jarrusatula onkelmia..apuja ja pian!!!!

tony20

lancer gti -95
Liittynyt
4 Tammikuu 2005
eli mulla on edellee se vm. -95 gti lanceri
ja nyt on helvetin moine onkelma eli tarvii vaihtaa jarrusatulat taakse ja hintaa noilla on ihan saatanasti mitsun omat oli jotain 380€/ kpl......sairasta!!!!! :seina
voinko vaihtaa tohon jonkun muun auton satulat ihan sama mitkä kuhan ois halvemmat ja menis katastuksesta läpi.....
ja minkä auton satulat tohon kävisi????
oon katellu noita myös jostain kolariautoista mut ei tunnu suomesta löytyvän.......
???
 
Motonetista saat.

Maksaa muistaakseni reilu 100€/kpl.

Käy kattoon motonetin sivuilta. ;)
 
noi motonetin satulat ei kuulemma käy siihen......vaikka siel sanotaan että käy...
 
oli siis auto huollossa vehossa ja sanoi että satulat vaihtoon...olivat kuulemma kyselleet niitä motonetista eikä ne kuulemma käynyt..... ???
 
Miksei???

Minulla on oikean puolen takajarrusatula motonetista ja näyttäs toimivan...tosin edellisen omistajan toimesta vaihdettuna.
 
Kyllähän ne varmaan mielellään alkuperäistä kauppais.

Kysyppä uge:lta...saat ratkaisun ongelmaasi.
 
Eipä se nyt kuitenkaan mullakaan toiminu motonetin satula. :seina
Tarkemmin ottaen käsijarru ei toiminut.
Tilasin purkusatulan ja avot!
Rupes toimiin.

Jos et ole vielä satsannut satuloita, niin korjaa ne alkuperäiset.
Osat maksaa yhteensä noin 100€(korjaus sarja...siis kumit+neulalaakerit) ja mielestäni saat uuden veroiset satulat sen jälkeen. ;)
 
mistä saan tollasen korjaussetin? kun mulla jumittaa se joku perkeleen käsijarru tappi
 
Korjaus sarja...kumit esim. motonetista löytyy ja on sen n. 20€/puoli.
Sitten sen neulalaakerin saat mazdalta, luit oikein.
Pyydät vm.-98 626 käsijarruvivun neulalaakerin.
Maksaa 30€/puoli.
Mitsulta ei saa erikseen sitä laakeria.

Sit vaan vaihdat korjaussarjan ja sen neulalaakerin.
Satula vaan täytyy purkaa "atomeiksi".

Tämänkin neuvon tarjosi Uge. ;)

Lähetä numero, niin saat lisää neuvoa, jos tarvit.
 
ei tässä enää muuta onkelmaa, mutta onko se neulalaakeri siis se ihme tappi siellä satulassa?
 
Siellä on montakin ihmetappia :)
Pura sylinteri: ensin mäntä pois, sitten sisältä näkyy lukkorengas se pois, kierretappi pois, käsijarruvipu pois ja johan löyty laakeri tai ainakin entinen sellainen. Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä.
 
se on niinku ihan siinä satulan yläpuolella ulkona näkyvissä se tappi en edellee tie mikäs se on mutta se jumittaa käsijarrun...... :seina
 
Se on se käsijarrun "linkku" mikä näkyy siinä satulan yläpuolella, mutta ongelma onkin sielä mihinkä se linkun kara/tappi menee...siis sinne satulan sisään.
Sieltä sisältä löytyy se neulalaakeri, joka todennäköisesti mennyt rikki tai ruostunut.

Se nyt jumittaa käsijarrua.
 
ok kattelen tosa ens viikonloppuna jos ite rupeis hiukan raksailemaan niitä....ja toivottavasti onnistuu kun katsatus taitaa olla jo parin viikon päästä...
 
Sama vaiva täällä...
Mites te jotka olette tuon laakerin vaihtaneet, onko tuo mazdan laakeri ollut täysin sama kuin mitsun oma?
Kävin tänään ostamassa kyseisen laakerin, mutta se ei kyllä ole aivan samanlainen kuin alkuperäinen. Alkuperäisessä laakerissa on merkintä: 7E-HKS 15.8X20.6X22.2-1 tässä mazdan vastaavassa merkintä on muuten sama mutta loppuosa 19-1, eli tuo mazdan laakeri on lyhyempi. otin kuitenkin sen koska kyllähän tuonkin sinne saa sovitettua. Kiinnostaisi vaan tietää, että olisiko ollut saatavilla myös täysin samanlainen laakeri...
 
