Garveldeth - Galant -98 2.5 V6

Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Vs: Garveldeth - Galant -98 2.5 V6

Spämmään nyt urakalla ja selveennyksen vuoksi vähän erittelen tässä asioita, ettei tule sivun mittaista pätkää kerralla jossa miljuuna asiaa hyppivät silmille.
Ennen juhannusta korjailin vaihdekepinnuppia kun se oli ruennut pyörimään jo pitkä aika sitten. Ongelmana oli jotta viimeksi kun koitin saada sitä auki niin se vaan pyöri ja pyöri mutta mihinkään ei noussut... Noh nyt sain sitä kampeiltua sen verran jotta sain sen irti ja "omavalmiste käypäinen mutteri" oli lähtenyt nupin sisältä liikkeelle. Liimasin sen jollain ostosTV massalla mitä nurkissa sattui pyörimään nupin pohjaan. Se kun on valmiiksi jo niin käypäinen jotta ei pitäisi ihan heti lähteä itsestään pyörimään nupin sisällä niin jospa se liima antaisi sille viimeisen silauksen ja pysyisi jämpisti paikallaan. En tiedä oikein mitenkä kaverini tuota nuppia oikein hipelee kun hän on AINA saanut sen irti ja pyörimään. On se kumma.
Samalla kun nuppi oli liimautumassa, tutkiskelin jotta saisiko kepin väljyyttä pois, kun tuntuu pyörivän kuin jokin soppalusikka... Löysin tämän mutterin alta 3 ohutta metallilätkää ja otin ohuimman niistä pois ja tällä tuntuma parani hieman. Vieläkin hieman heiluu mutta sehän vaan kertoo siitä jotta auto on saanut tarvitsemaansa rakkautta :driver
main.php



Niin ja tuli viime viikolla tilattua ja saatuakin jo uudet pyöränmutterit ja vihdoinkin ne keskikupit nuihin vanteisiin. Kupit ovat ne korkeammat versiot. Näyttää kyllä varsin hassulta kuvassa nuo mutterit, aivan kuin sojottaisivat vähän sinne sun tänne.
main.php
main.php



Nyt alkoi viikon mittainen kesäloma ja on vihdoin aikaa laittaa autoa kuntoon! Ruosteet ovat jo kotvasen kiusanneet takakaarissa ja nyt tartun toimeen ja korjaan ne! Samalla rälläköin pokkauksia kaarista pienemmiksi jotta mahtuu pientä spaceria laittamaan alle ja/taI cambereita säädettyä vähemmän miinukselle. Tällä kertaa olen viksumpi ja kävin hakemassa ihan oikeaa maalia niin tulee jopa korjatun näköinen. Viimeksi taisi olla ajatuskissa jotta "maalaan nyt tällä mikä on sinnepäin, kun kohta kuitenkin maalaan auton". Noh kuten viime viestissä sanoin, maalausta ei tule, joten koitetaan tällä kertaa tehdä parempi.

Tässä se jo kerran korjattu pahempi kaari: Ja kesäloman viettoa:
main.php
main.php
 
Vs: Garveldeth - Galant -98 2.5 V6

Nyt on kaaret korjailtu ja vaimennusmattoa lätkitty lisää (kaikki viimeisetkin mitä neljästä tukkupakkauksesta oli jäljellä). Samalla tuli käytyä katsastuksessa ja takaa on iskari vuotanut sekä edestä vasen taaempi alapallo väljä. Samalla kun vaimensin takapuskurin (rämisi inhottavasti) otin auton takaa oikealta löytyvän valkoisen "ilmaräppänän" pois ja muurasin aukon umpeen kahdella silencoatin palasella. Tälle räppänälle en oikein muuta funkiota keskinyt kuin kadottaa kaiken subin paineen suoraan takapuskuriin ja vastaavasti kaikki hiekka pöllyää konttiin sisälle. Aavistuksen tuntuu jotta subin dynamiikka edessä kuunnellessa olisi parantunut. Vielä pitäisi myllyttää maalisumut kaarista pois ja vahailla auto loppukesän rientoja varten.

Ainiin madalsinhan minä autoakin vielä lisää ;D vajaa 10 mm eestä ja takkaa. Kaaria korjatessahan otin takakaarien yläosasta 10mm reunusta pois, jotta ei renkaat hierää ja mahollisesti voisi niitä 5mm tuoda ulommas.

