ilmamäärämittarin korjaus

T. Kiili

Mr. Cyborg
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Sijainti
kotka
on ilmeisesti edessä.. ajelin tossa kaikessa rauhassa ja yhtäkkiä auto hyytyi.. starttasin ja lähti käymään ja sammui saman tien.. ??? sitten välillä jaksaa hetken käydä ja sitten sammuu... outoa.. ilman mittaria toimii täysin normaalista mutta syö niin paljon bensaa ettei ajelu kiinnosta :p missähän vika?
 
Tuo mittarihan antaa taajutta pihalle...
muistaisinko oikein että noin 120hz olis tyhjäkäynti taajuus, ja sen voi mittata liittimeltä johdon välistä...

nick "galant_1.6" tietää miten sen saa mitattua ;D
ja varmaan osaa neuvoa paremmin

TÄÄLLÄ JUTTUA
 
joo.o.. jätin eilen mittarin konehuoneeseen paikoilleen ilman pistoketta, tänään sitten pienimuotoisen revitys tuokion jälkeen koetin piruuttain tota mittaria niin nyt se toimii?? WTF? oiskohan se ottanu näistä lämpötilan vaihteluista itteesä? en ole vielä liikenteessä testannut mutta ainaki nyt se toimi tossa pihalla käytellessä ihan hyvin :D
 
Eipä ole välttämättä ilmamäärämittarista kyse alkuunkaan. Kun sen töpselin nappaa irti, menee ecu "vikasietotilaan", niin kuin Geitsin Bili asian niin tyylikkäästi ilmaisee ja jättää sitten huomiotta suurimman osan antureista ja toimii kutakuinkin sokkona kampikulma-anturia lukuunottamatta. Eli vika voip olla jotakuinkin missä tahansa.

Antoiko mokoma vikakoodin tuosta mittarista, vai kuinka? Ja tuliko muita koodeja kanssa?

Edit:

...on muuten tässä pakkasten tultua paukkunut tolkuttomalla tahdilla ecuja.. ::) ::)
 
eipä se mitään antanu, eilen kun sitä mittaria testailin ajossa niin välähti Check engine ja sitte sammu samoin töin.. mutta jotenkin kumma, eilen kokeilin, mittari kiinni, akun-napa irti 15 min. napa kiinni ja laakista lähti..  hetken toimi ja sit hyytyy... outoa...

ja kuitenkin eilen tuli ajeltua jonkunkin aikaa.. ainoa oire oli nykimistä tasakaasulla ajettaessa.. kunnes sitten sippas rampille ku motarille olin menossa...

ja nyt kun tässä aamulla meinasin auton käynnistää niin ei se perskele lähteny.. jotenkaan ei siedä antaa kaasua yhtään vaan sammuu heti. tyhjäkäynnistä ei tietoakaan.. ärsyttäää... :-X
 
Saatko VIKAKOODIT luettua?

jos chek valo syttyy siit aina jää muistiin vika.
jos ei ole muistissa vika koodia vaikka valo palaa välillä epäilisin ecun vetelevän viimeisiä :-\
 
en oo kerenny rakentelee viel tollast lukijaa... vois olla kyl aika kova.. onkohan kallist toteuttaa?
 
Pitäsköhän mun kasata noita läjä ja myydä hervottoman halvalla kaikille halukkaille..? Vois vaikka hommata semmoset liittimet niihin, että vois jättää paikalleen pysyvästi.

Oireista päätellen vois olla terveellistä lähettää se ecu tänne.... voi nimittäin olla hajoamassa sieltä "pahemmasta" paikasta -> ei enää välttämättä kohta edes korjauskepoinen.
 
mitähän sen esku velottaa tommosest "diagnoosista" jos ton Ecun heivas sinne...? kun se nyt jotenki toimii edes niin helpottais jos tosta ecusta sais varmuuden ettei ole rikki... Mites muuten kun tota auki ottaa niin saiskohan tota lastutettuu vai vaihettuu sinne uudestaa ohjelmoitan EPromin tms?
 
Kamalia velotan...

