Ininä surina tai mikä nyt onkaan

  • Viestiketjun aloittaja Colt_Gti_-91
  • Aloituspäivämäärä
C

Colt_Gti_-91

Guest
joo kaijuttimista tulee ärsyttävää ininää joka on peräisin kierrosluku mittarista :D eli kun kasuttaa kierrokset nousee niin ininäkin nousee ;D ;D ;D vaikka siitä saa ralli fiiliksen ois se kiva poiskin saada... epäilen että johtui vahvarin MAA piuhasta, koska mankasta meni kahdet RCA piuhat vahvareille ja se tuli vain kajareitten vahvarin kautta eikä subin, mutta vaihdoin johtojen paikkaa ja se tuli sitten subista eikä kajareista epäilin sitten että rca:t on rikki mutta nyt se tulee molemmista ja sepä on IHANAA :D joku ammattalainen on työntäny sokeripalalla mankan maan sun muut liittimet kiinni vois koittaa abikoilla kiinnittää mankan jos auttaa... kertokaa ihmeessä jos tierätte jotain mitä minä EN :D
 
eiks kierrosluvun mukaan nouseva ininä ole yleensä lähtöisin laturista? laturiin vaan joku häiriönpoisto tms? ja maadoitukset kuntoon.

Samaten jos rca:t menee lähellä virtapiuhoja, niin ne voi imeä häiriöitä niistä (kuulemma)
 
mulla menee virrat toisen puolen autoo ja rca:t toisella
ei ainakaan oo siitä
 
no sitten se on laturista peräisin. Kato laturin maadoitukset ainakin ekana... Kai sulla on ihan normaalit tulpanjohdot?

Testaa nopeasti: ota laturin hihna hetkeksi irti ja pyöräytä konetta (muista, että vesi ei kierrä ilman hihnaa) jos ininä häviää niin laturistahan se sitten...
 
no kai ne on :D emmä ainakaan oo sinne mitään modifoinu.. laturissa vaihettu just hiilet ja startti samalla jos ne on sen maadotuksen sit sählänny?!?!
 
maahäiriö (vahvistin/soitin) on tuo eli kunnon liitokset PUHTAALLE pinnalle ja kunnon johdot ei mitään biilhelvetin paskaa  ;)

EDIT: eli tarkoitin noita RCA johtoja tuolla biil hommalla en virta johdoista mene sanomaan mitään niin kuin Misukka tuossa seuraavassa viestissä kirjoittaa että ovat kuulema ihan käyttökelpoisia mutta ne RCA:t :-/
 
maahäiriö (vahvistin/soitin) on tuo eli kunnon liitokset PUHTAALLE pinnalle ja kunnon johdot ei mitään biilhelvetin paskaa  ;)

Bilteman virtajohdot on kyllä ihan hyviä 8)
Sano Mitsu mitä vain :)
 
no eine ainakaan bilteman johdoista oo ne on just hyvät RCA:t.... :D ei ekkerissä ainakaan vittuillu :D osaa se MITSU olla nirso jos biltema laatu ei kelpaa :D eiköhän ne kaikki johdot oo joku vinosilmä tehny.
 
Vaikka piuhat vetää eripuolelta autoa(esim.virta oikeelta,rca:t vasemmalta ja kajarin piuhat keskeltä) niin häiriötä voi tulla jos ne ei oo kunnolla suojattuja..2xsuojatut rca:t on ihan riittäviä.Mutta itte käytän 3x,Niille on tullu jonkin verra hintaa n.120¤ kolme rca-piuhaa.
Vaikka ekkerissä samoilla piuhoilla ei inise, niin jossain muussa autossa voi, Johtuu magneettikentistä.Voi olla pienestä kiinni.
 
no xxxx hyvä et on varaa maksaa autoa ja bensaa :D emmä tommosia rupee maksaa mistää piuhoist.

Edit: Siistitään sitä suuta ny vähän.
T.Lancer
 
No en määkä kyl enää maksais noin paljoa rca-piuhoista ;D Ei sitä sillo euroajan alussa tajunnu...50¤ piuha, eihän se oo juur mitää tyylillä :)Mut Siitä ei mihkä pääse et hyviä kyl on...
 
