Evon kytkin...

Evoluutio5

New Member
Liittynyt
23 Marraskuu 2009
Mitenkä tuossa vitosessa, jos kytkin luistaa niin voisko olla että kytkin vaijeri on laitettu jotenkin väärin tai jotain muuta sen tapaista. huomasin tuossa omassa että esim. motarilla kun laittaa lämän tiskiin 5 vaihteella niin jossain vaiheessa tulee sellanen että kiekat nousee mutta auto ei kiihdy silleen kun pitäisi. Sain maanantaille ajan tohon tutulle korjaajalle niin sehän voi vilkasta tuota samalla mutta ajattelin kysyä täältäkin kun täällä tuntuu porukka tietävän kuitenkin jotain.
 
Vs: Evon kytkin...

Nestekytkin eli vaijerin säätö poissuljettu. Tokihan nestekytkimelläkin pitää pieni välys olla polkimella (kts. esim. korjausoppaasta säätöohjeet) mutta mutulla veikkaan että kytkimen uusiminen edessä.
 
Vs: Evon kytkin...

Kytkin loppu,

Mikäli esim. sylinteri "jumittaisi", niin se oireilisi lähdössä, ei enää ajossa.

Vinkkinä myös, vältä autolla, ainakin repivää ajoa, koska mikäli tuota kytkintä luistattaa tarpeeksi voi tulla kytkimenvaihdon yhteydessä hankintalistalle, myös uusi vauhtipyörä.
Tosin monet kytkinvalmistajat eivät anna täyttä takuuta levyille jos ei vauhtipyörää ole vaihdettu kytkimen vaihdon yhteydessä.
http://www.camskill.co.uk/products.php?plid=m8b223s2322p2639
 
Vs: Evon kytkin...

Mitenkäs kun lueskelin tuolta netin syövereistä kytkimen ilmauksesta? ja sen sellaisesta. Oon kuitenkin jonkun verran autoja ropannu mutta nämä asiat on mulle aivan uusia. Jos tuon kytkimen joutuu nyt vaihdattamaan niin mistä sais sellasen hyvän kytkimen mutta ei mitään helvetin "rankkaa" kuitenkaan mutta kannattaa varmaan ottaa joku vähän järeempi mitä vakio on.
 
Vs: Evon kytkin...

foorumin hakua käyttäen löytyy topicci juurikin tuon Evo V kytkimen vaihdosta.
Kytkin ilmataan kuten jarrutkin. kytkimen käyttösylinterin luona on ilmausruuvi.
1: Henkilö 1, pumpaa kytkintä.
2: Henkilö 1 painaa muutaman pumppauksen jälkeen kytkimen pohjaan,
3: Henkilö 2 löysää ruuvia hieman, jolloin nestettä/mahdollista ilmaa poistuu järjestelmästä.
4: Henkilö 2 laittaa Ruuvin kiinni samalla kun henkilö1 pitää kytkimen alas painettuna tämän ruuvin avaamisen/sulkemisen aikana.
5: Tarkistus, että säiliössä on nestettä
6: Toistoa kohdasta 1, eli Henkilö 1 pumppaa kytkintä.


Ja kytkimen löydät esimerkiski vaikka tuolta
www.camskill.com
 
Vs: Evon kytkin...

Kapteenivamma sanoi
foorumin hakua käyttäen löytyy topicci juurikin tuon Evo V kytkimen vaihdosta.
Kytkin ilmataan kuten jarrutkin. kytkimen käyttösylinterin luona on ilmausruuvi.
1: Henkilö 1, pumpaa kytkintä.
2: Henkilö 1 painaa muutaman pumppauksen jälkeen kytkimen pohjaan,
3: Henkilö 2 löysää ruuvia hieman, jolloin nestettä/mahdollista ilmaa poistuu järjestelmästä.
4: Henkilö 2 laittaa Ruuvin kiinni samalla kun henkilö1 pitää kytkimen alas painettuna tämän ruuvin avaamisen/sulkemisen aikana.
5: Tarkistus, että säiliössä on nestettä
6: Toistoa kohdasta 1, eli Henkilö 1 pumppaa kytkintä.