main.php
main.php
 
Vs: Garveldeth - Galant -98 2.5 V6

4 viikkoa tulee sunnuntaina täyteen eikä vieläkään kuulu iskarista mitään uutta :seina Tukivarren vaihdoin ja se operaatio menikin suht kivuttomasti. Kai se pitää kohta mennä katsastukseen hajallisella iskarilla ja toivoa jotta uusi iskari saapuisi lähiaikoina... Ei oikein huvittaisi katsastuksen takia vaihtaa vakio tolppia alle... Eikä katsuri vikaa huomannut viimeksikään kuin nesteistä (tai ainakin varmisti nesteistä jotka olivat peittäneet koko tolpan alleen).
Tuli pitkin viikkoa myös myllyteltyä nuo maalisumut kaarista pois ja siinä sitten kun vauhtiin pääsi niin tuli koko auto läpi käytyä ;D On se hyvä ku keksii lomalla tekemistä. En kyllä ollut jälkeen aivan täysin tyytyväinen, mutta sain kyllä pyörönaarmuja vähemmäksi. Varsinkin konepellistä huomaa kyllä eron nyt. Tosin en sitten tarkkaan tiedä kuinka paljon AGn punainen piilottaa niitä pikkunaarmuja (näytti kyllä muistaakseni paremmalta ennen vahan laittoa verrattuna ennen myllytystä). Jollain motonetin kahenkympin koneella koitin sorhia ja Fareclan tahnoilla. Kyllä se ainakin jotain hioi, kun tuli pohjamaalia näkyviin takaoven kulmasta, vasemmasta takakaaresta (kun koitin saada värieroa häipymään, ahnehdin liikaa) ja takaa kontin luota siitä muovipalikan reunasta missä normaalisti lukisi GALANT. No tuli kuitenkin ihan jees puhdasta jälkeä about 20 tunnin puunailun tuloksena.
main.php
main.php
 
Vs: Garveldeth - Galant -98 2.5 V6

No nyt on leima taas vuodeksi käyty vaikke iskari siihen hätään kerennyt tulla. Tukivarren olin kuitenkin saanut ja vaihtanut ja tuli se iskarin patruunakin sitten heti katsastuksen jälkeisellä viikolla. Ja kyllä on taas mukava ajjaa! :driver Tämmönen patruuna kyseessä:
zkjh.jpg


Tuli myös paketti joka sisälsi hydr. venttiiliennostimet. Vielä pittää vaan tiivisteet ja tulpat ja tulppakaivojen insertit (ei kyllä mitään hajua mitä ne oikein edes ovat :D mutta onneksi numero on tiedossa) hommata ja voi tehdä nostin rempan. Samalla sitten vaihtelee öljyt kun alkaa olla jo kilometrejä moiseen tarpeeksi.
 
Vs: Garveldeth - Galant -98 2.5 V6

Venttiilinnostimien remontti tuli tehtyä viime viikonloppuna, kiitos näiden ohjeiden! Samalla tuli vaihdettua tulpat kun ei ollut tietoa onko edellinen omistaja vaihtanut niitä jakopäärempan yhteydessä ja omassa ajossa on tullut kuitenkin jo 50tkm samoilla tulpilla. Myös öljyt ja suodattimen vaihdoin samalla kertaa. Tutut Valvoline 10W40 litkut laittelin. Samalla myös ilmansuodattimen puhdistelin kun oli kotelo helposti avattavissa. Koko revohkan lopuksi kun koneen käynnistin uusilla nostimilla, oli kalkatus aikamoinen. Tyyliin kaksi kertaa pahempi kun on kylmänäkään ollut (syynä nostimien ilmaamatta jättäminen). Noin kymmenisen minuuttia kalkatusta kesti ja hiljeni kun pihalla hieman kierroksia nostelin varovasti. Muutamia kertoja nostelin ja hävisi lähes kokonaan ja kauppareissulla loppuikin ylimääräiset kalinat. Eli kaikki meni kuitenkin varsin mallikkaasti vaikka venttiilikopan avaamisneitsyys oli ennen tätä vielä tallella ;D

Vaihteistoöljytkin vaihdatin (ei ollut mitään tietoa milloin niitäkään on viimeksi vaihdeltu) ja kyllä nyt kelpaa ajella :driver Nyt aloin jo suunnittelemaan takaputken uusimista hieman "melukkaampaan", mutta kuitenkin maltillisesti. Pistää ahistamaan kun työkaverin vanha corolla ääntää enemmän kuin V6nen :D Muutenkin tuota hommaa on jo pidempään tuumaillut.
 
Vs: Garveldeth - Galant -98 2.5 V6

Apukuskin jarrulevy laahaili taas vaihteeksi ja pidin pientä syysjumppaa satulalle. Tuntuu jotta ei vaan oikein hyvä enää tule vaikka jumppailisi ja aloin epäilemään kulunutta jarrulevyä ja paloja. Kävin motonetistä levyt (276mm) ja eihän ne tuohon menneet vaan taitaa olla 256mm levyt. Motonetti tarjoaa ainakin 2.0 koneeseen moisia, lieneevätkö samat? Alkuviikosta käyn vaihtamassa levyt, kokeilemallahan se selviää käyvätkö vai eivät. Tilasin myös EBCn Ultimax palat ja niidenkin pitäisi saapua ensi viikolla.


