Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

Mizushima

Member
Liittynyt
12 Huhtikuu 2003
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

pexi sanoi
tyyppivikahan se on, kun kädetön apina huoltaa/korjaa väärin ja saa sillä esim suodattimen kannen rikki.

Huoltoja tekevät henkilötkin on kuitenkin ihmisiä ja ihmisille sattuu virheitä. En lähtisi silti haukkumaan.

Ehkä se V.A.G:n virhe tuossa termospullon korkissa liittyy materiaaliin ja asennustapaan. Jos korkki on muovia ja löysienkin pois kiertäminen vaatii avaimen käyttöä, niin inhimillisen tekijän mahdollisuus on kyllä olemassa. Kaikkea on nähty ja joskus jopa pyöränmutterinkin laitto oikeille jenkoille saattaa epäonnistua ;D.

Voisiko vaan olla että joku aivoton apina on turhaan yrittänyt keksiä pyörää uudelleen. Eli öljynsuodatinta. Normi öljysuodattimessa tulee se tiivistekkin väkisin uusittua.

Siinä Grandiksen tapauksessa, josta tää keskustelu lähti on kurjaa se, että korkin irtoaminen saattaa todellakin johtua tuotteen tai huollon virheestä. Asiakkaan on vain mahdoton tossa tapauksessa tietää tai todistaa sitä.

Kyllä sitä limupullon korkkiakin saa ihan tosissaan vääntää, että saa jenkat yli. Toinen kierros meneekin sitten jo paljon helpommin. Grandikseen oli huollon toimesta jätetty jo kerran auennut korkki.
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

Mizushima sanoi
Huoltoja tekevät henkilötkin on kuitenkin ihmisiä ja ihmisille sattuu virheitä. En lähtisi silti haukkumaan.

Ehkä se V.A.G:n virhe tuossa termospullon korkissa liittyy materiaaliin ja asennustapaan. Jos korkki on muovia ja löysienkin pois kiertäminen vaatii avaimen käyttöä, niin inhimillisen tekijän mahdollisuus on kyllä olemassa. Kaikkea on nähty ja joskus jopa pyöränmutterinkin laitto oikeille jenkoille saattaa epäonnistua ;D.

Voisiko vaan olla että joku aivoton apina on turhaan yrittänyt keksiä pyörää uudelleen. Eli öljynsuodatinta. Normi öljysuodattimessa tulee se tiivistekkin väkisin uusittua.

Siinä Grandiksen tapauksessa, josta tää keskustelu lähti on kurjaa se, että korkin irtoaminen saattaa todellakin johtua tuotteen tai huollon virheestä. Asiakkaan on vain mahdoton tossa tapauksessa tietää tai todistaa sitä.

Kyllä sitä limupullon korkkiakin saa ihan tosissaan vääntää, että saa jenkat yli. Toinen kierros meneekin sitten jo paljon helpommin. Grandikseen oli huollon toimesta jätetty jo kerran auennut korkki.

Väärä materiaali, väärässä paikassa. Ei se muuta vaadi. Muovi on hyvä materiaali, mutta ainoastaan oikeissa paikoissa ja oikein käytettynä. Siinä missä metallien kanssa on mahdollista mokailla, niin muovien kanssa se on suorastaan helppoa. Muoviset kierreosat pitää oikeasti hallita, jos niitä aikoo käyttää. Kuulostaa joltiseenkin erikoiselta, että suodattimen korkkia pitää avata (ja oletettavasti myös sulkea) koko matka avaimella. Avain on aina tunnottomampi, ei tarvita kuin korkki väärälle kierteellä tai joku murunen kierteen väliin, niin tilanne on valmis. Ja kun kyseessä on vielä varsin kriittinen paikka koneen kannalta. Perinteisen metallikierteisen filsun kyllä pyöräyttää heti takaisin, jos se vähääkään ahdistelee.

En muista imusarjojakaan räjähdelleen (ahdetuissa) vakioautoissa, ennen kuin PA-imusarjat alkoivat tulla tuotantoautoihin. Jännityksellä odotan, miten muovisille öljypohjille ja tukivarsille (ja imusarjoille ahdetuissa autoissa) käy viimeistään siinä vaiheessa, kun autot saavuttavat sen keskimääräisen Suomi-auton iän. Merkistä riippumatta.
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

Uge sanoi
Yksi asia ainakin Skodassa on paremmin kuin japseissa, ei nimittäin tarvi joka välissä herkistellä jumittuneita jarruja. Monissa japanilaisissahan tämä on vuosittaista normihommaa.

