Huono tyhjäkäynti 4g63:ssa virinokilla (oli: tyhjäkäynnin huijaaminen 4g63:ssa)

Tuiisa

New Member
Liittynyt
11 Heinäkuu 2005
Auto pitäisi saada päästöistä läpi ja viime syksynä laitetut nokat saavat otsan hikeen. Nokkien vaihdon jälkeen auto käy tyhjäkäynnillä erittäin huonosti, se ikäänkuin ei saisi sylintereitä tyhjiksi vaan taitaa vetää pakokaasua imusarjaan tai puhdasta ilmaa pakosarjaan. Auto kuullostaa V8:lta tyhjäkäynnillä, mutta ei käy ihan yhtä tasaisesti. Olen jokseenkin varma, että kyseessä ei ole vika vaan nokkien aukioloista johtuva ominaisuus ja tämä ominaisuus häviää jos antaa niinkin vähän kaasua, että käynti nousee 750:sta tuhanteen kierrokseen.

Olen yrittänyt säätää BISS-ruuvia, mutta näissä 2g:ssä on tietääkseni ECUn ohjaama tyhjäkäyntinopeus, joka huolehtii siitä, että auto käy tyhjäkäyntiä tuolla 750rpm:ssä enkä ole tuosta ruuvista saanut mitään irti. Saitilta löytyi kyllä ohjeet tyhjäkäynnin säätämiseen, mutta siinä 1g:n ohjeessa on eri diagnostiikkaporttikin ja tässä ECU nollaa asetukset tiettävästi aina käynnistyksen yhteydessä, niin ettei ruuvin kääntelystä ole mitään hyötyä. Autossa on itseasiassa 1g:n suurempi kl-kotelo, mutta 2g:n tyhjäkäyntimoottori.

Nyt päästään siis asiaan. Onnistuuko sellainen viritys, että laitankin jonkun palan kl-kotelon kaasuvaijerikiinnitykseen siten, että kaasuläppä ei ole ihan kiinni ja kierrokset pysyvät silloin siellä tuhannessa, vai käykö niin, että ECU nollaa kl-asentotunnistimen aina käynnistyksen yhteydessä? Ajattelin, siis huijata tyhjäkäyntiä tällä tavoin väliaikaisesti.

Toinen kysymys on, että murehdinko turhaan vai voisiko auto mennä päästöistä läpi näillä röpötyksillä? Autosta on katsastus mennyt umpeen ajat sitten kun se oli maalattavana. Tämä ratkaisu olisi vain väliaikainen sillä tuossa vieressä kököttää MSII ja PLX:n laajakaista :p

Edit: Vaihdoin otsikon kuvaavammaksi
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: tyhjäkäynnin huijaaminen 4g63:ssa

tyhmä kysymys mutta onko sulla nokat oikeinpäin?

kun epäily on että kampuran asentoanturi saa nyt vääräätietoa jostain syystä
tyhjäkäynin pitäs olla vähintään 800rpm

se että kirit kaasuvaijeria saattaa aiheuttaa sen että tk mosa yrittää vetää kokoajan
kaasua pienemälle.
 

Tuiisa

New Member
Liittynyt
11 Heinäkuu 2005
Vs: tyhjäkäynnin huijaaminen 4g63:ssa

Kyllä mä kovasti uskon et ne on oikein päin vaikka en ole itse niitä laittanut. Niis kuitenkin lukee muistaakseni kumpi on kumpi.

Saatan muistaa tyhjäkäyntiluvun väärin, se taitaa kyllä olla se 850.
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: tyhjäkäynnin huijaaminen 4g63:ssa

SAS:sta ruuvaat kierroksia korkeammalle,silloin TK-mosa on "pois pelistä",ja saat kierroksia niin paljon kuin haluat.

Ecuhan tuosta hieman sekaisin menee,mutta jos kerran vain väliaikaista moinen..

P.S.
Muistathan että alempia kierroksia saa olla max 1000rpm päästöjä katottaessa.?

Ja kannattaisi muutenkin käydä ensin koittaan päästöjä JOSSAIN MUUALLA kuin konttorilla,ettei heti tule sanomista..
 

jcarlson

New Member
Liittynyt
21 Tammikuu 2006
Vs: tyhjäkäynnin huijaaminen 4g63:ssa

Kyllä noi eclipset taitaa käydä ihan normaalisti tyhjäkäyntiä 750rpm.

Paras keino olisi ottaa prommi ulos ja korjata sieltä kierrokset korkeammiksi mutta ranetuksena toiminee ainakin kun nappaa tk-moottorin johdon irti ja pakottaa kaasuläpällä kierrokset sinne hitusen alle 1000rpm.
 

Tuiisa

New Member
Liittynyt
11 Heinäkuu 2005
Vs: tyhjäkäynnin huijaaminen 4g63:ssa

jcarlson sanoi
Paras keino olisi ottaa prommi ulos ja korjata sieltä kierrokset korkeammiksi mutta ranetuksena toiminee ainakin kun nappaa tk-moottorin johdon irti ja pakottaa kaasuläpällä kierrokset sinne hitusen alle 1000rpm.

