Kertomuksia Carisman huoltamisesta

Liittynyt
16 Helmikuu 2015
Tykkäykset
3
#1
Mitsubishi Carisma EXE, 1,6 bensa (DA1A), vm 1998, 4G92 73Kv/99Hp, n.400tkm

Kirjailen tänne muutamia kokemuksiani Carisman (omatoimi)korjailuista, jos joku muukin niistä hyötyisi. Automekaanikontaustaa mulla ei ole laisinkaan, mikä käy varmasti ilmi kokeiluistani. Carisma on kuitenkin ollut huollettavuudessaan aloittelijaystävällinen auto ja tarjonnut onnistumisen iloja lähtötasostani huolimatta, ja kuljettanut nyt jo vuosikymmeniä seikkailusta toiseen.


Vaihdelaatikko

Mitsu saapui taloon alun perin vaihdelaatikkovikaisena. Ykkösvaihteen saaminen silmään olikin työn ja tuskan takana, kolmosvaihteen dominoidessa meininkiä. Kotikylän automekaanikko löysi ongelmaan kuitenkin ratkaisun ilman sen isompaa remonttia. Hän poisti vaihteiston uumenista (en osaa sanoa sijaintia tarkemmin) vajaan 10 sentin mittaisen palautusjousen, ja kuinka ollakaan, vaihteisto alkoi toimia ongelmitta. Harvemmin kai osien vähentäminen saa ongelmia poistumaan.


Sisätilanpuhaltimen hyytyminen

EXE-mallin elektroninen hallintapaneeli alkoi eräänä talvena temppuilla. Aluksi puhaltimen herääminen kesti tovin ja jonkin viikon päästä puhallinsäätö ei toiminut enää laisinkaan. Talvipakkasissa aika perustavanlainen puute autossa, voin sanoa. Googalilun ja tämänkin foorumin mukaan ongelmana olisi voinut olla joko sisätilapuhaltimen rele tai itse moottori.

Molempien vaihto hoitui onneksi omin voimin. Puhallin löytyy hansikaslokeron takaa ja siihen pääsi käsiksi purkamalla katteita palanen kerrallaan. Ainoastaan puhaltimen taaimmainen torx-ruuvi oli niin ikävässä paikassa, että hommaa varten piti metsästää parikymmentäsenttinen torx-avain (muistaakseni T25 tai T30). Pienen väkivallan jälkeen puhallin tipahti syliin ja vaihto onnistui. Rele löytyy puhaltimen kyljestä ja siihen pääsee helpommin käsiksi.

Kummankaan vaihtaminen ei harmi vaan auttanut ongelmaan kuin vain hetkeksi, sillä muutaman kuukauden päästä ongelma palasi. Tässä vaiheessa otin yhteyttä Delta-huoltoon, jossa diagnoosiksi annettiin johto- tai liitinvika. Tämän selvittämiseksi auto olisi pitänyt purkaa johtojen ympäriltä, mikä olisi ollut työmäärältään- ja hinnaltaan järjetöntä. Niinpä tein suoraviivaisen ratkaisun; ostin Motonetista rullan sähköjohtoa, sulakerasian, sulakkeen ja virtakytkimen ja vedin akusta virtapiuhan suoraan tuulettimen liittimiin.

Ensimmäiseen versioon asensin kolmiportaisen vastuksen, jotta tuulettimen voimakkuutta pystyi säätämään. En kuitenkaan ajatellut hommaa ihan loppuun saakka, sillä vastushan nimensä mukaisesti vastustaa virran kulkua ja siten synnyttää myös aika lailla lämpöä. Auton oma vastus sijaitsee ilmastointiputken sisällä ja siten ilmavirran puhaltaessa vastuksen kuumentuminen pysyy samalla kurissa. Oma vastukseni sijaitsi teipattuna ohjauspaneelin kyljessä. Puhallin pörisi ja voimakkuuttakin pystyi säätämään, mutta eipä mennyt kauankaan, kun sain sulatettua koko systeemin.

Tärkeintä oli kuitenkin saada puhallin ylipäätään pyörimään, joten vähensin kuumentumista vaihtamalla kytkimen yksinkertaisempaan, päällä/pois -tyyppiseen lentokonekytkinmalliin. Mustasta deodoranttipurkin kannesta askartelin kytkimelle ”tuulettuvan” (=ei suljetun), tukevan telineen, ja tämä versio onkin toiminut nyt jo viitisen vuotta. Ohjauspaneelin kaikki muut painikkeet siis toimivat kyllä (lämpötilansäätö, ilmastoinnin ohjaus yms.), mutta ainoastaan puhallinmoottorin säätö ei.

Nyt puhallin puhaltaa siis joko täysillä tai ei laisinkaan, mutta sainpahan katu-uskottavan lisäkytkimen vaihdekepin viereen :) Tekemäni autosähkötyötkin ovat saaneet hyväksynnän jo lukuisissa katsastustarkastuksissa.


