Vs: Jakopää 4g63/lancer 2007
Lienee aika suhteellista myös tuo "aika löyhälle jääminen", että onko se nyt oikeasti löysällä vai kuvitteleeko vain. Saatko nostettua remmin lähellekään nokkapyörän hampaan päälle? Keskeltä varmasti voi painaa ja nostella jonkin verran, vaikka kuinka tiukalla olisi. Kai pyöritit myös konetta oikeaan suuntaan.
Joskus laskettiin lukiossa fysiikan tunnilla tehtävää, jossa oli hankeen ajetun auton ja puun väliin vedetty kireä köysi. "Matti" yritti tämän jälkeen saada autoa pois hangesta työntämällä köyttä sivusta päin (90 asteen kulmassa köyteen nähden). Piti laskea, kuinka suuren voiman Matti aiheutti auton keulaan. Muistaakseni köyteen kohdistui pitkittäissuunnassa 10-kertainen voima suhteessa sivuittaissuuntaiseen, eli pienellä voimalla pystyi tekemään suuren autoa vetävän voiman. (eli tällä perusteella, on helppo ajatella että hihna on löysällä jos sitä pystyy nostamaan)
Hammashihnan pito ei perustu kitkaan, joten sen ei tarvitse olla niin äärettömän kireällä kuin vaikka ohjaustehostimen hihna. Jos hihnaa ei saa nostettua hampaiden yli eikä hihna löysty konetta pyörittämällä, ei ongelmaa pitäisi olla. Toki oma remmi oli asennuksen ja jälkitarkastusten aikaan minun mielestäni suht kireällä. Mutta kai tuohon oli joku mittauskeinokin...