Joo, voipi olla että teen tuon ranetuksen. Toivottavasti mitään valoja ei syty irtonaisen johdon takia. Tarvitsen auton vain nyt leimalle ja katselen noita ongelmia myöhemmin. Se on ollut nyt pois käytöstä 6,5kk, joten en ala heti purkamaan mitään. Tässähän ei ole eprommillista ecua, eli mitään muutoksia siihen ei saa tehtyä.

Lisäksi kun auto ei ole leimoissa, niin en virallisesti saa ajaa kuin konttorille katsastamaan, joten päästöjen mittautus muualla on siinäkin mielessä vähän hankalaa.

Toivottavasti tuosta tonnin rajasta ei tule ongelmaa...
 

Mixo

Outlander 2,2DID, Colt RalliArt
Liittynyt
16 Kesäkuu 2006
Sijainti
Klaukkala
Vs: tyhjäkäynnin huijaaminen 4g63:ssa

Tuiisa sanoi
Lisäksi kun auto ei ole leimoissa, niin en virallisesti saa ajaa kuin konttorille katsastamaan, joten päästöjen mittautus muualla on siinäkin mielessä vähän hankalaa.

:eek:fftopic Saathan sä siirtokilvillä (maksaa kyl tietty jonkin verran) ajaa auton korjaukseen jne.. :)
 

Ilotalo

Member
Liittynyt
22 Toukokuu 2008
Vs: tyhjäkäynnin huijaaminen 4g63:ssa

Hei!

Tuli vaan mieleen, että onko sillä tyhjäkäynnillä mitään merkitystä. Muistaakseni pakokaasut mitataan 2000 kierroksen yläpuolelta.

ilo
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: tyhjäkäynnin huijaaminen 4g63:ssa

Mitataan tyhjäkäynnillä (max 1000 rpm) ja 2000 rpm paikkeilla. Molemmille on omat raja-arvonsa.

Tyhjäkäynti luultavasti kasvaa kun ilmaruuvia vaan avaa tarpeeksi niin ettei säätömoottori pysty enää kompensoimaan. Kannattaa pistää merkille ruuvin normaali asento että osaa kiertää takaisin oikealle paikalle.
 
M

mikada

Guest
Vs: tyhjäkäynnin huijaaminen 4g63:ssa

Konttorin pakokaasupäästöistähän selviää helpoimmin, kun käy jossain muualla mittauttamassa päästöt ja kikkailee siellä päästöt läpi ja tulostaa laput heti kun päästöt alittaa minimi vaatimukset. Vie sitten auton hyväksytyjen lappujen kanssa konttorille, niin eivät enää siellä mittaile päästöjä. Näin minun tuttavapiirissa selvitään katsastuksen pakokaasupäästöistä hankalien autojen tapauksissa ;D
 

miikka

New Member
Liittynyt
1 Joulukuu 2003
Vs: tyhjäkäynnin huijaaminen 4g63:ssa

Ja jos/kun käyt sen päästölapun muualta hakemassa niin sinne leimalle ei silti kannata mennä niillä yli tonnin kierroksilla, voi päästöistä tulla silti hylsy jos huonosti käy.
 

uge

Active Member
Liittynyt
28 Joulukuu 2003
Vs: tyhjäkäynnin huijaaminen 4g63:ssa

MitsuMi sanoi
Konttorin pakokaasupäästöistähän selviää helpoimmin, kun käy jossain muualla mittauttamassa päästöt ja kikkailee siellä päästöt läpi ja tulostaa laput heti kun päästöt alittaa minimi vaatimukset. Vie sitten auton hyväksytyjen lappujen kanssa konttorille, niin eivät enää siellä mittaile päästöjä. Näin minun tuttavapiirissa selvitään katsastuksen pakokaasupäästöistä hankalien autojen tapauksissa ;D
Pittää olla tavallista parempi kaveri jonka kikkailulappuun pistäsin nimen alle...
 

jooonas

GALANT DYNAMIC-4 (VR4) -91. L200 K14 2.5 TDIC -88
Liittynyt
12 Tammikuu 2005
Sijainti
Pornainen
Vs: tyhjäkäynnin huijaaminen 4g63:ssa

MitsuMi sanoi
Konttorin pakokaasupäästöistähän selviää helpoimmin, kun käy jossain muualla mittauttamassa päästöt ja kikkailee siellä päästöt läpi ja tulostaa laput heti kun päästöt alittaa minimi vaatimukset. Vie sitten auton hyväksytyjen lappujen kanssa konttorille, niin eivät enää siellä mittaile päästöjä. Näin minun tuttavapiirissa selvitään katsastuksen pakokaasupäästöistä hankalien autojen tapauksissa ;D

saattaapa ne tehä pistokokeita vielä asemalla jos epäilevät...
 

Moppi

New Member
Liittynyt
6 Huhtikuu 2006
Sijainti
Kemijärvi
Vs: tyhjäkäynnin huijaaminen 4g63:ssa

uge sanoi
Pittää olla tavallista parempi kaveri jonka kikkailulappuun pistäsin nimen alle...


