galant gti:tä ostamassa

ahis

Galant GTi Dynamic-4 ja LancerGTi -91
Liittynyt
8 Helmikuu 2003
Sijainti
Harjavalta
Aion ehkäpä ostaa GTi Galantin. Tuli koeajettua vm91 sellaista ja AIKA HYVÄLTÄ tuntui! (vaikka ajettu 275tkm)

Mutta muutamia asioita jäi vaivaamaan ja ajattelin jos joku viitsisi valaista.

Mitä eroja 4ws malliin. tehot, varusteet.

Mistä etsiä vikoja. tyyppiviat??

Tuntui aika takapainoiselta (en ennen ole kokeillut :D) tuo neliveto, onko normaalia???

Ilmanvaihto oli kuin "lehmän henkäys" vaikka mihin asentoo olis vivut vääntänyt. Ropelli pyöri kuin vimmattu ja kuulosti ihan normaalilta mutta ilma katoaa jonnekin? ???

tankki tyhjeni aika haipakkaa. se taitaa kyllä olla normaalia.
Mitä mahtaa kuluttaa kesällä matka ajossa?

IsoKiitos jo etukäteen sille jolle kulle...!
 
4wd 4ws malli on nimenomaan GTi. Pelkkä 4wd on GLSi. Eli GLSi:ssä tais olla ihan 8 lappunen 1 nokalla ja GTi:ssä 16 lappunen 2 nokalla.
 
hetkinen hetkinen...

Galant GTI voi olla etu- tai neliveto, nelivedossa on myös nelipyöräohjaus. Sitten on neliveto GLSi jossa on SOHC kone. Eli nyt puhutaan E3XA korimallista.
 
Jeps... mutta etuvetoa ei tietääkseni ole nelipyöräohjauksella niin minä ainekin oletin, että puhutaan nimenomaan nelikko GTi:stä.
 
jep jep, jos se on 4wd ja DOHC koneella (gti) niin silloin siinä on myös 4ws. Eli kyseessä on Dynamic4 Gti.

tyyppivikoja... no laatikko kannattaa kuunnella ja koeajaa tarkkaan, se on kyllä vähän kranttu ehjänäkin...

Jakohihnan vaihtoväli on sitte just eikä melkein, ja se on hinnakas teettää liikkeessä, eli jos se on juuri tehty niin se on plussaa.

Moottorin ohjauksen sähkövikoja on joskus ilmennyt (ecu, cps) mutta niitä ei oikein etukäteen näe...

Vai takapainoiselta... no uusi näkemys tuokin... kai se tavallaan on takapainoinen, ainakin jos vertaa etuvetoiseen ;D

Ilmanvaihto on toimessaan kyllä ihan hyvä... ehkä joku letku irti lämppäriltä?

Ja tankki tyhjenee aika haipakkaa ja se on kyllä ihan normaalia -melkein 1,5t auto nelivedolla ei ole mikään säästöpossu, melkein sanon että alle 10 saa jo yrittää, alle 9 ei mitenkään....
 
Kiitos :)
eli se on 4wd 4ws gti dohc. Siitä on kaikki merkit nypitty pois joten tuosta 4ws:stä ei ollut mitään mainintaa.
EI EDES REKKARIOTTEESSA???? voisko joku jolla on niin vilkaista omaansa.

Olisko muita tyyppivikoja.

Mitään tasauspyörästön lukkoja tuollaisessa ei taida olla?

Sitten jos sais muutaman kommentin mitä näistä kannattaa maksaa noinsuurinpiirtein.
tuossa "yleisen keskustelun puolella" olis jotain tietoa siitä...
 
Mulla menee talvella bensaa noin 11 litraa satasella. Riippuu tietysti siitä kuinka paljon viitsii leikkiä nelivedolla ;D

Eikös se 4ws oo just se nelipyöohjauksen tunnus. Ainakin käsittänyt niin.

Ja itella o vm. 90 4wd 4ws ja ajettu suurin piirtein samanverran kun tolla sun yksilölläs :)
 
ööö *arvaus* 4ws= 4 Wheel Skating(?)

kyl 4ws merkkaa tota ohjaavaa taka-akselia

edit.. Steering o tottakai se "oikeempi" :)
jossai vai näin tommosta sanaa joskus ku tutkin nelipyörä ohjauksesta.. varmaa "slangia" :)
 
mulla on "vaan" toi glsi versio ja kyllä siitäkin perä lähtee irti, kun on tarpeeks vauhtia...;) varsinkin jos vertaa subarun outbackiin niin persus lähtee paljon äkäsemmin liitoon, eli vähän joutuu pitää varaansa, mutta onneks se kaasua uskoo, vaikka tehoa ei olekkaan... ;D

Toi puhaltimen hengettömyys voi johtua likaisesta raitisilmasuodattimesta, tai mikä sen virallinen nimi nyt onkaan, jos sinne semmonen on änketty niin se ainakin vähentää huomattavasti pultimen tuottamaa ilmavirtaa likaisena...