Ja kytkimen löydät esimerkiski vaikka tuolta
www.camskill.com
Joo camskillin tiesin mutta mikä noista kannattaa ottaa?
 
Vs: Evon kytkin...

Mulla on toi ACT Xtreme paineasetelma,ja huomattavasti parempi ku mikää orkkis asetelma! Ei tule luisto ongelmia,eikä ole liian jäykkä ainakaan mun lihaksille käyttää! ;D
Ei ilmaus tuohon kytkimen "luistamiseen" vaikuta millään tavalla,kyllä se asetelma on vaan entinen.Ei oo iso homma purkaa,just pari vk sit sain itekin lootaa irrotella...
 
Vs: Evon kytkin...

cod sanoi
Mulla on toi ACT Xtreme paineasetelma,ja huomattavasti parempi ku mikää orkkis asetelma! Ei tule luisto ongelmia,eikä ole liian jäykkä ainakaan mun lihaksille käyttää! ;D
Ei ilmaus tuohon kytkimen "luistamiseen" vaikuta millään tavalla,kyllä se asetelma on vaan entinen.Ei oo iso homma purkaa,just pari vk sit sain itekin lootaa irrotella...
Jep no jatketaan huomenna pitää mennä niin jaksaa huomenna lähteä töihinkin. Jos viitsit cod niin voisit antaa vinkkejä tohon hommaan :driver
 
Vs: Evon kytkin...

cod sanoi
Mulla on toi ACT Xtreme paineasetelma,ja huomattavasti parempi ku mikää orkkis asetelma! Ei tule luisto ongelmia,eikä ole liian jäykkä ainakaan mun lihaksille käyttää! ;D
Ei ilmaus tuohon kytkimen "luistamiseen" vaikuta millään tavalla,kyllä se asetelma on vaan entinen.Ei oo iso homma purkaa,just pari vk sit sain itekin lootaa irrotella...

Irrottaako täysin myös rajoittajalla?
 
Vs: Evon kytkin...

Kuis kallis rapsu toi kytkimen vaihto tällaseen on? Nelinumeroinen varmaan..?

Mä en oikein tiedä onko mun kykässä jotain häikkää vai mitä kun isoilla vaihteilla ylämäkeen se ei kyllä luista yhtään, mutta varsinkin kylmällä autolla paikaltaan liikkeelle lähtiessä välillä tuntuu vähän kummalta, silleen siinä kohdassa kun kytkimen pitäisi irrottaa niin auto tuntuu puutuvan pikkasen. Tollasta ei ole tullut missään aiemmassa autossa vastaan niin en oikein tiedä mikä toi on.
 
Vs: Evon kytkin...

madu sanoi
Kuis kallis rapsu toi kytkimen vaihto tällaseen on? Nelinumeroinen varmaan..

Vakio kytkinhän ei kovin kallis ole http://camskill.co.uk/products.php?plid=m8b0s2322p673
En tiedä mutta ei tollasen kytkimen vaihto varmaan montaa tuntia kestä jollain pajalla? eli vaihtotyön hinta ei varmaan mitään älyttömiä ole.
 
Vs: Evon kytkin...

Mitenkäs tämmönen eikös toi ole vähän parempi kuin vakio?
http://camskill.co.uk/products.php?plid=m8b0s2322p2639
 
Vs: Evon kytkin...

Kiinnostaisi itseäkin, tuli sattuneesta syystä erittäin ajankohtaiseksi kytkimen uusinta. ::)
 
Vs: Evon kytkin...

Kahlasin MLR:n läpi noista Exedyn virikytkimistä ja vallitseva mielipide on että ne on roskaa. Ei kestä, ei irrota kunnolla, raskaita käyttää jne.
Osa ongelmista saattaa toki johtua siitä ettei vauhtipyörää ole uusittu/sorvattu, mutta..