Mulla on lankussa bilteman rca piuhat ja edellisessä pelkällä paukkulangalla, ehkä lankussa on hyvä laturi :)
 
mä laitan sitte autoon vaan mankan ja subin enkä muuta :D ehkä se ei sitte enää sirise ja surise
 
Eikä muuten auta vaikka olisi kuinka kalliit rca-johdot, jos soittimen rca-lähdön adapterissa (BLAUPUNKT!) on 15cm täysin suojaamatonta rca-johtoa! kaverin mazdassa johtui häiriö ainakin siitä. Niin että jos sulla on blaupunktin soitin ja varsinkin siinä se "sub-out" liitäntä käytössä nin vikaa ei kannata sen enempää hakea.
 
Kaikki ininä johtuu laturista. Ei autossa muuta olekaan joka tuottaisi sähkömagneettista häiriötä ajossa. Ainoa tapa välttyä ininältä, on eristää signaali ja virta mahd. hyvin. Mankassa nämä on eristetty, mutta sähkömagneettinen säteily voi hypätä radion jälkeen uudelleen signaalin joukkoon. Siitä johtuu että päätevahvistimen kanssa inisee helpommin, kuin pelkällä mankalla. RCA:t ovat kuin suuri antenni jotka ottavat vastaan häiriösignaalia lähellä olevista lähteistä, kuten piuhoista.

Vaikka johdot vetää eri puolilta, niin ininä voi jatkua, koska mankan takana saattaa olla varsinainen johtojen sekamelska. Minulla johtui tästä. Kun asettelin johdot kulkemaan hyvin, siis RCA:t mahdollisimman kauas muista johdoista heti juuresta lähtien, niin ininä hävisi.

PS. Ei ollut eroa halpojen ja kalliiden signaalipiuhojen välillä tässä tapauksessa.
 
no ei siel takana kyllä mitään sekamelskaa oo :D toiset menee toiseen suuntaan ja toiset toiseen :D :D eise ainakaan siitä johdu. pitää laittaa mankan maa ja vahvarin maa kunnolla vetää vähän viilalla maalia pois siitä ruuvin ympäriltä jos se vaikka auttais.
 
EDIT: eli tarkoitin noita RCA johtoja tuolla biil hommalla en virta johdoista mene sanomaan mitään niin kuin Misukka tuossa seuraavassa viestissä kirjoittaa että ovat kuulema ihan käyttökelpoisia mutta ne RCA:t  :-/

Niin tiedä sitten... Kuulemma samaa johtoa se bilteman matalatasokaapeli kuin mitä DLS käyttää ja liittimiä löytyny VanDeHullin paketeista...
8)

Niin ja tarkoitan niitä tee-se-itse tarvikkeita....
Kai kaikki omat johtonsa kasaa!?!?
 
No niinpä ihan sama vaikka hinkkaat siihen aurinko rasvaa jonka kerroin on 100!!! zing zongit kumminki ne väsää. eikä se siitä parane. kyl ne pitäis olla ihan hyvät ne piiiliteeman johdot kaverilla on semmoset pilipali johdot mitkä on muutaman millin paksut ja ihan hyvin neki toimii ja noi on sentää ihan järeetä tavaraa. tuskin ne niistä RCA johdoista on kii mut saa nähä =)
 
T. Laakso sanoi
Kaikki ininä johtuu laturista. Ei autossa muuta olekaan joka tuottaisi sähkömagneettista häiriötä ajossa. muista johdoista heti juuresta lähtien, niin ininä hävisi.

Toikaan ei enää päde..Tossa taannoin taistellessani sis.tilan tuulettimen kanssa rakensin "virtaa säästävän ja pienen lämpöhävikin" omaavan säätäjän,joka toimi tietenkin "taajuutta muuttamalla".Eli väärä taajuus ja sähkömoottori,(V***** moinen ulina ja ininä,sekä tuulettimest et mankast,mankast tosin pienempi.)joka maksoikin aikas paljon..Kokeilin sit halvempaa/yksinkertasempaa versee JA(!)kerrasta toimi niin ku piti,ja säätökin oli parempaa kuin kalliissa(LUE:täyselektronisessa),ja tämähän oli vain muutaman komponentin "mekaaninen"..Ja sähkömagneettinen kenttä syntyy nykyautossa erittäin helposti,kun elektroniikkaa on niin paljon.Esim jos PELKÄSTÄÄN rca-piuhat "letitetään",niin jo niihin tulee pieni sähkömagneettinen kenttä,että periaatteessa vähän kaikesta tulee sähkömagneettinen kenttä,se on sitten eri asia kuinka suuri..Ja tuo "letitys" olisi helppo tapa "ekstrasuojata" rca-piuhoja.Ja sekin on oikeestaan sama onko 2,-vai 3-kertainen suojaus,ei niissä mitään korviinkuultavaa eroa ole,eikä 3 kertainen sen enempää suojaa..Mut letitys ja vaik alumiiniteippi ympärille koko matkan,johtoon ei kieppejä(määrämittainen),kauempana säh.piuhoist,ja kunnon päät(!)niin avot.(ja kannattaa muistaa kun vie juuri esim. "kylkeä" pitkin rca:at,että ovikytkimessä kulkee virtaa..).
 