Eki
 
Lancer sanoi
ööö *arvaus* 4ws= 4 Wheel Skating(?)

kyl 4ws merkkaa tota ohjaavaa taka-akselia

Four Wheel Steering kai? :)

Missäs tällanen ekin mainitsema raitisilmasuodatin muuten sijaitsee? Pitäs iteki vilkasta sitä. Meni vähän offtopiciks, sori.
 
en ole ite yhtään kertaa vaihtanu, mutta hanskalokero irti ja siellä takana se jossain on, kuulemma hivenen kettumainen vaihtaa = syy miksi on usein likainen... ;)

joku joka on vaihtanu vois heittää tarkempaa paikkaa kehiin... mulla on tossa riisselissä semmonen laitettu jälkiasennuksena ja puhaltaa kyllä huomattavasti heikommin ku ei ole hetkeen vaihdettu.... ;D

Eki
 
Noh, mulla se vaihto on edessä täs kevään aikana, joten jos kukaan muu ei sitä vaihda niin voin sitten kertoa lukemat, monta ärräpäätä pääsi...
 
kiitos, kiitos! :)

jos vielä sais tietää lukeeko 4ws:stä mitää rekkari otteessa
 
Voisko laittaa sen alustanumeron tähän näkysälle, voisin tarkastaa mikä versio on kyseessä?

Raitisilmasuod. on hanskalokeron takana olevassa putkessa, joka menee lämmitysl.moottorilta lämmityslaitteelle. Ei kai se paha ole vaihtaa, tuntuu vain ;D

Tässä nelivedossa on etu/takatasauspyörästössä viskokytkin joka voi antaa periksi vanhemmiten, eli voima karkaa helpointa reittiä.
 
nelivedossa EI ole edessä eikä takana mitään lukkoa, vaan se lukko on keskitasauspyörästössä, eli se ohjaa voimaa paremmin pitävälle akselille.

Mutta jos se antautuu, niin silloin auto on pahimmassa tapauksessa yksi pyörä vetoinen :-\.
 
Niko Päivinen sanoi
nelivedossa EI ole edessä eikä takana mitään lukkoa, vaan se lukko on keskitasauspyörästössä, eli se ohjaa voimaa paremmin pitävälle akselille.

Yleensä näin on, mutta kun halutaan edetä kovaa niin ainakin takana on lukko.

Ja ihan galantista puhuen on olemassa rs malli jossa on lukkotakana, mutta tämä vain japanin myynissä.

Ja kun laajenetaan pilkun viilausta, niin eikös oikeissa nelliveto maastureissa ole molemmat lukot.

Ja se raitisilmasuodattimen vaihto ei ole mahdoton, ja jos on tukossa sen huomaa juuri lehmän henkäyksenä jokaisella lasilla, ainakin näin pakkas aikaan.

Niistä Gti:n vioista, tuo bensan kulutus kuuluu asiaan. laatikko vaatii suht rauhallista käyttämistä( öljyillä voi helpotaa), toi ecu homma on ennkoitavissa vaihtamalla konkka tai pari.
Muuten lähinnä kuluvien osien vaihtoa.
 
puhuinkin pelkästään E39:stä 8)

Mitsubishi on käyttänyt muutenkin säästeliäästi lukkoja neliveto autoissaan (maasturit on sitten oma lukunsa), E39 Galluun saisi lukon ehkä helpoimmin löytämällä sopivan Eclipsen 4-bolt perän jossa on lukko...

Vasta EVO Lancereihin on ajan myötä lukot ilmestyneet keskelle JA molemmille akseleille.... ykkösessäkään ei tainnut olla kuin edessä?
 