Uutena vaihtoehtona tuli mieleen että saattaisi olla pätevä valinta laittaa uusi Evo7-8 vauhtipyörä ja 7-8 vakiokytkin (myös 9 jos 5-vaihteisella laatikolla).
Hinnat näillä Camskilliltä 314e kytkinsarja, 228e uusi vakio 7-8 vauhtipyörä.

Tuo settihän sopii bolt-on 4-6 Evoon, ja etuna on että 7-8 kytkin on halkaisijaltaan 240mm vrt. 230mm 4-6.
Lisäksi vakioasetelmien puristusvoimat technical info manuaaleista seuraavanlaiset:
Evo4: 7845N
Evo5-6: 8826N
Evo7: 9320N +/- 750N (aika iso variaatio näemmä ilmoitettu, oiskohan että speksattu voima on keskiarvo ja ääripäät uusi/kulunut levy)
Evo8 manuaali ei sisällä tietoa asetelmasta mutta oletettavasti on sama voima kuin 7.

Myös anekdotaalinen tieto kertoo että vakio 5-6 kytkin voi kestää jopa 550Nm jos ei launchaile. Tuo uusi 7-8 kytkin siis toisi vielä lisää marginaalia ja saattaisi jopa satunnaisen launchinkin kestää vähän paremmin isomman kokonsa ansiosta. Lisäksi tulisi samantien uusittua vauhtipyörä jolloin säästyy sorvauttamisen vaivalta ja yksi mahdollinen vikapaikka poistuu + lisäksi kytkinpaketilla on uuden vauhtipyörän kanssa takuu, vanhalla vauhtipyörällä ei.

Edit: Exedyn virikytkinasetelman voima n. reilu 12000N, mutta 230mm levyllä tuskin pitää paljoa enempää kuin tuo vakio 7-8. Mielummin isomman levyn hieman isompi inertia (jota voi kompensoida kevyemmällä levyllä) kuin yliraskas asetelma, IMO.
 
Vs: Evon kytkin...

Tämmöinenkin tuli vastaan: http://www.carbonetic.co.uk/pages/products_carbonclutch_blade.html

Kokemuksia, mielipiteitä?
 
Vs: Evon kytkin...

jcarlson sanoi
Tämmöinenkin tuli vastaan: http://www.carbonetic.co.uk/pages/products_carbonclutch_blade.html

Kokemuksia, mielipiteitä?

Tuollaista suunnittelin omaan nisukkaan alkuvuodesta, mutta osto tyrehtyi nimenomaan vähiin käyttökokemuksiin. Sen verran uusi tuote taitaa olla. Ostin sitten ACT extremen massan, mikä nyt on ainakin noissa todettu toimivaksi.
 
Vs: Evon kytkin...

Jep, troolailin itsekkin läpi käyttökokemuksia kyseisestä kytkimestä joka tosiaan on varsin uusi. Kaikki mitä löysin oli positiivista ja vaikuttaa todella hyvältä sekä kustannustehokkaalta paketilta.

Taidan itse laittaa kyseisen värkin tilaukseen ja sittenpähän noita käyttökokemuksia tulee.. Hiilarikytkimet ainakin materiaalinsa puolesta on oman kokemuksen mukaan olleet erittäin hyviä. Ts. yhdistyy lämmönkesto, kohtuullinen käytettävyys katuajossa sekä kulutuskestävyys (vs. sintterimateriaalit).

Hinta vaikutti olevan erittäin kohtuullinen £260 + VAT briteissä (DCY), joten ennen posteja n. 370e.
 
Vs: Evon kytkin...

Mulla on se carbonetikin jousittamaton hiilikuitukytkin.
Mutten toimiva ja mukava ajaa,mutta pitää rumaa räminää/helinää moottorijarrutuksissa,jossain tietyissä kierroksissa.
Tuolla vauhtipyörä/kytkinpaketilla joutui muuttamaan kytkimen vetävästä painavaksi.
 
Vs: Evon kytkin...

