Grandiksen vaihteensiirto kylmänä

maraschino

New Member
Liittynyt
28 Syyskuu 2013
Moi

Mistä mahtaa johtua että kylmänä sekä 1- että 2-vaihteiden kanssa joutuu käyttämään lievää väkivaltaa. Olen koettanut antaa välikaasuakin, mutta ei vaikuta. Vaihteiston öljyt on hiljattain vaihdettu eikä korjaamossa löytynyt mitään ulkoista vikaa.

Grandis -08 2,4l 5-v
 
Vs: Grandiksen vaihteensiirto kylmänä

Jep, samanlaista omassakin. Ykkönen hiukan jäykkä ja samoin kakkonen, vaatii kylmänä määrätietoista otetta. Ja lootahan meni vaihtoon 130tkm ajettuna. No, tuo tuskin oli syynä. Tässä "uudessa" laatikossa sama ominaisuus, tällä lootalla ajettu 100tkm. Katotaan onko uuden lootan haku edessä samoilla kilsoilla, kun edellinen korkkas. Lämpimänähän siis toimii pehmeästi.
 
Vs: Grandiksen vaihteensiirto kylmänä

Mitä öljyä teillä on laatikoissanne?
 
Vs: Grandiksen vaihteensiirto kylmänä

En tiedä tarkkaan mikä öljy, mutta korjaamon mukaan juuri se, mitä Mitsubishi suosittelee.
Kaveri kertoi myös, että joskus aikaisemmissa Mitsun laatikoissa kannatti käyttää jotain Volvon automaattiöljyä(?). Mutta tämän kanssa ei lähtenyt kikkailemaan.
 
Vs: Grandiksen vaihteensiirto kylmänä

No jos laatikossa on Mitsun suosituksen mukainen öljy eli DiaQueen NEW MULTI GEAR OIL API classification GL-3, SAE 75W-80, niin tuollaisia oireita ei ehjässä laatikossa ole. Vois epäillä että laatikossa on jotain muuta öljyä.
 
Vs: Grandiksen vaihteensiirto kylmänä

Sieltä korjaamosta nyt kysymään, että mitä se öljy on. Mobilit ei toimi, vaikka luokitukset täyttyisivätkin.
 
Vs: Grandiksen vaihteensiirto kylmänä

Loota öljyt merkkiliikkeessä laitetut uudesta lähtien. Eli ois luultavaa että siellä laitettu tehtaan vaatimusten mukaiset. Ja uudesta lähtien jäykkyyttä ykkös ja kakkos vaihteella(kylmänä). Mutta siis toimineet kuitenkin.
 
Vs: Grandiksen vaihteensiirto kylmänä

Hyvä tietää. Täytyypä varmistaa korjaamolta, ettei vaan olisi tuo Mobilin öljy.
 
Vs: Grandiksen vaihteensiirto kylmänä

Kylmänä ykkönen ja kakkonen on vähän jäykästi paikoilleen meneviä mullakin, ollut aina noin, joten sanoisin että ominaisuus. Lämpimänä toimii hienosti. Kylmänäkin menee ykkönen ja kakkonen päälle ihan ok, kun ei heti runno, vaan kytkin pohjassa hetken odottaa ja sitten vasta. Ja paikoillaan tai aivan hitaassa vauhdissa menee kylmänä helpommin.
 
Vs: Grandiksen vaihteensiirto kylmänä

Vaikka luokitukset tosiaan olis ok, ei se tarkoita että olisi toimivaa öljyä. Vaikka olisi merkkihuollettu, ei se takaa että laatikossa olisi Mitsun öljy. Korjaamoilla kun on joku öljymerkki edustettuna ja sieltä tulee kaikki öljyt ja varsinkin vaihteistoöljyt on enemmän tai vähemmän yleisöljyä jota pannaan kaikkiin laatikkoihin. (Tämä ei tietenkään koske kaikkia korjaamoita, joissakin laitetaan ihan oikeaakin öljyä.)
Niissä öljyissä GL-luokitus useasti 4 tai 5, ja ne on liian "hyviä". Toki tuo GL-3 ei käy kaikkiin Mitsun malleihin mutta aika moneen kuitenkin.
 
Vs: Grandiksen vaihteensiirto kylmänä

Omassa on huoltolaskun mukaan ainakin sitä orkkisöljyä, mutta onhan se jäykkä kylmänä ykkösen-kakkosen välillä.
 
Takaisin
Ylös Bottom