Tyhjäkäynti on alkanut temppuilemaan. Kylmäkäynnistyksen jälkeen kun on kone alkanut lämpiämään heijaalee tyhjäkäynti tonnin molemmin puolin ja kun heittää kaasun pois, kestää noin sekunnin verran ennen kuin mitään tapahtuu. Tyhjäkäynti palautuu normaaliksi kun on kone ajettu täysin lämpimäksi ja käynnistän auton uudelleen. Sitten on toiminut taas moitteettomasti. Mietin jotta voisiko vuotava etuputki vaikuttaa asiaan? En ole varma vuotaako se mutta ainakin joustopalat ovat rispaantuneet todella pahasti ja epäilen jotta jos ei vielä vuoda niin kyllä se kohta alkaa fuskaamaan.
 
Vs: Garveldeth - Galant -98 2.5 V6

Tuli pakettia jokunen päivä sitten: EBC Ultimax jarrupalat. Rare Nordic Rimsiltä taas tuli punaiset mutterit talvivanteisiin ja Jarrulevyt kävin hakemassa motonetistä.
main.php


Jarrulevyiksi kävivät 256mm, motonetissä 2.0 galantin jarrut. 2.5 galantin jarrut (276mm) olivat liian isot eivätkä mahtuneet. Mutta nyt jarruttaa hyvin. Samalla tietylsti verryttelin etujarrut kunnolla.
Maalasin levyistä keskiosan ja reunat mustalla kuumakesto kilikalimaalilla ettei lähe ruostumaan niin herkkään.
main.php


Entiset levyt jotka olivat jo aivan karmeassa kunnossa:
main.php


Sitten oli tyhjäkänti vikaa kylmänä käynnistäessä, mutta se johtui tyhjäkäyntimoottorinliittimestä joka oli huonosti kiinni. Oli ilmeisesti jäänyt laittamatta kunnolla pohjaan kun vaihdoin venttiilinnostimet.
 
Vs: Garveldeth - Galant -98 2.5 V6

main.php

"Brace yourselves, winter is coming" Featuring uudet pyöränmutterit jotka natsaa niin paljon paremmin kuin vanhat ruosteen ruskeat pötköt. Kumma kyllä kun talvirenkaat kuulostaa hiljaisemmilta kuin kesänakit ??? En oo kyllä seurannut nuiden kesärenkaiden testejä, ovatko uutena olleet kovin kummoiset tai äänekkäät. Ja olihan nuo jo useamman vuoden jonkun rojekti mursun alla pyörineet. Mutta halvalla piti saada niin pakko oli!
 
Vs: Garveldeth - Galant -98 2.5 V6

Pitkästä aikaa jotain ajamisen lisäksi: Oikea etujarrusatulan kävin AD varaosalta hakemassa. Netistä koitin ensin pitkään etsiä mutta ei tahtonut löytyä. Yhdeltä sivulta löytyi, kuukauden kesti ja sitten ilmoittivat jotta eijoo. Sitten muistin tuon AD varaosan ja sieltähän se saatiin parissa päivässä. Ja on kyllä mukava kun ei enää laahaa :peukku Niin ja jarrumäntä oli 60mm yhellä männällä.

Seuraavana hommana on varmaan etuputken uusiminen. Molemmat joustoliitoksen "teräverkot" on jo puhki ja taitaa alkaa jo toisesta kumikin hieman röpöttämään, ainakin ääni tuntuu sen verran koventuneen.
Edit: Ei siellä taija mitään kumia olla vaan metallinen haitarinmuotoinen sisäputki.
 
Vs: Garveldeth - Galant -98 2.5 V6

Eipä ole kyllä pitkään aikaan tullut tehtyä autolle muuta kuin ajettua... Paitsi tällä viikolla kun liimasin kontin päälle pienen lipan! Pitkään tuota lippaa mietin, suunnittelin, valmiinakin etsin ja pähkäilin. Sitten eräänä päivänä tuli ebaytä selailtua ja kas peijoona, sieltähän tuollainen löytyi. Eikä köyhtynyt kuin alle 30€. Mitenkähän tuota ei ole ennen huomannut tai tajunnut edes ebaysta katella... Pelotti niin kovasti yksinäni liimata tuota niin kaverini kanssa pistettiin taipumaan. Ennen sitä taivuttelin tuota pikkuhiljaa työpöydällä erilaisten palikoiden kanssa koska paketin kun sain, oli lippa sisällä U muodossa. Kuumailmapuhallintahi meinattiin ensin käytellä vaan jäi käyttämättä kun niin nätisti taipui/pysyi kontissa lipassa valmiiksi olevilla kahdella m3 teipillä.
main.php
main.php


Sitten toinen homma mitä tässä on jo pidempään suunnitellut on nuiden kesävanteiden keskikuppien modaamista omanlaisiksi ja nyt alkaa homma hahmottua. Ei ole vaan vielä kerennyt toteuttaa kokonaan mutta vähän tämän suuntaista on tulossa. Nuo m4 pultit ois tarkoitus iskeä tuosta läpi ja hioa kärjet teräviksi sekä maalata kupin väriin. Haastetta tahtoo olla hitusen kun pitäisi neljään kuppiin saada nuo pultit samoihin kohtiin symmetrisesti toisiinsa nähden mutta tähänkin olen jo suunnitellut ratkaisun: piirran paikat autocadilla, tulostan paperille ja teen paperin avulla metallista sabluunan jolla poraan reiät oikeisiin kohtiin. (kuulostaa paperilla hyvältä, katotaan mitä tulee... ;D)
main.php


