Karkea käyntiääni Mitsubishi Outlander 2013 2.2DI-D intense

Liittynyt
18 Maaliskuu 2020
Tykkäykset
0
#1
Kesälomareissulla ajelin mökille ja perille päästessä alkoi mielestäni Mitsun käyntiääni mennä karkeaksi. Paikallisessa merkkiliikkeessä oltiin samaa mieltä ja epäiltiin, että apulaitehihnan kiristin olisi syynä.

Kiristin oli kuitenkin kunnossa, joten seuraavaksi säätivät ruiskun ja tarkistivat myös venttiilien välykset. Tässä yhteydessä huomasivat, että venttiileistä puuttuvat tiivisteet kokonaan! Laittoivat sitten ne paikoilleen, mutta auto ei käynyt sitten enää huonostikaan vaan savutti ja tehot katosivat.

Seuraavaksi tarkistivat egr:n, joka oli myös ok. Ilman tiivisteitä auto kuitenkin käy karkeasti. Viime viikolla saivat maahantuojalta uuden softan, jonka ajoivat autoon, mutta ei ollut siitäkään apua.

Mitähän sitä seuraavaksi, olisko forumin jäsenillä heittää vinkkiä, mitä seuraavaksi kannattaisi tehdä tai mistä em. voisi johtua? Auto seissyt kolmatta viikkoa huollossa.
 
Viimeksi muokattu

3x

Member
Liittynyt
3 Elokuu 2010
Tykkäykset
4
#2
Onko jako hypännyt pykälän tai jakoremmin kiristin ei toimi ?
Jos koneen panee käyntiin ja ns stetoskoopilla kuuntelee niin äänenlähde löytynee.
Entäs laturin / kylmäkompuran "vapaakytkin" ?
 
Viimeksi muokattu
Liittynyt
18 Maaliskuu 2020
Tykkäykset
0
#3
Tässä moottorissa jakoketju. Sekin viime viikolla tarkastettiin, eikä ollut venynyt. On tämä melkoinen mysteeri, mistä johtuu.
 
Liittynyt
18 Maaliskuu 2020
Tykkäykset
0
#4
Tänään olin yhteydessä huoltoon. Seuraavaksi kokeillaan suuttimien vaihtoa, josko sillä vika korjaantuisi. Laitan tänne tietoa, miten kävi.
6.8.2020 päivitys: ei ollut suuttimien vaihdostakaan apua.
 
Viimeksi muokattu
Liittynyt
21 Tammikuu 2010
Tykkäykset
8
Sijainti
Kuopio
#5
Häviääkö karkea käyntiääni kun kierrokset nostaa n.1300rpm kohdalle? Jos näin on niin tasapainoakselin ketju on mikä pitää sitä ääntä. Vaikea on kuulematta sanoa.
 
Liittynyt
2 Syyskuu 2019
Tykkäykset
2
#7
Taitaa olla jakopää ketjulla? Voisi olla ketju venynyt.


Kesälomareissulla ajelin mökille ja perille päästessä alkoi mielestäni Mitsun käyntiääni mennä karkeaksi. Paikallisessa merkkiliikkeessä oltiin samaa mieltä ja epäiltiin, että apulaitehihnan kiristin olisi syynä.

Kiristin oli kuitenkin kunnossa, joten seuraavaksi säätivät ruiskun ja tarkistivat myös venttiilien välykset. Tässä yhteydessä huomasivat, että venttiileistä puuttuvat tiivisteet kokonaan! Laittoivat sitten ne paikoilleen, mutta auto ei käynyt sitten enää huonostikaan vaan savutti ja tehot katosivat.

Seuraavaksi tarkistivat egr:n, joka oli myös ok. Ilman tiivisteitä auto kuitenkin käy karkeasti. Viime viikolla saivat maahantuojalta uuden softan, jonka ajoivat autoon, mutta ei ollut siitäkään apua.

Mitähän sitä seuraavaksi, olisko forumin jäsenillä heittää vinkkiä, mitä seuraavaksi kannattaisi tehdä tai mistä em. voisi johtua? Auto seissyt kolmatta viikkoa huollossa.
 

