Jännitteen tippuminen käynnissäolo-ajan myötä?

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Eli tässä tämmösen huomannu j.mittarin asennuksen jälkeen.Ku starttaa "kylmän" auton,niin jännite pomppaa heti n.14v,ja n.15-30min päästä se onkin n.13,5v..mistähän vois alkaa syytä/vikaa ettiin?Laturist ainakin laakerit ja hiilet on kunnos..
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
normaalia kaiketi; starttaus vie virtaa, jota laturi lataa takaisin akkuun isomalla jännittellä, sitten kun akku täyttyy niin latausvirta (ja jännite) tippuu

tää oli nyt sitte ihan veikkaus, kertokoon joku totuuden joka ymmärtää latureista enemmän....
 
M

Maxpain

Guest
tyhjää akkua ladatessa jännite on pieni ja virta on suuri. Mitä täydemmäks akku tulee niin virta alkaa pienenemään ja voltti määrä kasvamaan.

mutua:
Olisiko tässä kyseessä joku juttu että akku on kylmä eikä ota virtaa itseensä niin jännite pysyy korkealla ? Sitten kun konehuone/akku lämpiää niin se alkaa ottaan virtaa itseensä ?
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Tuota..eli ton mukaan siis aina kun "järjestelmä" syö enemmän virtaa,niin nostaa jännitettä/latausvirtaa,vai lataako aina "täydellä" virralla?ja mites muuten toi laturin "Ah" muutettais sit amppeereiks,vai onko latureis sama asia?ku tos mul on 65Ah,ja rupee kyllä hyytyyn jos sitä enemmän kuormittaa..Ns. max mitä saan kuormitettua /testattua,niin on n. 100 A ja sillä määrällä kyllä tippuu jo alle 12voltin,mut eikös se oo ihan normaalia?

EDIT:Tepi:Ehkä..mut starttauksen jälkeen tuntuis et ois "ääretön" määrä virtaa käytettävissä,ku taas ton "hetkosen" päästä tuntuu et ei olis oikeen ollenkaan virtaa käytettävissä..
 
M

Maxpain

Guest
mutua:

Laturi antaa aina täyttä "jännitettä" heti kun tulee kuormaa niin jännitetippuu ja virtaa alkaa kulkemaan. Jos virta menee akkuun niin se jännite "tippuu" akun jännitteen tasolle ja alkaa siitä nousemaan jos akku alkaa latautumaan = ottamaan virtaa itselleen. Sitten kun akku on täynnä niin virtaakaan ei sinne kulje.

Esku vois vaikka antaa täydellisen selostuksen autonsähköjärjestelmästä, latausvirta/jännitekäppyröistä ja vaihtovirtalaturin kuormitus/jännitekäyrästä :) tai sitten google.
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Niin,ja onhan mulla toi toinenkin ongelma mihin en oo saanu vastausta..eli mikäs siinä on et kun auto on lämmin,niin kierrokset tippuu/käy epätasasesti jos ajovalot ei oo päällä?
 

Teemu_Laakso

Huonot hanskat, työtähylkivää nahkaa...
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Mäntsälä
Tosta laturista vielä hieman mutua.
Laturi kun lämpenee niin sisäinen käämien resistanssi kasvaa.
Nuo aikaisemmin mainitut voivat myös pitää paikkansa, joten tuo jännitteen aleneminen on monen tekijän summa, mutta varmaan melko normaalia.
Ja huomaa, kylmä auto käy paljon korkeampaa tyhjäkäyntiä kuin lämmennyt. Silloinhan se laturikin pyörii vinhemmin, ja ei tuo latauksensäädin ole niin tarkka että jännite pysyisi kierrosnopeudesta riippumatta voltin osien tarkkuudella paikallaan.
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
T. Laakso sanoi
Ja huomaa, kylmä auto käy paljon korkeampaa tyhjäkäyntiä kuin lämmennyt. Silloinhan se laturikin pyörii vinhemmin
Jepjep,mut sillon kun auto on lämmin ja kuormittaa,niin kierrosten nostaminen kaasul ei auta/tehoo mitenkään..
 
P

P.seppanen

Guest
ainakin bossin jännitteensäätimessä on sellainen "toiminto" että kun laturin lämpötila nousee niin jännitteensäädin alentaa lataus jännitettä.

eli kylmäkäynnistyksen jälkeen lataus on hetken aikaa tehokkaampaa, koska kylmäkäynnistys vie enemmän virtaa ja akku otta sitä kylmänä huonosti vastaan.

