galant 2.0 glsi -88 BENSAN KULUTUS

M

mizu88

Guest
taisi jäädä selvittämättä mikä autoani vaivaa kun vie bensaa 10\100 km vaikka matkaa ajaa. kyllä se vähän ärsyttää kun voisi päästä tankilla pikkusen pidemmällekin eikä tartteis koko ajan ajatella bensan kulutusta.  ???
kohta kesä on ohi ja tulee talvi niin sitten se kulutusjuhla vasta alkaa 20l\100 km. ilmanputsarit ja tulpat ja virranjakajan kansi vaihdettu,ei keksi enää mitä vaihtais. takajarrut vaihdan kun laahasi vähän,mutta ei niin paljon,että vaikuttais noinkin paljon kulutukseen. että v******a!
On oltava jokin epäkunnossa tai vajaatoimintaa,koska kuuleman mukaan tällainen auto pitäs päästä 7-8 litralla matka-ajossa,mutta mulla on näköjään tällanen maanantaikappale,paska säkä,ei mahda mitään! Muuten olisi hyvä auto ajaa ja muuta, mutta kulutus kyllä viakuttaa niin paljon että pitäskö myydä...on tietysti mahdollista,että esim ilmamäärämittari pasana,jokin tunnistin/haistin/säädin pasana,mutta millä ihmeellä kaikki mahdollisuudet saisi listattua ja käytävä järjestyksessä läpi,voihan olla että esim ecu on pasana.,ei voi tietää.
 
mulla muuten myös kuluttaa enempi bensaa kuin lukemat kirjoissa kertovat...
mutta tosin se voi johtua ajotyylistäni ;D ;D ;D
 
Ihan heittona heitän tämmösen:

Voiko joku moottorin lämpötila-antiri olla paskana ja ecu luulee motin olevan kylmä ja pitää sen takia seosta kokoajan rikkaalla.
 
jees tuntuu et melkein kaikis 88-92 galanteis olis toi sama vika? mullakin 1.6 vie 8-10L matkas! ja kun kylää pyörittää ni melkein kannattaa olla kattelematta koko mittaria! ???
 
hauska kuulla etten ole ongelmani kanssa ainut ;D
voiko lämpötila-anturi olla pasana vaikka lämpömittari nousee normaaliin?
onkohan kallis vaihtaa\vaikea?
 
se anturi maksa paljon paskaakaan ainakaan tuolla moto.netissä . Tee-se-itse taitoja osaavalta se onnistuu 5 minuutissa
 
Onks toi anturi missäpäin konetta ? ja toinen kysymys ohjaako mitsuissa sama anturi lämpömittaria ja ruiskuboksia ?

Kyseessä ilmeisesti sama ruisku noissa 1,8 ja 2,0 kasivenasissa ?
 
taitaa se lämpötila-anturi olla siinä termostaatin vasemmalla puolella takana ainakin e33 galantissa,semmonen mölperö.
 
e33ssa on 3 lämpöanturia. Yks on syylarissa flektille, toinen on lämpömittarille ja kolmas moottorin ohjaukselle.
 
eli pitäisi saada se moottorinohjaukselle menevä anturi,missä se sijaitsee ja paljon maksaa? motonetissa on vaan lämpömittarille.
 
Tänään just purin yhden motin osiks ja munmielestä se anturi on siinä imusarjan keskikohdassa lohkossa kiinni.
 
Sama vika tässäkin suunnassa.. 2.0 glsi galantti on ja kuluttaa reippaasti, mut meni katsastuksesta päästöistä heittämällä läpi venäjän bensalla, ni ei oikeen voi syyttää ruiskuakaan.. Kai se on kärsittävä. :)
 
slider ajaa venäjän bensalla-ko? paljon pääset tankillisella venäläistä,mulla enkat vähän päälle 600km josta varmaan 500km on matka-ajoa.että **tuttaa,koska sen tiedän,että auto menisi vähemmällä koska juteltuani muutaman samanlaisen auton omistajan kanssa niillä auto vie 7-8 litraa sadalle,eli paljon vähemmän.kun sais joskus selville,sekin voisi olla se lämpöanturi sille moottorinohjaukselle,mutta mistä niitä tietää ruveta vaihtamaan...
tulkaa joku mitsuguru kattomaan ja tutkimaan tää mun auto niin maksan hyvin!!! ;D
 
Ajelen vähän millä bensalla tahansa.. joskus suomalaisella joskus venäläisellä.. itselläni ei sentään noin paljoa kuluta, mutta ei paljoa jää puuttumaankaan.
 
