Kardaanin ristikkoa (Pajero > L300)?

lehtijousi

Member
Liittynyt
29 Huhtikuu 2017
Alkuperäinen aiha koski Hyundai > L300 kardaania, mutta pajerossa olikin samankokoinen, niin mennään sillä.
Laatikkoon sisäänmenevän akselin ulkomitta siis 40mm. Akseli boorin pohjasta 25,8mm ja harjalta 28,2mm. 26 hammasta.

Löytyykös tuonkokoista kardaanin päätä jostain mitsusta?. Paras olisi, kun kävisi pelkkä vaihteiston haarukka, joka on yhteensopiva L300:n kardaanin jatkoksi.

Eli hommasin uuden Hyundai Starex M5R21 vaihteiston, joka taitaisi muuten sopia L300:n paitsi tuo kardaanilähtö on tässä pari milliä isompi ja takakannakkeen joutuu rakentelemaan, joka nyt on pieni murhe.

Tuota lootaa on ilmeisesti 4D56 moottorillisissa Hyundai H1 ja H100 malleissa? Saako niiden kardaania käymään mitsuun ilman hitsaamista?

Työläämpi vaihtoehto olisi vaihtaa tuon lootan sisukset mitsun lootaan, joka ilmeisesti myös toimisi.

Muistin, että nurkissa pyöri yksi pajeron kardaani, ja sehän oli juuri tuon kokoinen. Meinasin jo Brasiliasta laittaa Hyundai HR:n kardaanin tulemaan, kun oli samankokoinen ;D

Löytyyköhän maailmasta epäkuranttia ristikkoa tuohon, niin ei tarvitsisi edes hitsaushommiin ruveta tuon kanssa ???

Pajerossahan ristikko on (mb000266): Laakerikuppi Ø 30 mm Leveys 85,9 mm
L300:ssa taas: Laakerikuppi Ø 25,00 mm Leveys 76,50 mm
 

lehtijousi

Member
Liittynyt
29 Huhtikuu 2017
Vs: Kardaanin ristikkoa (Pajero > L300)?

Toinen ongelma mikä ilmeni on vauhtipyörän laakeri, joka on myös kaksi milliä isompi eli tuossa lootassa on 17mm tappi, kun L300:n vakiolootassa 15x32mm. 17x32x9 onkin aika hankala laakerikoko. Jossain kiinalaisissa mönkijöissä ja polkupyörissä on tuon kokoista. Pistin kokeeksi VXB:n laakerin tulemaan. Ei kyllä mitään hajua mitä laatua nuo on. Eihän tuo tappi mahdoton olisi sorvata 15mm kokoon, mutta koetetaan nyt ensin tuota laakeria. Kytkimen boorit oli sentään samaa kokoa.

https://www.vxb.com/ProductDetails.asp?ProductCode=Kit20600&CartID=1
 
Ylös Bottom