Niin ja kävinpähän tänään vielä automaalikaupassa hakemassa mitsun sinistä kun oli aikeissa tuo lippa maalata korinväriin, mutta matkalla tarttui "plastidippiä" (jotain vastaavaa ainetta mutta eri merkkistä) ja ajattelin sillä nyt konepellin laittaa mustaksi. En nyt tiedä tuleeko tuota lippaa sitten maalattua mutta onpa tuolla kyljessä mahottoman pitkä naarmu jonka voisi koittaa sillä maalilla hävitellä jos ei lippaan menekään.
 
Vs: Garveldeth - Galant -98 2.5 V6

Keskikupit väsäilty ja vanteet vahattu. Huomenna olisi tarkoitus laittaa alle ja käydä kaupungilla :driver
Keskikuppien keskelle tuleva piikki vaihtui vähän jämäkämpään, metalliseen. Tuntui hieman turhan heppoiselta nuo venttiilinhatut ja kun sopivat löysyi niin vaihtoon meni. Kehällä olevat piikit tein M4 kuusiokoloruuveista porakonetta ja smirgeliä apunakäyttäen. Nikkaroin vielä tuollaisen alkukantaisen rengaspidikkeen jossa on hyvä ja helppo pestä ja vahata vanteet.
main.php
main.php


Etu putki tuli tilailtua, alkaa entisessä olla joustoliitokset jo aivan hajalla. Sporttisempaa takaputkea tekisi myös mieli vaan ei taida mistään valmiina löytyä... Itse on siis moinen tehtävä. Hommaa hankaloittaa vaan se kun en (vielä) omista hitsauslaitteita saatika osaa kunnolla edes hitsata. Mutta kovasti pitäisi kyllä opetella!

Tätäkin rojektia on kohta jo nelisen vuotta tullu näperreltyä. Niin se vaan aika menee. Huvittavaa omia kyhäilyjä katsella taaksepäin, miten on välillä pers eellä puuhun pitänyt kiivetä ;D
 
Vs: Garveldeth - Galant -98 2.5 V6

Viikonloppuna vaihdoin etuputken. Homma näytti menevän yllättävän hyvin. Sain kaikki pultit ja mutterit auki ilman että mikään pyöristyi tai olisi napsahtanut katki. Ongelmat alkoivatkin sitten uusia laipantiivisteitä vaihtaessa: Pakosarjan tiivisteiden kiinnityspulttien reiät olivat pari milliä liian pienet. Poralla piti koittaa kikkailla ne suuremmiksi ja onnistuihan se monien mutkien kautta. Kyllä ensikerralla käyn hakemassa vaikka naapuripitäjästä oikeanlaiset tiivisteet, sen verran kenkkumainen oli nuita näpertää. Catin laipan tiiviste oli suht hyvin käypäinen, siinäkin tosin hitusen liian naftit pultinreiät. Mutta tiivistemassan avulla sain putken paikoilleen ja laipat tiivistettyä. Ainiin olihan tuo uusi putki varmaan ½ kevyempi ;D

pakoputki.jpg
pakoputkentiivisteet.jpg


Hämmästyin kyllä miten paljon etuputken vaihto vaikutti ääniin, varsinkin kabiiniin kantautuviin. Vai liekkö entinen ollut sitten jo niin huonossa hapessa (joustoliitokset alapuolelta melkein irti ja muutamasta laipantiivisteestä oli tainnut vuotaakin) että se itsessään piti niin omituista ääntä. Varsinkin isommalla vaihteella täyskaasulla kiihdyttäessä sellainen särinä muuttui erilaiseksi. Se ääni on siellä vieläkin mutta ei kuulosta enää niin rämältä :D Vielä jos kesällä takaputken ja äänenvaimentajan vaihdan niin tulee (toivottavasti) mukavan sporttiset äänet.

Pitäisi alustaan hommata (tai tehdä) taakse iskarien säätösysteemit. Helpottaisi sitten säätöä ja kokeilua. Kehtuuttaa aina purkaa takapenkit puoliksi jotta pääsee takatolppiin käsiksi. Tämän tapaiset:
$_12.JPG
 
Vs: Garveldeth - Galant -98 2.5 V6

Tuli käytyä timanttitiskiltä etuputken ja pakosarjojen väliset tiivisteet sekä oven valokytkin. Carisman etuovessa on samanlainen kytkin, varaosanumerolla MR273547 (4,70€). Sainpahan senkin pitkäikäisen oireen korjattua.
Kysyin myös samalla laturimen hihnaan kiristinrullaa ja satasen paukku olisi se. Jospa sen kesänaikana pystyisi investoimaan, alkaa melko huonossa hapessa olla...

Öljynvaihtokin lähenee. Nyt taisi just tulla 10t km täyteen viime vaihdosta, eli tässä heti pian kohtapuoliin.