Tuosta laakerista sen verran, että ottaa laakerin mukaan ja menee vaikka skf:lle sieltä varmaan löytyisi mittojen mukainen laakeri :-[ (ihan mutua)
 
Niin mäkin ajattelin, vaan eipä löytynyt.
Tuo laakeri onkin kyllä NTN:n valmistama, tiedä sitten löytyisikö kyseisen valmistajan katalogista...
 
Nyt sit itekkin hankin nuo osat. Merkkiliikkeessä, joka ei myy Mazdaa, oli jopa noita laakereita valmiina. :peukku
Neulalaakerit ja kumisarjat maksoivat yhteensä 109€.

Viikonloppuna varmaan asennan, joten sitten saa nädä toimiiko, toivottavasti. Muuten on keinot vähissä. :-\
 
Joo niinhän se ois satuloitten osto sit seuraavana, mutta kyllä luulen, että nuo auttaa. Merkkihuollossakin sanoivat, että pitäis auttaa.

Jos joutuis satulat ostaan niin kyllä taitais merkkikin vaihtua autossa enne sitä.
 
Kävin hakeen yhren satulan motonetistä ja testailin et Miten passaa.. Kyllähän sen sinne sai kiinni (just mahtu) mutta eka piti vauhtaa se haarukka mihin lukitaan vaijeri sokalla kiinni.. eikä sittenkään ollu hyvä.. käsjarru vaijeri menee silti niin mutkalle et ei toimi oikeen. loppujen lopuksi päädyin siihen ratkasuun et hain sen laakerin mazda liikkeestä... vaihoin laakerin siihen vanhaan satulaan, vähän uusia tiivisteitä ja pientä hoonausta niin johan toimii paremmin kuin UUSI! :peukku
 
Mikä parasta oisivat motonetissä hyvittäneet vain 20 euroo jos oisin palauttanu sen satulan takas.. Elikkä mul ois tollanen Vasen takasatula ylin määräsenä jos joku tarvii niin kohtuu edulllisesti lähtee.. :)
 
Nyt tartteis nopeesti apua!
Satula purettu muuten osiks, mutta laakeri ei lähe millään pois kolostaan. :seina

Onko jotain neuvoja/vinkkejä, kuinka ootte saanu sen pois ja onko teillä ollu jumissa se. ???
 
JK.Galant sanoi
on ollu monestikki jumissa, mutta joko olet urittänyt lyödä vasaralla siihen viereen ja samaa aikaa vetää?

Lyöty on kyllä moneen paikkaan ja yritetty tasapää meisselillä naputella sitä siitä "huulesta" mutta ei irtoo.

Ja vielä kun ei sitä pääse oikeen mistään edes vetämään. :-\
 
mulla oli kans jumissa se laakeri.. ei lähteny muutaku pieninä palasina pois.. Meisselillä vääntelin ja kääntelin ni silleen sen sai irti..
 
Joo no sitä tossa eilen yritettiin, tosin ei siitä meinannu saada edes pieniä palasia pois.
Mietittiin sit et lähtisköhän jos lämmittäis sitä.
 
Kyl mullaki oli aivan h....tin tiukassa se "laakeri" ei auttanu lämmittäminenkään.. Pidin pari päivää satulaa naftan seassa niin se autto asiaa.. Sit otin vasaran ja tampin rupesin naputtelemaan sit rupes pikkuhiljaa irtoileen .. :peukku
 
Nyt irtos laakeri. Eli ohueks viilattua ruuvimeisseliä vaan laakerin ja rungon väliin pikkuhiljaa naputtelee, niin rupee laakeri taipumaan ja irtoo.
Tämänkin tiedon tarjosi Uge. :peukku

Merkkihuollosta kun kyseli, niin sanoivat, että ei saa lämmittää! Kuulema alumiinia tuossa satulassa niin ei tykkää.

Huomenna näkee sit, että alkaako toimiin käsijarru kun saa toisenkin puolen valmiiks. Ainakin näytti jo vähän siltä, että paranis.
 
Mä ostin varaosaliikkeestä (ei Motonetista) uuden satulan hintaan 160€. Jo rupes käsjarru pelaamaan ;)
 
Nyt on asennettu kummatki.
Ilmaus piti suorittaa vähän hämärässä, eli pilkkopimeessä, mutta kyllä se lampun kanssa onnistu. ;D

Vaikka ilmaa ei tullu enää, niin tuntu vaan poljin vähän löysältä ja painu alussa pohjaan. Sitten kun vähän aikaa pumppas auton käydessä, niin rupes vähän jäykistyyn. Tiedä sitten johtuuko, että en muista millanen ollu. Täytyy nyt testata ajossa ja ajaa varovasti.

Käsijarru toimi kyllä paremmin, mutta en sanois, että hyvin. :-\
Kyllä se nyt varmaan just ja just menee katsastuksesta läpi.
 