Ammattikoulussa ainaki toimi aina toi kikka,nyt kesällä se on hieman vaikeampaa..
 

Tuiisa

New Member
Liittynyt
11 Heinäkuu 2005
Vs: tyhjäkäynnin huijaaminen 4g63:ssa

Eilen auton käydessä väännettiin ruuvi niin auki kuin sai eikä sillä ollut vaikutusta tyhjäkäynnin kierroksiin. Kone käy säännöllisen epätasaisesti, joten taidan uskaltautua konttorille ihan ilman mitään kikkailuja. Se tonnin raja on kuitenkin niin lähellä.
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: tyhjäkäynnin huijaaminen 4g63:ssa

onko sulla ilmamäärämittarin johdot kiinni?
ja onko sulla vapaavirt suodatin paikalla?

meinaan yhden gti galantin tiedän missä jostain syystä vapaavirtasuodatin sekoitti tyhjäkäyntiä
 

Tuiisa

New Member
Liittynyt
11 Heinäkuu 2005
Vs: tyhjäkäynnin huijaaminen 4g63:ssa

Joo on vapari on ja mittarin piuhat on kiinni. Eihän ajosta tulis mitään ja Cel-valokin syttyis.

Sellanen tuli mieleen, et vois aukaista imuputken resonointipöntön jos se auttais.
 

uge

Active Member
Liittynyt
28 Joulukuu 2003
Vs: tyhjäkäynnin huijaaminen 4g63:ssa

Teppi sanoi
Ammattikoulussa ainaki toimi aina toi kikka,nyt kesällä se on hieman vaikeampaa..
OT mutta jos kuitenkin. Tässähän ei ole kyse siitä etteikö se onnistuisi, vaan mahdollisista keskusteluista valvovan viranomaisen kanssa. Kannattaa miettiä asioita vähän pitemmälle, rakentaa molemmin puoliset luottamukselliset suhteet niin ei tarvi tyhjää nyhjätä. Kerran kärähtää vilpistä, niin silmätikkuna mukava olla.
 

GSR

Galant EA farkku V6 2.5 24V -97
Liittynyt
20 Heinäkuu 2005
Sijainti
Kokemäki
Vs: tyhjäkäynnin huijaaminen 4g63:ssa

uge sanoi
Kerran kärähtää vilpistä, niin silmätikkuna mukava olla.

Tosta on omakohtasia kokemuksia, joskus kouluaikoina käytin kuorma-autoja vammalassa leimalla, yhen kerran inssi katto sovituspapereita ja totes et "jos tossa olis ollu henkilön X allekirjotus ni olisin pistäny letkut kiinni saman tien" Tarkotti jarrumittauspöytäkirjaa ja jos yks opettaja olis allekirjottanu sen paperin (jarrumittauksesta jonka olin kyllä itse tehnyt alusta loppuun) niin olisivat konttorilla mitanneet jarrut kontrollimielessä uudestaan. Eli kyllä tuo uge:n kommentti on täyttä totta.
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: tyhjäkäynnin huijaaminen 4g63:ssa

ST sanoi
SAS:sta ruuvaat kierroksia korkeammalle,silloin TK-mosa on "pois pelistä",ja saat kierroksia niin paljon kuin haluat.
Joko kokeilit?
 

Ilotalo

Member
Liittynyt
22 Toukokuu 2008
Vs: tyhjäkäynnin huijaaminen 4g63:ssa

Tuiisa sanoi
Onko toi SAS siis tyhjäkäyntiruuvi? Väänsin sen niin auki kuin sain eikä mitään muutosta.

Kyllä gallu ainakin käy 2000rpm ruuvi kokonaan auki. Voihikohan tuolla olla jokin ongelma. Onko kaasuläppäkoteloa putsattu millon? Oisikohan egr voinut tukkia kanavia?
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: tyhjäkäynnin huijaaminen 4g63:ssa

Ilotalo sanoi
Kyllä gallu ainakin käy 2000rpm ruuvi kokonaan auki. Voihikohan tuolla olla jokin ongelma. Onko kaasuläppäkoteloa putsattu millon? Oisikohan egr voinut tukkia kanavia?

Kyllä myös Evossa sai säädettyä kierroksia tuosta ruuvista. Oikea tapahan se ei ole ja kierrokset vaihtelevat mm. moottorin lämmön mukaan. Mutta katsastukseen toimi ihan hyvin ikun kävin kolmepyttyisenä leimaamassa. Kierrokset siihen tonniin että vielä menee läpi ja yllätys oli melkoinen kun läpi mentiin päästöistä komeasti vaikka yhdestä pakoventtiilistä puuttui isohko osa ja käynti oli "hieman" ontuvaa. Ilmeisesti hyvä katalysaattori :)
 

Tuiisa

New Member
Liittynyt
11 Heinäkuu 2005
Vs: tyhjäkäynnin huijaaminen 4g63:ssa

Ilotalo sanoi
Kyllä gallu ainakin käy 2000rpm ruuvi kokonaan auki. Voihikohan tuolla olla jokin ongelma. Onko kaasuläppäkoteloa putsattu millon? Oisikohan egr voinut tukkia kanavia?

