli on vielä edessä kun tasaajaa rupeaa laittamaan paikalleen. Youtubesta löytyy aika hyvä video asennuksesta. Sillä erikoistyökalulla homma on lastenleikkiä eikä sitä voi möhliä mitenkään. Meisselillä taas on vaara että saattaa kanteen tulla naarmuja ja pahimmasssa tapauksessa jotain halkeaa kannesta kun joutuu painamaan niin hankalassa asennossa sitä jousta.

Irroitus on helppoa, asentaminen sittten taas ei ainakaan ekalla kerralla.. mutta painetaan vaan venttiilin jousen lautasta jotain vasten niin kovaa alaspäin että tasaaja mahtuu tulemaan pois välistä.


Niin ja muista tukkia kaikki kannen öljykanavat jotka tulee venttiilikoppaan, et halua että sinne pääsee mitään paskaa menemään ja tukkimaan nokkien voitelukanavat.. nää reiät sijaitsee nokkien alla sivuilla muistaakseni.
 
K

kirppu1990

Guest
Vs: Evon koneen/imusarjan nakutus???

Saisiko siihen videoon linkkiä?
Eli toisinsanoen kun näitä alkaa turaamaan niin samalla vaivalla voipi vaihtaa venttiilin jousetkin? Ei sillä että niissä välttämättä mitään vikaa olisi mutta kun moottorin kilometrit ovat lähinnä arvailujen varassa niin samaan syssyyn sitä vaihtaisi niin paljon kuin mahdollista :)
Koululta kyllä varmasti löytyy kaikenlaisia vehkeitä tähän touhuun, joten en usko että pelkän meisselin kanssa joudun touhuamaan.. Myös aikaa voin varata helposti tähän hommaan min. 7h ;D
Iso kiitos kuitenkin jo sinulle näistä vastauksistasi!
 

faior

Member
Liittynyt
8 Marraskuu 2010
Vs: Evon koneen/imusarjan nakutus???

Ööh jousien vaihtoon taitaa joutua nokat nostamaan pois edestä.. en kyllä ole ihan varma, mutta ei kyllä tuotakaan toinna tehdä jos et ole kierrostenrajotinta nostamassa ylöspäin tai nokkia vaihtamassa tms, vanhat pelaa varmasti ihan hyvin.

Päivitin tota äskeistä viestiä vielä..

tässä tää video http://www.youtube.com/watch?v=7PYp0u8zCn0 tässä toi työkalu jolla asentaminen on liiankin helppoa.

ja tässä sitten ilman työkalua: http://www.youtube.com/watch?v=vea3mqfhl78 tässä noi tasaajat menee kasaan eli paljon helpompi laittaa paikoilleen kuin jos ne on kovana
 
K

kirppu1990

Guest
Vs: Evon koneen/imusarjan nakutus???

Ilmeisesti jos ton työkalun löydän koululta tai jostain korjaamosta lainaan täältä (koulun haalarit päällä kun käy kysymässä niin yleensä irtoo lainaan mitä vaan ;D ) niin pääsen aika helpolla :)
Erittäin iso kiitos sinulle avusta! :)
 

lancer evo-r

Evolution V Black Cooler Edition
Liittynyt
11 Heinäkuu 2006
Vs: Evon koneen/imusarjan nakutus???

Gti Lanceriin vaihtelin nuo aikanaan (4G93 mylly) niin otin nokat pois koska jakoremmin meni samalla vaihtoon. Eli jos remmin kilsat on lähelläkään niin silloin on helppo homma vaihtaa kun nokat on irti. :peukku

Uudet osat oli kyllä öljyssä mutta ei kovat enkä ilmannut niitä. Aikamoinen raksatus kävi hetken aikaa kun laitto tulille mutta hävisi kyllä kun sai koneen kuumaksi.
 

faior

Member
Liittynyt
8 Marraskuu 2010
Vs: Evon koneen/imusarjan nakutus???

Noi keinut tosiaan siis otetaan vielä välistä pois.. jos jotain sinne haluaa välttämättä muutakin uusia niin noi keinut(rockers), joskus ne saattaa olla kuluneet.

On se sen työkalun kanssa helppoa, tollasen työkalun tekee kyllä itekkin vartissa raudan pätkästä rälläkällä.
 
K

kirppu1990

Guest
Vs: Evon koneen/imusarjan nakutus???

lancer evo-r sanoi
Gti Lanceriin vaihtelin nuo aikanaan (4G93 mylly) niin otin nokat pois koska jakoremmin meni samalla vaihtoon. Eli jos remmin kilsat on lähelläkään niin silloin on helppo homma vaihtaa kun nokat on irti. :peukku

Uudet osat oli kyllä öljyssä mutta ei kovat enkä ilmannut niitä. Aikamoinen raksatus kävi hetken aikaa kun laitto tulille mutta hävisi kyllä kun sai koneen kuumaksi.

harmi että jakoremmi vaihettu alle 20tkm sitten, tarkoitus kyllä olisi opin kannalta vaihtaa se ensi vuonna ehkä kun koulussa sen pystyy vielä tekemään :D

faior sanoi
Noi keinut tosiaan siis otetaan vielä välistä pois.. jos jotain sinne haluaa välttämättä muutakin uusia niin noi keinut(rockers), joskus ne saattaa olla kuluneet.

On se sen työkalun kanssa helppoa, tollasen työkalun tekee kyllä itekkin vartissa raudan pätkästä rälläkällä.

No täytyy katsoa antaako budjetti periksi (opiskelija) tilata keinut myös :)
Juu, ei näyttänyt työkalu olevan avaruustekniikkaa joten sellaisen ehkäpä löytää tai saa tehtyä tai teetätettyä siinä naapurihallissa metallipuolen opiskelijoilla :)
 

AYE_GTI

Timantit ovat ikuisia. Mitsubishi. EI aivan ;D
Club Member
Liittynyt
15 Elokuu 2005
Sijainti
Tornio
Vs: Evon koneen/imusarjan nakutus???

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=29730.0
 
K

kirppu1990

Guest
Vs: Evon koneen/imusarjan nakutus???

AYE_GTI sanoi
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=29730.0

oijoi, kiitos loistavasta topic-linkistä joka ei itselle aiemmin kävellyt vastaan :peukku
 
Ylös Bottom