Galant Sigma 2000 GLX -77

Windrider

New Member
Liittynyt
10 Helmikuu 2009
Tervehdys!

Tulipa hankittua projektiksi tällainen hiukan vanhempi Mitsubishi, eli Galant Sigma 2000 GLX vm.-77, tyyppikoodiltaan A123A. Moottori siis varmaankin kaksilitrainen ja vaihteistona automaatti.

Koeajolla auto tuntui toimivan hyvin, moottori käy erittäin nätisti ja vaihteistokin toimii. Jarrut tietysti jumittavat pitkän seisonnan vuoksi ja kardaani jyristää suuremmissa nopeuksissa (tukilaakeri kypsä). Korissa riittääkin sitten tekemistä, sillä käytännössä kaikki ovet ja luukut ovat saumoistaan puhkiruostuneita. Lisäksi maalipinta hilseilee irti paikoitellen pohjia myöden ja korroosio on sen mukaista... :p Pohjapuolta en ole vielä ehtinyt tutkia, enkä muutenkaan koko autoa tarkemmin. Pikasilmäyksellä tuli kuitenkin noin 20 kohdan puutelista kirjoitettua (huonoja/puuttuvia osia). Kevään tai kesän aikana olisi tarkoitus alkaa kunnostamaan. :)

Merkki ja malli ovat itselleni uusia tuttavuuksia, joten mieleen tulee pari kysymystä:

-missä määrin uudemman A160-sarjan Galantin osat ovat vaihtokelpoisia tämän mallin kanssa? Lähinnä korin osat, etuovet näyttävät ainakin kuvissa samanlaisilta. Entä helmakotelot tai yleensä mitkään peltiosat? Entä alustan osat? Kysyn tätä, koska uudempaan malliin näyttäisi osatarjonta olevan jonkin verran runsaampaa.

-onko Mitsubishi-jälleenmyyjien kautta tilattavissa tällaiseen kuinka hyvin varaosia? Motonetin jne. tarjonta on toki huomattu, mutta entä kulutusosat, joita ei saa tarvikkeena?

-onko clubilaisilla tietoa, montako kpl tätä korimallia mahtaa olla vielä liikenteessä? Entä tällä moottori + vaihteisto-yhdistelmällä, löytyykö toista samanlaista?

Kuvia autosta löytyy täältä!: http://kuvablogi.com/blog/16922/2
 

Hyeena

Galant Sigma 2000 GLX -80
Liittynyt
15 Toukokuu 2003
Sijainti
Kaarina
Vs: Galant Sigma 2000 GLX -77

Liiaksi naita ei ole liikenteessa.
Ja en muista tormanneeni automaattiin..
Eli kohtuu harvinaisen yksilon olet loytanyt ;D

Keskiokupit naytti olevan, ovatko alkuperaiset? (ei oikein kuvista saanut selvaa, naytti ettei olis)
Kojetaulusta tuhottu mankan paikka (viissiin kaikista naista :seina )
Ehjat ja siistin nakoiset ovipahvit :peukku
Ratti vaihtunut matkan varrella.

Mulla on A12 korisen varaosakirja (jossain, tai sitten se on gallun pajalla..), mutta vertailu materiaali puuttuu..

Kavin joskus aikanaan (-01?) kysymassa jotain osaa paikalliselta mitsujen varaosa tiskilta -> "siis mika, ei tollasta olekkaan"..
 

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Vs: Galant Sigma 2000 GLX -77

Ihan niinku ois Oulun seudulla pyörinyt tämä.. koska omalla rwd galantillani ajoin vastaavanlaisen vieressä muutamia vuosia sitten ja näin sen monesti itse talvikankaalla asuessani..
Ja luulenpa kun katsoin kuvat että tämä ei ole sama (mielestäni se oli hieman erivärinen sittenkin), noh ainakin Oulussa vastaavanlainen pyöri/pyörii
 

Windrider

New Member
Liittynyt
10 Helmikuu 2009
Vs: Galant Sigma 2000 GLX -77

Keskiökupeissa on joku hevosen pää tms. logo, kuuluuko mitsuun?
Tuskin on sama yksilö kuin J. Puhakan Oulussa näkemä, tämä on liikkunut ilmeisesti Riihimäen-Hämeenlinnan alueella. Ollut kai ns "papan hyvin pidetty helmi" aina 2000-luvun alkuun asti, sitten tullut romahdus, edellinen omistaja oli ostanut tämän hylkyautovarikolta. :'(

Kuskinpuoleisen takaoven ovipahvi on kyllä puukotettu aika rumaan kuntoon, muut taisivat olla suht' ehjiä.
 

