Galant VR4 6g - Koneen lämpö/jäähdytysneste ongelmia

dani

Galant VR4 6G
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
21 Elokuu 2006
Sijainti
Vantaa
Noniin, pelkäsin että nyt kannentiiviste sitten petti kun tässä on kohta 4 vuotta buustailtu vakiopahvilla parhaimmillaan 1,5 barin ahdoilla(normisti kyllä 1bar kohdilla), mutta ei sittenkään?

Taustaa: Glykoolia on hävinnyt jo varmaan pari vuotta silleen että paisari menee tyhjäksi, mutta järjestelmässä on silti ollut nestettä tarpeeksi. On lisätty nestettä sillon tällön mutta yleensä paisari on alarajassa kun seuraavalla kerralla tarkistettu. Syylarin korkki ja paisarin korkki+letkut vaihdettu uusiin oem-osiin, ei vaikutusta. Termari myös vaihdettu, ei vaikutusta. Ei ole vaikuttanut ajoon joten enempää en ole tähän paneutunut..eiliseen asti. Koskaan en muista myöskään nähneeni lätäkköä auton alla.

Eilen sitten ajelin töihin ilosena ja nou problem aamulla. Töistä lähdettyä sitten alkoi yhtäkkiä flekti huutamaan kun jouduin pikku ruuhkaan, näissä ei flekti juuri itsestään ilmoittele kun kesähelteillä ilmastointi päällä joten ihmettelin heti että mitä ihmettä, ja lämmötkin oli nousseet about 3/4 mittariin, mutta se lähti laskemaan kun flekti pyöri joten en sammuttanut masiinaa vaan jatkoin ajoa. Tämä sama lämpöjen nousu sitten toistui joka kerta kun ajo oli parkkipaikkapyörittelyvauhtia, mutta lämmöt laski aina pikkuhiljaa kun sai vähän enemmän vauhtia.

Pähkäilin tässä eilisen ja tämän päivän että kannentiiviste se meni mutta ajattelin vielä tänään kokeilla käyttää ilman syylarin korkkia ja katsoa tuleeko kuplia/ilmaa. No kuplia ei tullut, mutta nestettä kyllä tuli melko lailla kun kone lämpesi. Neste on myös ihan vihreetä eli öljyä ei ole seassa, ja sama öljyn kanssa, ei näy merkkiäkään jäähdytysnesteestä. Päätin sitten tämän jälkeen käydä testaamassa enkä saanut enää lämpöjä nousemaan yli puolivälin, edes boostaillessa.

Nyt on hyvät neuvot kallit! Mikä ihme tän voi aiheuttaa, ja ennenkaikkea mihin se glykooli voi hävitä?
 

Mic_Coo

GTO TT
Liittynyt
1 Maaliskuu 2014
Sijainti
Kittilä
Vs: Galant VR4 6g - Koneen lämpö/jäähdytysneste ongelmia

Olisko vesipumppu tullut tiensä päähän? Siivet irti akselista ja pyörii "lappona" kierroksilla. Neste katoa paisarin ylivuodon kautta. Tai sitten järjestelmässä on ilmalukko.
 

korsma

Galant GTi Dyn-4, Sigma 24v
Liittynyt
6 Toukokuu 2003
Sijainti
Lappi
Vs: Galant VR4 6g - Koneen lämpö/jäähdytysneste ongelmia

Lämpöjen nostelu tietysti tarkoittaa jotain, mutta paisuntasäiliön tyhjentymisestä en huoletuisi: mulla on kolmessa mitsussa aina paisuntasäiliö tyhjä, syylärissä tosin neste jo pysyy.

Olisko aluksi helpoin vaihtaa se termari uudestaan?
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Galant VR4 6g - Koneen lämpö/jäähdytysneste ongelmia

No eikö tuo sovi melko hyvin kansipahvivian oireisiin: glykolia häviää pikku hiljaa imutahdin alipaineen viemänä (ei siellä sylinterissä normaaliajossa ole koko ajan painetta) ja/tai puskee korkista ja paisarin kautta pihalle ahtopaineen ja työtahdin työntämänä. Lämpö rupeaa aaltoilemaan, kun nestettä puuttuu tarpeeksi, ja/tai nesteen seassa menee kaasukuplia.
 

dani

Galant VR4 6G
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
21 Elokuu 2006
Sijainti
Vantaa
Vs: Galant VR4 6g - Koneen lämpö/jäähdytysneste ongelmia

korsma sanoi
Lämpöjen nostelu tietysti tarkoittaa jotain, mutta paisuntasäiliön tyhjentymisestä en huoletuisi: mulla on kolmessa mitsussa aina paisuntasäiliö tyhjä, syylärissä tosin neste jo pysyy.