Japseissa ja ilmeisesti myös korealaisissa tuntuu olevan tuo jokavuotinen jarrujumppa vakiokamaa: tuttavan uudehko (olisko jopa vasta toka katsastus?) Kia pomppasi jumittuneesta takajarrusta. Ainoa kohta, jossa oli sanomista. Ilmeisesti Korean pojat käyttävät samantyylisiä satuloita kuin japsit?

Sen mitä olen omista Mitsuista huomannut, niin käyttöautoon kannattaa pyrkiä saamaan rumpujarrut taakse. Jarruongelmat enemmän kuin puolittuvat.
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

Niko Päivinen sanoi
Sen mitä olen omista Mitsuista huomannut, niin käyttöautoon kannattaa pyrkiä saamaan rumpujarrut taakse. Jarruongelmat enemmän kuin puolittuvat.

Vedäs nyt happea välillä. :)

Jos alkaa olemaan ongelmat autojen kanssa tuolla tasolla , niin kehoitan luopumaan ajoneuvosta ja käyttämään julkisia kulkineita + taksia. ;)
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

-JP- sanoi
Vedäs nyt happea välillä. :)

Jos alkaa olemaan ongelmat autojen kanssa tuolla tasolla , niin kehoitan luopumaan ajoneuvosta ja käyttämään julkisia kulkineita + taksia. ;)

Häh, tämä perustuu ihan havaintoihin. Rumpujarrullisten Mitsujen (edes Euroopassa valmistettujen) kanssa ei ole koskaan tarvinnut temuta mitään ylimääräistä leimalle*. Levyllisten kanssa paljon useammin. Ja sitäpaitsi, se on vaan pyrkimys, eli plussaa, tai "nice to have", ei "must have". Ja koskee ainoastaan käyttövessoja. Eikä takalevyjen takia yksikään auto ole ostamatta jäänyt. :)

*Pajerossa riitti kun kuivasi rummut sinne vuotaneesta peräöljystä, mutta se on akselin stefan vika, ei jarruvika.

Etusatuloiden kanssa meikän autoissa on ollut yleensä ongelmia ainoastaan silloin kun ne on ostettu. Sitten kun ne on huollettu, niin ongelmia on aika harvoin enää ollut, jos auto on ajossa. Tämä liittyy aivan varmasti ajotapaan ja jarrujen käyttöön: nuo japanilaiset satulat eivät kestä seisottamista, eivätkä myöskään jarrupaloja säästelevää ajotyyliä.
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

^- Joskus miekka ja kirves kun autot olivat vielä autoja ajelin 70-luvun suunnitteluun perustuneella Baijerilaisella. Auto taisi olla omistuksessani n.6-7 vuotta , ainoat ongelmat kokoaikana oli rumpujarrut takana. Mutta korjaamalla nekin sai kuntoon. :)

Vinkkinä jatkoa ajatellen : Kannattaan pari kertaa vuodessa jarruttaa sillä autolla oli merkki mikä tahansa.
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

Nyt pitää heittää tähän lisää vettä kiukaalle :D
Mulla oli vento jossa käsi jarru ei toiminut, uudet kengät rumpuu, ei vieläkään pitoa, uudet sylinterit niin kappas alko löytymään jarrua muistuttava... Se rumpu on kyllä sieltä mihin ei aurinko paista ainakin vanhassa volkkarissa, jännä kun tuo 3v seissyt L200 otti kässärin pois ja siirti autoa ja veti päälle, ei mitään ongelmia, ja pitojakin on pysyy lukossa kun traktorilla vedin pari metriä että sai lavan pois
 

MitsuT

"muista tankata!"
Liittynyt
26 Joulukuu 2007
Sijainti
rovaniemi
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

Mr mmc sanoi
Nyt pitää heittää tähän lisää vettä kiukaalle :D
Mulla oli vento jossa käsi jarru ei toiminut, uudet kengät rumpuu, ei vieläkään pitoa, uudet sylinterit niin kappas alko löytymään jarrua muistuttava... Se rumpu on kyllä sieltä mihin ei aurinko paista ainakin vanhassa volkkarissa, jännä kun tuo 3v seissyt L200 otti kässärin pois ja siirti autoa ja veti päälle, ei mitään ongelmia, ja pitojakin on pysyy lukossa kun traktorilla vedin pari metriä että sai lavan pois

No jopas. Mä olen aina luullu että se jarrurumpu on kaikissa siinä ety tai takanavassa kii??
Ilmeisesti näin ei kuitenkaan olen,huomattetko tässäkin on taas sitä vag paskaa :D
Missähän sen l200 mitsun rumpu sit on jos ei samalai ku muissakin?
Todennäkösesti hallin pöytälaatikossa tai varaosaliikkeen hyllyssä.
Nyt oli ihan pakko,anteeksi asiattomuuteni :D
 

