Harrastelu hiipuu vaikkei haluaisikaan? Mitä seuraavaksi?

dani

Galant VR4 6G
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
21 Elokuu 2006
Sijainti
Vantaa
Tässä ollaan nyt jännän äärellä. Nämä kysymykset varmaan koskee aika montaa muutakin "pitkän linjan" harrastajaa täällä. Kerron nyt melko lyhyesti omat fiilikset ja muut tervetuloa kertomaan miten teillä menee.

Mitsujen kanssa harrasteltu nyt tullut karkeasti yli 15v, tai sinnepäin. Alkoi melko perusmallisesta Galantista, siinä välissä Sigmaa ja muuta, ja nyt viimeiset 10v VR4 Galantin kanssa. Viimeiset pari vuotta auto tuottanut ehkä enemmän stressiä kun iloa, vaikka se nyt tälläkin hetkellä on ajokunnossa ja leimassa. Onneks on sentään paikka missä autoa pitää ja jossain määrin harrastella. Mutta tosiaan, se fiilis. Tiedän että 30v vanhassa autossa olisi aina jotain pientä laittoa, vaikkei se ajoa haittaisikaan. Kalvaa mieltä ja ajaessa kuulet kaikenlaisia sivuääniä ja ressaat että mikä nyt hajoaa, vaikka edellisellä viikolla oot just syynänny kaiken ja kaikki pelaa. Nesteitä, lähinnä öljyä vuotaa sieltä täältä, ok, olisko se venttiilikoppa otettava viidennen kerran auki ja tiivistäen? Ehkä johtuu jostain muusta kun tiivisteestä..antaa olla, uutta koppaa et kuitenkaan mistään löydä, tai jos löydät niin toisen munuaisen ainakin joudut luovuttamaan. Yrität etsiä mahdollista vikaa pieneen alipainevuotoon, tai toimilaitteen toimintaan. Toteat että puoli moottoria pitäis purkaa...ei jaksa. No kokeilet kuitenkin jostain pienestä raosta päästä käsiksi ja raks, joku muovikannake menee halki. Ei haittaa toimintaa, ruuvit takas kiinni ja unohdat sen pienen vuodon. Takas kotiin ja otat rauhottavan oluen.

Mikähän tässä mättää? Ei vaan enää anna mitään tää touhu, vai onko haasteet vaan liian kovat? Mielessä halu laittaa kalusto tiptop ja lähteä vaikka jääradalle talvella, mutta kun pääset tallille ropaamaan niin hetken päästä mieli menee mustaks kun kuitenkaan saa mitään aikaseks. Miten te jotka olette (tai ette enää ole) vuosikausia jaksaneet painia vanhojen vehkeiden kanssa? Onko ratkaisu ostaa lisää harrastevehkeitä ja isommat tilat jotta voisi vaikka kaksi vehjettä olla täysin purettuna osissa vuosia ja ajella kolmannella? Kertokaa mulle.

Ps. Godlike ei ole vielä myynnissä.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vähän samoja mietteitä ollut välillä itselläkin. Motivaatio tulee ja menee, eikä sitä ole aina tasaisesti. Autoissa hyvä puoli on että se ei kuole niin kuin vaikkapa hevonen jos päätät olla harrastamatta jonkin aikaa. Itse tykkään ropailla mutta nykyään aika on ollut sen verran tiukilla että on joutunut tekemään remonttia vähän turhan kiireellä ja se ei ole hauskaa. Itse olen huomannut että välillä on hyvä ottaa vähän aikaa ja keskittyä muihin asioihin kunnes se motivaatio taas palaa ja parhaiten se on ainakin itselleni palannut kun on päässyt välillä ajelemaan sillä autolla.
Asiaa pahentaa jos käyttöautot vaativat ropaamista joten on parempi kun käyttöautot on mahdollisimman varmatoimisia. Esim. toi meidän ASX on siitä hyvä esimerkki vaikka se onkin nyt tarkoitus vaihtaa isompaan. Mielestäni useampi harrasteauto yhtäaikaa tuo vain lisää murheita jos niissä on paljon laitettavaa. Jos päätät hankkia jonkin toisen harrastepelin niin hanki ainakin sellainen jota on halpa rassailla. Halpa auto = vähemmän murhetta.
Kunhan tää korona rupee helpottamaan niin ihmetellään autoa yhdessä sitten taas miitissä niin ehkäpä joku huomaa mikä sitä Godlikeä vaivaa.
 

