Galant E5 savutus?

maxpower09

New Member
Liittynyt
26 Lokakuu 2009
Ostin tuollasen galantin tänään, auto savuttaa sinistä täyskaasulla ja ilmeisesti myös vie öljyä, kone on 1.8 eli 4G93,
onko venttiilinvarrenkumit todennäköisin syy? onko joku saanut hyötyä öljynlisäaineista jotka pehmittää kumeja? vai mitä kannattais koittaa?
 

ced

New Member
Liittynyt
5 Maaliskuu 2015
Vs: Galant E5 savutus?

Ainakin alkutietojen perusteella tulisi mieleen joko:

- Venttiilivarren kumit
- Männänrenkaat
- Öljyrenkaat jumissa

Kannattaa seurailla tuota öljynkulutuksen määrää (eli onko luokkaa litra/100km vai 1000km), siitä voi päätellä aika paljon. Öljyrenkaiden jumitus tulee useimmiten kyseeseen mikäli auto on ollut vähällä käytöllä/seissyt pidemmän aikaa. Öljynvaihdon yhteydessä Forte-käsittelyllä (ensin motor flush/vast. ja sitten halutessaan jokin lisäaine uusiin öljyihin, esim top end treatment/vast.) noita kumeja voi koittaa alkajaisiksi "elvyttää" mikäli ovat vaan jumiutuneet.
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: Galant E5 savutus?

Jos kuormituksella savuttaa niin silloin öljy/männänrenkaat, jos tyhjäkäynnillä/käynnistettäessä niin silloin vv-kumit.
 

maxpower09

New Member
Liittynyt
26 Lokakuu 2009
Vs: Galant E5 savutus?

Mielestäni ei käynnistäessä pölläytä, mutta tyhjäkäynniltä painaa kaasun pohjaan niin savuttaa, sekä vedättäessä, ei korkeammille kierroksille noustessa kuitenkaan enää, auto tosiaan seissyt viime syksystä ja oli hävittänyt öljyt johonkin, kun ei tikku kastunut, ei kuitenkaan vuoda allensa ;D
Ostin varaosaliikkeestä tuollasen liqui molyn motor oil saverin kokeeksi, vai pitäiskö tehdä ensin polttoöljyn lisäyksellä kanssa huuhtelu moottoriin?
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: Galant E5 savutus?

maxpower09 sanoi
Mielestäni ei käynnistäessä pölläytä, mutta tyhjäkäynniltä painaa kaasun pohjaan niin savuttaa, sekä vedättäessä, ei korkeammille kierroksille noustessa kuitenkaan enää, auto tosiaan seissyt viime syksystä ja oli hävittänyt öljyt johonkin, kun ei tikku kastunut, ei kuitenkaan vuoda allensa ;D
Ostin varaosaliikkeestä tuollasen liqui molyn motor oil saverin kokeeksi, vai pitäiskö tehdä ensin polttoöljyn lisäyksellä kanssa huuhtelu moottoriin?

Kuulostaa että se polttaa sen öljyn. :( Huono homma. Kannattaa mittailla puristukset vaikka alkuun.
Moottorin huuhtelu ja/tai öljyn vaihto tuskin ainakaan haittaa. Tuo tiivisteiden elvytysaine kannattaa laittaa puhtaisiin öljyihin. Voi olla tosin jo myöhäistä sen osalta mutta haittaa siitä ei ainakaan ole. Mitä öljyjä olet käyttänyt? Onhan viskositeetti ollut oikea?

Edit: Viskositeetin lisäksi tietenkin myös luokitusten on oltava oikeat.
 

ced

New Member
Liittynyt
5 Maaliskuu 2015
Vs: Galant E5 savutus?

Basbarduu sanoi
Kuulostaa että se polttaa sen öljyn. :( Huono homma. Kannattaa mittailla puristukset vaikka alkuun.
Moottorin huuhtelu ja/tai öljyn vaihto tuskin ainakaan haittaa. Tuo tiivisteiden elvytysaine kannattaa laittaa puhtaisiin öljyihin. Voi olla tosin jo myöhäistä sen osalta mutta haittaa siitä ei ainakaan ole. Mitä öljyjä olet käyttänyt? Onhan viskositeetti ollut oikea?

:peukku Kannattaa käyttää myös tulpat irti ja katsoa ovatko öljyiset/märät.
 

maxpower09

New Member
Liittynyt
26 Lokakuu 2009
Vs: Galant E5 savutus?

itseasiassa lakkas jo savutus, ennenkuin lisäaine kerkis edes vaikuttaan, lähinnä lisäsin öljyä, 5w40, auto on ollut 4 päivää, enkä ajanut ole kuin 2km peltotiellä, ei ole leimassa vielä, tulpat tarvii tosiaan tsekata ja jakaja, alkoi hiukan röpöttelemään moottoripesun jälkeen, ilmeisesti hiukan liikaa kosteutta jossain, kun ei meinaa jaksaa kiertää rajoittimelle paikallaan ::)
 

Vensku_

New Member
Liittynyt
23 Helmikuu 2008
Sijainti
Kouvostoliitto
Vs: Galant E5 savutus?

Öljynsyöntiin auttaa monesti, jos vaan esim männnänrenkaat karstasta jumissa, että ajaa vähän reilummilla kierroksilla ja lyhyellä öljynvaihtovälillä. Korkeat kierrokset nostaa lämpöjä ja öljyn virtausta, ja palaa karsta pois jne, ja taas uutta puhdasta öljyä. Pari vaihtoväliä kun ajaa jollain 2-3 tkm vaihtovälillä, luulis alkavan jo vähän paranee, ellei sitte ole juuri vv-kumit loppu, tai niinkuin meillä oli, 3/4 pako-ohjurista oli pudonnu sentin verran, öljynkulutus oli ihan maireaa (4G15 12-valve kone). Pölläytti aina hyvin kun oli vähän aikaa käynny tyhjäkäynnillä ja lievä käry tuli ajaessakin. ;D
 
Ylös Bottom