galant E39A "vr-4" swap kylmä rikastuksesta kysymyksiä

kasuli

Member
Liittynyt
4 Syyskuu 2007
Sijainti
Tammela
ketäs olis oikein ECU-jumala?? alkaa nyppiin toi E39A vr-4 swappi ku 12km työmatkan aikana melkein 8km mennään rikastuksella(seos 10.5-12AFR).. autossa webasto jota käytetään ahkerasti ja laajakaista uusimmalla boschin anturilla joten millä perusteella ecu heittää lisärikastuksen pois? moot. lämpötilan? aina ulkolämpötilasta riippuen PLX heittää stoikiometriselle suurinpiirtein samoissa kohdin matkaa.. ensimmäisenä tuli mieleen jos rukais vähän lämpöanturia(eculle menevää) siis sopiva vastusväliin vai kannattasko tehdä jopa ihan ohjelmallisesti? -Mielestäni siis pitää liian kauan rikastusta päällä.. toi 20l/100km vois olla vähän pienempikin.

samaa ongelmaa saattaa olla myös vaikea starttaus lähes aina.. kaasu pohjassa saa startata, muuten ei käynnisty... tällöinkin siis aivan liian rikkaalla...
 
Vs: galant E39A "vr-4" swap kylmä rikastuksesta kysymyksiä

Alkuperäinen lambda ohjaa ecua ja on väsynyt eikä herää kuin vasta liian myöhään? Evo 4:ssa oli tämä vikana.
 
Vs: galant E39A "vr-4" swap kylmä rikastuksesta kysymyksiä

Onko sulla johtosarja vr4 oma vai gtin sarja? Mietin vain sitä että gti sarjassa on mahdollisuus ettei ole lamdaa johdotettu vr4 sopivaksi jolloin lamda ei toimi
 
Vs: galant E39A "vr-4" swap kylmä rikastuksesta kysymyksiä

Eikös se moottorin lämpötilan mukaan säädä sitä rikastuskerrointa.. Siksihän nuo huilaa tyhjäkäynnillä hyvissä kulutuslukemissa.
 
Vs: galant E39A "vr-4" swap kylmä rikastuksesta kysymyksiä

Lambdalle ääni täältäkin. Mulla ihan samanlaista käytöstä eli lambda heräili joskus pitkän maantie/motari ajon jälkee ja sillonkin hyvin hidasta toimintaa.
 
Vs: galant E39A "vr-4" swap kylmä rikastuksesta kysymyksiä

Lambdat heräilee millon heräilee, mutta rikastus toimii vaikka lambda näyttäs viivaa.
ie. vaikka meitillä tyhjäkäynnillä lambda ei taida näyttää juuri mitään, niin silti seokset kyllä laskee moottorin lämmetessä. Myth Busted. Tai ken voi tietää?
 
Vs: galant E39A "vr-4" swap kylmä rikastuksesta kysymyksiä

Voi olla sellainenkin että anturi syöttö jännite on alhainen, aiheuttaa virhe tietoa.
 
Vs: galant E39A "vr-4" swap kylmä rikastuksesta kysymyksiä

Mutillahan / loggerillahan sen näkee...
 
Vs: galant E39A "vr-4" swap kylmä rikastuksesta kysymyksiä

no joo, kaikki varmasti ihan jäljillä.. lambda tosiaan on vanha, nykästy jostain muistaakseni primeran pakosarjasta.. ;D mutta auto toimii siis muuten ihan ok, tuntuu vaan tosiaan liian hitaasti siirtyvän "oikeille" seoksille, siksi epäilen tätä lämpötilatietoa.. Ja vaikka mittari näyttää ihan ok niin eculle menevästä tiedosta ei olekkaan sitten hajua...

