Grandiksen turbo pois pelistä

Nahkis

New Member
Liittynyt
6 Maaliskuu 2009
Vedinpä tuossa helteillä kohtuu raskasta vaunua diesel grandiksella. Vakkari päällä 5 vaihteella pistelin menemään. n300 km vedon jälkee pitkässä ylämäessä katosi täysin tehot autosta. Turbo hävisi. Eikun pientareelle, auto sammuksiin ja hetken päästä taas matkaan kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Mitään varoitusvaloa en saanut
15 km myöhemmin kohtuu jyrkkä ylämäki johon jouduin jarruttamaan hidastelijan takija, jonka jälkeen jouduin kiihdyttämään mäkeen aika voimakkaasti ja taas sama homma.
Tämän jälkeen pudotin jokaiseen pieneen ylämäkeen neloselle ja toimi loppumatkan moitteetta.
Vaunua olen vetänyt n 1000km eikä aikaisemmin moista ole känynyt.
Onkohan tuossa joku turva sysyteemi jos turbo rasittuu liikaa niin se blokataan pois? Onko muilla vastaavaa tapahtunut?

Pitää käydä luettamassa vikakoodit jos sieltä löytyisi syitä moiselle käytökselle.
 
Vs: Turbo pois pelistä

Tuossahan on muuttuva(juuttuva)siipinen ahdin joten epäilisin että yliahtamisesta lienee ollut kyse > ohjainlaite alkaa suojella konetta. Mahdollisesti ahtimen siivet jumittaa jolloin ahtopaineen säätö ei toimi. Vikakoodi yleensä tallentuu.
 
Vs: Turbo pois pelistä

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=19857.0

Auton tiedot ja otsikko kuntoon kits. Tulemme lähitulevaisuudessa kiinnittämään näihin juttuihin entistä enemmän huomiota, kannattaa opetalla laittamaan viestit laakista kondikseen.

Grandis? Bensa/Diesel? Vuosimalli? Toisen tämän alueen auton (Outlander) tapauksessa dieseleitäkin on vielä kahta erilaista.
 
Vs: Turbo pois pelistä

Tyypillinen vag tdi vika, ahtimen säätösiivet tai säätöventtiili jumittaa jolloin ahdot karkaa ja softa pudottaa vikatilaan.
Eli juuri niinkuin uge kertoi.
 
Vs: Grandiksen turbo pois pelistä

Mites kävi sen ABS-valon/pyöränlaakerin kans josta eilen oli topikkia aloitettu? Kyseistä topikkia en enään löytänyt...
 
Vs: Grandiksen turbo pois pelistä

uge sanoi
Mites kävi sen ABS-valon/pyöränlaakerin kans josta eilen oli topikkia aloitettu? Kyseistä topikkia en enään löytänyt...

Joo poistin sen topicin kun se prosessi vielä kesken ja moderaattori alko tupiseen vajavaisesta otsikosta. Kirjoitan uudelleen kun homma menee eteenpäin, ollaan nyt reissussa. Uusi laakeri sieltä tuli tilalle, mutta kuka vaihtotyön maksaa niin sitä en vielä tiedä.
 
Vs: Grandiksen turbo pois pelistä

moderaattori alko tupiseen vajavaisesta otsikosta

Niin, onhan se todella työlästä laittaa otsikkoon, tai edes viestiin, jotain muutakin tietoja autosta kuin pelkkä "Grandis". Varsinkin, kun niillä tiedoilla hyvin usein on vaikutusta vastauksiin. Pahoittelen todella paljon turhasta tupinasta.
 
Vs: Grandiksen turbo pois pelistä

Niko Päivinen sanoi
Niin, onhan se todella työlästä laittaa otsikkoon, tai edes viestiin, jotain muutakin tietoja autosta kuin pelkkä "Grandis". Varsinkin, kun niillä tiedoilla hyvin usein on vaikutusta vastauksiin. Pahoittelen todella paljon turhasta tupinasta.

Ei siinä muuta, mutta kun aihe ei ollut milläään tavalla malliriippuvainen. Ajattelin poistaa kokonaan kun alkaa otsikkoa korjaamaan,
kirjoitan sen uusiksi kun tiedän mihin sävyyn kirjoitan. Sävy riippuu siitä suostuuko joku muu taho maksamaan kulut. Mutta siitä myöhemmin.

