Galant Glsi -89 purkaa akun

jonesl

New Member
Liittynyt
3 Tammikuu 2006
Nöyrä avunpyyntö tietäjille

Autona -89 Galant Glsi HB, joka oli purkanut akun tyhjäksi eilisaamuna. Ajattelin että vanha akku, joka oli jo neljään kertaan tekohengitetty ylös oli kierrätysvalmis ja vaihdoin tilalle uuden akun. Auto käyntiin ja mittamaan jännitettä: tulos ~14 volttia eli laturi pelittää. Kaikki kunnossa siis. Tähän aamun asti. Menin hetki sitten autolle ja sama juttu: akku tyhjä.

Vian selvittämiseksi arvelin tekeväni seuraavan:
- akku lataukseen
- täysi akku paikalle ja KAIKKI sulakkeet irti
- virtamittari väliin ja katsellaan värähtääkö
- jos ei niin sulake kerrallaan takaisin ja jatketaan mittarin seuraamista
- jossakin vaiheessa virta alkaa kulkea ja silloin pitäisi vian olla jo liki paikallistettu
- korjataan jos osataan

Nyt olisi pari kysymystä.
1) Onko autossa suoraan akulta ilman sulakkeita sähköä ottavia laitteita?
2) Onko sulakkeita jemmassa muuallakin kuin sulakerasiassa?
3) Tuleeko jollakin mieleen ilmeinen vika, joka kannattaisi tsekata ensin?
4) Löytyykö ko. autoon sähkökuvia netistä tms?

Juu, ei ole bensa loppu ja valot yötä myöten päällä. Nyt on kyseessä oikeasti joku sähkölaite, joka purkaa akkua.

Kiitokseni avusta!
 
Vs: Galant Glsi -89 purkaa akun

jonesl sanoi
Nyt olisi pari kysymystä.
1) Onko autossa suoraan akulta ilman sulakkeita sähköä ottavia laitteita?
2) Onko sulakkeita jemmassa muuallakin kuin sulakerasiassa?
Ainoa mikä on suoralla virralla,on startti.

Konehuoneen ja kabiinin sulakkeet ovat ainoat.


Itsellä aikanaan (sedan,HB:ssa menee johdot hieman erilailla) purki takavalon (sulake jossa kello,radio yms) kautta,oli matkalla hiertynyt puhki,ja osui runkoon..
 
Vs: Galant Glsi -89 purkaa akun

Kiitokset vastauksesta, oletinkin näin olevan.

Vika on liki paikallistettu! Pientä apua vielä tarvitsisin. Irroitin kaikki sulakkeet ja laitoin virtamittarin väliin ja värähtihän se. En tiedä paljonko vie, koska olen osannut jättää tehomittarin mökille ja mukana oleva ei mittaa kuin milliampeeritasolla; näkee kuitenkin koska virtaa kulkee.

Tämän jälkeen irrotin startin johdon kaapelikengästä, sekä kengän yhteydessä olevasta sulakerasiasta lähtevät johdot. Johtoja yksi kerraallaan takaisin laittamalla vuotava piiri paljastui. Sulakerasiassa on 80A:n sulake, jonka takaa lähtee samasta liittimestä kaksi johtoa. Alempi johdoista on poikkipinnaltaan hivenen ohuempi. Kaikkien muiden paitsi päällimmäisen, paksumman, johdon ollessa paikoillaan vuotovirta on nolla, mutta kun sen laittaa paikoilleen niin mittari "lyö pohjaan". Nyt olisi mielenkiintoista tietää mihin ko. johto menee. Jos se on esim sulakerasian syöttö niin uusiminen auttanee(sormet ristissä).

Kuvassa liitin, jota tarkoitan.


En osaa oikein tehdä muuta kuin toivoa että joku osaa selvittää johdon määränpään ja sen vuotaminen on ainoa vika...
 
Vs: Galant Glsi -89 purkaa akun

Johdon merkitys selvisi: kyseessä on latausjohto. (Olihan sitä tullut jo aiemminkin irroiteltua, mutta oli määränpää unohtunut...) Kun johto on irti kaapelikengästä niin siitä saa mitattua runkoa vastaan vastuksen, samoin kuin laturin ulostulosta laturin runkoa vasten. Johto vaikuttaa mittarin mukaan ehyeltä. Taitaapi olla laturista käämi menossa. Huomenna pitää mennä laturikauppiaan kanssa selvittelemään asiaa, ei ole kuin reilun vuoden ikäinen vehje.
 
Vs: Galant Glsi -89 purkaa akun

ainakin lancerin vaihtolatureita useita melkein uusia tullu vastaan mitkä saa nakata mettään,vanhalla alkuperäsellä taas toiminu ;)
 
Vs: Galant Glsi -89 purkaa akun

No niin, nyt on uusi laturi ollut paikallaan reilun päivän ja auto pelittää. Sain vielä takuun piikkiin uuden ilman kummempia selittelyjä, entinen ei ollut kuin vuoden ikäinen. Vastaava ongelma jos tulee eteen niin suosittelen aloittamaan testauksen siten että jättää sulakkeet paikoilleen ja irroittaa akun plus-kengästä kaikki piuhat ja mittaamaan ne yksi kerrallaan, säästää työtä :)
 
Takaisin
Ylös Bottom