GTO:n kardaanin kunnostus

kafor

New Member
Liittynyt
1 Huhtikuu 2011
Moi
GTO:n kardaanin kaksi kannatinkumia (center bearing) ovat kuluneet loppuun ja olisi vaihdon paikka.

Takimmaisen saan ilmeisesti vaihdettua irrottamalla sen edessä kardaanin keskellä olevan kumimöykyn/vaimentimen (lobro joint), mutta etummaista kannatinkumea ei saa kardaanin ympäriltä pois ellei ensin pura ristikkoa siitä sen edestä...

...olenko ymmärtänyt oikein. Jos olen niin on selviö että se ristikko menee uusiksi. Tietääkö kukaan, mistä saa ostettua uusia ristikoita (U-joint?), nimittäin marmoritiskillä sanoivat että alkuperäisosina näitä ristikoita ei saa...?

Äkkiseltään googlettamallakaan ei löytynyt aftermarket- puolelta...


Tässä linkki räjäytyskuvaan: http://www.stealth316.com/2-awd6.htm
 
Vs: GTO:n kardaanin kunnostus

Ei siinä ristikkoa tarvi ku siel on mutteri josta se aukee (jos oikein muistan)
Mut prässii tarvii:
http://harrinkuvat.1g.fi/kuvat/3000gt/kardaani/

vedä valkoinen viiva kardaaniin pitkittäin ennen purkua, jotta saat sen vakionopeusnivelen takaisin oikeeseen asentoon.
 
Vs: GTO:n kardaanin kunnostus

OK
Kiitos tiedosta, yritetään muistaa merkitä osien asennot jotta tasapaino säilyy.

Jep mutteri yoken keskeltä joudutaan avaamaan jotta saadaan se yoke ulosvetäjällä ensin pois kumikannattimen/laakerin tieltä, mutta mielikuvani mukaan (en ole vielä ryöminyt auton alle) mutteria ei mahdu avaamaan ennen kuin ristikko on purettu tieltä.

Jos näin on niin ristikko menee uusiksi... eli kaiken varalta: onko jolla kulla tietoa että saako näihin jostain aftermarketista ostaa ristikkoja irrallaan?
 
Vs: GTO:n kardaanin kunnostus

kafor sanoi
OK
Kiitos tiedosta, yritetään muistaa merkitä osien asennot jotta tasapaino säilyy.

Jep mutteri yoken keskeltä joudutaan avaamaan jotta saadaan se yoke ulosvetäjällä ensin pois kumikannattimen/laakerin tieltä, mutta mielikuvani mukaan (en ole vielä ryöminyt auton alle) mutteria ei mahdu avaamaan ennen kuin ristikko on purettu tieltä.

Jos näin on niin ristikko menee uusiksi... eli kaiken varalta: onko jolla kulla tietoa että saako näihin jostain aftermarketista ostaa ristikkoja irrallaan?

ei mene ristikko uusiksi (kun tein sen)

ohjeet (linkki ei toimi mut sain tekstit)

Replacing the carrier bearings is a lengthy repair. If your car has some age on it chances are they are worn and can create knocking problems or excess vibration.

Tools needed: various hand tools, screwdrivers, impact wrench (not necessary but it makes the job many times easier), jacks, jack stands (A MUST! when you are working under the car), gear puller (three jaw is best)

Parts needed: carrier bearings: MB505495 x 2 carrier bearing Insulator: MB505283 x 4 (if yours are worn) carrier bearing Insulator: MB505284 x 4 (if yours are worn) lobro joint boot kit: MB837572 (if you need to replace your boot) transfer case gear oil
Pre-removal: Jack up the car and place on jack stands. Remove the fill plug from the transfer case, then the drain plug and drain the fluid.



Mark where the driveshaft meets up to the rear differential so the orientation is maintained upon installation and remove the four bolts. Leave one in to hold it as you remove the rest of the shaft.



Support the driveshaft with a few jacks or some blocks, you don't want it to drop or bend at the lobro joint too much. Unbolt the two nuts at the rear carrier bearing. They are lock nuts so they will be tight the whole length of the stud. There may be some spacers so be sure to keep track of which stud they are on.



Unbolt the exhaust hanger then the remaining two nuts holding the front carrier bearing on.