Tyhjäkäynnin säätäminen

Mitsu pomppasi eräästä katsastuksesta päästöjen takia; tyhjäkäynti kävi liian pienillä kierroksilla (n. 600-700rpm) ja päästöt olivat sen myötä liian korkeat. Tyhjäkäyntisäädön huoltoarvio oli jälleen lähempänä koko auton rahallista arviota, joten aloin taas selailla netistä löytämääni huoltomanuaalia. Homma olikin yllättävän helppo korjata. Tyhjäkäynnin säätöön tarvitsi vain 10mm avaimen; tyhjäkäyntiä säätelevä kaapeli ja sen pidike on aivan moottorin ”päällä”. Siitä vaan pidikkeen siirtoa muutama milli suuntaan tai toiseen, niin tyhjäkäynti muuttuu. Muutaman kokeilun jälkeen sain tyhjäkäynnin säädettyä noin 1000rpm:n tienoille. Seuraavana päivänä jälkitarkastukseen ja päästöt olivat kunnossa.


Moottorin vikavalo

Viimeisimpänä haasteena oli hiljalleen alkanut moottorivika, joka paljastui vialliseksi nokka-akselin asentotunnistimeksi (ei aavistustakaan mitä se tekee, mutta pienestä koostaan huolimatta ilmeisen tärkeä vempain). Homma alkoi harmittomasti; moottorin vikavalo syttyi välillä maantieajossa, mutta myös sammui omia aikojaan. Muutaman viikon kuluttua vikavalo alkoi syttyä muutama sekunti käynnistämisen jälkeen, mutta nyt auto myös sammui valon syttymisen myötä. Aluksi ongelma ratkesi kaasuttamalla muutaman sekunnin ajan; valo sammui ja auto pysyi käynnissä.

Ongelma ei tietenkään pysynyt maton alla, vaan seuraavaksi edes kaasuttaminen ei auttanut. Opin kuitenkin ongelman aiemmista vaiheista, että kun moottori lämpenee tarpeeksi, niin auto pysyy käynnissä. Vauhtiinkaan pääseminen ei siis kylmässä moottorissa lopulta auttanut, sillä vikavalon syttyminen sammutti auton nopeudesta huolimatta. Ainoastaan virran poiskytkentä nollasi tilanteen ja auton pystyi starttaamaan taas hetkeksi. Niinpä ongelman huippuvaiheessa mökin pihasta piti lähteä sormet ristissä kotia kohti tekemällä ”mäkikäynnistystä” viiden sekunnin välein muutaman kilometrin ajan, kunnes moottori lämpeni tarpeeksi ja pysyi lopulta käynnissä kotipihaan saakka.

Tässä vaiheessa luulin jo Mitsun lopun koittaneen, mutta googlailin kuitenkin ongelmaa kaiken varalta; olinhan vasta mennyt ostamaan alle uudet kesärenkaatkin. Kuinka ollakaan, YouTubesta löytyi video, joka oli kuin kuvattu suoraan omasta Mitsustani. Kommenttikentästä kävi ilmi, että ongelmana lienee viallinen nokka-akselin asentotunnistin. Huoltomanuaalin avustuksella mötikkä paikallistui moottorin akunpuoleiseen kylkeen. 10mm mutteri ja pikaliitin irti ja osa olikin jo kädessä. Mitsun liikkeessä 201€, Motonetissä 40€, Aeromotorsista 10€. Köyhän ei kannattaisi ostaa halvinta, mutta kohtuuhintainen vei maaliin. Aeromotorsin tarvikeosa herätti jo ulkoisesti epäilyksiä ja toimi vielä huonommin. Ehdin jo innostua vaihtamisen helppoudesta ja moottorin vikavalon syttymättömyydestä, mutta auto kävi yskien kuin sylinteri kerrallaan. Ääni ja paukkuminen toi mieleen lapsuusajan Pappa-Tunturin.

Koska osan vaihtaminen toi kuitenkin muutoksen tilanteeseen, vaikkakin ojasta allikkoon, niin päättelin olevani kuitenkin oikealla polulla. Motonetistä osa löytyi hyllystä ja muutaman tunnin päästä sain jo ulkoisesti paljon uskottavamman osan Mitsun sisuksiin. Nyt moottori kehrää taas kuin unelma ja voimme suunnata Mitsun kanssa kohti seuraavaa seikkailua!
 
Liittynyt
20 Maaliskuu 2013
Tykkäykset
0
#2
Carisma:ssa ei tyhjäkäyntiä "säädetä" -kaasuvaijerista-, kaasupolkimessa pitää olla muutaman mm -"vapaaliike". Tyhjäkäynti-moottori siaitsee kaasuläppäkotelossa. Tyhjäkäynti Carisma -4G92 :ssa = 750 ±100 r/min.
Muut asiat kuntoon niin menee päästöistä läpi, "tyhjäkäynti-moottori" hoitaa ...tyhjäkäynnin.

Carisma tyhjäkäynti.png
 
Ylös Bottom