Tunari-82 sanoi
Mulla on se carbonetikin jousittamaton hiilikuitukytkin.
Mutten toimiva ja mukava ajaa,mutta pitää rumaa räminää/helinää moottorijarrutuksissa,jossain tietyissä kierroksissa.
Tuolla vauhtipyörä/kytkinpaketilla joutui muuttamaan kytkimen vetävästä painavaksi.
http://www.carbonetic.co.uk/pages/products_carbonclutch_single.html tuotako meinaat? mulla nyt tommonen autossa, kuhan sais muuten auton toimimaan ni voi kertoa oman mielipiteen tosta kytkimestä. eihän se kyllä mikään halpa ole 1220€ kytkimessä tulee mukana tuo pull to push konversio ja selkeät ohjeet sen asentamiseen.
 
Vs: Evon kytkin...

Juu,taitaa se tuo samainen paketti olla.
Kytkin152.jpg


Vauhtipyrkyk.jpg
 
Vs: Evon kytkin...

jcarlson sanoi
Jep, troolailin itsekkin läpi käyttökokemuksia kyseisestä kytkimestä joka tosiaan on varsin uusi. Kaikki mitä löysin oli positiivista ja vaikuttaa todella hyvältä sekä kustannustehokkaalta paketilta.

Taidan itse laittaa kyseisen värkin tilaukseen ja sittenpähän noita käyttökokemuksia tulee.. Hiilarikytkimet ainakin materiaalinsa puolesta on oman kokemuksen mukaan olleet erittäin hyviä. Ts. yhdistyy lämmönkesto, kohtuullinen käytettävyys katuajossa sekä kulutuskestävyys (vs. sintterimateriaalit).

Hinta vaikutti olevan erittäin kohtuullinen £260 + VAT briteissä (DCY), joten ennen posteja n. 370e.
Hinta asetelmalle ja levylle 370€ ?
 
Vs: Evon kytkin...

Näin MLR:n threadissa sanottiin. Eivät tosin kuulemma enää jälleenmyy toimitusvaikeuksien ja huonon katteen vuoksi omien sanojensa mukaan.

Ainakin tuohon hintaan olisin ollut valmis heti ostamaan ko. Bladekytkimen, vauhtipyörän kanssa toki enemmänkin.

Onko suomessa saatavilla ja mihin hintaan?
 
Vs: Evon kytkin...

Hetkonen. Eikös tuo Blade ole pelkkä levy?

"OEM replacement carbon clutch disc"
"OEM cover compatibility"
 
Vs: Evon kytkin...

On joo se innovaatio pelkkä se levy mutta ko. threadissa kysyjä kysyi hintaa koko paketille, asetelman jne. kera.
Liekö sitten väärinymmärrys koska hinta olisi aika yllättävän hyvä koko setille.
Ilmeisesti ovat jonkin oman hieman jäykemmän asetelman kuitenkin kehittäneet, jenkeissä näkyi olevan ATS/Across nimellä sellaista pakettia kaupan evo8/9 applikaatioon. Hinta oli tosin aika suolainen.
 
Vs: Evon kytkin...

jos jotain kiinnostaa niin mulla olis evo ix:n vakiokytkin (asetelma+levy), lähes uuden veroinen. tuohon vaan uusi painelaakeri (sekin löytyy eikä pitäny ääntä tai muutenkaa oireillu) ja vauhtipyörä, tai koneistettu. jos löytyy joltain nurkista ei poltettua vauhtipyörää niin voin suorittaa myös sen koneistuksen kaupan päälle..

edit: myyty
 
Vs: Evon kytkin...

En ole ostellut mutta esimerkki ulkomaan hinnoista: http://www.lancershop.com/customer/product.php?productid=764&cat=6&page=1
Verot ja rahdit päälle laskettuna varmaan 600-700 haarukkaan asettuu, eipä noi virikytkimet ilmaisia ole..