Ja huoh, kuvien uppaaminen tuottaa kyllä ennen aikaista hiustenlähtöä... Imageshackiin kun ei enää saa upattua kuvia kun muuttui maksulliseksi ja muita tähän mennessä kokeilemat palvelut ovat olleet enemmän tai vähemmän ahterista.
 
Vs: Garveldeth - Galant -98 2.5 V6

Pitkään pohdiskelin erilaisia nostureita, tunkkeja, etc. minkä avulla mahtuisi auton alle työskentelemään edes hieman. Tänään sitten päätin tehdä tällaisen kun sopivaa joutopuuta oli piha levällään. Iltahan siinä meni mutta tuli hyvä!
Puolessa välissä ramppia mahtuu jo työskentelemään aika hyvin. Loppuun asti ajaessa saa melkein 45cm työskentely tilaa (niin on vara kasvattaa mahaa ;D)
Eikä muuten maksanut paljoa! 2€ ruuveihin upposi ;)

main.php
 
Vs: Garveldeth - Galant -98 2.5 V6

Ajorampit pääsivät tosi testiin viime viikonloppuna kun vaihdoin öljyt sekä pakosarjojen ja etuputken väliset tiivisteet (kun ne edelliset eivät olleet käypäiset). Hyvä oli hetken aikaa mutta nyt taas tuntuu jotta hieman vuotaisi putki... Näkisiköhän mahdollisen vuodon jos kaveri tulppaa hanskalla pakoputken ja itse koittaisi tähystellä jos jostain tuhruttaa savut pihalle? Vai toimiiko moinen erittäin pienissä vuotokohdissa?
Normaalia naputtelua oli ilmennyt ennen öljyn vaihtoa, kun oli jo rullattu 11k nuilla litkuilla. Viikon verran oli käynti taas hiljaista ja nättiä mutta tänään ihan kuin olisi kuulunut pienen pientä naputusta... Vaikka vaihdoin fordin öljyt ja hydrauliset tasurit tuli vaihdettua ööö vuosi sitten? Lämmintähän nyt on ollut, vaikuttaisiko asiaan?

Viikko sitten jänis päätti pompata eteen ja päättää päivänsä. Melko vähillä vaurioilla kuitenkin siitä selvittiin. Jo valmiiksi hieman halki ollut puskuri halkesi lisää ja muutama ristikon pystymuovi katkesi. No nippusiteillä vaan hieman parempaan pakettiin! Pitää sitten kun on rahoissaan ostella vaikka faceliftin puskuri. Muistaakseni otin tästäkin operaatiosta kuvaa, taitaa vaan olla emännän kamerassa...

Sitten tänään töihin mentäessä 4 sentin kivenmurikka päätti mennä takarenkaasta läpi... Tulipahan todettua jotta vararengas on MUST. Työpaikalta kuitenkin matkaa kotia 46 kilometriä. Kerkesin vielä rengasliikkeeseen kuulemaan tuomion renkaasta. Ei pysty paikkaamaan, niin monta lankaa mennyt poikki. Uutta tilalle ja menoksi. Viking taisi olla renkaan merkki, halpa mutta kait se nyt vuoden pari siellä pyörii hankookkien joukossa. Ikä antaa tasoitusta, kun nuo hankookit on niin pirun vanhat jo.
Kyllä hävetti ajella tolla kottikärryn renkaalla, mutta minkäs teet... :-[
main.php
main.php
 
Vs: Garveldeth - Galant -98 2.5 V6

Huhhuh, meinaa kiirettä tehdä. Kalis Car Showin tuli ilmottauduttua niin pitää hieman saada pahimpia maalipinnan vikoja poistettua.

Konepellin otin viikonloppuna irti ja kittailin kiveniskemät. Samalla tuli maalattua konepellin jalka, vai mikä ihme sen kepakon nimi nyt oikein onkaan. Pinnaksi ajattelin kokeilla wannabe plasti dibbiä ja sehän meni täysin mehtään... :-X Maalasin liian paksuja kerroksia ja liian nopeasti (kait) ja pinnasta tuli TODELLA MÄDÄNTYNYT appelsiini... No, dippi tuli revittyä huit haipeliin. Näkipähän että missä oli vielä kitattavaa ja kittailin niitä lisää. Nyt pitäisi vaan koittaa kikkailla joku aamu ennen töihin lähtöä konepelti irti ja uudella tarmolla dippiä niskaan. Onneksi on perjantai vapaata niin voi käyttää koko päivän tallissa kyykkimiseen ja auton vahailuun. ;D Ainiin ja edellisellä viikolla tuli katto irroitettua sisältä ja maalattua sekin uudelleen. Futuralla ja telalla ;D Tuli ainakin paljon parempi kuin mitä se oli. Samalla maalailin loput vaalean harmaat osat, mm kahvat katon rajasta ja etupenkkien turvavöiden kiinikkeet + tausta muovit.
main.php
main.php
 