Kyllähän sinne voi paiskoa uusiksi laitetun epromminkin. Ei mikään estä. Eri asia sitten on se, että mistä sen uuden ohjelman siihen saa... kaikille malleille kun ei tuota tietoa liiemmin löydy. Tosin melko samanlaisiahan ne on, joten ei se soveltaminenkaan mitenkään mahdotonta ole. Riippuu autosta, kannattaako.
 
Hmm.. eikös noihin ole sitten jotain "lukulaitetta" jollai noista sais noita tietoja revittyä ulos noista epromeista.. täällä kotkassakin on nuo yhden autokerhon porukka itse vääntäny lastut autoihinsa.. tiedä sitten.. ajatuksena ihan hyvä mutta kaipa siihen sitten pitäs olla joku vaikkapa Windows pohjainen ohjelma jolla sitten muutellaa niitä arvoja ja joku piuha tai siirtojuttu jolla siirrettäis tiedot sinne ecuun...

mutta sanokaa nyt viisaammat mistä toi ecu löytyy noissa lancuissa esimerkiksi? mulla on kuskin jakkaran alla joku musta mörkö mihin tulee julma nippu johtuja.. ei kai se voi se olla.. ???
 
Uutta infoa:

nyt pienen hengähdys tauon (eli pienimuotoisen ketutuksen) jäljiltä koetin taas starttailla mittari kiinni... ei inahtanut... molemmat ohivirtaukset tukittu.. otin toisen tukkeen pois ja AHAA kevyttä tyhjäkäyntiä luvassa n.20sekuntia, sammuu sen jälkeen ja kevyellä kaasun painalluksella onnistui tappamaan tyhjäkäynnin heti ;D

onkohan tossa joku juttu että nyt sitten noilla suuttimilla pitäs olla molemmat ohivirtaukset auki tms? tai että se on säätäny jotenki ittesä että kaikki auki?

tai sitten toi outo käytös kielii risasta ecusta.. :p
 
ja ecua ei löydy.. purkasin penkit ja kaikki pois, hansikaslokeron, lattiamatot ja kaikki... mutta eipä näy muuta kun tuo yksi hopeinen laatikko tuossa kuskin penkin alla jossa lukee T.A.C.U ja made in jotain ja tommosta...
 
noniin, koodinlukija kertoo että kaikki kunnossa, testasin vielä sen että otin ilmamäärämittarin johdon irti ja sitte se anto nuo 25, 12 ja 13 mitkä koskee pitkälti tota ilmamäärämittaria (ilmamäärämittari, barometritunnistin ja imuilmanlämpö) eli lukija todennäkösesti toimii.. mutta ei se perskele käynnisty.. missä vika :mad:
 
jees, ecu löytyi kuskin puolelta, sulakerasian yläpuolelta.. aika oudossa paikassa... nyt lähti ecu hoitoon.. jännitetään mitä tapahtuu... ;D
 
Ilmamäärä mittärissa se ?vastus? joka on niiden johtojen päässä on se lämpötila anturi, siitä en tiedä miten se saa mitattua....

mutta tarkista että johdot on kiinni mulla teki tuo gallun oma silloin vika ilmoa kun oli tärissy juotoksesta irti se vastus...
 
Ilmamäärämittarissa oleva lämpötilatunnistin on NTC vastus ja sen resistanssin pitäisi pienentyä lämpötilan noustessa. Arvot ovat muistaakseni luokassa 10kohm - muutama sata ohmia.

Uudemmissa on lisäksi ilmanpaineen tunnistin ilmamäärämittarin yhteydessä.
 
juu siis noi oli "keksittyjä" vikoja kun halusin jollakin tarkistaa että mistä taulukosta alan noita vikakoodeja lukea ja piti tehä joku "keksitty" vika että tiedän toimiiko toi koodilukija, siksi ilmamäärämittarista pistoke irti, kevyt käyttö ja sitten koodiluku. ja näin huomasin että toimii :)
 
Mitä eroa on ilmamassamittareilla joissa on koodeina E5T05471= 1,8 GTI:ssä ja E5T05371 1,6 16V:ssä. Vai liitttyykö ees mitenkää tohon auton mallii? Ei ilmeisesti mitää kovin suurta eroa? Saman näkösiä mötiköitä molemmat.
 
Takaisin
Ylös Bottom