Once you have everything unbolted you can drop the shaft and pull it out of the transfercase. Leave an oil pan underneath the transfercase as some gear oil will come out. Again be sure to keep the shaft straight, a second hand will help here. Also be sure not to scratch the end that goes into the transfercase and is a good idea to wrap and tape it.



Here you see the shaft out of the car. The lobro joint is that between the two bearings.



Make a mating mark between the front shaft and the rear two so they may be lined up upon assembly. Unbolt the four bolts.






Make a mark on the center shaft and the companion flange.



Unbolt the nut inside the companion joint. It is on there with 137ft lbs, impact wrench works nicely here, otherwise you will have to put the shaft in a vise. Be sure to remove the washer underneath.



Use a puller to pull off the companion flange.






Pry off the outside of the carrier bearing. It might take some force (pictured is the rear bearing but the process is the same)



Outside rubber/bracket off.



Use a gear puller to remove the rest of the bearing.



Bearing completely removed.



Mark the rear shaft, center shaft, companion flange, and lobro joint to ensure alignment.



Unbolt the lobro joint from the companion flange. There will be a lot of grease inside, I would recommend wearing gloves at this point.



Unbolt the nut from the rear companion flange.



Be sure to remove the washer from inside as well.



Pull the rear companion flange off.



Pry off the outside of the carrier bearing. It might take some force.



Pull the rest of the bearing off.


At this point you may start installation of the bearings. If you need to replace your lobro boot continue on below.



There are two sides to the carrier bearing, one has a dust sheild (shown above) and should always face the companion flange.



Install the bearing, and the companion flange making sure to align all marks previously made. Use the companion flange to tighten and press the bearing back on. Torque to 137 ft lbs.


At this point you can reinstall making sure to align all marks made. Don't forget to fill the transfercase.
 
Vs: GTO:n kardaanin kunnostus

Jep oikeassa olet!
Nyt kun kampesin itseni auton alle tutkimaan kardaania niin onhan siinä laipat etummaisen kumisen kannattimen/laakerin ja ristikon välissä eli kummatkin kannattimet saa vaihdettua ilman että tarvitsee koskea ristikoihin... ei vain käynyt tuosta räjäytyskuvasta kovin selvästi ilmi :D

Siltä varalta kuitenkin että jos ristikot joskus pettävät, olisi hyvä kuulla kommentteja josko joku on joutunut uusimaan näitä ristikoita... eli edelleen kiinnostaisi tietää että löytyykö jostakin pelkkiä ristikkoja vai onko ne stanssattu niin lujaan kiinni että on vaihdettava koko yoke tai jopa kardaanikin... kokemuksia tai tietoa?
 
Vs: GTO:n kardaanin kunnostus

kafor sanoi
Jep oikeassa olet!
Nyt kun kampesin itseni auton alle tutkimaan kardaania niin onhan siinä laipat etummaisen kumisen kannattimen/laakerin ja ristikon välissä eli kummatkin kannattimet saa vaihdettua ilman että tarvitsee koskea ristikoihin... ei vain käynyt tuosta räjäytyskuvasta kovin selvästi ilmi :D

Siltä varalta kuitenkin että jos ristikot joskus pettävät, olisi hyvä kuulla kommentteja josko joku on joutunut uusimaan näitä ristikoita... eli edelleen kiinnostaisi tietää että löytyykö jostakin pelkkiä ristikkoja vai onko ne stanssattu niin lujaan kiinni että on vaihdettava koko yoke tai jopa kardaanikin... kokemuksia tai tietoa?


sitte ku tarvit niin osta multa koko kardaani....vaihdettu tukikumet joku 10tkm sitte..................
siirryin ite hiilikuituseen :driver
 
Vs: GTO:n kardaanin kunnostus

kafor sanoi
Siltä varalta kuitenkin että jos ristikot joskus pettävät, olisi hyvä kuulla kommentteja josko joku on joutunut uusimaan näitä ristikoita... eli edelleen kiinnostaisi tietää että löytyykö jostakin pelkkiä ristikkoja vai onko ne stanssattu niin lujaan kiinni että on vaihdettava koko yoke tai jopa kardaanikin... kokemuksia tai tietoa?