Kl-kotelo on juuri laitettu ja puhdas kuin pulmunen. Egr on tulpattu ja imusarja puhdistettu. En ole vanhallakaan kl-kotelolla saanut säädettyä tyhjäkäyntiä ruuvista.

Muistuttaisin et tää käynti muuttui tällaiseksi nokkien vaihdossa. Kun kävin säädättämässä nokkapyörät sporttiautossa niin sielläkin sanottiin käynnin johtuvan nokista.
 

Ilotalo

Member
Liittynyt
22 Toukokuu 2008
Vs: tyhjäkäynnin huijaaminen 4g63:ssa

Tuiisa sanoi
Kl-kotelo on juuri laitettu ja puhdas kuin pulmunen. Egr on tulpattu ja imusarja puhdistettu. En ole vanhallakaan kl-kotelolla saanut säädettyä tyhjäkäyntiä ruuvista.

Muistuttaisin et tää käynti muuttui tällaiseksi nokkien vaihdossa. Kun kävin säädättämässä nokkapyörät sporttiautossa niin sielläkin sanottiin käynnin johtuvan nokista.

Juu ymmärrän sen, että heikko käynti noilla nokilla. Mutta miksi ruuvista ei pysty säätämään tyhjäkäyntiä, se tässä ihmetyttää. Saatko sillä ruuvilla tapettua sen moottorin kokonaan? Eli, kun ruuvaat täysin kiinni niin sammuuko se. Pitäisihän sen ruuvin jotenkin vaikuttaa oli nokat mitkä tahojaan.

Yksi tapa testata ruuvia on sammuttaa moottori. Tyhjäkäynti moottori sulkeutuu. Johto irti siitä ja sen jälkeen ruuvi auki, jos ei lähde käyntiin niin sitten on se säätöruuvin kanava tukossa kuitenkin.

Minulla oli kerran tuo tyhjäkäynti moottori jumittunut kiinni asentoon ja muistaakseni ruuvilla sain sen juuri ja juuri käymään.
 

Tuiisa

New Member
Liittynyt
11 Heinäkuu 2005
Vs: tyhjäkäynnin huijaaminen 4g63:ssa

Kyllä nyt täytyy myöntää, että jotakin siellä on rikki. Auto narahti tyhjäkäyntipäästöistä ja putkessakin on reikä. Tajusin juuri, että auto käyttäytyy tosiaan kummallisesti kun jalan nostaa kaasulta niin kierrokset putoavat heti tuonne 750-850 kierrokseen joten auto saattaa sammua vauhdissa. Yritän tänään katsoa mikä siellä mättää.

Kun auto narahti päästöistä niin se joutu ihmeen tarkkaan syyniin. Takavalot ja sivuvilkut pitää vaihtaa kun niissä ei ole e-leimaa. Valot on kelvannut samalla konttorilla viimeiset 5 vuotta. Mut ei auta itku markkinoilla. Lisäksi rekisterikilven paikka ei kelvannut enkä meinannut saada katsastajasta irti että mihin se pitää laittaa. Oli harvinaisen tyly katsastaja vaikka yritin olla itse ystävällinen. Taitaa katsastuspaikka vaihtua.
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: tyhjäkäynnin huijaaminen 4g63:ssa

AP-vuoto.?

P.S.
Pakko hieman kettuilla,et sitten uskonut että käy hakeen korjaamolta yms päästölappu ennen konttorille menoa..
 

Tuiisa

New Member
Liittynyt
11 Heinäkuu 2005
Vs: tyhjäkäynnin huijaaminen 4g63:ssa

Tarkotatko AP:llä ahtopainetta? Tää on vapari.

Olin tosiaan hätänen kun kiireessä menin vain katsastamaan. Nää pakokaasuarvot on tyhjäkäynnillä CO 0.7, HC 611, CO2 9.5 ja yli 2 tonnin kiekoilla vastaavat luvut on 0.02, 56, 2.6 ja 10. Nuot tyhjäkäyntiarvot on kaikki pielessä paitsi hiilidioksidi. Parin tonnin kiekoilla ne on kuitenkin rajoissa. Lambda arvokin oli 1.12, mutta siihen paljastu syyksi pieni reikä putkessa.

Nyt tietysti sataa kaatamalla niin en pääse ruuvailemaan sitä tyhjäkäyntiruuvia.
 

Tuiisa

New Member
Liittynyt
11 Heinäkuu 2005
Vs: tyhjäkäynnin huijaaminen 4g63:ssa

Kävin nyt ruuvaamassa sitä ruuvia uudestaan ja kun tk-moottorin piuhat on irti, niin siitä ruuvista saa tosiaan säädettyä kierroksia. Kun piuhat on kiinni, niin ruuvista vääntämisellä ei ole mitään vaikutusta eli silloin ecu ilmeisesti huolehtii siitä tyhjäkäynnin tasosta riippumatta missä asennossa se ruuvi on.

