Galant turbon viritys?

T

Tee Koo

Guest
Saattaisin olla ostamassa Galant turboa (-86 tai uudempi) ja kiinnostaisi tietää mitä sille pitäisi tehdä että tehoa saisi sellaiset 190-200hv?


P.S. onko muuten Colt turboa tuotu suomeen?
 
http://www.mitsubishiclubfinland.net/keskustelu/index.php?board=11;action=display;threadid=1972;start=0

Tässä threadissa on kerrottu lähes vastaavan moottorin virittämisestä.

Sama pätee suurelta osin uudempiinkin 4G63 EFI turbomoottoreihinkin, tosin vakio ahtimella ja uudemmalla ruiskulla virityspotentiaali on hieman pienempi.

200hv pitäisi kuitenkin olla täysin mahdollista niillä turbo moottorin vakiotempuilla: hyvän coolerin asennus, kunnon downpipe ja virtaava putkisto, ahtopaineen nosto. Tämän jälkeen on tietysti hyvä varmistaa, tavalla tai toisella, että seokset ovat näiden toimenpiteiden jälkeen kohdallaan eikä moottori nakuta.

Turbo Coltteja on tuotu maahan A15 ja C1# malleja, uudempia on muutama kappale Suomessa yksityisten tuomina.
 
Niko Päivinen sanoi
Turbo Coltteja on tuotu maahan A15 ja C1# malleja, uudempia on muutama kappale Suomessa yksityisten tuomina.

Tuota... mä en ymmärää noista numeroista mitään kun en ole sen ennemmän tutustunut noihin peleihin, eli miltä vuosilta nuo Coltit ovat ja muutakin teknistä tietoa olisi kiva tietää.

Ja lukumäärä suunnilleen, että mitä noita nyt liikenteessä on ???
 
hehe, sori.

tästä näet tyyppinrot:

http://www.mitsubishiclubfinland.net/?sivu=artikkelit/korimallit

Turboja (Colt) on siis tuotu -81-83 mallisina sekä -84-88 mallisina.

niiden lisäksi on joitain yksittäiskappaleita näistä uudempia malleja (Lancereita lähinnä).

Vanhemmassa on 1410cc/ 105hv kaasutin turbo kone, uudemmassa 1597cc/ 130hv EFI turbo kone. Kukaan ei varmasti tiedä montako noita on hengissä enää, vanhempaa mallia olen silloin tällöin nähnyt liikenteessä, uudempaa en ikinä. Harvinaisia molemmat siis.
 
okei elikkäs kyllä se varmaan tulee se hankinnan kohde sitten olemaan tuo uudempi galant :)

Mitä tuohon nyt saisi tehoa kun entisestä autosta jää säädettävä bensapaineensäädin ja turboruuvi ???
 
veikkaan, että jää alle 180hv.

kyllä se cooleri on ihan must turbo auton virittämisessä.

E15 Galant turbo on hyvä valinta, siinä saa tilaa, tehoa ja varusteita TODELLA kohtuulliseen hintaan nykyään...
 
Niko Päivinen sanoi
veikkaan, että jää alle 180hv.

kyllä se cooleri on ihan must turbo auton virittämisessä.

E15 Galant turbo on hyvä valinta, siinä saa tilaa, tehoa ja varusteita TODELLA kohtuulliseen hintaan nykyään...

Okei entäs jos noiden lisäksi vielä laitetaan siis se cooleri ???
 
Eiköhän siitä parisataa pitäisi irrota coolerin kanssa. Tuossa linkissä missä oli juttua takaveto-Galantin virityksestä saatiin irti peräti 228 hv, mutta siinä ruisku taitaa tosiaan olla hieman erilainen. Tiedä sitten miten paljon se vaikuttaa.

Tämän tason jälkeen turbo on pakko vaihtaa kompressoriltaan isompaan ja sen jälkeen alkaa olla syytä katsella nelipisteruiskun imusarjaa, suuttimia ja ohjelmoitavaa ecua. Niillä pitäisikin sitten taas hyvällä suunnittelulla irrota mukavasti lisää potkua.

Hyvä puoli asiassa on, että kone kestää hyvin tuollaisilla tehoilla. Enemmän (yli 250 hv) viritettäessä männät kannattaa vaihtaa, mutta muuten ei pitäisi olla ongelmia kestävyyden kanssa.

Tammikuun 2004 Retro Cars lehdessä (saa tilattua ainakin Alfameriltä) pitäisi olla esiteltynä toistakymmentä Lancer Turboa 8-venttiilisellä 4G63 koneella. Kyseinen artikkeli on tehty Lancer Registerin dynopäivänä ja ymmärtääkseni siinä on teholukemat ja kuvausta tehdyistä muutoksista autokohtaisesti. En kyllä ole vielä nähnyt lehteä, joten en voi sanoa varmasti. Sen tiedän, että paras suoritus oli yli 300 hp, mutta siinä oli jo tehty aika tavalla muutoksia. Uskoisin, että noita juttuja voi soveltaa myös etuvetoisiin vaikka ruiskussa ja joissain muissa laitteissa vähän eroja onkin.
 
Vs: Galant turbon viritys?

Tee Koo sanoi
Saattaisin olla ostamassa Galant turboa (-86 tai uudempi) ja kiinnostaisi tietää mitä sille pitäisi tehdä että tehoa saisi sellaiset 190-200hv?


P.S. onko muuten Colt turboa tuotu suomeen?

mulla vois olla myynnissä galant turbo -91 +400hv(jos kiinnostaa)
 
Takaisin
Ylös Bottom