IC-kenno, automaatin kestävyys ja moottorin/kannen sarjanumerot

aryhanen

New Member
Liittynyt
24 Marraskuu 2004
Ja taas pari kysymystä. Koskee 2.5tdic automaattia vuodelta 1988.
1. Millaisia IC-kennoja Pajeroissa on ollut? Jos kenno on jäähdyttimen edessä, onko kysymyksessä jälkiasennus vai onko noita ollut tehtaalta asti? Kumpi "parempi", moottorin päällä vai tämä?
2. Manuaalit näyttävät keskustelujen perusteella olevan paskoja (ainakin se heikompi), mutta mites automaatti? Jos öljyt vaihtaa, hajoaako sekin 100 tkm välein?
3. Löytyykö moottorista/kannesta jostakin sarjanumeroa, josta näkisi valmistusvuoden? Ollapa vielä Volvo, siellä se luki lohkossa ja kannessa kuukauden kera kissan kokoisilla kirjaimilla... Jos on numero, mikä sen "pitäisi" olla?

-AR
 
1. jäähdyttimen edessä = jälkiasennus. Teoriassa keulassa on parempi paikka, tosin ahtoputket pitenevät. En usko, että vakio Pajero käytössä kennon sijainnilla on paljoa merkitystä... Sen sijaan alkup. IC moottorissa on myös muita eroja TD koneeseen nähden kuin pelkkä cooleri.

2. manuaalit ovat joo melko heikkoja, tosin siinäkin on käyttäjällä osuutensa... Automaateista en ole kuullut mitään pahaa, mutta on tietenkin otettava huomioon, että manuaaleja on moninkertainen määrä liikenteessä ja varmasti useampi manuaalivaihteinen (vs. automatti) on ollut veturina ja työkäytössä...

3. Ei löydy. Mitsubishi merkkaa moottorit ja kannet todella huonosti. Lohkoissa on jotain merkintöjä moottorityypin lisäksi, mutta ainakaan minulle ei niiden merkitys ole selvinyt... tosin, 360tkm ajetussa sillä vuodella ei edes ole väliä, moottorin käyttöhistoria ratkaisee paljon enemmän. Mutta sitähän ei tiedä useinkaan, valitettavasti...
 
Tarkoittaako tuo sitä, että jos kenno on jäähdyttimen edessä, kyseessä on vakiomoottori, joka ei ehkä kestä lisääntynyttä tehoa?

-AR
 
aryhanen sanoi
2. Manuaalit näyttävät keskustelujen perusteella olevan paskoja (ainakin se heikompi), mutta mites automaatti? Jos öljyt vaihtaa, hajoaako sekin 100 tkm välein?

No ei tuota voi noin suoraviivaisesti yleistää, että ne manuaaliset heikommat laatikot täysin paskoja ovat. Esim. minun pajerossa on tuo kyseinen heikompi laatikkotyyppi ja autolla on ajettu kohta 400 tkm samalla laatikolla eikä se mitenkään rohise tai muutenkaan temppuile. Ja on sillä vaunuakin vedetty ja offroadia harrastettu ja harrastetaan edelleen. Joten kyllä silläkin pärjää kun osaa ottaa huomioon sen rajoitukset eli lähinnä sen viitosvaihteen vedettäessä raskaampaa kärryä. Kyllähän minullakin varmasti on jossain vaiheessa laatikkoremppa edessä, mutta ei voi noin yleistää että kaikki manuaaliset laatikot ovat paskoja tai että ne hajoavat 100 tkm välein. Tämä ihan vaan mielipiteenä. ;)
 
eikös se IC tullut palleroon vasta -89 tai -90 ja on AINA koneen päällä (kyhmy konepellissä)
 
Mitäs muuta eroa IC:ssä on tavalliseen kuin cooleri ? Kansi ja nokka-aksila näyttivät ainakin samoilta.
 
Muistaakseni öljynkierrossa ts. mäntien jäähdytyksessä on tuossa IC-mallissa eroavaisuuksia sekä ruiskutuspumpun tyyppinumero on erilainen, vaikka ulkoapäin näyttää ihan samalta.
 
Takaisin
Ylös Bottom