Nyt on sitten miljoonan taalan kysymys, että millä ihmeellä mä saan tuon auton leimalle kun tyhjäkäyntiä ei voi nostaa niin korkealle, että se kävisi kunnolla? Onko edessä Megasquirtin asennus, että saan sytkää säädettyä? Totesin, että auto käy kunnolla vasta kun kierrokset on noin 1500...

Ja mistä h*lvetistä mä löydän e-hyväksytyt takavalot ja sivuvilkut... :seina
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: tyhjäkäynnin huijaaminen 4g63:ssa

Tuiisa sanoi
Tarkotatko AP:llä ahtopainetta? Tää on vapari.
En,vaan AliPainetta.

Luultavasti jo reiän paikkaamisen jälkeen pieneni huomattavasti,eli kannattaa koittaa perinteistä tenttukikkaa,eli tenttua oikein urakalla tankkiin,ja mittauksessa (jossain muualla kuin konttorilla..) huudattaa oikein huolella konetta ja sitten äkkiä päästöt.



tai sitten ruuvaat Uiton ecliin kilpes..
 

UITTO-

Active Member
Liittynyt
22 Heinäkuu 2006
Sijainti
Tarvasjoki
Vs: tyhjäkäynnin huijaaminen 4g63:ssa

ST sanoi
tai sitten ruuvaat Uiton ecliin kilpes..
håhå mutku muklla on 1g

Eikös tyhäkäyntimoottori putoa pelistä 1500jengan jälkeen, itse perustaisin epäilystä juurikin tyhjäkäyntimoottorilla, kun juurikin tosa 1500 kohdalla käynti tasottuu jolloin tuo tk moottori ilmeisesti putoaa pelistä pois.
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: tyhjäkäynnin huijaaminen 4g63:ssa

UITTO- sanoi
håhå mutku muklla on 1g

Eikös tyhäkäyntimoottori putoa pelistä 1500jengan jälkeen, itse perustaisin epäilystä juurikin tyhjäkäyntimoottorilla, kun juurikin tosa 1500 kohdalla käynti tasottuu jolloin tuo tk moottori ilmeisesti putoaa pelistä pois.
Jaa niin joo..

Tuossa Kipossakin oli pumppaavat kierrokset ongelmana TK:lla,ja syyksi paljastui juurikin väärin säädetty SAS-ruuvi.

Tuisa:
Tenttua tankkiin,TK-mosan piuha irti ja SAS:tas kierrokset kohdilleen,ja kokeileen lappua..
 

Tuiisa

New Member
Liittynyt
11 Heinäkuu 2005
Vs: tyhjäkäynnin huijaaminen 4g63:ssa

UITTO- sanoi
håhå mutku muklla on 1g

Eikös tyhäkäyntimoottori putoa pelistä 1500jengan jälkeen, itse perustaisin epäilystä juurikin tyhjäkäyntimoottorilla, kun juurikin tosa 1500 kohdalla käynti tasottuu jolloin tuo tk moottori ilmeisesti putoaa pelistä pois.

Suattaapi olla, että tossa on jotain vikaa kun musta se käy jotenkin hullusti muutenkin. Olikohan mulla vielä se ylimääräinen tk-moottori vai myinköhän sen jo...

Mähän tein niin, että kun vaihdoin tuon kl-kotelon niin siirsin siihen tk-moottorin vanhasta kotelosta niin ei tarvinnut tehdä johdotuksia. Ne oli pikkasen eri näkösiä mutta niin pikkasen että uskalsin tehdä tuon vaihdon. Ja ruuvipaikatkin kävi yksyhteen.
 

Ilotalo

Member
Liittynyt
22 Toukokuu 2008
Vs: tyhjäkäynnin huijaaminen 4g63:ssa

Tuiisa sanoi
Kyllä nyt täytyy myöntää, että jotakin siellä on rikki. Auto narahti tyhjäkäyntipäästöistä ja putkessakin on reikä. Tajusin juuri, että auto käyttäytyy tosiaan kummallisesti kun jalan nostaa kaasulta niin kierrokset putoavat heti tuonne 750-850 kierrokseen joten auto saattaa sammua vauhdissa. Yritän tänään katsoa mikä siellä mättää.

Kun auto narahti päästöistä niin se joutu ihmeen tarkkaan syyniin. Takavalot ja sivuvilkut pitää vaihtaa kun niissä ei ole e-leimaa. Valot on kelvannut samalla konttorilla viimeiset 5 vuotta. Mut ei auta itku markkinoilla. Lisäksi rekisterikilven paikka ei kelvannut enkä meinannut saada katsastajasta irti että mihin se pitää laittaa. Oli harvinaisen tyly katsastaja vaikka yritin olla itse ystävällinen. Taitaa katsastuspaikka vaihtua.