Kannattaa tarkastaa että veijarit ei ole liian tiukalla eli satulan käsijarruvipu palautuu sitä rajoitinta vasten kun kahva on alhaalla.
Omassa autossa pelaa kässäri tosi hyvin ja poljinkaan ei painu juuri ollenkaan, jarrut ottaa melkein heti kiinni.
 
Joo ne vaijerit täytyykin vielä huomenna tarkistaa. Vaikuttaako se sit muuhun, kun että jarrut laahais.

Käsijarrulla pysyy kyllä nyt jo pienessä mäessä, mut ei jyrkässä. :-\ Tosin eihän sen nyt kovin jyrkässä piäkkään pysyä.

Mutta mikä voisi olla vialla tuossa, että poljin on löysä alusta ja sitten ottaa vasta kiinni? :-\
Huomenna täytyy vielä kerran ilmata jarrut, mutta ei siellä kyllä ilmaa ole, joten se ei pitäisi olla syynä.
 
Mulla ei pitäny kässäri ollenkaan, edes paikallaan. Tuttu korjaaja vaihtoi takasatuloihin kumit ja tiivisteet ja jarrupalat. Nyt toimii hyvin, lukitsee jopa renkaat! :eek: Taisin olla onnekas ettei satulat/tappi ole ihan murusina..
 
Hepa^ sanoi
Ei laakereita vaihtanu?

Oon kyllä kateellinen.   :-\

Puhu et laitto korjaussarjan jossa noi kumit. Ei tainnu siis laakereita vaihtaa, taisin kysyäkin siitä. 130e tuli maksamaan hela hoito, korjas lohkolämppärin ja sääti valot ja tarkasti puslat samaan syssyyn. :)
 
Alkopa jumittaa toinen satula uudestaan.. Menee levyt, palat ja satula + ehkä vaijeri vaihtoon.

Kysymys: Onko Eclipsessä/Galantissa sama jarrusatula takana kuin Lancussa? Näyttää suht samalta.
 
Ainakin Eclipsessä ja Lancussa on eri satulat.

Neulalaakerien vaihto satulaan pitäisi auttaa, myös vaijeri voi olla jumissa. Kannattaa kokeilla ennen satulan ostoa.
 
Ite vaihoin noi neulalaakerit ja ei auttanu kuin ihan vähän. Vaijerit tosin on tosi vanhat, eli voi olla että ne antaa vähän periks.
 
Hepa^ sanoi
Ite vaihoin noi neulalaakerit ja ei auttanu kuin ihan vähän. Vaijerit tosin on tosi vanhat, eli voi olla että ne antaa vähän periks.

Jep, tolla yhellä "mitsuvelholla" oli sama vika omassa, vaihto laakerit ja sitten vielä vaijerit niin alko pelaamaan. Koittaisin ensin sitä, 40e vaijeri vs. 170e purkusatula aika iso ero. :)
 
Axu sanoi
Jep, tolla yhellä "mitsuvelholla" oli sama vika omassa, vaihto laakerit ja sitten vielä vaijerit niin alko pelaamaan. Koittaisin ensin sitä, 40e vaijeri vs. 170e purkusatula aika iso ero. :)

Kyllä nuo vaijerit aionkin vaihtaa täs enne kesää. Ei vaan tuo 40e/kpl hinta oikeen innosta vaikka pakko ne on vaihtaa ku koko talven ollu jäässä. :-\
 
HALLELUJA!

Jarrut toimii ja kässäri lukitsee vaivatta molemmat renkaat. Kässärikäännökset on siis taas muodissa :driver :peukku

Ratkaisu: uudet levyt, palat, käsijarruvaijerit, satulan tiivistesarja ja uudet neulalaakerit (ei valmis setti vaan puuttuvat neulat vaihtoon, kummin haluaa sitten tehdä) Mazda 626 -98 satulan laakerit käy toisen ketjun mukaan.

Suosittelen vaijerien vaihtoa kenellä näitä ongelmia on, melko varmasti jumittaa jos muut konstit on jo kokeiltu. Uutta satulaa ei kannata ostaa jos näitä ei ole testattu sitä ennen. Toki jos satula hajoaa käsiin purettaessa, omaa harkintakykyään saa käyttää. ;) (uusi satula 430 e, purkuosa 170e JOS jostain satut löytämään)

Etu- ja takajarrulevyjä 93-96 GTI Lanceriin saa kauttani edullisesti, ota yhteyttä privalla.
 
Mulla jumitti toi kuskin puoleinen vaijeri, riitti ku vaihto sen, oli kuulemma ruosteessa, nyt taas pääsee leikkiin käsijarrun kans ;D
 
Takaisin
Ylös Bottom