outonaapuri

Active Member
Liittynyt
13 Kesäkuu 2011
Kyllähän se väkisin vääntäminen on pahinta myrkkyä. Lisäksi jos aina vain samaa värkkää niin ei itsellä ainakaan tahdo motivaatio riittää. Nykyään onkin täysin hassutteluprojektia talviksi ja vähän vakavampaa rakentelua kesäautoon.

Itse ratkaisin asian niin, että teen asiat nykyään "rykäisyissä", eli saatan olla parikin kuukautta tekemättä autoille yhtään mitään ja sitten mennään viikko pari jokainen hereillä oltu tunti. Pysyy pää ja parisuhde paremmin kasassa.

Itselle toki se ajaminen on tärkeämpää kuin rakentelu itsessään muutenkin eikä se tallilla vietetty aika monestikkaan ole nautinto, joten ehkä olen väärä henkilö ylipäänsä puhumaan rakenteluharrastamisesta yhtään mitään.
 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Moderaattori
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Sijainti
kotka
Välillä on itellä ihan samaa, autohommat vaan maistuu ihan puulta, 7 autoa odottaa kaikki jotain projektointia, osa ajokunnossa, osa ei jne. On mulla pari kertaa käyny että muutamaan kuukauteen en oo tehny yhtään mitään, kun ei kiinnosta. Sitten tulee taas vimma kun saa vaikka liikennevaloissa turpaan joltain nissan micralta, niin pitää alkaa virittelemään ja tekemään.

Stressaaminen on kaikista pahinta. Se kannattaa jättää kotiin. Esim juuri nyt mulla, käyttiksestä porsi kiertokangen laakeri. Auto piti hinurilla tuoda kotiin. Vaihtomoottori on pukissa ja odotteli parempia päiviä että oisin vaihtanu. Noh, nyt se on tehtävä asap. Tänään vedin koneen muttereiksi, tsekkasin että kaikki on kuosissa.

Ei harmita mutta tasaisella suorittamisella eteenpäin. Tavoite on että maanantaina olis auto taas ajokunnossa.

Toinen mikä itseäni motivoi, on käydä potkimassa muiden harrastajien vehkeitä ja ihmettelemässä. Siitä saa aina virtaa ja intoa.

Se on vaan vaihe, meet pienillä voitoilla eteenpäin!
 

js_83

Member
Club Member
Liittynyt
20 Maaliskuu 2016
Toinen mikä itseäni motivoi, on käydä potkimassa muiden harrastajien vehkeitä ja ihmettelemässä. Siitä saa aina virtaa ja intoa.
Juu tää toimii kyllä yleensä joka kerta.

Muutoinkin huomaa, että aika kausiluontoista on, milloin tulee vietettyä aikaa autojen parissa ja välillä tulee pidempiäkin taukoja milloin ei mikään edisty. Paras motivaation lähde on kuitenkin joka kevät ollut, kun liikennevaloissa näkee muita harrastepelejä ja alkaa polttelemaan saada oma kalusto liikenteeseen.
 

Tamus

Diamonds are a Girl's Best Friend
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
10 Heinäkuu 2007
Sijainti
Laihia
Itsellänikin jäänyt Mitsuilut todella vähälle. Eipä mulla ole oikeastaan enää kuin tuo vanha takapotku Galantti. Meinasin sen kyllä jo viedä romikselle, mutta teinit halusi sen vielä säästää ja aikovat sen rakennella kuntoon. On tuosta pari harrastajaa kasvamassa, mutta oma motivaatio on täysin kateissa Mitsutouhuja ajatellen. Ja kyllähän noilla mun teineilläkin se mielenkiinto on enemmän kilpa-autoissa, kuin Mitsuissa.