JSO

Member
Club Member
Liittynyt
1 Huhtikuu 2016
Tykkäykset
0
#9
Vähän myöhässä olen mutta onko syy selvinnyt? Tasapainoakselin "kytkin" (liitin) noissa ainakin voi tehdä ääntä, osa 1132A027, ei kyllä muuten kait vaikuta vetoon tai savuttamiseen. Luulis kyllä että merkkihuolto tietäs tuosta. Netissä juttua noista.
 
Liittynyt
18 Maaliskuu 2020
Tykkäykset
0
#10
Hei,

kiitos vinkistä. Auto siirrettiin toiseen korjaamoon ja puolessa tunnissa selvisi vika. Tasapainoakselin vaihto edessä, kuten Zap’ arveli.
Hieman eri mieltä olemme vielä myyjän kanssa korjauksen kokonaiskustannuksista, joten autoa ei ole vielä korjattu.
 

Liitetiedostot

JSO

Member
Club Member
Liittynyt
1 Huhtikuu 2016
Tykkäykset
0
#11
Ikävä juttu, paljonko autollasi on nyt ajettu kun vika tuli? Jonkun verran noita ollut ainakin maailmalla ja usein ilmeisesti pelkän "kytkimen" (akselien liitospalikka) on riittänyt, siinä menee hampaat väljiksi ja aiheuttaa kalinan. Joskus jopa koko tasapainoakselisto jätetty vaan kylmästi pois. Ihmettelen ettei täällä tule enempää keskustelua aiheesta, noita moottoreita kuitenkin Suomessa on ja lienee noita vikojan niihin tullut. Jossakin päin maailmaa Mitsubishi on tullut takuuajan jälkeenkin vastaan kustannuksissa, ilmeisesti voidaan kuitenkin puhua tyyppiviasta. Omastani en osaa sanoa kaliseeko vai ei, kun en ole tuota konetta ennen tämän hankintaa kuunnellut. Hommaan kuitenkin ko. "kytkimen" varastoon valmiiksi, halpa osa ja helppo vaihtaa jos nosturi käytössä.
 
Liittynyt
18 Maaliskuu 2020
Tykkäykset
0
#12
Hei,

kiitos vinkistä. Auto siirrettiin toiseen korjaamoon ja puolessa tunnissa selvisi vika. Tasapainoakselin vaihto edessä, kuten Zap’ arveli.
Hieman eri mieltä olemme vielä myyjän kanssa korjauksen kokonaiskustannuksista, joten autoa ei ole vielä korjattu.
Ikävä juttu, paljonko autollasi on nyt ajettu kun vika tuli? Jonkun verran noita ollut ainakin maailmalla ja usein ilmeisesti pelkän "kytkimen" (akselien liitospalikka) on riittänyt, siinä menee hampaat väljiksi ja aiheuttaa kalinan. Joskus jopa koko tasapainoakselisto jätetty vaan kylmästi pois. Ihmettelen ettei täällä tule enempää keskustelua aiheesta, noita moottoreita kuitenkin Suomessa on ja lienee noita vikojan niihin tullut. Jossakin päin maailmaa Mitsubishi on tullut takuuajan jälkeenkin vastaan kustannuksissa, ilmeisesti voidaan kuitenkin puhua tyyppiviasta. Omastani en osaa sanoa kaliseeko vai ei, kun en ole tuota konetta ennen tämän hankintaa kuunnellut. Hommaan kuitenkin ko. "kytkimen" varastoon valmiiksi, halpa osa ja helppo vaihtaa jos nosturi käytössä.
Erikoista toimintaa kieltämättä. Autolla ajettu noin 205 000 km. Kannattaa viedä jonnekin tietäjille kuunneltavaksi jos on tällaista ostamassa, eikä kokemusta ko. moottorista. Tästä tulee kaikkiaan yli 5000€ edestä kustannuksia osineen ja töineen.
 

JSO

Member
Club Member
Liittynyt
1 Huhtikuu 2016
Tykkäykset
0
#13
Ei ole tarkoitus kääntää veistä haavassa mutta kysympä nyt kuitenkin, että tuliko ääni kovaksi nopeastikin vai kuuluiko jo aiemmin jotain "kilkutusta"?. Kun sanoivat tasapainoakselienkin olevan vaihdon tarpeessa, irrottivatko ja tutkivatko tasapainoakseliasetelman/käyttölaitteen ensin? Ison väljyyden kyllä varmaan tuntee osat paikallaankin. Missäpäin Suomea auto on tutkittavana?
 
