Keskustelua ajoakun kunnosta

Zuikkis

Active Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Tykkäykset
66
#51
Jaha nyt selvisi tämäkin, minkä takia tuntuu ettei auto ole ladannut yhtään tunnin-kahden Ikea reissun aikana. Tarkoitatko laturin virtaa vai mitä virtaa mikä pitää katkaista?
Ihan siis vaikka töpseli irti ja takaisin. Joko autosta tai seinästä..

Vaikea vaan tietää oikea hetki, jos ei ole jotain virtamittaria mistä näkee milloin lataus hyytyy. Tai hmm, sen taitaa nähdä phev watchdogin kautta myös.
 
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
Tykkäykset
6
#52
Läheskään joka lataus en ole mitään balansointi jaksoa huomannut, useimmiten n. 4 kwh latauskseen aloittaa 3,25 kw ja vajaan tunnin kuluttua alkaa tasainen lataustehon lasku ollen lopulta enään n. 50w. Toisinaan kyllä tulee jakso jossa latausteho näyttää 0,14 kw mikä varmaan selittyy tuolla balanssoinnilla, olen kuvitellut sen olleen joku jäähdyttely jakso. Eilen taas täysin tyhjästä ladattaessa otti 2,95 kW suurimman aikaa ja tuli tuo 140w osuus.
 

Barath

Member
Club Member
Liittynyt
22 Marraskuu 2019
Tykkäykset
13
#53
Vanhoilla akuilla ei pystynyt kiihdyttämään kuin hieman yli 30 kilowatin teholla jonka jälkeen polttis hyppäsi mukaan (kiekkamittarissa vain hieman valkoisten pisteiden puolelle).
nyt uusilla akuilla saa noin 60 kilowatin kiihdytyksen pelkällä sähköllä (kiekkamittarissa vihreän alueen loppuun asti) ennenkuin polttis lähtee päälle.
 

Barath

Member
Club Member
Liittynyt
22 Marraskuu 2019
Tykkäykset
13
#54
Näpertelin taulukkoa, lähinnä kun akut näyttäisivät kuluvan "hieman" eri tahtia kilometreihin nähden ja halusin vertailla. Omakin näyttää hyytyvän keskiarvoa nopeammin.
Millanen sun akun peruskäyttö on? ajatko joka päivä tyhjäksi? lataatko usein pikalatauksella jne.
Itse kun huoltomiehen kanssa juttelin niin se sanoi että huonoa akulle tuntuisi olevan se ettei lataa ollenkaan vaan ajelee kuin perus hybridiä tai sitten ajaa aina akut tyhjäksi ja pyrkii mahdollisimman vähän käyttämään polttista.
 
Liittynyt
12 Huhtikuu 2019
Tykkäykset
1
Sijainti
Lohja
#55
Huonolta näyttää minun autoni akuston kehitys. Mahtaisiko syytä olla siinä, että olen ajellut vain Espanjan "lämmössä" hyvin vähän kilometrejä. Muutan pian Suomeen, joten sitten saa nähdä muuttuuko tilanne. Olen ajanut lähes aina sähköllä, en akkuja tyhjäksi asti, ja ladannut vain hitaalla latauksella.
 

Piuhahev

New Member
Club Member
Liittynyt
2 Toukokuu 2019
Tykkäykset
4
#56
Millanen sun akun peruskäyttö on? ajatko joka päivä tyhjäksi? lataatko usein pikalatauksella jne.
Itse kun huoltomiehen kanssa juttelin niin se sanoi että huonoa akulle tuntuisi olevan se ettei lataa ollenkaan vaan ajelee kuin perus hybridiä tai sitten ajaa aina akut tyhjäksi ja pyrkii mahdollisimman vähän käyttämään polttista.
En ole ikinä pikaladannut ja en myöskään juuri koskaan ajaa akkua ihan tyhjiin, kun auto näyttää n.4-5km sähköajoa koitan muistaa painaa save-nappulaa. Vastaavasti lataan kyllä usein. Vähän turhaankin on ollut akku täynnä helteillä - näkyy kyllä lämpimät kelit, talvella oli tasaisempaa jo välillä, lokakuusta huhtikuu/toukokuulle meni aika loivasti - olisiko lämpimät kelit syynä viimeisimpiin lukemiin?
1594704709469.png
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Tykkäykset
227
#57
Isompi akkuisten BMU:lle on saatavissa päivitys merkkihuollosta. Päivitys parantaa kapasiteetin laskennan tarkkuutta.
 
Liittynyt
1 Maaliskuu 2020
Tykkäykset
5
#59
Piti ihan soittaa huoltoon ja minun autoon ei ainakaan ollut mitään päivitystä saatavilla. Koskee ilmeisesti isompi akkuisten alkupään malleja.
 
Liittynyt
12 Elokuu 2019
Tykkäykset
0
#66
Löytyi tietoa siitä päivityksestä..
Ohjelmisto päivitys ei vaikuta itse BMU laskennalliseen akun nopeutettuun "heikentämiseen" mitenkään, vaan "sub"-BMU päivitys häiriö singnaalien aiheuttamaan vika ilmoitusten herkkyyden korjaus..
 

Liitetiedostot

Viimeksi muokattu
Liittynyt
16 Helmikuu 2005
Tykkäykset
22
#68
Joo, toi liittyi uudistetun PHEV:n ongelmiin ABB:n laturin kanssa. Meni aina eristysvirheeseen hetken ladattuaan. Itse tuon raportoin, kun oli ekoja uudistettuna.
 
Liittynyt
9 Joulukuu 2019
Tykkäykset
6
#72
Täällä puhelevat että 2019/20 mallien BMUhun olisi uudenkarhea(?) firmis update fiksaamaan akun nopeaa kapasiteetin (näennäistä)tippumista. Tästä kellään tarkempaa tietoa?
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Tykkäykset
227
#73
Liittynyt
5 Joulukuu 2019
Tykkäykset
3
#75
Onko kellään tarkempaa tietoa tästä BMU päivityksestä?

Saksankielisellä foorumilla oli puhe tällaisesta:
"Am 22.07.2020 wurde das BMU Software Update aufgespielt (Handbuch Technik (HBT) Gruppe 54 / Nr. 379 für MJ 2019 - betrifft Fahrzeuge Produktion ca. 09/2018 bis 03/2020. "

Ja lukemani perusteella tämän pitäisi vaikuttaa ainakin noihin 0.5Ah kertapudotuksiin akun kapasiteetissa.
 
Liittynyt
1 Maaliskuu 2020
Tykkäykset
5
#76
Eikö joku esim 19vm auton omistaja voisi soittaa merkkihuoltoon ja kysyä onko autoon saatavilla akkuun liittyvää päivitystä ja raportoida sitten tänne?
 

Joonatan

New Member
Liittynyt
27 Joulukuu 2019
Tykkäykset
3
#77
Soitin Jyväskylän Deltalle ja ei ollut mitään avoimia päivityksiä autolle. Helmikuussa huollon yhteydessä olivat tehneet pikalatauksen katkeamiseen liittyvän päivityksen. Ja 19 mallin auto.
 
Liittynyt
16 Helmikuu 2005
Tykkäykset
22
#78
Jollen ihan väärin tuota saksan-kielistä keskustelua tavannut, tuo BMU-päivitys tehtäisiin osana DBSCAN -operaatiota. Liekö sitten, että sen ajamisesta erikseen ei ole mitään hyötyä(?)
 
Ylös Bottom