Grandis 2005 2,4 Mivec. Vikakoodi P0431 warm up catalyst deterioration 2

Juzzib

New Member
Liittynyt
25 Syyskuu 2022
Auttakaa viisaat miestä mäessä.

Tilanne on se, että tuolla Bank 2 on tämmöinen esikatin ongelma. Katselin ajossa lambdojen käytöstä.
Áutolla on siis ajettu vähän alle 300 000.

Kone on siis käyttölämmin ja käy tyhjäkäyntiä. Vaihde P asennossa, kun on automaatti. Kierrokset ei huoju, eikä putken päästä kuulu pätkintää.

Bank 1 puolella ylempi sondi renkkaa sitä jännitettä ylös ja alas pysyen alle 1V. Bank 1 alempi sondi taas pysyttelee rauhallisemmin siinä 0,8V ja huojuu harvakseltaan.

Bank 2 ylempi sondi tekee samaa kun 1 puolellakin. Bank 2 alempi sondi taas renkkaa kokolailla samoin kun tuo ylempikin, mutta rauhallisemmin. Se ei juuri pysy paikallaan.

Voiko tästä nyt tehdä tämän päätelmän: Siitä esikatista on tosiaan mennyt se katalyytti tukkoon / sulanut reikä? Eli sitten pitäisi vaihtaa koko pakosatsi katteineen?
Siksi se alempi sondi tekee samaa kun ylempi.
Tai:
Bank 2 alempi sondi on rikki, ja se siellä sytyttelee tuota vikavaloa. Siis vaihtoon. (ne molemmat alasondit on tosi mädän näköisiä)

Tai: Bank 2 ylempi sondi antaa liian rikasta seosta ja se sitten rikkoi sen katinkin. (ajossa näkyi selvästi rikastetumpi seos ylemmältä sondilta)
Skanneri näytti jotain 3-8 % plussaa. Siis sondi vaihtoon.

Tai; Laittaa Bank 2 alempaan sondiin sen jatkoholkin, ja vikavalo pysyy poissa, mutta soossia kuluu.

Jos joku tietää, mistä tommosen esikatin saisi järkihintaan, niin tarkastan. Titenkin, jos autossa on muuta vikaa, niin kohtahan tämäkin osa on entinen.
Tämä tämmöinen homma on itselle vähän vierasta, ja siksi täällä kyselen.
 

MattiM

New Member
Liittynyt
15 Lokakuu 2022
Moro, Valitettavasti mulla ei ole vastausta sinulle, mutta kovasti kiinnostaisi onko viasta selvinnyt jotain?

Oma vastaava autoni antaa myös tuota vikakoodia. Välillä pysyy nollauksen jälkeen pitkäänkin pois, mutta välillä taas ei. Vielä en ole huomannut mitään vaikutusta arkikäyttöön häiriövalon palaessa.

Kiittäen
Matti, Ylöjärvi
 

Juzzib

New Member
Liittynyt
25 Syyskuu 2022
Joo ei se käyttöön vaikutakaan.
Tutkin asiaa testerin livenäytöllä. Trimmit on melko ok, mutta se takalambda antaa hyvin samankaltaista jännitettä kun säätölambda.
Siksi se vikavalo syttyy.
Siis esikatin toinen puoli ei tee juuri mitään.
Just sain jatkoholkin takalambdaa varten ja nyt pitää saada se lambda irti. On tosi mädän näköinen. Lisäksi aion tutkia etulambdan reiän kautta esikatin tilaa endoskoopilla.
Kerron tuloksia kun olen testaillut loppuun.
 

Juzzib

New Member
Liittynyt
25 Syyskuu 2022
Yllätys, helppo homma muuttui just vaikeaksi. Pitäisi laittaa jatkoholkki kuskin puolen alemman lambdan alle. Sääli vaan että kun holkin ruuvaa lambdan tilalle, niin sensoria ei saa holkkiin kiinni.
Just tuolla puolella on moottorin tukikumin raami edessä. Eli paketti on liian pitkä ja lambdan kaapelien pää estää sen työntämisen paikoilleen.
Täytyy tuumia.
Ehkä tukikumin kehys pitää irroittaa, tukea konetta ja sitten työntää se lambda paikalleen.
 

Liitetiedostot

  • 20221016_153041.jpg
    20221016_153041.jpg
    200.1 KB · Lukukerrat 75

Juzzib

New Member
Liittynyt
25 Syyskuu 2022
Jos olisi sorvi tai hitsi, niin voisi joko pikkuisen sorvata holkkia niin, että se menisi syvemmälle pakoputkeen.
Tai hitsaa vanhan sondireiän tukkoon ja tehdä uuden.
Kumpaakaan laitetta ei mulla ole.
Kehittelin siksi uuden suunnitelman, kokeelliseksi kun lähdettiin.
Tilasin kulmamallin holkin! Koe siis jatkuu myöhemmin.
 
Viimeksi muokattu

Juzzib

New Member
Liittynyt
25 Syyskuu 2022
Kas niin. Tämä homma nytkähti osien saapumisen jälkeen eteenpäin kuin mummo lumessa konsanaan.
Kulmamallin jatkos takalambdan alle on nyt ährätty paikalleen. Anturi sojottaa nyt keihään kärkenä kulkusuuntaan.
Ja kyllä, vikavalo pysyy poissa.
Nyt maaliskuussa nähdään mitä sanoo katsastushenkilö.
 

Liitetiedostot

  • 20221025_164630.jpg
    20221025_164630.jpg
    168.1 KB · Lukukerrat 75
Viimeksi muokattu
Ylös Bottom