Ja se estää laturin ylikuumenemisen. Jota ei oikeestaan pääse tapahtumaan kuin, jos laturi on niin täynnä pa**aa ettei ilma kierrä.
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Muistaakseni tos ei ollu bossin säädint..ja sen tiän ettei siä paskaakaan oo,ja veikkaan et ajos ainakin pysyy viileenä ku siihen tulee suhteellisen suoraan ajoviima..
 
P

P.seppanen

Guest
joo meinasin sillä bossin säätimellä et on siellä mikä tahansa, niin sen toimintaperiaate on todennäköisesti aikalailla sama.

Sil kylmällä säätimellä tarkoitan et se on kylmä eli alle nollan. ja lämmin säädin yli +40 = normaali käyntilämmin.
Noi lämpötilat ei oo mitenkään mitattuja, mut suuntaa antavia.

eli ihan normaalilta vaikuttaa toi jännitteen vaihtelu sun autos

Sä sanoit mittarin näyttävän noin 13,5V mut jos mittaat suoraan laturin liitimistä veikkaan et näyttää 13,6-13,9

poislukien jotkut aivan uudet autot (toyota 14,7V) = polttaa polttimoita paljon. ;)
 

Esku

Subaru Legacy
Liittynyt
26 Maaliskuu 2003
Sijainti
Karhula (Kotka)
Tepi sanoi
mutua:

Esku vois vaikka antaa täydellisen selostuksen autonsähköjärjestelmästä, latausvirta/jännitekäppyröistä ja vaihtovirtalaturin kuormitus/jännitekäyrästä :) tai sitten google.

Heh... noo.. emmää jaksa. Mutta sen verran kerron, että johan on ihme lataussäädin, jos akun sisäisestä vastuksesta välittää. Eli ei se säädin siitä akusta mitään tiedä, se tietää vain oman ulostulevan jännitteensä, jota se pitää siinä missä haluaa.
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
P.Seppänen sanoi
Sä sanoit mittarin näyttävän noin 13,5V mut jos mittaat suoraan laturin liitimistä veikkaan et näyttää 13,6-13,9
Noup.Ja itseasiassa toi "ohjaus" mittarille on otettu soittimen "remotesta",mut kun piuhat on kunnos niin eipä oo pahemmin heittoo..Ja tänään tein uutta testiä auton olles jo lämmin.Ajovalot/"pikkustereot" päällä,jonka jälkeen takalasin lämppäri päälle,ei vielä mitään,sit sumarit päälle(200w),jonka jälkeen "hetkellisesti" tiputti n.12volttiin,jonka jälkeen annoin kierroksia n.4t asti,jonka jälkeen jakso ite pitää norm. jännitettees,ja sen jälkeen vielä triplapitkät päälle,jolloin tiputti alle 12v,ja kierroksien nostamisellakaan ei kuitenkaan nostanu enää norm. latausjännitteeseen,mut eipä taida olla ihmekkään,tos vaihees on kuitenkin jo aika kuormitus..
 

Esku

Subaru Legacy
Liittynyt
26 Maaliskuu 2003
Sijainti
Karhula (Kotka)
Otappas selvää, minkä tehoinen laturi siinä on. Jos se on jotain 40-50A, niin tosiaan pitääkin hyytyä, mutta jos teho lähentelee (siis jos sen pitäisi lähennellä) 100A:a, niin jossain on jotain vikaa..

Eli jos kaikki kulutetut tehot yhteensä jaettuna jännitteellä on vähemmän kuin laturin speksattu ulostusteho, on systeemissä mättöä.
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Sen tiän et se on 65Ah,mut onko se sen latausvirta,vai onko l.virta suurempi(akuishan on erikseen Ah ja "suurin luovutettava virta",mut mites latureis?)?sen oon kerinny kattoon et n.70A rupee kyllä jo hyytyyn..
 

Teemu_Laakso

Huonot hanskat, työtähylkivää nahkaa...
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Mäntsälä
Noup.Ja itseasiassa toi "ohjaus" mittarille on otettu soittimen "remotesta",mut kun piuhat on kunnos niin eipä oo pahemmin heittoo
Koitapa kytkeä tuo mittari mahd. lähelle akkua, releen kanssa. Jos mittaat jännitettä suoraan mankan remotesta niin sekin vaikuttaa kun mankka lämpenee....
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
??Releen kanssa??Suoraan mittaril mitattuna akust/laturin navoist 0,2 voltin heitto..siis tohon mittariin nähden.
 