Tammerdiesel pystyy vaihtamaan. Vaihdatin omaan ristikot, ja uudet laitettii hitsinökäreillä kiinni. Seegereitä kun siellä ei ole... eli menee koneistamo hommiks + tasapainotus tehtiin samalla uusiks.
 
Vs: GTO:n kardaanin kunnostus

Kiitos tiedoista

Toivottavasti tämä ei mene nyt inttämiseksi... mutta kaipaisin edelleen tietoa, mistä näitä ristikoita saa tarvittaessa ostaa... eli mistä esim, tammerdieselille hommattiin ne uudet ristikot?

Lisäksi tuo hiilarikardaani kiinnostaa, mistä sitä saa ja mihin hintaan?

Toiselle orkkiskardaanille ei nyt ole tarvetta koska camskillsiltä englannista on tulossa ne uudet kannatinkumit ja niillä kardaani tulee ainakin toistaiseksi kuntoon..
 
Vs: GTO:n kardaanin kunnostus

kafor sanoi
Kiitos tiedoista

Toivottavasti tämä ei mene nyt inttämiseksi... mutta kaipaisin edelleen tietoa, mistä näitä ristikoita saa tarvittaessa ostaa... eli mistä esim, tammerdieselille hommattiin ne uudet ristikot?

Lisäksi tuo hiilarikardaani kiinnostaa, mistä sitä saa ja mihin hintaan?

Toiselle orkkiskardaanille ei nyt ole tarvetta koska camskillsiltä englannista on tulossa ne uudet kannatinkumit ja niillä kardaani tulee ainakin toistaiseksi kuntoon..

tammerdieselillä on hyllyt väärällää ristikoita..joku tarvike sinne käy, mutta mikä, sitä en tiedä...
 
Vs: GTO:n kardaanin kunnostus

kafor sanoi
Kiitos tiedoista

Toivottavasti tämä ei mene nyt inttämiseksi... mutta kaipaisin edelleen tietoa, mistä näitä ristikoita saa tarvittaessa ostaa... eli mistä esim, tammerdieselille hommattiin ne uudet ristikot?

Lisäksi tuo hiilarikardaani kiinnostaa, mistä sitä saa ja mihin hintaan?

Toiselle orkkiskardaanille ei nyt ole tarvetta koska camskillsiltä englannista on tulossa ne uudet kannatinkumit ja niillä kardaani tulee ainakin toistaiseksi kuntoon..


hiilikuitu kardaanin hinta pyörii siinä 1000-1800€ karkeesti, jenkeistä jos UUDEN HYVÄN haluaa.
 
Vs: GTO:n kardaanin kunnostus

Multakin löytyy yksi vähän käytetty, ja syyskuun alussa tulossa pari uuttakin, tarvittaessa saa siihen vielä yhden mukaan. Laitapa viestiä jos kiinnostaa. Yksittäisistä päivityksistä autoon tuo itsellä ollut yksi parhaimmista, pääsee kerralla eroon monesta kilosta pyörivää massaa ja kilinoista, kolinoista ja jurinoista... ja voimalinja tuon jälkeen kuin yhtä puuta.

Jos kuitenkin päätät elvyttää vanhaa kardaania runkolaakerit uusimalla niin kannattaa samalla harkita niiden "mustalla silikonilla" täyttämistä, tukevoittaa todella hyvin voimalinjaa ja kestävät noiden laakereiden kumit pidempään. Värinät välittyvät hieman paremmin kabiiniin, mutta sehän on vain positiivista...
 
Vs: GTO:n kardaanin kunnostus

Kiitoksia kaikille kommenteista ja ideoista.

Juuri eilen asensin nämä camskillsin kardaanin kumilaakerit ja osat olivat identtiset vanhojen kanssa, eli syytä uskoa että olivat orkkiskamaa kuten mainostivatkin.

Ehdin jo täyttää laakerit normaalilla (vedenkestävällä) vaseliinilla joten näillä mennään toistaiseksi.

Vähän jäi vielä mietityttämään ne ristikot... nimittäin näissä nykyisissä on selvästi pykällystä kun niitä keinuttaa vaikkei mitään välystä vielä tunnukaan.

Ehkä palaamme asiaan jos/kun ristikot alkavat oireilla enemmän...
 
Takaisin
Ylös Bottom