Gen 4 Pajero 3.2 di-d -07 autom. ja nelivedon häiriö

Bonkers

New Member
Liittynyt
21 Lokakuu 2021
Kyseessä noin kuukausi sitten liikkeestä ostettu -07 Pajero ja ajettu 195tkm. Tuotu ulkomailta pari vuotta sitten.

Liikenneympyrästä poistuessa kävi eilen ettei vastannut ollenkaan kaasuun ja liikkui eteenpäin vain tyhjäkäynnillä kunnes vaihdoin manuaalin puolelle ja ykköselle niin kaasu alkoi pelaamaan.

Samana iltana pääsin kokeilemaan ensimmäistä kertaa kunnolla nelivetoa pehmeälle hiekkatielle. Jonkin matkaa ajelin takavedolla kunnes pysähdyin ja laitoin nelivedon päälle ja yritin lähteä liikkeelle niin kävi taas vain tyhjäkäynnillä. Kokeilin pakkia ja vaihtaa manuaalille mutta sama ongelma jatkui. Kun yritin vaihtaa pelkän takavedon päälle niin jokin alkoi täristämään eikä muuttunut vaikka kokeilin nopeasti vapaata ja P:tä. Sammutin auton ja takaisin käyntiin ja takavedolla kaikki pelitti. Kokeilin uudestaan nelivetoa ja sama ongelma. Myöhemmin kokeilin nelivetoa soratiellä ja pihalla niin toimi normaalisti.

Onkohan jotain isompaa vikaa että saa kysellä liikkeeltä alennusta vai meneeköhän öljyjen vaihdolla. Suomessa ollessa ei ole leimoja kuin moottoriöljyjen vaihdosta ja ulkomaan leimoista ei selviä mitään. Tarkoitus oli muutenkin tässä talven aikana vaihtaa kaikki mahdolliset öljyt. Viikonloppuna käyn vielä hiekalla kokeilemassa nelivetoa jos ongelma toistuu.
 

Larppa

Active Member
Liittynyt
27 Syyskuu 2019
Mitäs valoja vilkkui kojetaulussa siinä missä vihreät ledit renkaille ja oranssi jakolootalle?

Tuo voi johtua monestakin asiasta (itsellä oli uutena erään anturin piuha katki joka veti lopulta nelivedon vikatilaan ja nyt yks samoista antureista rikki estäen 4HLc ja 4LLc käyttämisen).

En nyt mene takuuseen näistä, mutta foorumeita selaillessa tullut eteen:
- Jos ABS(?) nopeusanturi rikki, menee 4-veto vikatilaan liikkeellelähdön jälkeen = taulussa vihreät ledit renkaidn kohdalta sammuu ja oranssi alkaa vilkkua.
- Jos taulussa vilkkuu eturenkaan ledit kun 4-vetoa yrittää kytkeä:
-- Alipaine puuttuu (letku rikki tai tukossa), letkut menee syöttöpumpun kohdilta muutamaan paikkaan, mm. turbolle, etuperälle ja ilmanputsarin alla oleville kahdelle solenoidille.
-- Nuo yllä mainitut solenoidit ilmanputsarin alla voi vanhuuttaan mennä rikki, ne voi testata ottamalla sähköliittimet irti ja syöttämällä solenoideille 12V hyppylangoilla akusta, molempien pitäisi päästää klik-ääni saadessaan virtaa.
-- Voi olla myös etuperässä oleva anturi tai siinä oleva työntötanko rikki/jumissa.
-Lopuksi kun nuo on tsekattu, jakolootan päällä on 5 anturia jotka tarkkailevat mikä vetotapa on kytketty ja noissa voi anturin johdot katketa tai itse anturin kontakti hapettua. Testerillä näkee jos noissa vikaa, ainakin MUT3 näyttää.


Kannattaa ehkä vikakoodit lukea ihan ekana, saa ainakin (ehkä) komponenttiviat suljettua pois. Kaikki öljyt kannattaa vaihtaa joka tapauksessa, helppo homma kaikki paitsi automaatti joka pitäisi vaihtaa huuhtelemalla.