Tässä galantissa pitäisi olla ABS:t myyjän mukaan ja koeajon perusteella, MUTTA ake tietoje perusteella:

Jarrut: nestetoim. alipainetehostetut
Lukkiutumisen esto: ei lukkiutumisen estoa eikä ALB -venttiiliä

Rekisterinumero: SFZ-475
Merkki: MITSUBISHI
Malli: 4D GALANT 2.0 GTI-SNE39A-4X4/2600
Ajoneuvolaji: HENKILÖAUTO
Ajoneuvoryhmä:
Valmistenumero: JMBSNE39AMZ500140
Tyyppikoodi: 5903151102

Käyttöönottopäivä: 19910326
Rekisteröintipäivä: 20020701
Viimeisin vuosikatsastus: 20030303
Muu katsastus: 20000630
Katsastuspäivä: 20000630
 
mustatuntuu, että tuossa "malli" kohdassa pitäis olla merkintä "4WS" tai "dynamic4"...

Kuinka usein näissä pitää vaihtaa jakopään hihna?
merkkiliikkeessä sen hinnaksi taitaa tulla n. 400€. Vai riittääkö
 
Niko Päivinen sanoi
Mitsubishi on käyttänyt muutenkin säästeliäästi lukkoja neliveto autoissaan (maasturit on sitten oma lukunsa), E39 Galluun saisi lukon ehkä helpoimmin löytämällä sopivan Eclipsen 4-bolt perän jossa on lukko...

Kyllä. Jos on valmis uhraamaan 4ws systeemin. Mutta toisaalta sitten perä kestää ankaria 1/4mailin lähtöjä, ja painoakin säästyy muutama kilo.


ahis:Malli merkintä r.otteessa on just tommonen. oleelista toi E39A.
Jakopään hihnan vaihtoväli tasan 50tkm, eikä yhtään yli.
Hinnasta en tiedä, olen vaihtanut aina itse.
Väittäisin, että tossa on abs, kaverilla saman vuotinen.(enkä usko että keskentuotannon, lippulaivastapoistetaisiin abs!)
Ja ajettavuudesta sananen, normaalisti ajaen E39A käytäytyy aliohjaavasti, mutta yritteliäällä ajolla muutuu yliohjaavaksi, eli juuri niin kun pitääkin.
 
Alustanumeron kertomaa:

Auto on ihan oikea GTI, 4WD/S niinkuin varaosaohjelma asian näyttää. ABS ollu ainakin tehtaalta lähtiessä, valmistettu -90 elokuun eka kolmanneksella. Ollut ekana Helkama-Auton käytössä. Rekkari on näköjään vaihtunu matkan varrella.
 
Iso kiitos taas!

uge: Mikä se alkup.rekkari on? en huomannut kysyä kun soitin AKElle.
 
En ole nytten 100% varma, mutta muistaakseni jakopään hihnan vaihto väli oli jotain 60.000 km korjatkaa jos olen väärässä ::) Olikohan se 450 € mitä makso jakopäänhihnan laitto ja kiristimet liikkeessä.
 
selvä 50tkm välein. Ja samalla kandee varmaankin vaihtaa vesipumppu? Mulle tulee nuo sitten galantissa eteen n. 300tkm kohilla
 
Heikkopuhallus tosiaan johtui likaisesta raitisilmasuodattimesta.
Olihan siihen kertynyt "hieman kakkaa" mutta kovin helposti tuntuu puhallusteho laskevan.

Tunnin, pari otti aikaa ottaa pois suodatin. Ensin hanskalaatikko pois ja sitten sen tukirauta.
Seuraavaksi musta "pönttö" puhmoottorin ja sisäkennon välistä pois ja siitä se suodatin.
 
Kannatti, ei tartte käyttää ikkunalastaa huurteen poistoon ;)

Tuli työ asioissa käytyä Pietarsaaressa Galantilla.
Kulutukseksi laskin 8,77l/100km :D
Tiedä sitten paljonko matkalukema heittää. (renkaat 185/65-15)
Työkaveri kyllä sanoi, että matkaa sinne olis 320km. Meikä sai 330km...

Mutta ei niin hirveästi kuluta!!!
 
Kaupunkissa menee sitten talvella päälle kymppi, tietty riippuu paljon toi kaasujalan aseto ;) Mutta ei mun mielestä kans liikaa kuluta ;D
 
ahis:

mistä päin oot.
tarvitsisin kopion sun rekisteri otteesta
vain katsastusta varten jos kerran siinä ei lue mitään abs jarruista niin mulla on vielä yksi mahdollisuus saada galantti katsastettua.
 
Odotin tosiaan huomattavasti suurempaa kulutusta,
koska tuo lancerini vie n.8l/100, kun keskinopeus n.100km/h

Tosin tämä eka galantin kulutus mittaus oli n. 80-90km/h keskinopeudella (yhtiön lavaauton perässä)

Galantissa on kyllä välitykset järkevämmin matka-ajoa ajatellen.
 
Takaisin
Ylös Bottom