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Vs: Galant Sigma 2000 GLX -77

Windrider sanoi
Keskiökupeissa on joku hevosen pää tms. logo, kuuluuko mitsuun?
Tuskin on sama yksilö kuin J. Puhakan Oulussa näkemä, tämä on liikkunut ilmeisesti Riihimäen-Hämeenlinnan alueella. Ollut kai ns "papan hyvin pidetty helmi" aina 2000-luvun alkuun asti, sitten tullut romahdus, edellinen omistaja oli ostanut tämän hylkyautovarikolta. :'(

Kuskinpuoleisen takaoven ovipahvi on kyllä puukotettu aika rumaan kuntoon, muut taisivat olla suht' ehjiä.

Jooh, keskiökupit on oikeat ko. autoon.
 

Ile

Member
Club Member
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Laitila
Vs: Galant Sigma 2000 GLX -77

Hieno peli tämä tällainen Galant Sigma.

Itsellä on jotain osia tällaiseen tuolla, mutta edelleenkään en ole ehtinyt käymään laatikkoja läpi. Täytyy ilmojen lämmetessä käydä laatikot läpi ja kuvata osia niin jos jollain tarpeita sitten on.

Onnea uudelle projektille. Mikä on projektin päämäärä...eli meinaatko museoida, entisöidä muuten vaan vai miten??
 

Hyeena

Galant Sigma 2000 GLX -80
Liittynyt
15 Toukokuu 2003
Sijainti
Kaarina
Vs: Galant Sigma 2000 GLX -77

Meilla ainakin on tarpeita osille ;)
Tosin on meilla yksi purussakin. Ku vaan sais jossain valissa projektin sen verran eteenpain etta edes tietais mita kaikkea puuttuu :-[
 

Windrider

New Member
Liittynyt
10 Helmikuu 2009
Vs: Galant Sigma 2000 GLX -77

No kyllähän tässä museorekisteröinti kaukaisena haaveena on... Pelkän leiman saanti ei ehkä olisi kovin hankalaa -jarrujen herkistely, tuulilasin vaihto ja muutama paikka pahimpiin reikiin pitäisi riittää. Tarkoitus on kuitenkin laittaa kori huolella kuntoon ensin ja hommaahan on sikäli paljon, että tuskin vielä ensi kesänä pääsee ajelemaan.

Osia tarvitaan täälläkin :). Kunhan vaan lumet sulaa varaosa-autojen päältä, niin palataan asiaan. ;) Täytynee viikonloppuna syynätä autoa tarkemmin, voisi sitten laitella puutelistaa tuonne ostopuolelle...
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: Galant Sigma 2000 GLX -77

Täällä kans yksi samanlaisen omistaja esittäytyy :) tosin ensirekisteröinti v. 1980 ja koneena 1600cc.

Äkkiseltään katsottuna en huomaa muuta virhettä kun vänkärin puolen etuvilkun kromilista on katki, ja konepellin lista puuttuu kokonaan. Takahiekkapeltikin taitaa olla vähän huonossa hapessa, mut onneksi on niin sileää peltiä että voi vaikka metritavarasta taittaa. Kaikin puolin hieno peli, onnea ostokselle :)

Omasta autosta löytyneiden "yllätysten" johdosta kehoitan kurkkaamaan varapyörän alle takakonttiin, sieltä omastani löytyi muutama reikä. Ja lattiamatto kannattaa käyttää pois, kun sen alla on jos jonkinlaista äänieristettä jotka imee kosteutta kuin pesusieni. Ja jos autoa on joskus katsastanut yhtä innokas katsuri kuin omaani, on pohjan bitumit noussut ruvelle ja alkanut alta ruostumaan...

Paljonkos autolla on rullattu?
 

Hyeena

Galant Sigma 2000 GLX -80
Liittynyt
15 Toukokuu 2003
Sijainti
Kaarina
Vs: Galant Sigma 2000 GLX -77

Tormasimpa tammoseen, aussien myyntiesite vuodelta -77 http://www.oldcarmanualproject.com/brochures/Chrysler/1977/Sigma-Aus/index.htm
Eli tuossa on kolme mallia: SE, GL ja Galant
Takalaiset ovat ilmeisesti joko esitteen GL tai Galant, muutamilla eroilla edelleen..
Tuosta nakee vahan osviittaa milta auton kuuluisi nayttaa ulko ja sisapuolelta..
 

Windrider

New Member
Liittynyt
10 Helmikuu 2009
Vs: Galant Sigma 2000 GLX -77

Ajomäärästä ei ole tarkkaa tietoa. Noin 80000km on matkamittarissa tällä hetkellä ,tuskin on ensimmäisellä kierroksellaan eli voisi olla 180000km (ehkä).
Kiitos Hyeena kuvista! :peukku
 

Nila87

New Member
Liittynyt
20 Marraskuu 2008
Vs: Galant Sigma 2000 GLX -77

On kyllä mahtava peli. :eek: Huomattavasti retrohenkisempi tää vanhempikoppanen malli.