DaJackal

EA5A, Z16A, CB4A, D22, E39A
Club Member
Liittynyt
10 Huhtikuu 2010
Sijainti
Lappeenranta
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

pexi sanoi
MitsuT heitti hyvän pointin, tyyppivikahan se on, kun kädetön apina huoltaa/korjaa väärin ja saa sillä esim suodattimen kannen rikki. Tai kun ajetaan autolla niin kauan, kuin se liikkuu, vaikka varotusvalot palaa ja muutenkaan se ei toimi kunnolla. Tai se että laitetaan jotain öljyä ja joku kiinalainen suodatin.

Väittäisin matematiikasta jotain tietäväni, joten ihmettelen nyt tätä: jos volkkari hajoaa, niin kyseessä on siis yleensä idiootti käyttäjä/huoltaja. Japanilaiset taas hajoavat (ainakaan yhtä katastrofaalisesti) paljon harvemmin. Onko volkkarin omistajat siis huomattavasti kädettömämpää sakkia? Vai voisikohan suunnittelua kutsua sittenkin melko huonosti, jos asiat on niin vaikeita huoltaa? Tiedän vain yhden tapauksen, missä öljynvaihto on onnistuttu kädettämään japanilaiseen autoon ns. DIY-asentajan toimesta (kotikylän juopot vaihtoivat Corollaan öljyt, mutta siinä vaiheessa kun tajusivatten että kaljakauppa menee kohta kiinni tuli niin kiire kauppaan että uusi suodatin unohtui laittaa paikalleen ;D). Miten suolesta täytyy suunnittelun olla, jos tämä toimenpide tehdään joissain volkkareissa v**uiksi jo merkkiliikkeessä?

Suunnittelussa pitäisi aina muistaa, että koneita käyttävät ja huoltavat ihmiset. Tällöin tuotantoon ei yksinkertaisesti voida tuoda konstruktiota, joka toimii laboratorio-olosuhteissa ja jättää robustisuuden tutkiminen tasolle "kyllä ne käyttäjät valittaa jos se ei pelaa". Väitän myös, että autojen käyttäjät ovat (monista aiheeseen liittyvistä vitseistä huolimatta) sen verran homogeeninen ryhmä, että merkkivalinnalla ja käyttäjän toiminnalla ei ole merkittävää korrelaatiota. Näin ollen jos automerkkiä x hajoaa suhteellisena osuutena enemmän kuin automerkkiä y, automerkissä x täytyy olla jotain enemmän vialla.

Ja ettei menisi liian yksipuoliseksi, niin kyllä mitsukin on tähän syyllistynyt. Esimerkiksi 4G63-konetta ei olisi ikinä pitänyt varustaa tasapainoakseleilla, koska ne tuntuvat olevan (jopa merkkikorjaamoille) liian vaikeita saada kohdalleen. Tämä on merkki huonosta suunnittelusta. Se, että JOS ne akselit ajoittaa päin persettä, se kone kuitenkin toimii ja ainoastaan täristää joillain kierrosalueilla (eikä räjähdä atomeiksi ja oksenna kiertokankia motarin laitaan), on kuitenkin merkki hyvästä suunnittelusta.

pexi sanoi
Valmistajillahan taas ei ole muuta mahdollisuutta kuin kehittää jatkuvasti tuotteita, kun päästö- ja muut määräykset ja erilaiset sanktiouhat siihen pakottavat. Tai sitten voi tehdä niin kuin toyota hiacen kanssa ja nostaa kädet pystyyn, kun eväät ei riitä. Mitsullahan on vähä sama meininki, alkaa olla mallit aika vähissä.

Tästä taas en voisi olla enempää samaa mieltä. Päästönormien jatkuva kiristyminen on syöpä, jolla ei ole enää mitään tekemistä ympäristöystävällisyyden kanssa.

Pexille: Ymmärrän että sinulla voi olla työnantajan puolelta asetettuja aika vahvoja vaikenemisvelvollisuuksia, mutta en oikein käsitä miten voisi olla väärin informoida kuluttajia siitä millainen osa kannattaa vaihtaa hajonneen tilalle, Päivisen ehdottamalla tavalla?

Niko Päivinen sanoi
"Tämä suutinasia on tunnettu tyyppivika, ja sen korjaus on vaihtaa vuonna XYZV julkaistu korvaavaa/parannettu osa viallisen tilalle. Jos korjaa viallisen osan samanlaiselle, niin vika voi uusiutua." tai "VW COP numerosta X numeroon Y on viallinen ja korjauskutsun alainen osa, sellaisia ei kannata ostaa. Parannetut puolat löytyvät numerolla Z, ja vuodesta FGHJ eteenpäin."