Onko sulla johtosarja vr4 oma vai gtin sarja? Mietin vain sitä että gti sarjassa on mahdollisuus ettei ole lamdaa johdotettu vr4 sopivaksi jolloin lamda ei toimi
oma johtosarja on, johon lisätty vain maf reset johto ja suuttimien esivastukset..

hieman tuota lambdan heräämistä epäilen kun on koitettu aikoinaan myös PLX:ltä syöttää lambdan kapeeta kaistaa eculle samoin tuloksin, vasta joskus 7-8km päästä hyppää stoikiometriselle..

kysymys kuuluu, osaako joku sanoa minkä kokoinen vastus lämpöanturin väliin pitäisi heittää jotta ecu luulisi moottorin olevan lämmin "jatkuvasti"? tai osaako joku ohjelmoida tuota "tyhjäkäynti karttaa" laihemmaksi ps. eikai lämpöanturilta muuta tietoa mene, esim flektille että jos laittaa vastuksen niin flekti huutaisi kokoajan? sillekkin on vielä oma anturinsa?
 
Vs: galant E39A "vr-4" swap kylmä rikastuksesta kysymyksiä

JuhaL sanoi
minkä kokoinen vastus lämpöanturin väliin pitäisi heittää jotta ecu luulisi moottorin olevan lämmin "jatkuvasti"?

Itse joskus suoraan ajosta mitannut lämpöanturista vastuksen olevan 334 ohmia, mikä muistaakseni on lähellä wsm:n ohjearvoja.
 
Vs: galant E39A "vr-4" swap kylmä rikastuksesta kysymyksiä

Moisella vastuksella sit auto tuski starttaa ikinä jos on pikkusenkin kylmänä..
 
Vs: galant E39A "vr-4" swap kylmä rikastuksesta kysymyksiä

kaippa minä laitan rahani uuteen Lambdaan sitten kun ei järkevämpiäkään ehdotuksia tule. ;D veikkaisin kuitenkin ettei muutu miksikään..
 
Vs: galant E39A "vr-4" swap kylmä rikastuksesta kysymyksiä

noniin, tässävaiheessa tilaillaan kannentiivistettä ja pultteja ym. hilpettä Eilen alettiin leikkiä savukonetta, ja huuhdeltiin nelosen sylinteri. :D (toivottavasti vain tiiviste)

tänään purkaessa huomasin että kaasuvaijeri on(oli) liian tiukalla ja näinollen MAF reset kytkin ei toiminut ollenkaan.. mitä kaikkea tästä aiheutuu? autollahan on ajeltu ties kuinka kauan tällä setupilla.. :eek: ymmärtääkseni vaikuttaa myös kulutukseen? voisiko joku ystävällisesti selittää mitä virkaa kyseisellä toiminnolla on? :)
 
Vs: galant E39A "vr-4" swap kylmä rikastuksesta kysymyksiä

katkasee ilmamäärän mittauksen hetkeksi kaasu päästettäessä, jolloin turbolta virtaa ilmaa myös väärään suuntaan.
 
Vs: galant E39A "vr-4" swap kylmä rikastuksesta kysymyksiä

Nostetaas taas syksyn tullen tämä.

Sama vaiva edelleen, Lambda vaihdettu ja aikoineen koitin myös plx:n kapeakaista 0-1v lähdöstä syöttää eculle lambdatietoa.. ei vaikutusta!! Nyt lämpötila anturi mitattu ja n.60asteisena näyttää 0.96kOhm mikä tuota rikastusta siis ohjaa?

Olisko tohon bensapaineen säätöön mitään muuta kun malpassi olemassa?
 
Vs: galant E39A "vr-4" swap kylmä rikastuksesta kysymyksiä


Nostetaas taas syksyn tullen tämä.

Sama vaiva edelleen, Lambda vaihdettu ja aikoineen koitin myös plx:n kapeakaista 0-1v lähdöstä syöttää eculle lambdatietoa.. ei vaikutusta!! Nyt lämpötila anturi mitattu ja n.60asteisena näyttää 0.96kOhm mikä tuota rikastusta siis ohjaa?

Olisko tohon bensapaineen säätöön mitään muuta kun malpassi olemassa?
 
