Galant vm. 2000 kampiakselin rulla sano hei hei.

Nikso

Member
Liittynyt
4 Joulukuu 2009
Hojo!

Eli kampiakselin päässä oleva laturin ja apulaitteiden hihnoja pyörittävä rulla sanoi työsuhteensa irti. Kumi petti ja rulla meni kahteen palaan.

Onkos kenelläkään kokemusta uuden rullan hankinnasta? Mistä moisen löytäisi tolkun hintaan, kun äkkinäinen googlaus tarjoaa crankshaft pulleytä lähemmäs 200 dollarin hintaan. Saako euroopasta jostain varaosakaupasta tolkun hintaan moista rullaa?
 
Vs: Galant vm. 2000 kampiakselin rulla sano hei hei.

Jenkeistä näyttää löytyvän, mutta kertokaas, että sopiiko sama rulla tuplanokka-akseliseen vehkeeseen kuin yksinokka-akseliseenkin? Ulkoisesti SOHC-vehkeen kampiakselin rulla näyttää ihan samalta kuin tuo oman vehkeen poksahtanut rulla.
 
Vs: Galant vm. 2000 kampiakselin rulla sano hei hei.

Nikso sanoi
Jenkeistä näyttää löytyvän, mutta kertokaas, että sopiiko sama rulla tuplanokka-akseliseen vehkeeseen kuin yksinokka-akseliseenkin? Ulkoisesti SOHC-vehkeen kampiakselin rulla näyttää ihan samalta kuin tuo oman vehkeen poksahtanut rulla.

Ei näy olevan samaa osaa missään muussa kuin kaksilitraisessa EA-Galantissa. Toisin sanoen: ei.
 
Vs: Galant vm. 2000 kampiakselin rulla sano hei hei.

DaJackal sanoi
Ei näy olevan samaa osaa missään muussa kuin kaksilitraisessa EA-Galantissa. Toisin sanoen: ei.

Ok, kiitos vikkelästä vastauksesta. Pitääkin jatkaa etsintää. Timanttitiski ilmoitti 2.4 litraisen GDI:n rullan hinnaksi huimat 309 euroa. Ihan äkkiseltään moista summaa ei tekisi mieli maksaa.
 
Vs: Galant vm. 2000 kampiakselin rulla sano hei hei.

Sigmaan moinen maksoi 504€, ja moneen muuhunkin MAKSAA alkuperäisenä.

Varmaan kohta kysyt alumiinipyöristä, niillä et saa kuin hihnat vinkumaan..
 
Vs: Galant vm. 2000 kampiakselin rulla sano hei hei.

http://pages.ebay.com/link/?nav=item.view&alt=web&id=361310707563&globalID=EBAY-US

En tiedä onko noi jenkit aina sohc koneella...
 
Vs: Galant vm. 2000 kampiakselin rulla sano hei hei.

Kuinkas hullu idea olisi viedä vanha hihnapyörä koneistamoon, että sorvaavat kumin tilalle metallisen holkin ja hitsaavat paikalleen?


edit: toki kaikki halvalla selviäminen on tuomittavaa ;)
 
Vs: Galant vm. 2000 kampiakselin rulla sano hei hei.

korsma sanoi
Kuinkas hullu idea olisi viedä vanha hihnapyörä koneistamoon, että sorvaavat kumin tilalle metallisen holkin ja hitsaavat paikalleen?


edit: toki kaikki halvalla selviäminen on tuomittavaa ;)
Ihan hullu.




..eihän siinä muuta kuin että ei poista enään värinöitä, eli teoreettisesti apulaitteiden laakerien kestoikä lyhyempi.
 
Vs: Galant vm. 2000 kampiakselin rulla sano hei hei.

ST sanoi
teoreettisesti

Mikä lienee käytännön vaikutus?

Onko kaikissa muissakaan autoissa värinänvaimennusta hihnapyörässä?
 
Vs: Galant vm. 2000 kampiakselin rulla sano hei hei.