Esimerkin 7/8/9 kytkin ei sovi nelosen vauhtipyörään suoraan, vaan se pitää vaihtaa. Orkkis uusi vauhtis camskilliltä reilu 200e, kevennyttyjäkin saa varmaan alkaen 300e.
Suositellaan muutenkin vauhtis vaihdettavaksi tai koneistettavaksi kytkimen vaihdossa.
 
Vs: Evon kytkin...

Kytkin on vaihtokunnossa, mutta kannattaako tuota Camskillin vakiota laittaa ollenkaan? (~350hv/470Nm)
Paikaltaan ei ole tarkoitus lähetellä, kun ei sitä näemmä kestä.

Ne "vähän paremmat" Camskillin kytkimet on siis todettu huonoiksi, ja hyvät vaihtoehdot taitaa olla siinä +1000€ ?

Onko kuinka yleistä että vauhtipyörä on kärsinyt ja pitää vaihtaa/koneistaa?
Ei ole luistanut kuin muutaman kerran, sen jälkeen ajanut silkkihansikkain.
 
Vs: Evon kytkin...

Luulisi kestävän kun on isompi kuin Evo 4-6 kytkin ja sekin piti noilla tehoilla ja väännöllä ihan mainiosti edellisessä autossa.
 
Vs: Evon kytkin...

Jos ei ole pidempään luistanut niin vauhtipyörä lienee vielä OK. Jos ei ole, niin ei uusi kovin kallis camskilliltä tosiaan ole. Muistaakseni vaativat että laitetaan kuitenkin uusi vauhtipyörä jos kytkinpaketille takuun haluaa. Takuun arvosta voi sitten olla montaa mieltä.. tuskin korvaavat siltikään jos sen launchaamalla paistaa.

Samoja luokkia tehot/väännöt myös omassa nelosessa johon vaihdettu vähän ajettu 7-9 kytkin uudella vauhtipyörällä ja on pitänyt hienosti, myös muutamat launchit launch controllilla.
 
Vs: Evon kytkin...

Evo5 vakiokytkin luistaa hieman mullakin,Englannista on tulossa lääkkeitä.
 
Vs: Evon kytkin...

janib: uskoisin et vauhtipyörä on ihan ok. mut jos on palojälkiä niin käyttää koneistamossa. mullekkin voit lähettää ni sipasen p*mppikarvan verran lastua ni o ku uus taas :peukku
ihan orkkiskytkintä vaa kehii, turha noilla tehoilla mitää kummempaa jos ei lähettele.
 
Vs: Evon kytkin...

Okei, pistetään vakio tilaukseen.

En tiedä kuinka paljon kytkin oli saanut runtua edellisellä omistajalla, alussa toimi ihan ok mutta heti kun kerran koitin lähteä paikaltaan reippaammin ja kytkin kusi niin sen jälkeen se on oireillut.
 
Vs: Evon kytkin...

En vielä tilannut tuota vakiota, ja tuli selattua ebay:tä.

Onkohan näistä mihinkään, kokemuksia kenelläkään?

XTR Stage 3
F1 Stage 3

Edit: Ainakin XTR ilmeisesti melkoista sontaa, vakioasetelma joka on maalattu punaiseksi.
http://www.supramania.com/forums/showthread.php?43713-XTD-Clutch-scam
XTR ja XTD vissiin sama tuote.

Kai tuo toinenkin samaa huttua on mutta sinisenä. ;D
 
Vs: Evon kytkin...

Itellä on evo 2 sellanen ongelma et jos on vähän enempi pakkasta ja heti lähtee ajamaan niin tuntuu, että kytkin luistais jos antaa käydä pari minuuttia niin ottaa heti kiinni.. Mistähän voisi johtua?
 
Vs: Evon kytkin...

Onko kytkimen nesteitä vaihdettu koskaan?
Voisiko olla vettä seassa ja jäätää työsylinteriä tms.
 
Vs: Evon kytkin...

Omassa on alkanut kuulua kylmänä liikkeelle lähdössä pientä ujellusta. Ääni ilmenee polkimen ollessa noin puolivälissä, kuumana ei kuulu mitään. Luistamista en ole huomannut.
Mistäs moinen voisi johtua?
 