Nojoo, häiriöitä kyllä varmaan tulee, mutta ei niin suuria jotka vaikuttaisi radioon. Tarkoitan lähinnä suuruusluokaltaan suojaamattoman mopon sytytystulpan aiheuttamaa häiriötä.
Kaikilla varmaan häiriöt haviää, jos moottorin sammuttaa, vaikka kaikki sähkölaitteet olisivatkin päällä.

Sähkömagneettinen kenttä ei sinänsä aiheuta häiriöitä, vaan muuttuva sähkömagneettinen kenttä. Kaikki nykyauton elektroniikka on suojattu jo määräystenkin mukaan siten, että ne eivät häiriinny muun elektroniikan aiheuttamista häiriöistä, eivätkä myös itse aiheuta häiriöitä.

Kipinöinti on aina massiivinen häiriölähde, joten jos laturi tai puhallin kipinöi, häiriöt ovat taattuja.
 
Mutta kuitenkin.."Sähkölaitteiden autoille aiheuttamat käyntiviat yleistyvät kovaa vauhtia. Näin kertoo saksalainen tutkimus, jossa seurattiin lähes miljoonan kolmen- viiden vuoden ikäisen henkilöauton tielle jäämisen syitä vuosina 1998- 2001. Otoksessa oli Saksan 32 yleisintä automerkkiä...ja...Sähkölaitteista ja elektroniikasta aiheutuvat viat lisääntyivät 23 prosenttia, kun muiden vikojen määrä lisääntyi vain kolme prosenttia.
Ennusteen mukaan kymmenen vuoden kuluttua autojen vioista jo noin kaksi kolmasosaa syntyy sähkölaitteista..."

Että näin.Ja jos sanotaan että laite on suojattu,niin ei se välttämättä ole kunnolla suojattu..Ja kaikki elektroniikka missä jännitettä lasketaan/nostetaan muuntajalla(joita on paljon!) synnyttää magneettisuutta..
 
Olet oikeassa. Viat lisääntyvät. Eipä ole enää Mitsubishikään vikatilastojen hännillä niinkuin 90-luvun alussa... :( Nuo sähköviat eivät johdu häiriöistä vaan rikkoutuneista komponenteista, oikosuluista tms. Ei sähkömagneettinen häiriö laitteita riko, ainoastaan saa ne toimimaan väärin.

Auton elektroniikka ei kuitenkaan aiheuta tällaisia sähkömagneettisia häiriöitä jotka vaikuttaisivat koko auton sähköjärjestelmään tai lähellä oleviin elektronisiin laitteisiin. Sellaisia laitteita ei autoteollisuus nykymääräysten mukaan saa käyttää.

Ininän saa yleensä poistettua asentamalla häiriönpoistajan, huolehtimalla akun ja moottorin maadoituksesta, ja pitämällä RCA johdot etäällä virtajohdoista.
 
Hepz! Mullakin on ihan sama onkelmaa! Kun startan autoni niin 'turbo' tuu päälle... Ja mulla on uusi akku autossa, uudet stingerin piuhat ja johdot. Ja olen laittanut kaikki kaapelit sinne minne "pitäis laittaa" (eli vasemmalla puol. yks ja toinen toisella puolella). Ja olen maadoittanut hyvin myös. Mut mulla on semmonen vanha pioneerin GM2000 vahvari ja oma tehty
DIN-->RCA liitin (tai oliko se toisen päin?), ja se on kyllä siellä jossain se on joku vika.
Eli yrittää laittaa vielä yks johto siellä vahvarin välis ja se johto joka oli kytketty vahvarin ensiks.
 
mä taas.... :p mullakin on häiriönpoistaja mutta ei se
helpottaa just yhtään. Vähän kyllä kai.
 
mulla oli joskus vanhassa teinijapsissa jollain radiokanavalla se reisingsurina -ääni ja ennestään paskat kajarit :D
 
en tiedä onko joku jo sanonut... mutta ite ehdottasin että laitta auto käyntiin ja mene heilutteleen RCA:n vahvistimessa olevaa päätä?? mulla oli ainakin joskus semmonen vika että. Vahvistimessa oli RCA liitin löysällä ja se teki sen surinan... eli ei muuta kuin vahvistin auki ja koittamaan... noi on v**tumaisia vikoja. mutta yleensä tosi simppeleitä... ;D niitä vaan etitään vähän turhan kaukaa....
 