Hmm mulla oli tollainen samanlainen sammumisongelma megassa. Säätelin ja tutkin asiaa. Lopuksi totesin ongelmaksi huonot johdotukset. Eli tk-moottori toimi välillä ja välillä ei. Oli pirun hankala saada säätöön ja sattumanvaraisesti sammuili. Nyt minulla on ongelma, että välillä käy 900 ja välillä 1100, mutta ongelma on ilmaläpässä. Se ei sulkeudu aina ihan kokonaan ja nostaa tyhjäkäyntiä. Onko ecua katottu? Mitsu on saattanut jossakin välissä muuttaa ton tk-moottorin johdotuksiakin. Eli sekin kannattaa selvittää. Saako tuohon autoon tehtyä sitä loggeria? PC:llä näkis mitä se moottori oikein sekoilee.
 

Tuiisa

New Member
Liittynyt
11 Heinäkuu 2005
Vs: tyhjäkäynnin huijaaminen 4g63:ssa

Kokeilin nyt, että jos tk-moottori on irti ja tk-ruuvin vetäisee kiinni, niin kone ei lähde edes käyntiin. Eli mitään valtavaa reikää ei ainakaan pitäisi missään olla. Katsoin tulpat ja ne näytti kaikin puolin hyviltä. Irrotin kaikki putket ja letkut kaasuläppäkoteloon asti ja kävin läpi. Ainoa ongelma oli, että toinen venttiilikannen huohottimista oli lähes tukossa. Ostin catch canin ja pitäisi nyt samalla laittaa huohotukset menemään sinne. Tuolla missä näistä päästöistä on juttua enemmänkin, todetaan erityisesti että PCV venttiilin tukos voisi nostaa HC ja CO arvoja, mutta luulisin sen myös vaikuttavan koko kierrosalueella.

Yritin lukea Evoscanilla vikakoodeja, mutta en saanut sitä taaskaan toimimaan. Se on käsittämättömän hankala saada pelittämään.

Alkaa hieman olla vaihtoehdot vähissä...
 

jcarlson

New Member
Liittynyt
21 Tammikuu 2006
Vs: tyhjäkäynnin huijaaminen 4g63:ssa

Ne HC arvot on tapissa niiden nokkien takia. Kireät nokat joissa on overlappia paljon holvaa palamatonta polttoainetta läpi tyhjäkäynnillä josta HC pomppaa.

Ota tk-moottorin piuhat irti ja kokeile korjaamolla saatko juuri alle 1000rpm kierroksilla hyväksyttävää lappua ulos. Jos et, niin ei taida olla muuta vaihtoehtoa kuin vaihtaa leimalle orkkisnokat takaisin. Tai mahdollisesti toinen lisäkatalysaattori voisi auttaa. ::)

Sytkää säätämällä voi saada käyntiä paremmaksi mutta nokkien ominaisuuksille ei voi säädöilläkään mitään. Ehkä jos säädettävillä nokkapyörillä saisi overlappia tyhjäkäynnillä vähäisemmäksi.
 

Tuiisa

New Member
Liittynyt
11 Heinäkuu 2005
Vs: tyhjäkäynnin huijaaminen 4g63:ssa

Yksityiskeskusteluissa on monikin ollut jo sitä mieltä, etteivät nämä cat camssit niin kireät, että tyhjäkäyntiin pitäis tulla vikaa. Siis näähän on 264 / 263° ja 10.35 / 9.80mm nostoilla. Mutta ei auta kuin kokeilla tuota tonnin kierroksilla mittausta.

Vai voisiko tosiaan olla niin, että nokat asentanut paja olisi laittanut nokat väärinpäin? Eikö se aiheuttaisi ongelmia koko kierrosalueelle?
 

jcarlson

New Member
Liittynyt
21 Tammikuu 2006
Vs: tyhjäkäynnin huijaaminen 4g63:ssa

Eihän nuo kyllä noiden speksien valossa kovin kireät ole. Mutta entä nokkien ajoitus? Jos se on mennyt pieleen niin varmasti käy huonosti ja holvaa palamatonta läpi.. Väärin päin asentaminenkaan ei liene tässä tapauksessa mahdotonta(?), 2G:ssähän ei ole asentoanturiakaan imunokan päässä.
 

Tuiisa

New Member
Liittynyt
11 Heinäkuu 2005
Vs: tyhjäkäynnin huijaaminen 4g63:ssa

jcarlson sanoi
Eihän nuo kyllä noiden speksien valossa kovin kireät ole. Mutta entä nokkien ajoitus? Jos se on mennyt pieleen niin varmasti käy huonosti ja holvaa palamatonta läpi.. Väärin päin asentaminenkaan ei liene tässä tapauksessa mahdotonta(?), 2G:ssähän ei ole asentoanturiakaan imunokan päässä.

Asentoanturi on sekä imunokan päässä että kampiakselilla. Tai siellä on siis optinen asentotunnistin joka lukee imunokkapyörän alla pyörivää kiekkoa. Se on siis eri puolella kun 1g:ssä ja fyysisestikin erilainen.

Mulla on säädettävät nokkapyörät ja ne on säädetty sporttiauton dynossa eikä silloin ainakaan käynyt mitenkään ilmi, että ajoitus olisi jotenkin pielessä. Olisiko siellä huomattu jos näin olisi ollut? Ajoitustahan tästä ei pääse säätämään niinkuin 1g:ssä enkä tiedä miten ne nokat voisi olla ajoituksen suhteen pielessä?