Toki, mullakin mielenkiinnon vie nykyään moottoriurheilu ja tulee vietettyä kisoissa ja kilpa-autojen parissa tallissa niin paljon aikaa, ettei oikein muuta ehdi. Mun teinit ajaa kumpikin jokkista, mies rallisprintiä ja itselläni lajina rata-SM. Ei tossa yhtälössä paljon aikaa jää Mitsuilulle tai harrasteautolle. Jokkispönttöjä kuitenkin on 4 kappaletta ja siihen päälle Rata/Rallisprint Alfa ja rallisprint Rellu 8. Mutta kyllä mä silti ajattelen, että joskus vielä ostan Evon ja teinittkin luvanneet mulle sellaisen ostaa, mutta nyt vedetään hiljaiseloa sen suhteen.

Ehkä elämä vaan vie eri suuntaan välillä ja tuo takaisin joskus jos tuo. Kyllähän harrastuksen tulisi tuottaa iloa, eikä stressiä. Se pitäisi olla aina lähtökohta. Toki vähän huolissani välillä mietin, miten Mitsukerhollekin käy, kun vanhat aktiivit pikku hiljaa jäävät pois ja uusia aktiiveja ei oikein tunnu tulevan tilalle.
 

dani

Galant VR4 6G
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
21 Elokuu 2006
Sijainti
Vantaa
Vähän samoja mietteitä ollut välillä itselläkin. Motivaatio tulee ja menee, eikä sitä ole aina tasaisesti. Autoissa hyvä puoli on että se ei kuole niin kuin vaikkapa hevonen jos päätät olla harrastamatta jonkin aikaa. Itse tykkään ropailla mutta nykyään aika on ollut sen verran tiukilla että on joutunut tekemään remonttia vähän turhan kiireellä ja se ei ole hauskaa. Itse olen huomannut että välillä on hyvä ottaa vähän aikaa ja keskittyä muihin asioihin kunnes se motivaatio taas palaa ja parhaiten se on ainakin itselleni palannut kun on päässyt välillä ajelemaan sillä autolla.
Asiaa pahentaa jos käyttöautot vaativat ropaamista joten on parempi kun käyttöautot on mahdollisimman varmatoimisia. Esim. toi meidän ASX on siitä hyvä esimerkki vaikka se onkin nyt tarkoitus vaihtaa isompaan. Mielestäni useampi harrasteauto yhtäaikaa tuo vain lisää murheita jos niissä on paljon laitettavaa. Jos päätät hankkia jonkin toisen harrastepelin niin hanki ainakin sellainen jota on halpa rassailla. Halpa auto = vähemmän murhetta.
Kunhan tää korona rupee helpottamaan niin ihmetellään autoa yhdessä sitten taas miitissä niin ehkäpä joku huomaa mikä sitä Godlikeä vaivaa.
Hyviä pointteja. Yksi noista sun lauseista olikin mikä mun vitutusta varmasti pahentaa, käyttiksien ropaaminen. Viime vuos oli tosi paha siinä suhteessa, sekä omaa että vaimon käyttistä piti useempaan kertaan vuoden aikana pajautella, ja ne on vielä sellasia perus romuja joiden korjaaminen ei anna sitten mitään mielihyvää. Tuokin ettei tässä vuoden aikana ole oikein päässsyt mihinkään harrasteleman, tai edes turisemaan joutavia muiden harrastajien kanssa.
 

dani

Galant VR4 6G
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
21 Elokuu 2006
Sijainti
Vantaa
Välillä on itellä ihan samaa, autohommat vaan maistuu ihan puulta, 7 autoa odottaa kaikki jotain projektointia, osa ajokunnossa, osa ei jne.

Se on vaan vaihe, meet pienillä voitoilla eteenpäin!