Mulla kulutti semmosen karvan verran alle kympin satasella (huom. 4x4).

Mutta tein pienen heräteostoksen ja ostin pullon STP:n ruiskunpuhdistajaa, en yleensä luota näihin "ihme aineisiin", mutta päätin kuitenkin kokeilla.

Iloiseksi yllätykseksi kulutus putosi n. 1L / satasella, eli nyt menee karvanverran alle 9, vaikka ajo on melko "reipasta". ;D
 
Itse ajattelen, että painavalle nelivetoiselle se kympin kulutus on aika normaalia, mutta kyllä etuvetoisen pitäisi kulkea vähemmällä. Pahin vaihtoehto on tietysti, että noussut kulutus on useiden osatekijöiden summa: joku anturi valehtelee hieman, suuttimet vähän huonot, katti vähän tukossa, jarrut laahaa vähän, ajotapa on vähän vauhdikas.... yhteisvaikutus nostaa kulutusta huomattavasti.

Aiemmin taisi olla puhetta myös ECUn kunnosta: O-Jayn ECUn tsekannut kaveri löysi siitäkin vikaa, vaikka auto näennäisesti toimi ihan ok. Tyypillistä vialliselle ECUlle on kuulemma juuri se, että se lakkaa lukemasta joidenkin antureiden tietoja (vaikuttaa varmasti kulutukseen), mutta ei juoruile siitä vikakoodeina, ts. ECU ei osaa diagnosoida omaa viallisuuttaan, ellei se ole kokonaan pimeänä.
 
Eikös Mitsut kuluta aina vähän enempi kun samankokoisella moottorilla varustetut muun merkkiset autot. Itselläni on Space Wagon(diesel), ja se kuluttaa noin 6,5 litraa/100 km. Voi tuntua tietenkin vähältä noihin bensa-Galantin lukemiin verrattuna, mutta useimmat samankokoiset dieselit kulkee litraa vähemmällä. Kuulemma Space Wagonin bensaversio on melkonen bensan törsääjä, moni on luopunut siitä sen korkean kulutuksen takia.Yli kymmenen litraa kuulemma talvisaikaan/100 km vaikka vaan 1,8 litran kone.Eikä kesällään häävin alle 10 litran lukemiin pääse, huhu huh! ??? ???
 
Hassua muuten, että noi 88-> uudemmat 2.0 ruiskugalantit tuntuvat järjestään kuluttavan enemmän kuin edellisen korimallin 2.0 kaasutinkone.
 
ostitko sitä ruiskun puhdistajaa jostain erikoisliikkeestä via ihan huoltoasemalta,millanen pullo pitää kokeilla.ajan aina taloudellisesti ;D
voiko sitä ecua tulkita muutkin korjaajat kuin merkkiliikkeen,eli tartteeko siihen jotain erikoismittaria?
 
sitä ei kai voi tutkia muuten kuin silmämääräisesti (vaatii kokemusta elektroniikasta siis), tuskin Suomessa kellään on sellaista testeriä joka tutkii ECUn kunnon. Tai ylipäätään muualla kuin Japanissa, tehtaalla.
 
Osti sitä motonetistä, mut kyllä sitä myydään kai muissakin paikoissa. Nyt menee reilusti alle 9l/satasella... ;D
 
selvä,sotin kerran itekin ruiskunpuhdistusainetta mutten huomannu kyllä eroa,en muista minkä merkkistä aine oli. jos rupeen nyt katteleen sitä ecua niin mistä minun on mahdollisuuksia saada sellanen ja paljon joudun siitä maksamaan? onko se sellannen kullan värinen loota joka on hanskalokeron alla?
 
Puhdista ensin ruiskun pistokkeet super-äärimmäisen huolellisesti, ellei tässä joku ole jo aikaisemmin mainninnut asiasta. Tuskimpa se siellä Boxissa vika on, melko harvinaista olis!
 