VOHO HOOOOOOOOO nyt on asia ratkennu!!! ostin biltemasta semmosen hiluja vaille 10e maksavan häiriön poistajan JA TOIMIII voi sitä ininän hiljaisuutta ja nastojen meteliä.... mikä voi olla mukavempaa. se oli semmonen RCA:n väliin tuleva hökötys. sitä ihmettelinkin kun ininä/surina ei tullut etu kajareista vaan taka kajareista vaikka vahvistin on liitettynä molempiin. :D iskin sen sitte siihen taka kajareitten RCA:n ja vahvarin väliin ni johan JÖLLITTÄÄ.... kiitoksia kovasti kaikille AVUSTAJILLE :D
 
joo bilteman tava on laatua!!!!! ihan yhtä hyvää ku muittenki valmistamat :D no ei se nyt kaikes kamassa kumminkaa päde. en ainakaan jarrupaloja sielt osta, mut hifi kamat on ollu ihan hyviä.
 
Colt_Gti_-91 sanoi
joo bilteman tava on laatua!!!!! ihan yhtä hyvää ku muittenki valmistamat :D no ei se nyt kaikes kamassa kumminkaa päde. en ainakaan jarrupaloja sielt osta, mut hifi kamat on ollu ihan hyviä.

Eipä tähän ole lisättävää
worshippy.gif



Toki bilteman kajareita/vahvareita ei koske tuo kumarrus :p
 
Jeh mulla on kans johdotukset tehty kans omasta mielestä ihan niinkuin ne pitäs ja suht koht hyvä laatusin johdoillakin mut inisee.. Laturin päässä jtn vikaa tai jossain siellä.. pitää nyt tsekkaa kaikki maadotukset.. mut jtn positiivista ininä melkein hukkui kun akku vaihdettiin enää kuuluu vain sillanen pieni :D
 
Pitää munkin tehdä takapaksin maadotukset uudelleen :p Vähän inisee mullakin ;D
 
Colt_Gti_-91 sanoi
joo kaijuttimista tulee ärsyttävää ininää joka on peräisin kierrosluku mittarista :D eli kun kasuttaa kierrokset nousee niin ininäkin nousee  ;D ;D ;D vaikka siitä saa ralli fiiliksen ois se kiva poiskin saada... epäilen että johtui vahvarin MAA piuhasta, koska mankasta meni kahdet RCA piuhat vahvareille ja se tuli vain kajareitten vahvarin kautta eikä subin, mutta vaihdoin johtojen paikkaa ja se tuli sitten subista eikä kajareista epäilin sitten että rca:t on rikki mutta nyt se tulee molemmista ja sepä on IHANAA :D  joku ammattalainen on työntäny sokeripalalla mankan maan sun muut liittimet kiinni vois koittaa abikoilla kiinnittää mankan jos auttaa... kertokaa ihmeessä jos tierätte jotain mitä minä EN :D  

Siis tuollaisia ongelmia on kaikilla, jotka eivät osaa/jaksa tehdä kaapelointia kunnolla.. On olemassa muutama juttu mitkä kannattaa tehdä kun asentaa vahvistimia:
1. Soittimen maadoitus, kunnon kaapelilla (min.1.5mm2) auton runkoon, raaputat jollain tai hiot maalin puhki ja kunnon liittimen kanssa pulttaat kiinni.

2. Vahvistimien maadoitus, sama homma kuin yllä ;) min. 33mm2 kaapeli ja mahdollisimman lyhyt. kunnon rengasliittimellä runkoon.

3. Laadukas RCA. tarkoitan liittimiä, niiden pitää olla tukevia ja mieluiten kunnolla juotettuja. Kaapelilla ei niin merkitystä.

4. RCA ja virta eri paikoista, älä kiinnitä RCA johtoja muihin virtajohtoihin. tarkoitan myös auton omia johtoja.

ja bonus: Suojaa RCA kaapelin liittimet esim. teipillä, jotta ne EIVÄT koskisi missään tilanteessa auton runkoon eli "maahan".

Jos on kysyttävää niin kysykää... vastaan jos kiinostaa ;D
 
Takaisin
Ylös Bottom