ST sanoi
..eihän siinä muuta kuin että ei poista enään värinöitä, eli teoreettisesti apulaitteiden laakerien kestoikä lyhyempi.

Suurin vaikutus liene kampiakselin värinöihin ja resonansseihin, joita sillä kumivaimennetulla hihnapyörällä yritetään vähentää.

Eli mahdollisesti kampiakselin laakeroinnin tai jopa itse kampiakselin kestoikä lyhenee.
Jotkut noita alumiinisia ja yksiosaisia vaihtelee tilalle, ei kai se moottoria suoraan räjäytä kun tuntuvat kuitenkin menevän kaupaksi.

Itse ostin uuden orkkiksen.
 
Vs: Galant vm. 2000 kampiakselin rulla sano hei hei.

Nikso sanoi
Ok, kiitos vikkelästä vastauksesta. Pitääkin jatkaa etsintää. Timanttitiski ilmoitti 2.4 litraisen GDI:n rullan hinnaksi huimat 309 euroa. Ihan äkkiseltään moista summaa ei tekisi mieli maksaa.

Jaa niin GDI:stä oli kysymys? Luulin jotenkin että 2.0-koneisesta...

Joka tapauksessa, ei ole sama kuin 2.4 SOHC-koneessa. Vain 2.4 GDI:stä löytyy sama osa, eli EA3 Galant tai sitten N64W Space Runner. Amazon väittäisi tarjoavansa:

http://www.amazon.com/Md376053-Crankshaft-Pulley-Engine-Mitsubishi/dp/B00HCP25UY
 
Vs: Galant vm. 2000 kampiakselin rulla sano hei hei.

korsma sanoi
Kuinkas hullu idea olisi viedä vanha hihnapyörä koneistamoon, että sorvaavat kumin tilalle metallisen holkin ja hitsaavat paikalleen?

edit: toki kaikki halvalla selviäminen on tuomittavaa ;)

Kyllä sekin toimii. Niin kuin toimivat alumiiniset hihnapyörätkin.

MakeM sanoi
Suurin vaikutus liene kampiakselin värinöihin ja resonansseihin, joita sillä kumivaimennetulla hihnapyörällä yritetään vähentää.

...Itse ostin uuden orkkiksen.

Maken crankwalkkerin tapauksessa uusi orkkis lienee fiksu ratkaisu. ;D Päittäislaakerointiahan se kuluttaa jos hihnapyörä värisee/ei ole tasapainossa. Tosin väitän että hitsattu hihnapyörä > vanha hihnapyörä missä kumi jo osin paskana, koska silloin niitä värinöitä tulee huomattavasti enemmän.
 
Vs: Galant vm. 2000 kampiakselin rulla sano hei hei.

.
 

Liitetiedostot

  • damper.JPG
    damper.JPG
    46.4 KB · Lukukerrat 333
Vs: Galant vm. 2000 kampiakselin rulla sano hei hei.

Tämmönen juttu tuli mieleen, erona on varmaankin vain halkaisija, tuskin offsetti voi olla erilainen 4g64 lohkoissa
 
Vs: Galant vm. 2000 kampiakselin rulla sano hei hei.

korsma sanoi
JP:n kuva on kaapattu amerikkalaiselta ko. tuotteita myyvän yrityksen sivulta ;D Epäilemättä mainosmiesten mielestä kannattaakin ostaa heiltä uusi, ennen kuin korjata vanhaa.

http://www.fluidampr.com/what/what-is-a-harmonic-balancer-aka-crankshaft-damper-52/

Ei kannata uskoa mitä siinä tekstissä sanotaan , eihän ?

Valitsin tuon tekstin ,koska olis selkein ja lyhin aihetta koskien , voit toki syventyä enemmänkin , jos haluat. Verkosta löytyy monta sataa asiakirjaa ja tutkimusta aiheesta.
 
Vs: Galant vm. 2000 kampiakselin rulla sano hei hei.

^Näitä Fluidampreita taidetaan laittaa pikkuisen korkeamman viriasteen vehkeisiin kuin käyttöautoihin. :)
 
Vs: Galant vm. 2000 kampiakselin rulla sano hei hei.