Vs: Garveldeth - Galant -98 2.5 V6

Nii paljon olen ollut auton kimpussa viimeisen viikon etten ole kerennyt edes päiväkirjaa päivitellä.
Mitäs kaikkea sitä tulikaan tehtyä... Konepellin maalailin tällä wannabe plasti dipillä (mastonin vastaava, saa tokmannilta). Nyt varauduin kolmella kilikalipullolla ja nehän menikin kaikki. Hieman kiire tuli maalatessa aamusta ennen töihin lähtöä mutta lopputuloksesta tulikin ihan jees. Vaikka seuraavana päivänä tallissa näyttikin tilanne aika pahalta mutta jostain syystä paikallaan se näyttikin jo paljon paremmin onnistuneelta. Ja nyt kun tuota on useamman päivän töllistellyt niin ei se olekaan mielestäni ollenkaan niin paha. Muutamia vikoja siitä toki löytyy mutta kelpaa. Maalasin ensimmäisen kerroksen tosi ohuesti, annoin kuivaa 5min, jonka jälkeen laitoin muistaakseni 4-5 kerrosta hieman paksumpaa, n. 15-25min kuivumisajoilla. Tosin viimeiset pari taisi mennä 10min välikuivumisilla kun alkoi tulla kiire töihin. Ihan jännä pinta, hylkii vettä kuin vasta vahattu. Ja ötökänraadotkin hävisi ihan vain vedellä ja kuivausliinalla pyyhkien Kaliksen autonpesussa. Vasemmassa kuvassa konepellin kittausta, tosin ennen ensimmäistä maalauskertaa. 1. maalauksen jälkeen löytyi vielä lisää paikkoja jotka piti kitata.
main.php
main.php


Oikeassa kyljessä oli myös hervoton naarmu, n. 1,5m pitkä. Parkkipaikan ihanuuksia... Sen sain aika hyvin häivytettyä kun töpöttelin vaahtomuovipensselillä spraymaalia tölkin kanteen suhautettuna naarmuun. Annoin kuivaa vuorokauden ja sitten otin ylimääräisen maalin claybarilla. Pinnasta tuli tosin matta, en tiiä savetinko liikaa (onko se edes mahdollista?) Vai onko tuo turtlen claybar niin onneton vai liekkö käyttäjästä johtuva vika (ensimmäinen kosketukseni claybariin ::)). Noh Fareclan G6lla myllyttämällä lähti sameus ja pinnasta tuli vehkeisiin nähden bueno :peukku Myllytysvälineenä käytin Makitan akkuporakonetta ja motonetistä saatavaa oranssia hiomatyynyä, tyyliin tällainen. Toimi tarkoituksiini hyvin. Näkyyhän se naarmu vielä kun tietystä kulmasta valoa vasten katsoo mutta ei pomppaa silmille jatkuvasti.

Sitten vielä motonetistä bongasin vaimentimia alennuksessa niin pakkohan se oli nyt vihdoin ja viimein takavaimennin laittaa uusiksi (lisäilen kuvat myöhemmin). Perjantaina, päivää ennen Kalista, tuli sitten vanha vaimennin rälläkällä kylmän viileästi vedettyä irti ja uusi vaimennin tilalle. Oli kyllä ahdasta mutta sain sen paikoilleen. Onhan tuo asennus aika kauhean näköistä sötöstystä mutta ensimmäinen putken muokkaukseni. Laitetaan sen piikkiin ::) Aluksi tuntui tulevan niin karmea äänet ja epäilin jotta putki vuotaa. No niinhän se vuotikin, takaputken laippa oli yläpuolelta parisen milliä raollaan. Tiistaina nappasin laipan kokonaan irti kun oli niin ankkaruosteessa ja laitoin uutta putkea tilalle. Samalla toin vaimenninta hieman ulommas puskurista siinä toivossa että ei kumisisi sisälle niin pahasti. Nyt se on mielestäni ihan ok, voi ajella jopa ilman kuristin tulppaa. Pidemmälle matkalle jos pitää lähteä niin laittaa sen tulpan sitten vaikka paikoilleen. Nyt sai V6 ansaitsemansa äänet!

Sitten vielä perjantai iltana pesin auton huolellisesti ja levitin AGn punaista niskaan. Kaliksessa ei sitten tarvinnut pestä autoa kuin hieman huuhtoen ja kuivaten.

Kuvia pitää rueta siirtelemään kerhon galleriaan, näyttäisi toimivan tarkoituksiini sopivalla tavalla. Ja nuo muut mitä olen käyttänyt ovat muuttuneet maksullisiksi joten ei hjuva.
 
