Galant 97-> alusta napsahtelee

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Myxi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Myxi

530xdat & Galant_2.5_V6_Avance
Liittynyt
5 Elokuu 2003
Onkos kukaan törmännyt sellaiseen että edestä kuuluu kuopissa ja tien painaumissa napsumista? Olin paikallistavani äänen eteen oikealle, mutta mistään ei löytynyt mitään syytä ääneen kun asiaa ihmeteltiin.
 
Ettei etummaiset kallistukse vakaajan puslat (koiranluut) päästä napsumista ?
Annat auton olla normaalisti esim asfaltilla ja alat kääntämään käsin rengasta eri asentoon. Saattaa kuulua näin. Muistelisin, että Horsepower-nimimerkillä "napsui" jotenkin. En ole varma ..
Tai siis hänen autollaan ;D
 
;D Mullahan nyt napsuu vähän väliä.

Autosta sanoisin, että ei se ehkä "napsu" eikä "naksu" vaan nitisee/kitisee ja juurikin noilla sorateillä montuissa ja epätasaisella. Tää on päätelty koiranluista tulevaksi. Pitäis tosiaan kuulua tuolla lailla kääntelemällä rengasta jos on syytä huoleen. Mulla hovikatsastaja niitä käänteli ja väänteli ja sanoi että ei hän saa tästä huolen aihetta aikaseks ;) Mulla tuo ääni kuuluu takaa, varsinkin jos ite menee kuuntelemaan takapenkiltä. Muistelisin että nitinä vaimeni kun oli traikku perässä jonka myötä meni enemmän tiessä kiinni.  ::) Vähän tietysti tarkennusta tohon ääneen kaipaisi että ollaanko samalla astialla?
 
Ääntä ei kuulunut sadepäivänä ???

Seuraavana päivänä taas kuului kun oli kuivaa ja taas tänään ei vaikka ei satanutkaan. Ei tuohon oikein mitään logiikkaa tunnu löytyvän, kuuluukohan tuo sittenkin jostain muualta...
 
No meikäläisellä kuului sellaisia niksahduksia edestä kun esim. käsin painoi etukulmaa alas tai ratista ihan muutaman millin käänsi, mutta nyt se on muuttunut - sanoisinko nirinäksi.. Mutta sellainen "kuiva" ääni se on - ihan kuin vähän rasvaa kaipaisi...

..tai no nyt ei kuulu varmaan kuukausiin mitään kun nokkahihna katkes melkein täysillä kierroksilla.. :'(
 
Vois olla iskarin venttiili.Tai sitten tukivarren kiinnitys alustaan löysä.Yks mahdollisuus on myös kallistuksenvakaajan kiinnityshelat alustaan.
 
Vastaava narina aiheutui mulla alapallonivelesta ( alatukivarsi/etummainen). Alkoi napsumisella, ja muuttui narinaksi. Kääntelin ja vääntelin ja en sitte millään meinannut löytää. Oli rasvat karannut ja aiheutti kummallisen narinan, sekä mennyt sitten ihan kiitettävän väljäksi. :P
 
Toppo sanoi
..tai no nyt ei kuulu varmaan kuukausiin mitään kun nokkahihna katkes melkein täysillä kierroksilla..  :'(

Mitä jesuksia, kerro ihmeessä lisää. Tarkennusta hihnan historiasta. Laitetaan kahden miehen joukkoreklamaatio Vemicille.
 
..itseasiassa sillä hihnalla ei ollu ajettu kun 10tkm, mutta tää surullinen tarina on hieman pidempi.. Tosta hajos nimittäin ensin se värinänvaimennin hihnapyörä kampuran päästä (kumivulkanointi petti) ja se taas pääsi sen verran vemppumaan että kalvoi rikki sen nokkahihnan suojakotelon.. Noh, tuolloin sitte vaihdettiin värinänvaimennin (250e) ja ajattelin ottaa varmanpäälle joten samalla vaihdettiin se nokkaremmin suojakotelon alapää (olisko ollu jotain 100e - sitä en muista) sekä tietysti se nokkaremmi (~95e).. Mutta silloin kun ei tietoa ollut niin se tasapainoakselin remmi jäi sitte tilaamatta..  :P Joten ajattelin säästää aikaa ja rahaa  :peukku ja päätin että vaihdetaan se sitte 180tkm huollossa ohjelman mukaisesti..  ..ja se sieltä nyt ilmeisesti ensin sitte katkes -> nokkaremmin väiin --> iiiiso lasku  :-\

Gallu on nyt TammerDieselin pihalla odottamassa ruumiinavausta ja kuolinsyyn tutkintaa alkaen maanantaina.. Puran tänne sitte sydäntä kun kuulen lisää.. Kierroksia oli tapahtumahetkellä sen verran että kai siellä on alakertakin siinä kunnossa että saa ruveta vaihtokoneita ettimään.. :'(
 
Toppo,

Auts! :-\ Taisi tulla arvokas tp-akselin hihna. Älä kuitenkaan vielä heitä kirvestä kaivoon. Omassa kiesissä oli myös kierrokset yli 3000 rpm, kun hihna tuli tiensä päähän. Siitä huolimatta ainoastaan pakoventtiilit vääntyivät; muutoin kansi, männät ja alakerta säilyivät ehjinä. Ilmeisesti moottori on imupuolen suhteen vapaasti pyörivä. Pakoventtiilit osuvat muotoillun männän lakeen.
 
..no toi kuullostais kyllä ihan hyvältä - tosin mulla sattu just tuolloin oleen tosiaan kierrokset aivan tapissa - ts. en oo ihan varma että ehtikö laatikko just vaihtaan 2 -> 3, vai ehtikö just pärähtään millisekunnin ennen.. ..niin - saas nähdä todetaanko että laatikko on paskana kun ollaan saatu kone kuntoon..  ;D

taitaapi hieman lipsua tonne offtopicin puolelle.. ::)
 
Nyt kun on talvitassut alla niin tuo napsahtelu on loppunut tai ainakin vaimentunut sen verran että sitä ei enää erota.

Vissiin keväällä ääni tulee takaisin...
 
238tkm ajetussa gallussani napsahtelu/klonksahtelu montuissa ja kaivon kansissa yms. johtu kallistuksenvaakayhdystangon kumien "kuivumisesta" kokoon eli olivat korppuuntuneet ja kuluneet.

auton alle mentäessä tangosta kiinni ja heiluttamaan ;D
 
Onkos muilla kuulunut takapäästä kolinaa? Aina välillä kun sopivasta töyssystä/kuopasta ajaa niin takapäässä kolahtaa. Ei oikein voi olla mitään jäätäkään missään, mutta toisaalta kesällä moista huomannut. Paukkuuko jouset?
 
99 Mallisessa Gallussa talvisin kolahteli takapää. Aivan kuin olisi jäätä jossain ollut. Mutta silti ei ollut.

2002 Mallin Galantissa ei oo vielä talvisin kolahtelua kuulunut. Kesällä kuului natinaa takapäässä, mutta sekin poistui takapaan puslien vaihdolla.
 
Meikäläisellä ei kolahtele. Ex Carisma sitä vastoin kolahteli. Ainut mikä tällä hetkellä vaivaa on se, että takapää vemputtaa. Kun ajaa tarpeeks lujaa niin sitä ei huomaa ;D Toinen talvirenkaiden peltivanne takana on vissiin soikea.
 
No niin napsahteli ja paukkoi mullakin mut ei enää!Vika korjaantui laittamalla kierre jousien alapäähän kumiletkua kierroksen matkalle.(jouset liian väljät lautaseen)
 
Takaisin
Ylös Bottom