Liittynyt
18 Heinäkuu 2020
Tykkäykset
0
#14
Kiinnostaisi kuulla miltä tuo "karkea ääni" kuulostaa?

edit: 25.9. klo 14:36
Youtubesta kaiketi jokin aihetta vastaava video, jossa ääntä ja asiaa. Myös sama osa 1132A027 mainittu.
 
Viimeksi muokattu

H.T.L

New Member
Liittynyt
12 Toukokuu 2019
Tykkäykset
2
#15
Mulla -16 mallin diesel outlander ja kylmänä pitää pientä ylimääräisen kuuloista ääntä jakopään puolelta. Kun kone lämpiää, ääni häviää lähes tyystin. Myös kun kierroksia nostaa 1500 niin loppuu ääni. Olisikohan vika kysiesessä tasapainoakselin liittimessä tai sen ketjussa?
 

hanski-58

Pajero 3.2D-ID Intense -07
Club Member
Liittynyt
10 Marraskuu 2005
Tykkäykset
19
#16
Meillä tuo ollu uudesta saakka ja onhan se kylmänä kolkon kuulonen, niinkuin imupuolen äänet oikein kertautuisi , kiinnitin tuohon huomiota ja tutkiskelin sitä mutta ei sille oikein järkevästi voi tehdä mitään.
 
Liittynyt
18 Maaliskuu 2020
Tykkäykset
0
#17
Ei ole tarkoitus kääntää veistä haavassa mutta kysympä nyt kuitenkin, että tuliko ääni kovaksi nopeastikin vai kuuluiko jo aiemmin jotain "kilkutusta"?. Kun sanoivat tasapainoakselienkin olevan vaihdon tarpeessa, irrottivatko ja tutkivatko tasapainoakseliasetelman/käyttölaitteen ensin? Ison väljyyden kyllä varmaan tuntee osat paikallaankin. Missäpäin Suomea auto on tutkittavana?
Ei kuulunut ”kilkatusta”, auton tyhjäkäynti muuttui ikäänkuin karkeammaksi, kuin aiemmin.
 

JSO

Member
Club Member
Liittynyt
1 Huhtikuu 2016
Tykkäykset
0
#18
Mulla -16 mallin diesel outlander ja kylmänä pitää pientä ylimääräisen kuuloista ääntä jakopään puolelta. Kun kone lämpiää, ääni häviää lähes tyystin. Myös kun kierroksia nostaa 1500 niin loppuu ääni. Olisikohan vika kysiesessä tasapainoakselin liittimessä tai sen ketjussa?
Siinäpä se just on kun ei oikein tiedä miltä terve/viallinen kuulostaa ja sitten kun vielä saattaa olla luulotautiakin. Youtubessa on kyllä nauhoituksia noista "kilkattavista" ja myös videoita tuosta "kytkimestä" (joint, coupling). Haulla Outlander balance shaft coupling löytyy jotain. Äkkiä kun katseli niin n.70€ olisi tuo kytkin Suomeen toimitettuna ja homma suunnilleen niin, että pohjamuovi pois, turbon putki edestä pois, öljyt pois, öljypohja pois ja sittenpä se kytkin onkin siinä näkyvissä. 4 pulttia ja tasapainoakseli"asetelma" irtoaa jolloin kytkimen saa vaihdettua. Korjaamokäsikirjan mukaan sekä käyttölaitteessa, että tasapainoakseliasetelmassa on ajoitusmerkit. Nooooo, täytyy vaan seurailla ja kuulostella.
 

JSO

Member
Club Member
Liittynyt
1 Huhtikuu 2016
Tykkäykset
0
#19
Kysäisin ohimennen Herttoniemen Delta-auton huoltotiskiltä, onko noita "palikoita/kytkimiä" heillä vaihdettu, niin eipä ollut se huoltoneuvoja (vai mitä viskaaleja ne on) kuullutkaan moisesta.
 