Jossain aiemmassa viestissä kyselit uudemman mallin osien sopivuudesta... Jos tarkoitit 1980 -vuodesta eteenpäin valmistettua mallia, niin en usko että ainakaan peltiosat sopii. Ainakin kuvien perusteella kaikissa peltiosissa näyttäis olevan pieniä eroavaisuuksia tuohon omaani (vm. -82) verrattuna.
 

Windrider

New Member
Liittynyt
10 Helmikuu 2009
Vs: Galant Sigma 2000 GLX -77

Hiukan on tullut tutkittua tarkemmin...

Auto on maalattu uudelleen jossain vaiheessa ja ilmeisesti pohjatöissä on sössitty, sillä maalipinta on kauttaaltaan täynnä pieniä kuplia. Paikoitellen maali lähtee liuskoina irti pellistä. Maalauksen yhteydessä on näköjään pakkeloitu umpeen helmojen koristelistojen kiinnityspaikat sekä "Galant", "∑" jne. merkkien paikat, miksiköhän? ??? Näitä merkkejä on sitten löytynyt ympäri autoa, tällä hetkellä on tiedossa 3kpl Galant-tekstejä sekä yksi sigma.

Varapyöräkotelon pohjassa on reikiä -ei yllätä. Pohjapuoli palkkeineen vaikutti muuten ehjältä, tietysti todellisen kunnon näkee vasta, kun raapii irtonaiset massat pois. Sisälokasuojat kaipaavat hitsausta joka nurkassa, lokasuojien kaaret ovat onneksi melkein ruosteettomat. :) Kurkkasin myös lattiamaton alle, kuskin kohdalla näkyi pelkkää ruostetta, eli siellä on tiedossa hommia. Takajalkatilassa näytti paremmalta -ei ruostetta. Vaikeimmat ruostevauriot ovat ovissa, joiden alareunat on saumojen välistä alkanut ruostuminen turvottanut muodottomiksi. Edes malliksi ei näistä juuri ole. Jos parempia ei löydy, täytyy kaikki ovet taikoa uudelleen metritavarasta kylkiviivasta alaspäin :seina.

Yksi "asiantuntija" mulle väitti, että tämän auton vaihteisto olisi Chrysler-tekoa ja jopa sama, kuin esim. Dodge Aspen -autoissa käytetty. Mahtaakohan olla? ??? Tuttavapiiristä kyllä Dodgekin löytyy, eli pitänee verrata...
 

Hyeena

Galant Sigma 2000 GLX -80
Liittynyt
15 Toukokuu 2003
Sijainti
Kaarina
Vs: Galant Sigma 2000 GLX -77

Aspenissa on 3-pykalainen TorqueFlite..
Ja taas TorqueFlitesta loytyy seuraava tieto.
A904
For standard-duty applications in smaller and lighter vehicles with 6-cylinder or small V8 engines, the compact A904 (later 30RH) was introduced in 1960. This transmission used a 10.75 inches (273 mm) torque converter. There was also a smaller version of this transmission used in the Dodge Colt/Plymouth Champ cars made by Mitsubishi in Japan. This smaller transmission used a 10 inches (250 mm) torque converter.
Eli ei tuo tieto taysin tyhjasta ole nykaisty..
 

Hyeena

Galant Sigma 2000 GLX -80
Liittynyt
15 Toukokuu 2003
Sijainti
Kaarina
Vs: Galant Sigma 2000 GLX -77

Ihan uteliaisuutta, onkos tama sama yksilo kuin jossain toisaalla mainitaan loytyneen paikka-aineena mahdollisesti betonia?
Naita automaattina kun ei ole hirveasti nakynyt ja jutun kertojalta loytyy aspeni..
 

Windrider

New Member
Liittynyt
10 Helmikuu 2009
Vs: Galant Sigma 2000 GLX -77

Hyeena sanoi
Ihan uteliaisuutta, onkos tama sama yksilo kuin jossain toisaalla mainitaan loytyneen paikka-aineena mahdollisesti betonia?
Naita automaattina kun ei ole hirveasti nakynyt ja jutun kertojalta loytyy aspeni..