DaJackal sanoi
^Näitä Fluidampreita taidetaan laittaa pikkuisen korkeamman viriasteen vehkeisiin kuin käyttöautoihin. :)

Joo kyllä ,mutta "fluid damper" ei ollut mun pointti.

Vaan keskusteluun liittyvä , miksi siellä pyörässä on sitä vaimennusainetta ?

Ja aihetta sivuten , verkosta löytyy myös dataa : Miksi moottoreissa käytetään ns. tasapaino akseleita yms. ?
 
Vs: Galant vm. 2000 kampiakselin rulla sano hei hei.

DaJackal sanoi
^Näitä Fluidampreita taidetaan laittaa pikkuisen korkeamman viriasteen vehkeisiin kuin käyttöautoihin. :)

Jep, mutta samaa tehtävää varten se on suunniteltu kuin tuollainen OEM-kumivaimennettu.

Ongelma ei ole hihnapyörän värinä, vaan se, ettei hihnapyörä vaimenna kampiakselin resonansseja.
Jokainen palotapahtuma aiheuttaa kampiakseliin kiertymää ja pystysuuntaista taipumaa. Jollain kierrosalueella koko systeemi sitten resonoi, ja tätä resonanssia yritetään vaimentaa sillä kumivaimennetulla hihnapyörällä tai fluid damperilla.
 
Vs: Galant vm. 2000 kampiakselin rulla sano hei hei.

Englannin eBay ainakin löytää halpisvaihtoehdon. Onkohan noista Febestin vehkeistä mihinkään? Hinta on epäilyttävän edullinen, suorastaan jopa liian hyvää ollakseen totta.

http://www.ebay.co.uk/itm/MDS-EUUE-CRANKSHAFT-PULLEY-ENGINE-MITSUBISHI-OEM-MD376057-/111612282204?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item19fc9c455c
 
Vs: Galant vm. 2000 kampiakselin rulla sano hei hei.

^Oliko tässä nyt siis kyseessä 2.4 GDI? Ylläoleva britti-ebayn tuote on nimittäin kaksilitraiseen. GDI-koneen hihnapyörän osanumero on MD376053, kuten aiemmin laittamassani linkissä.

Edit: ja Makelle ja JP:lle vastaten: ymmärrän kyllä ko. osan tarkoituksen, mutta väitän edelleen että ne resonanssit eivät ole vaarallisempia kuin puoliksi rikkinäinen hihnapyörä joka heiluu joka kierroksella useamman millin kumin väsähtämisen takia. Aika huonosti suunniteltu moottori on jos resonanssit ovat pahimmillaan jossain 2-3krpm alueella, millä autoa ajetaan pidemmän aikaa tasakaasulla.

Ja syy siihen, että Fluidampr noin kovasti varoittelee ko. ilmiöstä on se että ilmiö korostuu huomattavasti enemmän virimoottoreissa missä litratehot ovat 200+hp ja palotapahtuman aiheuttama kuormitus aika reippaasti rankempi. Tavallista vaparikonetta ei saane paskottua vaikka sen hihnapyörän sorvaisi vanhasta jarrulevystä, kunhan käikäle on tasapainossa. :)
 
Vs: Galant vm. 2000 kampiakselin rulla sano hei hei.

DaJackal sanoi
^Oliko tässä nyt siis kyseessä 2.4 GDI? Ylläoleva britti-ebayn tuote on nimittäin kaksilitraiseen. GDI-koneen hihnapyörän osanumero on MD376053, kuten aiemmin laittamassani linkissä.

Moi. On joo. Tuolla antamallasi hihnapyörän osanumerolla löytyi UK-eBaysta itse asiassa FeBestin toinen rulla. Laitoin sen tilaukseen. Eli periaatteessa pitäisi oikea osa olla matkalla, mutta mistäs näistä aina tietää. Katsotaan miten rulla kestää. Jos leviää ihan näppeihin, niin huutelen tänne kokemuksia.
 
Takaisin
Ylös Bottom