Galant Gti -91 teki stopin.

Grotz

New Member
Liittynyt
23 Heinäkuu 2010
Tervehdys,

Tuli ostettua talouteen otsikon mukainen auto ja kotimatka sujuikin hienosti. Mutta seuraavan kerran kokeillessa ei auto käynnistykkään.

Sen verran on mittailtu, että kipinä on hyvä ja voimakas, uusilla tulpilla. Kierroslukumittarin neulassakin on eloa startatessa, joten olettaisin CPS:n olevan kunnossa.
Bensaa tulee reilusti suutintukille asti, mutta ensisijaisena ongelmana näyttäisi olevan se, etteivät suuttimet anna bensaa sylintereille asti. Vikakoodin lukijaan en tähän hätään ole vielä komponentteja saanut, mutta ainakaan Check engine valo ei pala.

Vaikuttaisiko näillä oireilla klassiselta ECU-vialta? Vieläkö löytyy päteviä Mitsujen ohjausyksiköiden korjaajia?
 

Peksih

Member
Liittynyt
20 Toukokuu 2015
Vs: Galant Gti -91 teki stopin.

Oliko kotiin ajaessa mitään käyntihäiriöitä, tehonpuutetta havaittavissa tms?

Kyllähän tuo se klassinen vika voi olla. ECU kannattanee kaivella esiin (muutenkin, jos ei tietoa onko koskaan huollettu), ja katsoa miltä näyttää sisältä. Yleensä jos on jo noin huomattava ongelma, niin jo aika tuho käynyt.

Voit koittaa vielä tiirailla vikapistokkeen kautta mahdollista ecu-vikaa kun se aika usein ilmoittaa viastaan koodeja lukiessa, täällä lisää tietoa kohdassa "koodien tulkitseminen".

Ainakin Jani Alho näitä vielä korjailee.
http://janinkorjaamo.fi/
 

Grotz

New Member
Liittynyt
23 Heinäkuu 2010
Vs: Galant Gti -91 teki stopin.

Koeajolla, tai kotiin mennessä ei mitään ongelmia ilmaantunut, vasta kun noin viikko ajon jälkeen yritin ajaa auton talliin tukivarren vaihtoa varten. Se tuosta käynnistysyrityksestä jäi sanomatta, että pari kertaa, hyvin harvakseltaan auto hörähti. Ikään kuin sai tipan bensaa sylinteriin asti. Sitten taas ei mitään.

ECU:n otin auki ja näkymän perusteella näyttää siltä, että tähän yksikköön on ainakin joskus konkkia vaihdeltu. Mitään kauhean näkyvää vikaa ei ole huomattavissa, mutta eipä elektroniikan kanssa läheskään aina ole. Eipä siinä, tutkimukset jatkuu.
 

outonaapuri

Active Member
Liittynyt
13 Kesäkuu 2011
Vs: Galant Gti -91 teki stopin.

Jos ei muuta vikaa löydy, niin vilkase bensapumppu ja jako. Tosin molemmat yleensä oireilee muutenkin, mutta jos auto on "uusi" niin tunnistaako sitä pientä käyntihärää yms.

Missäpäin olet? Multa löytyy sitten kaikkia antureita, ecuja yms. Laita vaikka yv. Lähen jossain vaiheessa ens kuussa ympäri suomea reissaamaan, niin voin tulla osakasan kanssa käymään mikäli anturiarpomiseksi menee ja osut reitin varrelle.
 

korsma

Galant GTi Dyn-4, Sigma 24v
Liittynyt
6 Toukokuu 2003
Sijainti
Lappi
Vs: Galant Gti -91 teki stopin.

Ei pitelemättömällä eculla ole varmaan yksikään enää liikenteessä...?

Lämpötila-anturi olisi ainakin helposti tarkistettavissa, mittaa vastus termostaattikotelossa olevan 2-napaisen pinnien välistä. En muista ulkoa, mutta oikeat arvot täältä foorumilta löytyvät gti galantin häiriöitä hakemalla.

Jos se anturi ilmottaa koneen olevan kylmänäkin kuuma, ei varmaan käynnisty suosiolla.


Oletko lohkolämmitintä koittanut? Auttaisko se?
 

Grotz

New Member
Liittynyt
23 Heinäkuu 2010
Vs: Galant Gti -91 teki stopin.

outonaapuri sanoi
Jos ei muuta vikaa löydy, niin vilkase bensapumppu ja jako. Tosin molemmat yleensä oireilee muutenkin, mutta jos auto on "uusi" niin tunnistaako sitä pientä käyntihärää yms.

Missäpäin olet? Multa löytyy sitten kaikkia antureita, ecuja yms. Laita vaikka yv. Lähen jossain vaiheessa ens kuussa ympäri suomea reissaamaan, niin voin tulla osakasan kanssa käymään mikäli anturiarpomiseksi menee ja osut reitin varrelle.

Bensapumppu tuli jo tutkittua varmasti toimivaksi. Jaon pomppaaminen juolahti itsellekin mieleen, mutta vilkaisin kopan alle ja tein vielä puristusmittauksenkin. Erinomaiset lukemat joka pytystä.

Palailen asiaan yv:n kautta.
 

outonaapuri

Active Member
Liittynyt
13 Kesäkuu 2011
Vs: Galant Gti -91 teki stopin.

Joo sainkin ja vastasinkin. Neuvon kuitenni sen verran, että se pumppu voi surrata ja näin mutta jos et mittaa paineita niin se voi vittuilla. Been there done that. Kato se jakokin ihan kunnolla jos viitsit. Toki nämä jos ei muuten vikaa löydy.
 

mauri

New Member
Liittynyt
3 Joulukuu 2006
Vs: Galant Gti -91 teki stopin.

olisi galant gti-92 md166252 e2t37277 korjattu eku tarpeettomana
 

Peksih

Member
Liittynyt
20 Toukokuu 2015
Vs: Galant Gti -91 teki stopin.

korsma sanoi
Ei pitelemättömällä eculla ole varmaan yksikään enää liikenteessä...?

Niinhän sitä luulisi ;).

Jokunen kuukausi sitten tuli vastaan erään vanhemman herrasmiehen (nyt kuolinpesän) uutena aikanaan ostama E3 galantti, jossa oli ollut "käyntihäiriöitä" ja lopulta (seisonnan jälkeen) ei enää ollut startannut ollenkaan. Koska ei osattu sanoa oliko poksiin koskettu, niin aivolaatikko ensiksi näkyviin ja aika rujossa kunnossa oli. Vaikka näitäkin muutamaa on tullut katseltua, niin tämä oli kyllä pahimmasta päästä, ihme kyllä oli noinkin kauan toiminut edes jotenkin. Uusvanhaa korjattua poksia kiinni, niin johan alkoi pelittämään, tuosta tuskin olisi enää hyvää saanut.

Lämpötila-anturi on tosiaan helppo mitata, +20C:ssa n. 2.5kΩ, 80C:ssa n. 0.3kΩ
 

Grotz

New Member
Liittynyt
23 Heinäkuu 2010
Vs: Galant Gti -91 teki stopin.

Hei kansalaiset!

Nyt kävi niin, että Galantti tykkäsi auringosta ja pärähti käyntiin. Eli vikana oli hyvinkin rikkinäinen lämpötila-anturi. Kiitos kaikille avusta, minä ja auto kuljemme eteenpäin. :peukku
 
Ylös Bottom