2H ja 4H välillä voi vaihtaa lennosta (alle 100 km/h nopeuksissa), kunhan ei ole mutka tai veto päällä. 4HLc ja 4LLc pitää olla auto paikallaan tyhjäkäynnillä ja vaihte N:llä (tai P:lläkin voi toimia, en muista). Ainakin 4HLc kytkentä mulla pitää kloksautus-äänen, 2H/4H ei pidä ääntä ainakaan jos sen tasaisella suoralla tiellä vaihtaa.
 

Bonkers

New Member
Liittynyt
21 Lokakuu 2021
Ongelma muuttui hieman testailujen jälkeen. Neliveto meni kyllä loppujenlopuksi päälle N-asennossa.

Oire on nyt niin että hetken hiekkatiellä matelun jälkeen (2h tai 4h päällä, ei merkitystä) ei nosta enää kierroksia vaikka painaa kaasua. Parhaiten huomaa kun tulee soratielle ja yrittää kiihdyttää niin mitään ei tapahdu. Kerran sain hiekkatiellä pidettyä auton liikkeellä kaasua pumppaamalla.

Sama hyytyminen toistui viikonloppuna kun matelin kaupungissa parkkipaikalta liikennevaloihin. Parin kolmen minuutin seisonnan jälkeen reagoi taas normaalisti kaasuun ja pääsen kiihdyttämään maantievauhtiin.

Viittaisiko tämä polttoaineen saantiongelmiin? Käyn tänään hakemassa uuden suodattimen jos auttaisi.
 

Larppa

Active Member
Liittynyt
27 Syyskuu 2019
Nelivedon merkkivaloissa ei siis vilku se keskellä oleva oranssi valo missään tilanteessa? Se yleensä merkkaa ongelmaa jos samalla ne pyörien vihreät valot ei pala.

En tiedä onko vielä ongelma gen4 pajeroissa, mutta ainakin vanhemmissa on polttoaineen tankkausputki/huohotusputki täyttöluukun ja tankin välillä hapertunut suojakuorensa alla läpimädäksi ja mujua pääsee sitten tankin kautta syöttöpumpulle ja syöttöpumppu menee sitten vaihtokuntoon. Kannattaa purkaa takakaaren alta se suoja pois ja tarkistaa miltä putket näyttää.

Onneksi on noin tuore ostos, kannattaa melkein käyttää myyjän piikkiin (jos liike) vikakoodinluvussa niin ei tarvi arvuutella jos siellä on joku selvä vika koodihistoriassa. Itse ei kannata mennä räpeltämään kun sitten voi se viimeinenkin perävalotakuu raueta.
 

Bonkers

New Member
Liittynyt
21 Lokakuu 2021
Vikakoodeja ei jää minkäänlaisia kun tarkistin. Mitsun huollossa kävin kyselemässä niin epäili että imusarjan? kyljessä oleva letkukara tukossa. Jos löysin oikean kohdan niin siitä menee pieni ilmaletku MAP-sensorille. Jostain ulkomaan foorumilta luin että 2mm terällä tai jollain muulla tökkiä se reikä auki.

Tulee tehtyä se samalla kun polttoainesuodatin on edessä. Samalla ostaa tuota letkua ja vaihdella niitä uusiin.
 

hanski-58

Pajero 3.2D-ID Intense -07
Club Member
Liittynyt
10 Marraskuu 2005
Kyllä tuo vois viitata siihen imusarjan ja egr: n karstottumiseen, ehkäpä siitä on ohitettu tuo egr johtokikalla ja se ei anna ilmoitusta siitä ollenkaan.
Tuo oireilee kikkailemattomassa siten että ei ole tehoja ja tulee varotusvalot mittaristoon .
Tuon map anturin imusarjaliitännän voi putsata brackeclener spraylla, konetta kuitenkaan ei kannata käynnistää heti tuon käytön jälkeen jos kone on lämmin, saattaapi tupsahtaa...tuo omalla vastuulla.
Varminta on avata imusarja ja irrottaa egr sekä putsata molemmat esim. uuninpesuvaahdolla ja polttoöljyllä liottamalla sekä polttamalla.
Tämän jälkeen tukit egr: n siitä lauhduttimen liitännän lähdöstä kuitenkin tehden peitinlevyyn 6-8 mm reiän jotta venttiili toimii fyysisesti mutta ei päästä kuitenkaan sitä huohotinöljyä liikaa läpi.
Egr: n venttiilin sitten puhdistaa n150tkm välein, siihen muodostuu hieman karstaa joka tapauksessa .
 