Vs: Evon kytkin...

No niin, nyt on uusi kytkin.
Työ kesti Veholla 2,5 päivää :o

Pitää vissiin vähän nostaa poljinta vielä kun kytkin irrottaa nyt heti jos pedaalia nostaa millinkin lattiasta.
Nyt menee vaihteetkin päälle rusahtamatta, eli säästyi siinä synkkaremppa samalla. :peukku

OT: En pitänyt kovin tarpeellisena että joku asentaja oli käynyt heittämässä autolla 14,8 kilsan "testi"lenkin. >:(
 
Vs: Evon kytkin...

Pitivät sen minkä lupasivat, eli kytkimen vaihto oli 690 + öljyt + vauhtipyörän koneistus (yllättäen sekin oli paskana) = 822€
 
Vs: Evon kytkin...

JaniB sanoi
OT: En pitänyt kovin tarpeellisena että joku asentaja oli käynyt heittämässä autolla 14,8 kilsan "testi"lenkin. >:(

Ohhoh. Siinä onkin hyvä testilenkki. On ainakin sisäänajettu. Mutta toki 2.5pvä aikana se laatikko on voinut olla kaksikin kertaa lattialla.
 
Vs: Evon kytkin...

Joo, mutta siitä nuo kilsat päättelin kun trippi oli nollaantunut ja siinä komeili 14,8.
Voi tietenkin olla että edellisenä päivänä olivat ajelleet 100km. :seina
 
Vs: Evon kytkin...

sellasta kyselisin että onko ihan normaalia että evo iv. kun kytkimen painaa pohjaan nii kierokset laskee ja kun päästää ylös nii nousee taas. välillä pysyy ihann normaalina että ei laske kieroksia. ??? ;D
 
Vs: Evon kytkin...

JaniB sanoi
No niin, nyt on uusi kytkin.
Työ kesti Veholla 2,5 päivää :o

Pitää vissiin vähän nostaa poljinta vielä kun kytkin irrottaa nyt heti jos pedaalia nostaa millinkin lattiasta.
Nyt menee vaihteetkin päälle rusahtamatta, eli säästyi siinä synkkaremppa samalla. :peukku

OT: En pitänyt kovin tarpeellisena että joku asentaja oli käynyt heittämässä autolla 14,8 kilsan "testi"lenkin. >:(

Mikä kytkin tuli?
 
Vs: Evon kytkin...

JaniB sanoi
Pitää vissiin vähän nostaa poljinta vielä kun kytkin irrottaa nyt heti jos pedaalia nostaa millinkin lattiasta.

Ajele jonkun aikaa. Se kytkintuntuma voi muuttua siitä oleellisesti jokusen päivän ajon jälkeen.
 
Vs: Evon kytkin...

^ okei, pitää katsoa paraneeko se.

^^ihan vakio kytkin Camskilliltä.
 
Vs: Evon kytkin...

Onkos porukalla nyt tullu kokemusta noista Carboneticin kytkimistä? Single ja Twinplate kokemukset kiinnostais, triple on liian hc kamaa itelle. Ja sit jos jollain on Exedyn Twinplate hd:stä niin siitäkin saa turista. Tuntuis ettei noi exedyt oikein kestä kilometrejä mutta rankkaa käyttöö taas kestää, jollain ei oo kestäny 5tkm enempää ja joillain taas 20tkm + lähettelyjä ja pelaa hyvin... näin mitä on lueskellu. Aika ristiin menevää tuntuu olevan.
 
Vs: Evon kytkin...

Kaverilla on ollu Carboneticsin single impussa viime keväästä ollut. Ihan hyvin vaikuttaa toimivan, antaa luistattaa vähän liikkeellelähdöissä, mutta liikaa luistattaessa alkaa täristämään. En tiedä vaihdoista, mutta ainakin naurettavan kevyt se kytkinlevy joten luulisi synkrojen toimintaa helpottavan.
 
Takaisin
Ylös Bottom