Vs: Garveldeth - Galant -98 2.5 V6

Noniin. Kaliksen jälkeen inspiraatiota on vielä riittänyt väkertää vähän vaikka minkälaista (ehkä yksi syy on se että tulee autoa laitettua niin ei tule kotihommia tehtyä ;D).
Takaputken siis vaihdoin, Kalikseen sen nopeasti rykäisin kiinni ja Kaliksen jälkeen piti pönttö laitella hieman paremmin, jotta kestää paikallaan eikä varmasti vuoda mistään. Etuputken ja pakosarjanväliset laipat vuosivat vielä, joten otin senkin taas kerran irti ja katselin mikä on vialla. Tarvikeputken laipoista ulostulevat putketpätkät oli pahimmillaan lähes 2mm liian pitkät ja näin ollen kanittivat pakosarjaan siten että etummaiseen laippaan jäi tiivisteenkin kanssa n. 1mm rako. Ja siinä takalaipassahan oli ihan jäätävä rako, taisi vielä pahentua tuossa takaputken räpläilyissä kun ennen Kalista vetäisin putken rälläkällä takavaimentajan etupuolelta. NYT ei kyllä pitäisi putken vuotaa enää mistään.
main.php
main.php

main.php
main.php


Sitten kun tuota etuputkea tuli korjailtua niin samalla nappasin sumarit irti ja heitin niihin kevyen kerroksen tummennuslakkaa. Nuo pikku"kolmiot" olisi saaneet kyllä tulla hieman tummemmaksi.
main.php


Niin ja sitten tuli vielä rattia fixattua. Emäntä toi töistään kunnon nahkamaalia ja kokeilin sillä ensin pikkualueen. Vaikutti hyvälle niin vedin koko ratin. Keskiötä se ei aivan niin hyvin maalannut koska sehän taitaa olla jotain muovia, eli ei imeydy siihen. Mutta maalasin senkin koska olisi mielestäni jäänyt liian vaaleaksi kehään nähden. Vasemmassa kuvassa keskellä maalauskokeilu. Katsoaan nyt mitenkä tuo kestää käyttöä, mutta vaikka maalaisi kerran vuoteen nii eipä tuo nyt haittaa.
main.php
main.php
 
Vs: Garveldeth - Galant -98 2.5 V6

Tuli vaihettua taakse jarrulevyt. Laitoin levyihin loput mustat kuumakestosprayt mitä tallista löytyi. Samalla herkistelin jarrut joka kulmasta ja vaihdoin taakse vasemmalle alemman liukutapin kumin kun oli päässyt hajoamaan. Ei tuntunut enää jarrut väpättävät ja hyvä niin, lauantaina pitäisi käydä Joensuun Speed partyillä ajamassa näin 3 vuoden jälkeen. Viimeksi oli auto hieman korkeammalla ja oli painavammat vanteet alla. Tavoite tälle kerralle on yli 200km/h.
 
Vs: Garveldeth - Galant -98 2.5 V6

Ja tavoite rikottu! Galanttia käytin 3 vuoden tauon jälkeen Joensuun lentokentällä Speed Partyssä ja mailille tuli loppulukemaksi 201,5km/h ja 1/4 maili taittui parhaimmillaan 15,90s.
 
Vs: Garveldeth - Galant -98 2.5 V6

Ja tänään katsastuksesta heittämällä läpi, vaikkei auton alle mahtunut edes kevennin että olisi katsuri saanut renkaat ilmaan ;D
Vuodentakaista katsastuslappua kun tutkin niin huomasin etujarrujen tehon olevan vähemmän. Viime vuonna oli 2,7 ja 2,6 nyt vaan 2,0 ja 1,8. Mistähän moinen ??? Verryttelinkin kaikki jarrut viikko sitten ja uusi satula tuli keväällä hommattua oikealle. Takajarrut sai tismalleen samat kuin vuosi sitten.
 
Vs: Garveldeth - Galant -98 2.5 V6

Suomen tullivirkailija oli sitä mieltä jotta pitää ottaa jälkiasenteiset xenonit pois. Nyt mennään sitten jonkun aikaa kivikautisilla halogeeneillä.
 
Vs: Garveldeth - Galant -98 2.5 V6

Muutamana päivänä tuntui että auto vetelee omiaan maantiellä. Ensin ajattelin jotta kova tuuli se vain viskoo, mutta sitten olikin melkein tyyni päivä ja samahomma toistui. Aloin miettimään jotta jospa eturenkaat rupeaa ottamaan uriin herkkään kun alkaa kuvio olla jo loppusuoralla.
No syyksi kuitenkin paljastui vasemmalta ulompi raidetangonpää, joka lonksui omiaan. Osa vaihettu ja taas "juna kulkee".
 
Vs: Garveldeth - Galant -98 2.5 V6

Eipä ole nyt syksyllä tullut oikein mitään tehtyä. Jossain syyskuussa työkaveri törkkäsi koukulla keulaan ja meni maski ja kilpi uusille. Puskuriin tullutta pikkujälkeä en viitsinyt rueta korjaamaan. Pitäisi koko puskuri vaihtaa, mutta ei toinna kyllä talvea vasten moista rueta tekemään... No uusi maski tuli jo hommattua. Pitää tuo tulevaisuudessa varmaan plastidipata tai tummentaa ja vaihtaa nuo graniitti timantit tuohon.

Iskareita säätelin tänään, kun tuntui perä lähtevän ihan kyselemättä irti 80 vauhdissa.