Bonkers

New Member
Liittynyt
21 Lokakuu 2021
Vaihdoin nuo mapin letkut uusin ja parin millin langalla ja poranterällä tökein tuon reiän auki imusarjan kyljestä, heti ei saanut terää kunnolla läpi eli jotain karstaa siellä on. Kesti noin kuukauden ja samat oireet alkoivat niin täytyy ottaa tuo imusarja käsittelyyn. Herjaako tuo vikakoodeja jos tulppaa egr kokonaan ilman reikiä? Siinä ei tietääkseni ole tuota johtosarjaa.
 

Larppa

Active Member
Liittynyt
27 Syyskuu 2019
Mulla on johtosarjassa (siinä mikä tulee ilmanputsarin lähtöön) mötikkä jossa vastus/vastukset jossain välissä huijaamassa niin että EGR pysyy kiinni. Tuon lisäksi myöhemmin EGR ohjelmoitu pois käytöstä moottorin piristyksen yhteydessä. EGR nyt myös poistettu fyysisesti käytöstä, eli sen jäähdytin (letku tilalla) sekä se pakokaasuputki mikä menee moottorin yli ja tulppauslaipat tilalla, itse EGR nököttää paikallaan ja siinä johto kiinni. Ei herjaile mitään eikä ongelmia esiintynyt.

Jos meinaat purkaa imusarjan, niin samalla kannattaa tarkistaa/säätää venttiilinvälykset. Ei tarvi lisätyönä kuin ottaa suutinputket ja venttiilikoppa pois. Samalla voi tsekata sen ylimmän ketjunohjaimen/laahaimen kunnon.
 

Bonkers

New Member
Liittynyt
21 Lokakuu 2021
Mulla on johtosarjassa (siinä mikä tulee ilmanputsarin lähtöön) mötikkä jossa vastus/vastukset jossain välissä huijaamassa niin että EGR pysyy kiinni. Tuon lisäksi myöhemmin EGR ohjelmoitu pois käytöstä moottorin piristyksen yhteydessä. EGR nyt myös poistettu fyysisesti käytöstä, eli sen jäähdytin (letku tilalla) sekä se pakokaasuputki mikä menee moottorin yli ja tulppauslaipat tilalla, itse EGR nököttää paikallaan ja siinä johto kiinni. Ei herjaile mitään eikä ongelmia esiintynyt.

Jos meinaat purkaa imusarjan, niin samalla kannattaa tarkistaa/säätää venttiilinvälykset. Ei tarvi lisätyönä kuin ottaa suutinputket ja venttiilikoppa pois. Samalla voi tsekata sen ylimmän ketjunohjaimen/laahaimen kunnon.
Pitää jossain välissä katsoa tuo palikka väliin. Jossain siihen oli tee-se-itse ohjeetkin. Tuolla piuhalla varmaan välttyy siltä kun jossain aussifoorumeilla luki että tulppaamisen jälkeen pitäisi porata kaasuläppään? 10-12mm reikä vikakoodien estämiseksi.
 

Larppa

Active Member
Liittynyt
27 Syyskuu 2019
Joo, tais liittyä siihen jos ite virittää yhdellä vastuksella tuon EGRn pois pelistä niin sinne jää silti gen4-mallissa vissiin toinen piuha joka kanssa antaa EGRlle jotain ohjausta. Tolla valmiilla palikalla saa kaikki hoidettua niin, että auton aivot ei näe tarvetta avata EGRää ikinä = ei tartte kikkailla reikiä kaasuläppään tai muuta.
 

hanski-58

Pajero 3.2D-ID Intense -07
Club Member
Liittynyt
10 Marraskuu 2005
Ei siihen tarvi muuta tehdä kuin se reikä, 6-8 mm niin toimii, mulla nyt jo 200tkm eikä murheita, testerissä näkyy että egr toimii sinne vaan ei tule sitä likaista tavaraa kuin nimellisesti ja siksi ei tule koodejakaan..
 
Ylös Bottom