Kyllä tämä sama taitaa olla. Ei nyt sentään betonia ole löytynyt, jotain törkyä oli kyllä tavaratilassa takaiskarien kiinnikkeiden tienoilla, joka pakkasessa näytti erehdyttävästi muurauslaastilta. Ehkä vain öljyistä tai märkää hiekkaa. Velipoika taas suoltaa jotain urbaanilegendaa... :mad:

Autoa olen sulatellut ja kuivatellut, takapenkin purin pois nähdäkseni sen alle. Kovaa peltiä löytyi :peukku, paitsi "tietysti" pyöräkoteloista. Istuinosan verhoilun on pilannut takapyörän heittämä vesi, kankaan "nukka" lähtee irti nyppimällä kuin siemenet voikukasta. Eli uusiksi menee sekin, jossain vaiheessa.
 

Rein

New Member
Liittynyt
27 Marraskuu 2009
Vs: Galant Sigma 2000 GLX -77

Yksi "asiantuntija" mulle väitti, että tämän auton vaihteisto olisi Chrysler-tekoa ja jopa sama, kuin esim. Dodge Aspen -autoissa käytetty. Mahtaakohan olla? ??? Tuttavapiiristä kyllä Dodgekin löytyy, eli pitänee verrata...


Oikeassa on.. Itsellä 77 vuosimallin sigma glx ja pellin alla löytyy tyyppikilvestä sekä mitsubishi,että chrysler ja tuo loota taisi olla pienin malli valmistajalta

Komean yksilön olet löytänyt kun vielä automaattikin..

jep jep..nyt löytyi tietoa kun kaivelin arkistoja ja löytyi vuoden 1985 varaosahinnasto.. Torqueflite 904 malli alleviivattu eli taitaapi olla tuo
omistajan käsikirjasta ei tietoa ainakaan löytynyt
 

Windrider

New Member
Liittynyt
10 Helmikuu 2009
Vs: Galant Sigma 2000 GLX -77

Joo, 904 siellä on. Onneksi on näinkin yleinen loota, osia löytyy helposti Suomestakin. Korjaussarja tuli hankittua "varmuuden vuoksi", mutta joutuu näköjään oikeasti ottamaan askin pöydälle kun tuntuu että luistaa, luistaa vaan ja meno hyytyy... :-\

Laita Rein ihmeessä sinäkin juttua Sigmastasi näkyville! :) :peukku
 

Rein

New Member
Liittynyt
27 Marraskuu 2009
Vs: Galant Sigma 2000 GLX -77

Juu onneksi osia löytyy koska omasta (silloin vuonna -85 isäukon) sigmasta vaihdelaatikko tai paremminkin turbiini sanoi sopimuksensa irti..onko lootassa tarpeeksi öljyä jos meno hyytyy ??
tosin eipä tuo 2 litrainen mylly jaksa kovinkaan ripeään laukkaan tuota malmikasaa hoputtaa ;)

Juuh voisihan tuosta kirjoitella lisääkin,mutta tallin/tilojen puutteessa projekti ei ole lähtenyt käyntiin :(
muutenkin oma malli eroaa hieman suomi mallista koska auto tuotu vuonna -78 suomeen saudi-arabiasta
 

Windrider

New Member
Liittynyt
10 Helmikuu 2009
Vs: Galant Sigma 2000 GLX -77

Öljyä on tikun mukaan riittävästi. En ole vielä tutkinut asiaa tarkemmin, ehkä ensi keväänä sitten, kun toivottavasti saan auton nosturille. Ajamalla toin sen kotiin viime talvena, jolloin kaikki toimi hyvin. Nyt kun siirtelin autoa pihassa, niin ei tahtonut liikkua oikeen mihinkään, vaikka kuinka polki kaasua (ei, jarrut eivät olleet jumissa!). En viitsinyt polttaa kytkinpakkoja enempää, pistin talliin. Täytynee ensiksi ainakin vaihtaa öljyt+suodatin ja käyttää kunnolla lämpimäksi ja sitten kokeilla uudestaan ajoa.

Saudimalli! :eek: Varustelutaso on varmaan vähän eri luokkaa kuin suomi-autoissa? ;)
 

Rein

New Member
Liittynyt
27 Marraskuu 2009
Vs: Galant Sigma 2000 GLX -77

Juu itselläkin kesti aina hetken ennekuin kolahti.. kardaanin ristinivel kulahtanut eli siitä kolaus ;)..juu kannattaa tarkastaa ennenkuin hajottaa turbiinin..tiedä mitä nykyään maksaa vuonna -85 maksoi turbiini 1550 markkaa ;)

eipä tuossa saudimallissa eroja kait ole..mieleen tulee ilmastointi ja erillaiset peilit ja ehkäpä tuo erillinen radioa ja kasettisoitin automaattisella puolen vaihdolla ;) tuolla lokareiden keskellä (tuntosarvet suunnilleen pyörien kohdalla) ja noistahan ei sitten todellakaan näe mitään ;D
 
Ylös Bottom