Jakopään vaihto ois ihan kohta edessä, nähnyt galantti jo sen verran maantietä.

main.php
main.php
 
Vs: Garveldeth - Galant -98 2.5 V6

Jakohihnan vaihto + vesipumpun vaihto oli. 730€ köyhtyi moisesta.

Tulipahan nostettua maavaraa 30mm edestä ja takaa. Alkoi olla arpapeliä päästä töihin ja muihin harrastuksiin niin pakko melkeinpä oli. Varsinkin rajalla tankilla käydessään sai aina pelätä että jääkö mahastaan kiinni vai ei. On se edelleen madallettu, laskujeni mukaan 20-25mm. Keulaa pitää varmaan kesäksi laskea kuitenkin se 10mm. Pyöränkulmat (camber) koheni kyllä siinä määrin että ei enää "leiju" liukkaalla. Kulkee melkoisen nätisti.

Toisaalta onni että tuli säädettyä korkeutta, huomasin samalla takaoikeasta tolpasta katkenneen toisen pultin. Yhdellä sinnitteli korissa kiinni. Laitoin väliaikaisesti siihen käypäisen pultin läpi.
main.php
 
Vs: Garveldeth - Galant -98 2.5 V6

Viime kirjoituksista madalsin edestä sen 10mm (muistaakseni). Säädätin pyöränkulmat ja kas kas etuauraus oli -13,4 astetta. Muuttui kulku asfaltilla kyllä melkoisesti. Yllättävän paljon korkeus näyttää madaltavan aurauksiin, sillä en ainakaan muista otta eteen tulisi mitään kolhua renkaisiin tullut joka olisi voinut aurausta noinkin paljon muuttaa. Tässä tilanteessa taisi olla korotusta 20mm verrattuna viimeksi säädätetyssä ajokorkeudessa.

main.php


Löysin myös edullisen vanhan telwinin migin ja parsin takaputkesta tuhannet klemmariliitokset umpeen. Samalla takavaimentimen paikkaa muutin sisemmäs, eli kuten se oli ennen kuin toin sen puskurin taakse törröttämään.
Heti seuraavalla viikolla etuputki halasi jalkapallon kokoista kiveä (onneksi hitaasti ajaessa) ja pienempi joustoliitos alkoi puhisemaan ja röpöttämään oikein urakalla. Kävin motonetistä sopivan jouston ja hitsailin kiinni ja TÄLLÄ lähti se tajuttoman ärsyttävä sirinä mikä kuului kun isolla vaihteella kiihdytteli! Vanhassa joustoliitoksessa oli ulkopuolella punottu kerros ja sisällä "haitariputki" ja tässä motonetin mallissa on MYÖS sisällä punottu kerros. Paljon jämäkämmän tuntuinen (ainakin vielä, saa nähdä kun ajelee pari kymmentä tuhatta).
Saumat on kyllä melko kauheat mutta siitäpä sitä oppii kun tekee putken pari kertaa uusiksi ym hitsailuja.

main.php
main.php



Taakse piti uusia vuorostaan oikealle puolelle iskari. 130€ kustanti moinen ja löysin katkenneen iskarin kiinnityspultin orkkis alustasta. Täysin samanlainen, mutta aavistuksen lyhyempi. Yltää kuitenkin vallan mainiosti kiinnittää ja vaikuttaa siltä jotta kestää oikeasti.

Katsastushan se olisi kuukauden sisällä vielä tehtävä.

Ainiin kävinhän minä vielä pellossa mitsun pohja maatavasten kyntämässä keväällä ;D Kummasti alkoi tällaisia matalien autojen ongelmia ilmaantua kun KOROTTI autoa siitä mitä se parhaimmillaan oli. Liian varomattomasti tulee ajeltua...


Niin olihan tästä puli(na)palstakin olemassa: http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=33926.50#lastPost
 
Vs: Garveldeth - Galant -98 2.5 V6

Oikea etulaakeri tuli vaihdettua kun piti jo melko kovaa kohinaa maantiellä ajellessa. SKF laakerin laitoin joten pitäisi kestääkin nyt jonkun aikaa. Samalla kun jarrusatulan kiinnike oli irrallaan tuli sitä puhdistettua vanhoilla liukutapeilla hinkkaamalla. Iskin vielä uudet tapit sisään. Nyt pitäisikin jonkun aikaa nuilla jarruilla taas ajella. Saman episodin teen vielä vasemmalle etujarrulle tässä lähipäivinä.

Katsastuksen jälkeen vaihdoin myös vasemmalle ulomman raidetangonpään. Lemförder merkkinen meni sinne. Nelipyörä suuntaus pitäisi nyt vielä tehdä.
Öljyjen vaihto myös ajankohtaista lähiaikoina. Öljyt ja suodattimen olenkin jo käynyt hakemassa vaan ei ole saanut vielä aikaiseksi niitä vaihella.

Kilsoja kertynyt 285tkm ja hyvin rullaa eteenpäin.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös Bottom