Avasin äsken venakannen ja tarkistin, että nokat ovat oikein. Mulla on nyt tk-moottori irti ja säätelin sitä tyhjäkäyntiä niin lähelle 1000rpm kun vain sain. Pienesti se siltikin seilaa eikä käynti ole kyllä tasaista noillakaan kierroksilla.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: tyhjäkäynnin huijaaminen 4g63:ssa

Varsinainen sytytyksen ajoitus tulee käsittääkseni kampiakselin tunnistimelta. Nokan päässä oleva tunnistin kertoo lähinnä sen mikä sylinteri on sytytysvuorossa. Kumpikaan näistä ei ole säädettävissä. Pelkällä kampiakselin tunnistimellahan ei saa tehtyä sekventiaalista ruiskutusta koska ECU ei ilman nokan asentotietoa tiedä onko seuraavaksi työtahti 1 vai 3 sylinterissä tai vastaavasti 2 vai 4 sylinterissä.

Mitäs ne säädettävien nokkapyörien asteikot näyttävät ja onko jakohihnan merkit kohdallaan?
 

Tuiisa

New Member
Liittynyt
11 Heinäkuu 2005
Vs: tyhjäkäynnin huijaaminen 4g63:ssa

ast sanoi
Varsinainen sytytyksen ajoitus tulee käsittääkseni kampiakselin tunnistimelta. Nokan päässä oleva tunnistin kertoo lähinnä sen mikä sylinteri on sytytysvuorossa. Kumpikaan näistä ei ole säädettävissä. Pelkällä kampiakselin tunnistimellahan ei saa tehtyä sekventiaalista ruiskutusta koska ECU ei ilman nokan asentotietoa tiedä onko seuraavaksi työtahti 1 vai 3 sylinterissä tai vastaavasti 2 vai 4 sylinterissä.

Mitäs ne säädettävien nokkapyörien asteikot näyttävät ja onko jakohihnan merkit kohdallaan?

Joo, mullehan sattu nokkapyörien kanssa niin, että unohdin laittaa sen kiekon, jota imupuolen tunnistin lukee ja sen seurauksena vain puolet sylintereistä sai sytkää. Meni jonkin aikaa ennenkuin tajusin missä oli vika ja sitten kun tajusin, niin pitihän koko asennus tehdä alusta pitäen.

Katsoin ne nokkapyörien asteikkomerkinnät ja ne olivat niinkuin pitääkin. Pitää vielä pyöritellä ja katsoa jakomerkit.

En vain nyt oikein ymmärrä, että miten tämä vaiva on vain matalilla kierroksilla. Jos antaa yli 1500 kierrosta, niin käynti on tasaista ja nättiä. Jos kierrättää kunnolla 6-8,5 tonnia niin käynti on yhä aivan täydellistä. Tulee väistämättä mieleen, että oiskohan ecussa jotain vikaa...
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: tyhjäkäynnin huijaaminen 4g63:ssa

Tuiisa sanoi
Joo, mullehan sattu nokkapyörien kanssa niin, että unohdin laittaa sen kiekon, jota imupuolen tunnistin lukee ja sen seurauksena vain puolet sylintereistä sai sytkää. Meni jonkin aikaa ennenkuin tajusin missä oli vika ja sitten kun tajusin, niin pitihän koko asennus tehdä alusta pitäen.

Katsoin ne nokkapyörien asteikkomerkinnät ja ne olivat niinkuin pitääkin. Pitää vielä pyöritellä ja katsoa jakomerkit.

En vain nyt oikein ymmärrä, että miten tämä vaiva on vain matalilla kierroksilla. Jos antaa yli 1500 kierrosta, niin käynti on tasaista ja nättiä. Jos kierrättää kunnolla 6-8,5 tonnia niin käynti on yhä aivan täydellistä. Tulee väistämättä mieleen, että oiskohan ecussa jotain vikaa...

entäs tulpat ja tulpanjohdot?
toi coltti käy ainakin todella epätasaista tyhjäkäyntiä jos tulpat on huonot...
toimii vasta yli 1000rpm kieroksilla normaalisti ja nätisti...
 

jcarlson

New Member
Liittynyt
21 Tammikuu 2006
Vs: tyhjäkäynnin huijaaminen 4g63:ssa

No sepä se kun on overlappia paljon niin hienostihan se kiertää ja tykkää hengittää ylhäällä. Vaan tyhjäkäynnillä menee osa täytöstä suoraan harakoille jolloin HC pomppaa taivaisiin..

Nokkapyöriä säätämällä saattaisi saada asiaa ehkä hieman autettua, eli ei imu- ja pakovenaa auki yhtäaikaa ykk:ssa.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: tyhjäkäynnin huijaaminen 4g63:ssa

Tyhjäkäynnin ennakon lisääminen saattaisi myös auttaa käyntiin, mutta siihen tarvitsisi sen säädettävän ECU:n tai ainakin piggybackin. Sitä en tiedä miten ennakon lisääminen vaikuttaa päästöihin.
 