Vs: galant E39A "vr-4" swap kylmä rikastuksesta kysymyksiä

Tulee tästä mieleen vielä kaasuläppäkotelossa FIAV -venttiili, eli termostaatin ohjaama lisäilmaluisti ilman mitään ecun vaikutusta. Omasta kiersin joskus kokonaan kiinni, kun epäilytti, että se jää kuumanakin auki seosta laihentamaan. Kylmänä käy epäilemättä paksulla nyt
 
Vs: galant E39A "vr-4" swap kylmä rikastuksesta kysymyksiä

entäs miten imuilman lämpätila vaikuttaa? jos kokoajan luulee saavansa h**tin kylmää? missä sijaitsee? mullahan on siis karman vortex MAF käytössä.... :-\ alkaa jo hiipiä mieleen moottorinohjauksen vaihto ja MAP ohjaus... mikähän olisi helppo hyvä ja halpa? ;D
 
Vs: galant E39A "vr-4" swap kylmä rikastuksesta kysymyksiä

MAFfissa on se imuilman lämpömittaus. Jos MAP konversio kiinnostaa niin suosittelen jäseneksi liittymistä ja että luet aiheeseen liittyvät keskustelut jäsenten puolelta.
 
Vs: galant E39A "vr-4" swap kylmä rikastuksesta kysymyksiä

Basbarduu sanoi
MAFfissa on se imuilman lämpömittaus. Jos MAP konversio kiinnostaa niin suosittelen jäseneksi liittymistä ja että luet aiheeseen liittyvät keskustelut jäsenten puolelta.

haiskahtaa rahastukselta tässävaiheessa vuotta!
 
Vs: galant E39A "vr-4" swap kylmä rikastuksesta kysymyksiä

Jos ecu on vakio ja suuttimet on vakiot mutta bensanpainetta on nostettu niin pitääkin käydä rikkaalla? (ehkä ymmärsin väärin)

Omissa E39A galanteissa huomannut että turbokoneinen menee suljetulle säätöpiirille vasta huomattavasti korkeammassa lämpötilassa kuin vapari. Vaparissa on lämmitetty lambda ja suljetulle mennään jossain 40 asteen tienoilla, turbossa on alun perin yksijohtoinen lambda ja moottorin pitää olla melkein 80-asteinen että siirrytään suljettuun. Kokeilin joskus 74-asteista termostaattia ja silloin ei mennyt koskaan suljetulle piirille. Sekä turbo että vapari menee esim. tasaisella moottoritiellä avoimelle piirille n. 125km/h vauhdissa, ja kulutus kasvaa aika jyrkästi :p
 
Vs: galant E39A "vr-4" swap kylmä rikastuksesta kysymyksiä

eprommillinen ecu,lämmitetty lambda(uusi ja lämmitys toimii) suuttimet ei oo vakiot, en muista mitkä, mutta siniset rungoltaan.. GTi imusarja ja evo3 pakosarja sekä turbo. hks eccs hukkiksen ohjaus ja 1.3bar MAX paineilla nyt.. että tollanen "kootut teoksethan" se on mutta mielestäni toi kylmäkäynnistys(tai oikeastaan pahin on 0-10astetta) ei oo aina ollut ja menee kai pahemmaksi vaan koko ajan..
 
Vs: galant E39A "vr-4" swap kylmä rikastuksesta kysymyksiä

Onkohan tuo lämpötunnistimen arvokaan ihan oikein? Itsellä ollut joskus hapettumaa liittimissä kun lämpötunnistimen liitin on heikosti suojattu, kävi todella rikkaalla sitten kun lopulta lähti käyntiin mutta korjaantui liitintä ravistamalla (ja toimi sen jälkeen kolme vuotta..)
 

