Imukanavien laskentaa ja arviointia

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
https://www.rbracing-rsr.com/runnertorquecalc.html

...laskuriin kun pistelee muutamien (tiettyjen) Mitsun neliventtiilikoneiden kanavia, niin saattaa löytyä ainakin yksi syy sille miksi ne on ahtamattomina vähän vedottomia pienillä kierroksilla... (*jos uskoo näihin laskureihin siis...)


*tässä kohtaa on siis ymmärrettävä, että laskuri ei ole mikään koko totuus: se ei huomioi runnereiden pituuden vaikutusta, ei plenumin vaikutusta, eikä nokka-akselia. Ts. laskuri ei selvästikään huomioi imupuolen virtauksen luonnetta: sehän ei ole jatkuva, vaan pulssimainen, jossa heijastuvilla aalloillla on oma vaikutuksensa. Aivan kuten kannen virtauslukuja (CFM) ei pidä tuijottaa kokonaisuudesta irroitettuna, nekin kun mitataan jatkuvalla virtauksella. Laskuri todennäköisesti yrittää tähdätä jollekin ilman (X-lämpötila, Y-tiheys) optimi rajanopeudelle (turbulenssi-laminaari) tai jotain vastaavaa.
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Imukanavien laskentaa ja arviointia

...now there's your problem...

pistin ihan huvikseen yhden neliventtiilikannen tietoja laskuriin.

Joko

kanavat ovat OK, koneen tilavuus on OK, mutta kone kiertää vaan puolet liian vähän: kanavien viritystaajuus rpm on 10k+..

tai

kanavat ovat OK, mutta kone puolet liian pieni

tai

kanavat ovat puolet liian isot... hmmm...
 
Ylös Bottom