Olisko aluksi helpoin vaihtaa se termari uudestaan?

Tämän oon kuullu monelta muultakin, ja tosiaan syylarissa tuo neste pysyy mutta paisari vain tyhjenee. Eihän tääkään nyt normaalia ole..

Kyllä ajattelin vielä termarin kokeeks vaihtaa ennenkun vien paal..siis korjattavaksi.
 

dani

Galant VR4 6G
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
21 Elokuu 2006
Sijainti
Vantaa
Vs: Galant VR4 6g - Koneen lämpö/jäähdytysneste ongelmia

Niko Päivinen sanoi
No eikö tuo sovi melko hyvin kansipahvivian oireisiin: glykolia häviää pikku hiljaa imutahdin alipaineen viemänä (ei siellä sylinterissä normaaliajossa ole koko ajan painetta) ja/tai puskee korkista ja paisarin kautta pihalle ahtopaineen ja työtahdin työntämänä. Lämpö rupeaa aaltoilemaan, kun nestettä puuttuu tarpeeksi, ja/tai nesteen seassa menee kaasukuplia.

Kansipahvia ei ole vielä mulla koskaan mistään autosta mennyt niin oireet onkin sen takia vähän hakusessa. Ei nuo lämpöaaltoilut tosiaan vaatinut ahtoja eikä edes juuri kierroksia mitä eilen kurvailin. Toi paisarin tyhjeneminen tosiaan väkisinkin tapahtuu ajon aikana koska se pentele ei ole koskaan tehnyt sitä kun konepelti on auki...
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Galant VR4 6g - Koneen lämpö/jäähdytysneste ongelmia

Itelläkin on aina pikkuhiljaa tyhjentynyt paisari.. En oo ees sen suuremmin kiinnittäny huomiota.

Viimekesänä lähti lämmötkin mystisesti nousemaan, teki sitä muutamana päivänä just valoissa jne, sen jälkeen on ollut normaali. Epäilin sillon kyllä ihan sitä anturia mistä mittari lukee lämmön.

Emmä ny tarkota etteikö sulla vois olla mitää vikaa.. mutta kerroinpaha kokemukseni. :p
 

tommyz

DSM FTW
Liittynyt
19 Joulukuu 2011
Sijainti
Helsinki
Vs: Galant VR4 6g - Koneen lämpö/jäähdytysneste ongelmia

Itelläkin ongelmia jäähynesteen häviämisen kanssa, termarikin jumittui auki tossa pari vk sitten.. Kummaa. Kiusataan tuota nyt siihen asti, että tulee suurempia ongelmia.
Noi sun ongelmat kyl kuullostaa samalta, kun yksi Honda mistä irroitettiin tänään kansi, semmonen kynnellä pistetyn näköinen reikä oli pahvissa yhdestä pytystä vesikanavaan..
 

DaJackal

EA5A, Z16A, CB4A, D22, E39A
Club Member
Liittynyt
10 Huhtikuu 2010
Sijainti
Lappeenranta
Vs: Galant VR4 6g - Koneen lämpö/jäähdytysneste ongelmia

Mic_Coo sanoi
Olisko vesipumppu tullut tiensä päähän? Siivet irti akselista ja pyörii "lappona" kierroksilla. Neste katoa paisarin ylivuodon kautta. Tai sitten järjestelmässä on ilmalukko.

dani sanoi
Pähkäilin tässä eilisen ja tämän päivän että kannentiiviste se meni mutta ajattelin vielä tänään kokeilla käyttää ilman syylarin korkkia ja katsoa tuleeko kuplia/ilmaa. No kuplia ei tullut, mutta nestettä kyllä tuli melko lailla kun kone lämpesi.