Liittynyt
18 Maaliskuu 2020
Tykkäykset
0
#20
Eilen sain Mitsun merkkipajalta. Moottori kuulostaa nyt paremmalta kuin aiemmin ns. karkeus poistunut. Samalla vahtoivat ketjun ja laahaimen. Lasku oli hirmuinen, mutta suurin osa meni myyjäliikkeelle.

Mikä vaikutus tuolla eco-modella on? Mitä pitäisi tapahtua, kun sitä painaa?
 

JSO

Member
Club Member
Liittynyt
1 Huhtikuu 2016
Tykkäykset
0
#21
Sen pitäisi optimoida moottorin, vaihteiston ja ilmastoinnin toimintaa niin, että polttoaineen kulutus olisi mahdollisimman alhaista. En ole vielä ehtinyt testailla näkyykö tuo oikeasti missään, mutta seuraavalla pidemmällä matkalla pitää kokeilla. Otitko vanhat osat mukaan tai näitkö niitä, oliko jotkut hampaat rikki vai kuluneita?
 
Liittynyt
18 Maaliskuu 2020
Tykkäykset
0
#22
Kiitos tiedosta. Harmi, kun en tuota hoksannut tehdä, olisi kyllä ollut mielenkiintoista nähdä miltä ko. osat näyttivät.
 

JSO

Member
Club Member
Liittynyt
1 Huhtikuu 2016
Tykkäykset
0
#23
Sen ainakin huomasin tänään että kun tuohan pitää kylmällä moottorilla tyhjäkäyntikierrokset korkeammalla, niin heti kun laittoi tuon ecomoden päälle, kierrokset putosivat normaaliksi. Sitä olen pohdiskellut, että säästeleeköhän tuo hiukkaspoltossakin jos sattuu silloin olemaan ecomodella. Kaipa tuon katalysaattorin lämmöstä näkee nouseeko lämpö yli 600 asteen niin kuin normaali poltolla tekee, seurailen.
 
Liittynyt
27 Huhtikuu 2020
Tykkäykset
0
#24
Mites tuota. Itelläkin aika karkea käyntiääni outlanderissa, mutta pitäny sitä aina normaalina? Mutta entiiä sitten tuliko nyt luulotauti, että oisko tänä kyseinen vika mitsussa. Mutta vaikuttaako mitenkään mihinkään kestävyyteen yms. Koska tehot ainaki ja kaikki muukin on kyllä tallella :unsure:
 

ah-05

Active Member
Club Member
Hallitus
Moderaattori
Liittynyt
23 Heinäkuu 2008
Tykkäykset
18
Sijainti
Hamina
#25
Sen pitäisi optimoida moottorin, vaihteiston ja ilmastoinnin toimintaa niin, että polttoaineen kulutus olisi mahdollisimman alhaista. En ole vielä ehtinyt testailla näkyykö tuo oikeasti missään, mutta seuraavalla pidemmällä matkalla pitää kokeilla. Otitko vanhat osat mukaan tai näitkö niitä, oliko jotkut hampaat rikki vai kuluneita?
Itse ajellut 2015 mallisella automaatti dieselillä nyt muutaman viikon pitkäämatkaa.Eco asetuksella noin 7,2l/100km.Nyt perjantaina ilman eco asetuksia 6,6l/100km.Testaan vielä tänään uudestaan.Ihmeellistä minusta mutta niin on moni muukin asia
 
Liittynyt
23 Marraskuu 2016
Tykkäykset
1
#26
Minun 2014 mallin 120 Tkm ajettu 2,2 DI-D on rapissut koko ajan ja edelleen rapisee kylmänä, vaan en sitä vikana osaa pitää. Dieselin normiominaisuus lienee. Luulisi, että japsit osaavat moottorin koota niin, että siinä ei ylimääräisiä välyksiä ole. Eco mode leikkaa suorituskyky aikalailla, esim. kaasupoljin jäykistyy. Pitkällä matkallahan tuota voi käyttää, mutta muuten ei tule käytettyä.
Yksi pusla on vaihdettu ja takapyörien laakerit 70 Tkmn kohdalla. Muuten on menty vioitta, etulampun ''polttimotkin'' meni vaihtoon vasta 100 Tkmn kohdalla. Aika hyvä auto, sanoisin 47 vuoden ja yli 20 ajoneuvon kokemuksella.
 
Ylös Bottom