Tuiisa

New Member
Liittynyt
11 Heinäkuu 2005
Vs: tyhjäkäynnin huijaaminen 4g63:ssa

Mr mmc sanoi
entäs tulpat ja tulpanjohdot?
toi coltti käy ainakin todella epätasaista tyhjäkäyntiä jos tulpat on huonot...
toimii vasta yli 1000rpm kieroksilla normaalisti ja nätisti...

Tulpat katsoin ja siistit olivat. Ne on käytännössä uudet kuten johdotkin, alle 1000km ajetut.

ast sanoi
Tyhjäkäynnin ennakon lisääminen saattaisi myös auttaa käyntiin, mutta siihen tarvitsisi sen säädettävän ECU:n tai ainakin piggybackin. Sitä en tiedä miten ennakon lisääminen vaikuttaa päästöihin.

Tuossahan mulla olisi Megasquirt 2 odottamassa asennusta. Jotenkin kun vaan tuntuu siltä, että auto pitäisi saada ensiksi toimimaan ennenkuin menee laittamaan lisää soppaa sekoittavia palikoita.

jcarlson sanoi
No sepä se kun on overlappia paljon niin hienostihan se kiertää ja tykkää hengittää ylhäällä. Vaan tyhjäkäynnillä menee osa täytöstä suoraan harakoille jolloin HC pomppaa taivaisiin..

Mutta jos sekä HC että CO, O2 on korkealla, niin eikös se kieli jostakin muustakin kuin pelkästä overlapista? Sehän käy siis liian rikkaalla nyt, joka siis voisi vika sytkän ajoituksessa, mutta aika monessa muussakin. Yksi mikä nyt on tullut mieleen, niin jos ilmanmäärämittari on rikki, niin voisiko olla niin, että se antaa väärää tietoa matalilla kierroksilla mutta toimii ok korkeammilla virtauksilla?

Joskus erehdyksessä pidin hetken ilmanmäärämittaria ilman niitä hunajakennoja ja sillon ainakin se käynti meni jotenkin hassuksi, mutta korjaantui kun kennot laittoi takaisin. Nyt ne kennot kyllä ovat siellä... Taidanpa seuraavaksi ottaa sen irti ja putsata kunnolla.
 

jcarlson

New Member
Liittynyt
21 Tammikuu 2006
Vs: tyhjäkäynnin huijaaminen 4g63:ssa

HC ja O2 johtuu molemmat overlapista -> palamaton bensa ja happi tulee läpi.

CO kyllä johtuu rikkaasta seoksesta mutta syy saattaa olla siinä että ylimääräinen palamaton happi sekoittaa lambdaa joka luulee seoksen olevan laihalla ja rikastaa. Tai sitten katilta vaan loppuu puhdistusteho kesken.
 

Tuiisa

New Member
Liittynyt
11 Heinäkuu 2005
Vs: tyhjäkäynnin huijaaminen 4g63:ssa

Paikkasin pienen reijän aivan takapöntön vierestä, joka ilmeisesti teki tuon lambda-arvon pieleen menon mittauksessa.

Se hyvän käymisen raja on aika tarkkaan 1500rpm. Huomasin, että kun käynti menee huonoksi, niin kone myös huohottaa todella kovin. Laitoin catch canin paikoilleen ja siihen päähän simotan minifiltterin, niin sieltä kyllä nousee oikein "savu" kun kone huohottaa. Mutta heti kun kierrokset nousevat niin huohotus lakkaa myös.
 

pexi

Evo V -98, V70 D4 AWD -14, Octavia TDi RS -15
Liittynyt
22 Huhtikuu 2003
Sijainti
Lohja
Vs: tyhjäkäynnin huijaaminen 4g63:ssa

Tuiisa sanoi
Katsoin ne nokkapyörien asteikkomerkinnät ja ne olivat niinkuin pitääkin.

Miten ne sitten on? Ja miten ne imu- ja pakoventtiilit oikeasti ovat YKK:ssa? Molemmat varmaan auki, mutta kummat enemmän?

ast sanoi
Pelkällä kampiakselin tunnistimellahan ei saa tehtyä sekventiaalista ruiskutusta koska ECU ei ilman nokan asentotietoa tiedä onko seuraavaksi työtahti 1 vai 3 sylinterissä tai vastaavasti 2 vai 4 sylinterissä.

Mitsun omasta ECU:sta en tiedä, mutta saa sen ilman nokantunnistusta tehtyä. Ainakin Tatech:lla on mahdollista ja on tehtykin.

Sorry :eek:fftopic
 

jcarlson

New Member
Liittynyt
21 Tammikuu 2006
Vs: tyhjäkäynnin huijaaminen 4g63:ssa

Saab Direct Ignition ja ionisaatiovirrasta tulpan kautta mitattu palotapahtuma ja sen avulla nokan asentoon synkronointi tuotannossa vuodesta 1988. ;)
No joo, off topic.

Lambda arvo putken päästä mitattuna on vain laskennallinen. Viittasin siihen että jos putkiston alkupäässä oleva lambda saa virhetietoa, siihen ei pikkureikä loppupäässä vaikuta mitään.
 
Ylös Bottom