Liitetiedostot

  • ECT sensor check.jpg
    ECT sensor check.jpg
    15.3 KB · Lukukerrat 143
Vs: galant E39A "vr-4" swap kylmä rikastuksesta kysymyksiä

vph sanoi
Onkohan tuo lämpötunnistimen arvokaan ihan oikein? Itsellä ollut joskus hapettumaa liittimissä kun lämpötunnistimen liitin on heikosti suojattu, kävi todella rikkaalla sitten kun lopulta lähti käyntiin mutta korjaantui liitintä ravistamalla (ja toimi sen jälkeen kolme vuotta..)

noniin! tää lämpötila anturi on pyöriny mun mielessä kokoajan! ed. mainitsemani arvot 0.96kOhm ja 60astetta oli infrapunamittarilla mitattu termarikotelosta.. eli mä hommaan nyt tollasen 0.30kOhm vastuksen ja laitan sen siihen ja katon kuinka äijän käy.

onhan mulla toi evoscan ja liitinkin tohon -90 galanttiin, jos sitä osais käyttää, näkiskö sieltä eculle menevän esim. lämpötilatiedon?
 
Vs: galant E39A "vr-4" swap kylmä rikastuksesta kysymyksiä

Evoscan ymmärtääkseni saa saman datan ulos kuin MUT-1, josta lämpötilatieto ainakin löytyy. 0.3kOhm vastus tosin on vasta 60 astetta, eli ei välttämättä mene vielä suljetulle säätöpiirille.
 

Liitetiedostot

  • ect.jpg
    ect.jpg
    24.7 KB · Lukukerrat 128
Vs: galant E39A "vr-4" swap kylmä rikastuksesta kysymyksiä

pitääpä tutustua hieman tohon evoscanniin.. ja aivan oikein, 300 ohm vasta toi 60 astetta.. 200 ohm voisi olla lähempänä, mutta summasummaarum, vika toivottavasti ja tod. näk. on siinä. :peukku
 
Vs: galant E39A "vr-4" swap kylmä rikastuksesta kysymyksiä

JuhaL sanoi
haiskahtaa rahastukselta tässävaiheessa vuotta!
Kyllä me laitetaan tässä vaiheessa liittyneille ensi vuosi kaupan päälle. Teen tosta julkisen ilmoituksen kohta. Ei meillä ole enää tapahtumiakaan tänä vuonna niin kyllähän se vähän rahastusta ois.
 
Vs: galant E39A "vr-4" swap kylmä rikastuksesta kysymyksiä

Viitaten tuohon joskus kirjoittamaani, että oli 334 ohmia lämpöanturin vastus, niin TMO logger kyllä näyttää sillä kone kuumana 180 faarenheittiä, eli asteina n.82.
 
Vs: galant E39A "vr-4" swap kylmä rikastuksesta kysymyksiä

Basbarduu sanoi
Kyllä me laitetaan tässä vaiheessa liittyneille ensi vuosi kaupan päälle. Teen tosta julkisen ilmoituksen kohta. Ei meillä ole enää tapahtumiakaan tänä vuonna niin kyllähän se vähän rahastusta ois.

kaupat tuli, kannatetaan. saako viestillä maksutiedot vai miten etenemme? --OT--
 
Vs: galant E39A "vr-4" swap kylmä rikastuksesta kysymyksiä

JuhaL sanoi
kaupat tuli, kannatetaan. saako viestillä maksutiedot vai miten etenemme? --OT--
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=828.0 tuolta ohjeen mukaan voit laittaa myös viestiä Emmalille suoraan YV:llä(vaikka säännöissä se kielletään) koska tuonne kerhon viralliselle sähköpostille tulvii roskapostia. Roskapostiongelmaa koitetaan selvittää.
 
Vs: galant E39A "vr-4" swap kylmä rikastuksesta kysymyksiä

No hainpa oikein 20c maksavan 150 ohm vastuksen ja löin lämpö anturin johtoihin liittimillä ja käytös muuttui täysin!! Ulkolämpötila on nyt jtn. 5-10 ja moottori varmaan oli vielä hieman ehkä lämmin kun ekalle testilenkille lähdin.. laajakaista näyttää alusta asti 14.7 nurkilla lukemaa ja kaasua painettaessa ja ahdoille mentäessä malpassi painaa kuitenkin seokset sinne 11-12 joten jätän sen nyt tolle setupille niin kauaksi aikaa kun kylmenee niin ettei enää ilman rikastusta lähde käymään... Mullahan on webasto joten voipi olla ettei tarvita mitään muutoksia.. :driver
 
Takaisin
Ylös Bottom