Täytyy olla myöhemmin kerrasta tarkempi noiden otsikoiden kanssa.
 
Vs: Grandiksen turbo pois pelistä

Otetaanpas teoreettinen ja kuvitteellinen, mutta täysin mahdollinen pikku esimerkki:

Vuonna X valmistetussa pyörännavassa on valmistusvirhe. Todennäköisesti bensa- ja dieselmalleissa on eri vääntö- ja akselipainojuttujen takia erilaiset navat, ja vika koskee ainoastaan yhden mallista napaa. Jos foorumille tulee laakerijuttu silloin tällöin, asiaan ei kukaan välttämättä kiinnitä huomioita, koska laakerikin on kuluva osa. Mutta jos yhtä mallia (bensa tai diesel) ja/tai yhtä vuosimallia koskevia laakerijuttuja tuleekin paljon, valmistusvian jäljille voidaan päästä. Paitsi tietenkin, jos kaikki jättävät "turhat" tiedot pois viesteistään.

Se teoriasta. Kuten sanoin, lähitulevaisuudessa tiedot on oltava viesteissä, oli niillä vaikutusta asiaan tai ei. Kannattaa siis totutella siihen jo nyt. :)
 
Vs: Grandiksen turbo pois pelistä

No nyt on kesän kiskonnat kiskottu. Roikotin tuossa parin viimme viikon aikana jarrullista kärryä perässä noin 1500km ilman ongelmia. Kulutus näytti pyörivän 7.5-7.7 välillä ja vauhtia sopivasti ettei kellään ollu valittamista.

Olen tässä tosin kuulostellut turbon käyttäytymistä, kun se ei mielestäni ole aina pitänyt vihellystä.
Pitäiskö siis kuulua nättiä vihellystä vai ei?
 
Vs: Grandiksen turbo pois pelistä

Kyllä ihan normaali asia pitäis olla. :peukku Joissakin autoissa kuuluu enemmän kun toisissa.
 
Vs: Grandiksen turbo pois pelistä

DID-06 sanoi
Pitäiskö siis kuulua nättiä vihellystä vai ei?
No ei pitäisi!

Lievää "suhinaa" saattaa kuulua,mutta vihellystä ei EHJÄSTÄ.


Tuossa juuri muutama vk sitten ihmettelin suht kovaa vihellystä alakierroksilla eräässä riisselissä,ja pakosiivestähän sieltä pala puuttuikin..


Ja Shadow:
Jotkut autot on enemmän hyvässä kunnossa ja jotkut enemmän huonossa kunnossa..
 
Vs: Grandiksen turbo pois pelistä

Jaa jotta vihellellä ei kannattais. No mitäs ny - kuinka paljon pitää viheltää ja paljonko tehoja pois jotta takuuseen laittavat viheltäjän vaihtoon? 90 huollossa sanoivat kyllä, että kaikki on kunnossa - tietokoneen mukaan. Mut onnistuuko turbon testaus muuten kuin dynamossa ajaen?
 
Vs: Grandiksen turbo pois pelistä

ST sanoi
No ei pitäisi!

Lievää "suhinaa" saattaa kuulua,mutta vihellystä ei EHJÄSTÄ.


Tuossa juuri muutama vk sitten ihmettelin suht kovaa vihellystä alakierroksilla eräässä riisselissä,ja pakosiivestähän sieltä pala puuttuikin..


Ja Shadow:
Jotkut autot on enemmän hyvässä kunnossa ja jotkut enemmän huonossa kunnossa..

No suhinaa tai vihellystä, missä se raja kulkee? Jotkut autot on parempia kun toiset, näinhän se on.
 
Vs: Grandiksen turbo pois pelistä

DID-06 sanoi
Olen tässä tosin kuulostellut turbon käyttäytymistä, kun se ei mielestäni ole aina pitänyt vihellystä.
Pitäiskö siis kuulua nättiä vihellystä vai ei?

Itsellä turbo "viheltää" niin että sen myö hyttiin kuuluu jos kylmänä kiihdyttää voimakkaasti. Olen itse kyllä sitä pitänyt täysin normaalina. Mutta vastauksista päätellen ei pitäisi viheltää?? Ensi viikolla käyn luettamassa ne turbon vikakoodit sen laakerinvaihdon yhteydessä. Katsotaan löytyykö sieltä mitään mörköjä.
 
Takaisin
Ylös Bottom