Nämä asiat mielestäni riitelevät keskenään, tuskin sieltä syylärin korkista paljoa nestettä tulisi jos vesipumppu olisi paskana. Todennäköisesti dani kuitenkin käytti autoa tuolloin tyhjäkäynnillä.

Selitystä tähän asiaan minullakaan ei tosin ole tarjota, mutta henkilökohtaisesti varmaan vaihtaisin termostaatin ja testailisin lisää.
 

dani

Galant VR4 6G
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
21 Elokuu 2006
Sijainti
Vantaa
Vs: Galant VR4 6g - Koneen lämpö/jäähdytysneste ongelmia

DaJackal sanoi
Nämä asiat mielestäni riitelevät keskenään, tuskin sieltä syylärin korkista paljoa nestettä tulisi jos vesipumppu olisi paskana. Todennäköisesti dani kuitenkin käytti autoa tuolloin tyhjäkäynnillä.

Selitystä tähän asiaan minullakaan ei tosin ole tarjota, mutta henkilökohtaisesti varmaan vaihtaisin termostaatin ja testailisin lisää.

Joo tyhjäkäynnillä kävi sillä hetkellä, en itsekään usko että neste virtaisi tuota vauhtia jos pumppu olisi sökö. Ja sen mitä muistan kun vesipumpun hihna meni kerran niin aika perkeleen nopeesti nous lämmöt tappiin kun ei neste kiertänyt.

Aika monella tuntuu olevan näitä mystisiä nesteen häviämisiä näemmä, todella erikoista ettei kellekään ole vielä selvinnyt syy. Termostaatin vaihtoon seuraavaks ja katotaan.
 

tommyz

DSM FTW
Liittynyt
19 Joulukuu 2011
Sijainti
Helsinki
Vs: Galant VR4 6g - Koneen lämpö/jäähdytysneste ongelmia

Lämpeneekö ala ja ylävesiletku, kun termari on auki? Jos alaletku on kylmä, on termari jumissa..
 

dani

Galant VR4 6G
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
21 Elokuu 2006
Sijainti
Vantaa
Vs: Galant VR4 6g - Koneen lämpö/jäähdytysneste ongelmia

tommyz sanoi
Lämpeneekö ala ja ylävesiletku, kun termari on auki? Jos alaletku on kylmä, on termari jumissa..

Yläletkua kokeilin, se kyllä lämpee mutta alaletkua en koklannut, on vittumaises paikas mutta katotaan sekin vielä.
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: Galant VR4 6g - Koneen lämpö/jäähdytysneste ongelmia

Oliko termari oem?

Itsekkin lueskellut paljon porukalla olevan mystisiä katomisia, mutta suurin osa lähtenyt toimimaan syylärin korkin vaihdon jälkeen.

Mitä tuossa ~20 mitsua ollut, kahdessa ollut nestehävikkiä, ja kummassakin auttoi kun vaihtoi oem-syylärinkorkin.
 

dani

Galant VR4 6G
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
21 Elokuu 2006
Sijainti
Vantaa
Vs: Galant VR4 6g - Koneen lämpö/jäähdytysneste ongelmia

ST sanoi
Oliko termari oem?

Itsekkin lueskellut paljon porukalla olevan mystisiä katomisia, mutta suurin osa lähtenyt toimimaan syylärin korkin vaihdon jälkeen.

Mitä tuossa ~20 mitsua ollut, kahdessa ollut nestehävikkiä, ja kummassakin auttoi kun vaihtoi oem-syylärinkorkin.

Joo kaikki on uutta oemia paitti termari( :seina). Vanha piti vaihtaa pikaseen kun oli jumissa auton tullessa maahan..
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: Galant VR4 6g - Koneen lämpö/jäähdytysneste ongelmia

No sitten ensimmäisenä se vaihtoon, ymmärrät varmaan miksi..
 

lancer evo-r

Evolution V Black Cooler Edition
Liittynyt
11 Heinäkuu 2006
Vs: Galant VR4 6g - Koneen lämpö/jäähdytysneste ongelmia

Tarkista että ei vuoda mistään. Ei se välttämättä tule aina maahan asti tai tulee niin vähän että ei huomaa jos vuoto pieni. Mikä olisi tässä tapauksessa mahdollista koska nestettä häviää vähäsen ja hitaasti.
 
Ylös Bottom