Vs: Jakohihna poikki ennen aikaansa, korvaako kukaan?
cantoona sanoi
Ajatellaanko tuo hihnan kesto aina "asennettuna"...siis eihän niissä paketeissa mitään "parasta ennen"-päivää ole? Ajattelin vaan että itsellänikin tuolla hyllyssä on jo parivuottavanha hihnapaketti,joka voi toki olla jo toiset 2 vuotta ollut jossain varastossa. Että pitääkö tuokin huomioida jatkon kannalta? Yleensähän työn tehnyt liike pesee kätensä varsinkin siinä kohdalla, jos asiakas on toimittanut osat itse.
Ei niitä hihnoja kannata vuosi tolkulla säästellä. Kyllä materiaali hapertuu ajan kuluessa, vaikka ei kiristettynä paikallaan olekaan.
Aika lasketaan hankinta päivästä, ei asennuksesta.
Normaali korjaamotakuu on 6kk / 15tkm, ellei toisin ilmoiteta. Sen jälkeen mennään virhevastuun puolelle, eli näyttövastuu myös siirtyy auton omistajalle. Yleisesti korjaamot vierastavat kuluttajien itse tuomia osia, koska juurikin näissä takuu asioissa ja sopivuus kysymyksissä tulee helposti riitaa. Monet eivät suostu ns. omia osia asentamaan ollenkaan.
Monet valmistajat ja/tai maahantuojat antavat pidempiä takuita osille, kuin tuo mainittu 6kk / 15tkm, esim 36kk käytetään jonkin verran.
Virhevastuusta vastaa aina myyjä, eli näissä tapauksissa yleensä korjaamo. Se saako korjaamo korvausta maahantuojalta tai valmistajalta, ei vaikuta virhevastuuseen.
Korjausehdot löytyvät kkv:n sivuilta:
http://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Ostaminen-myyminen-ja-sopimukset/sopimukset/vakiosopimusehdot/moottoriajoneuvojen-korjausehdot-1.1.2007/