Se on just se kullan värinen loota, ostin itselle uuden/käytetyn purkaamolta ja makso muistaaksen jotain 200-250 egee, käy kattomassa varaosahaku.fi:stä, sieltä pitäs ruveta löytymään

Eki
 
käytetty ECU ei vaan välttämättä ole yhtään parempi kuin nyt autossa oleva, eiköhän ne happane aika samaan tahtiin....
 
Nyt kun tästä kulutuksesta on ollut puhetta: kaikki varmaan muistavat sen toisen threadin, jossa O-Jayn Galanttiin puuhattiin kipinää takaisin. Sen lisäksi, että kipinä saatiin, niin nyt on todettu myös kulutuksen pudonneen ennen remonttia edeltäneestä ajasta.

Autosta oli siis rikki kampiakselin asennontunnistin (vaihdettiin käytettyyn), sen lisäksi siihen vaihdettiin (käytetty) power transistor unit ja ECU käytettiin huollossa. ECUsta löytyi kuulemma jotain katkoksia, vaikka näennäisesti se toimikin ihan OK. Korjaajan mukaan katkokset VOIVAT aiheuttaa mm. sen, että ECU lakkaa lukemasta joidenkin antureiden tietoja, mutta ei ilmoita siitä vikakoodeina.

No, rempan tuloksena kulutus on pudonnut viime kesästä 11l-> 9l/100km. Arvailujen varaan jää, mikä vaihdetuista osista kulutukseen eniten vaikutti, mutta ECU teoria kuulostaa kyllä ihan järkeenkäyvältä, muut osat ovat kai lähinnä joko ehjiä tai kokonaan pimeänä.
 
jäi vielä epäselväksi onko autossani sitä kampiakselin asentotunnistinta ja missä se on mikä se on englanniksi,jotta löytäisin sen tuosta oppaasta???paljon se maksoi käytettynä?en löytänyt varaosahausta ecua,jotain tunnistimia siellä oli... :eek:
kiitti jo tähän astisista jutuista :)
sitten vielä semmonen huoli,eli auto nykii hieman kun esim. vähentää satasesta kahdeksaan kymppiin hieman kaasua löysäämällä sama on joka sopeudessa erityisesti sillon kun kaasua on vähän.voiko tämä liittyä kulutusongelmaan?varmaan suuttimet kuluneet,ai auttanu vaikka kaadoin ruiskun puhdistajaa,saatto kulutus pudota puol litraa sadalla,en oo vielä varma..taas ***uttaa!
 
GLSi ssä on erilainen sytkä systeemi ku GTi 16V:ssä. GLSi:n sytkä saa "paikkatiedon" virran jakajan sisällä olevasta tunnistimesta. GTi 16V:ssä kampiakselin asentotunnistin on kannen vasemmassa reunassa muistaakseni taaemman nokka-akselin päässä.
 
jäi vielä epäselväksi onko autossani sitä kampiakselin asentotunnistinta ja missä se on mikä se on englanniksi,jotta löytäisin sen tuosta oppaasta???paljon se maksoi käytettynä?en löytänyt varaosahausta ecua,jotain tunnistimia siellä oli... :eek:
kiitti jo tähän astisista jutuista :)
sitten vielä semmonen huoli,eli auto nykii hieman kun esim. vähentää satasesta kahdeksaan kymppiin hieman kaasua löysäämällä sama on joka sopeudessa erityisesti sillon kun kaasua on vähän.voiko tämä liittyä kulutusongelmaan?varmaan suuttimet kuluneet,ai auttanu vaikka kaadoin ruiskun puhdistajaa,saatto kulutus pudota puol litraa sadalla,en oo vielä varma..taas ***uttaa!


Kyllä varmaan vuotavat ja/tai huonosti sumuttavat suuttimet vois aiheuttaa kulutuksen nousua ja nykimistä...
 
Mulla vuotavat suuttimet aiheuttivat puolilämpimänä käynnistymisongelmia, tai no, aina lähti käymään mut sai sahata jonkin verran.
Kulutus matka-ajossa oli parhaimmillaan 7,4l/100km täydellä kuormalla niilläkin.

Joten, jos käynnistyy hyvin puolilämpimänä niin suuttimissa ei luultavasti ole vikaa. Suutin joko toimii/ei toimi ja lisäksi se saattaa vuotaa.
 
Takaisin
Ylös Bottom