Teemu_Laakso

Huonot hanskat, työtähylkivää nahkaa...
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Mäntsälä
Niin, mutta jos mittaat jännitteen soittimen remotesta, siis siitä joka ohjaa esim. päätteen päävirtaa, niin tulos menee luultavasti metsään.
Soittimen sisäiset kytkennät voivat olla mitä vaan, ja se remote saattaa kiertää vaikka minkälaisten komponenttien ja mikropiirien kautta. Tietty, jos sinulla on remote kytkettynä releeseen, joka kytkee virtapiirin suoraan akulta, on tilanne toinen. Vaikka hetkellisesti jännite saattaakin olla sama, vaikuttaa remote-jännitteeseen niin paljon enemmän asioita kuin vaikuttaisi suoraan akulta mitattuna. (mm. soittimen lämpötila, kuormitus, äänilähde, CD-vaihtajan ohjaus, näytön väriasetus tms.) Erään päätevalmistajan mukaan sisään tulevan remoten jännite saa vaihdella 10-15V välillä!
No joo, saattaahan se sinun tapauksessasi olla suht' paikkansapitävä, mutta tuosta remotesta ei koskaan voi tietää. Suoraan sieltä mitattuna tuo jännitemittari on mielestäni lähinnä silmän iloa.
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Nyt tajusin ton releen..joo,voihan toi olla joiskin epäluotettava,mut ihme kyllä tos pilipalis se näyttää 0,2v:n heitol..ensiks piti laittaa se herätteeseen,mut en jaksanu purkaa niin paljoo ku se on "valjastettu" toisiin hommiin ja vähän syvemmällä..ja tota musapuolta varten ainoostaan tarttenkin sen,joten ku avaan mankan,mittarikin herää samal..
 

Esku

Subaru Legacy
Liittynyt
26 Maaliskuu 2003
Sijainti
Karhula (Kotka)
ST sanoi
Sen tiän et se on 65Ah,mut onko se sen latausvirta,vai onko l.virta suurempi(akuishan on erikseen Ah ja "suurin luovutettava virta",mut mites latureis?)?sen oon kerinny kattoon et n.70A rupee kyllä jo hyytyyn..

Akkujen ampeeritunnit (Ah) kertovat sen kapasiteetin, sillä ei ole mitään tekemistä hetkellisen virran kanssa. Suurin virta taas tarkoittaa virtaa, jonka akusta voi sitä särkemättä ottaa, eli siis käynnistysvirtaa.
Eli jos sun laturin antama virta on 65A (EI siis mitään h:ita sinne), niin vermeiden yhteenlaskettu teho saa olla korkeintaan 65A*13V=845W, tai akku alkaa purkautua täyden latauksen aikanakin.
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Jep,kyl PUIMURI on tullu opeteltua..en tiä,tänä aamuna vaik oli roikas niin aika nihkeesti käynnisty..kai se on sit akku p*skana,vaikka testeri muuta väittääkin..
 

jooonas

GALANT DYNAMIC-4 (VR4) -91. L200 K14 2.5 TDIC -88
Liittynyt
12 Tammikuu 2005
Sijainti
Pornainen
Vs: Jännitteen tippuminen käynnissäolo-ajan myötä?

laitetaanpas vaikka tänne, eli miten vaikuttaa lämpötila laturiin...edellinen kesti vuoden ja uusi pari viikkoa jonka jälkeen oli ilmeisesti siipi osunut johonkin ja muovisilppua tuli laturin sisältä, takuuseen sain uuden...epäilenkin et hajoo sen takia että on konetilassa niin suuri lämpötila, nyt rakennettu lämpösuojaa pakosarjan ja laturin väliin ja maskista menee putki laturin eteen että ajoviima jäähdyttää...kovemmissa nopeuksissa lataakin nyt paremmin ja jännite tippuu kun ajaa hiljaista nopeutta/on paikallaan riippumatta kierroksista. Ahtoputki menee kyllä läheltä laturia, täytyy koittaa siihen jotain suojaa rakennella...mutta siis kuinka herkkä laturi on ottamaan itseensä korkeista lämpötiloista?
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Jännitteen tippuminen käynnissäolo-ajan myötä?

En tiedä miten vaikuttaa, mutta selvästikin se jotain vaikuttaa, kun niin monet ahdetun E39/8 omistajat valittavat laturien lyhytikäisyyttä.

Ainahan tässä tapauksessa voidaan soveltaa fysiikan ja kemian nyrkkisääntöä, jonka mukaan jokainen kymmenen asteen nosto puolittaa reaktioajan (tässä tapauksessa laturin keston)...

Eristelevyt, ilmanohjaus, pakopuolen thermotekittäminen. Mistään ei varmasti ole haittaa laturin kestolle.
 
Ylös Bottom