Ei taida siis lisäprojektien haaliminen ainakaan tehdä autuaaks :D

Taidan nyt tosiaan ottaa vähän etäisyyttä ja palata tallille kun on fiilistä.
 

dani

Galant VR4 6G
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
21 Elokuu 2006
Sijainti
Vantaa
Ei tässä selkeästi yksin olla samojen ongelmien kanssa. Hyviä pointteja kaikilta ja ehkä tämä avautuminen vähän auttaakin ja laittaa ainakin ajatuksia päähän miten tästä eteenpäin. Toivotaan myös että jatkossakin Mitsuharrastajia riittää, vaikka sitten seuraava sukupolvi jatkais(en kyllä laita isoja betsejä es-jonnejen panostukselle... :sneaky:).
 

Tamus

Diamonds are a Girl's Best Friend
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
10 Heinäkuu 2007
Sijainti
Laihia
Toivotaan myös että jatkossakin Mitsuharrastajia riittää, vaikka sitten seuraava sukupolvi jatkais(en kyllä laita isoja betsejä es-jonnejen panostukselle... :sneaky:).
Nooh, ei saa aliarvioida Jonneja. Mun Jonnet on kyllä melko aktiivisia autojen kanssa ja mm hitsaustaidot on todella hyvät. Sieltä voi hyvinkin tulla hyvä uusi sukupolvi autoharrastajia, vaikka nyt just jonnettaakin ja paljon. :D Mutta onneksi kun vetävät haalarit päälle ja painuvat autojensa kimppuun, niin unohtuu se teiniangsti välittömästi. Ja mulla on kyllä nuorempi niin jonne,kuin vaan jonne voi olla ja silti maailmassa parasta on ajaa kilpa-autolla lujaa ja ropata omaa jokkis C-Kadettia.

Mulla saattaa olla jopa niin päin, että nuo teinit pitää mut tässä vielä mukana omalla innostuksellaan.
 

dani

Galant VR4 6G
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
21 Elokuu 2006
Sijainti
Vantaa
Nooh, ei saa aliarvioida Jonneja. Mun Jonnet on kyllä melko aktiivisia autojen kanssa ja mm hitsaustaidot on todella hyvät. Sieltä voi hyvinkin tulla hyvä uusi sukupolvi autoharrastajia, vaikka nyt just jonnettaakin ja paljon. :D Mutta onneksi kun vetävät haalarit päälle ja painuvat autojensa kimppuun, niin unohtuu se teiniangsti välittömästi. Ja mulla on kyllä nuorempi niin jonne,kuin vaan jonne voi olla ja silti maailmassa parasta on ajaa kilpa-autolla lujaa ja ropata omaa jokkis C-Kadettia.

Mulla saattaa olla jopa niin päin, että nuo teinit pitää mut tässä vielä mukana omalla innostuksellaan.
Onneks vielä on poikkeuksia, ja toivoa :D. Hyvä te :cool:(y)
 

Mitsui

Member
Liittynyt
13 Tammikuu 2018
Mulla on kolme harrasteautoa, joista kaksi Mitsua ja yksi Volvo. Volvo kun on yksinkertainen B20 työntötanko moottorilla, niin siinä ole mitään rassattavaa juurikaan, kun ei oikein ole mitään särkyvääkään. GDI Galantti on toinen Mitsu. No se toimii kuin junan vessa, joten sitä ei pidä mennäkkään rassaamaan, jotta jatkaisikin toimimista. Sitten vuosimallin 91 automaatti Galantti ja siinä olisikin sitten rassattavaa noiden muidenkin edestä ja ihan alkajaisiksi voisi aloittaa automaatti lootasta. Oma neuvo on, että jos ottaa toisen harrasteauton, niin se kannattaa olla yksinkertainen, niin ei ala kyrpimään kun kaikki tekniikkahirmut ovat hajallaan. Juu ja itsekkin komppaan tuota, että käyttikset pitää olla varmatoimisia. Muuten alkaa koko autoilu sylettämään.
 
Ylös Bottom