Vai onko ne vaitiolovelvollisuudet sitä luokkaa niin kuin VAG-konsernilla (ja ainakin joissain tapauksissa myös Mitsulla) tuntuu usein olevan, eli ei voida julkisesti myöntää jotain asiaa tyyppiviaksi, vaikka itse tietäisikin asian olevan näin? Ei ole mitenkään harvinaista, että esimerkiksi Saksassa tai Briteissä on jostain viasta recall, mutta Suomen maahantuoja teeskentelee tietämätöntä. Appiukon edellisessä E-mersussa hajosi jokin sähköjä ohjaava boksi (en muista mikä), hinta likipitäen tonnin. Ihmetteli että on se kumma kun tuollainen poksahtaa, onko näitä hajonnut useitakin? "Ei, tämä on kyllä ensimmäinen lajiaan mistä olen kuullut". Kuitenkin korvaava osa löytyi liikkeen hyllystä suoraan, ei tarvinnut edes tilata mistään. Kotona googlailemalla selvisi, että kyllähän niitä on hajonnut useampia ja Saksassa menevät tehtaan piikkiin. Sattumaa? :)
 

pexi

Evo V -98, V70 D4 AWD -14, Octavia TDi RS -15
Liittynyt
22 Huhtikuu 2003
Sijainti
Lohja
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

Mielestäni esim. tuo suodattimen kannen kiristäminen, ei pitäisi olla kellekään mahdoton tehtävä. Se momentti muistaakseni on jopa stansattu siihen kanteen. Yli kiristäminenhän on "mää itte miesten" tyyppi ominaisuus. Toki, sitä vikaa on ammattilaisissakin. Esim. jakopäitä, merkistä riippumatta, hajoaa tässä maassa melkoinen määrä vuodessa, vain ylikiristämisen seurauksena. Ja on se peltisuodattimen "tupla tiivistyskin" edelleen varsin yleistä, kiireessä tehtyjä inhimillisiä virheitä kaikki, mutta ei sekään "virhevapaa" ole.

Kuten jo aikaisemmin kirjoitin, suurin osa tuotekehityksen todellisesta tarkastelusta tapahtuu käyttäjien toimesta. Aika ei yksi kertaisesti riitä siihen, että tuotteet tutkittaisiin kunnolla ennen markkinoille tuloa, ei millään merkillä. Mitä uudempaa tekniikkaa, sitä riskialttiimpaa. Johan jo 80-luvulla oli tiedossa, että turvallisempaa on ostaa auto mallisarjan kehityskaaren lopusta, kuin alusta. Sama pätee vieläkin vahvemmin nykyäänkin.

Osien kohdalla infoa voi toki tietyissä rajoissa jakaa, kuten tuon puolan kohdalla tein. Suurin osa noista täällä olleista murheista korjataan jonkun muun kuin auton käyttäjän toimesta, joten ei ole ollut tarpeen tietoa sen kummemmin jakaa, kun osavalinnat tekee joku muu. Noita korjaamisia tapahtuu vanhempiikin autoihin, esim. SKF on muuttanut useampaakin vanhempaa kiristinrullaa tämän vuoden aikana, nämä siis OE:n kautta tulleita muutoksia. Suurimmaksi osaksi (riippuu tietenkin vian vakavuudesta) tällaisissa tapauksissa vanhat kerätään pois, eli niitä viallisia ei enää voi ostaa. Koskee siis OE ja jälkimarkkinoilla olevien OE-valmistajien tuotteita. Turkkilaisista ja Kiinalaisista (nämä maat siis vain karrikoituna esimerkkeinä) osista ei tietenkään voi olla varma, onko osa parannettu versio vai ei.
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

Mr mmc sanoi
Mulla oli vento jossa käsi jarru ei toiminut, uudet kengät rumpuu, ei vieläkään pitoa, uudet sylinterit niin kappas alko löytymään jarrua muistuttava... Se rumpu on kyllä sieltä mihin ei aurinko paista ainakin vanhassa volkkarissa, jännä kun tuo 3v seissyt L200 otti kässärin pois ja siirti autoa ja veti päälle, ei mitään ongelmia, ja pitojakin on pysyy lukossa kun traktorilla vedin pari metriä että sai lavan pois

?? Siis ? Auto joka oli hajalla piti korjata ja sitten toinen auto oli ehjä ja sitä ei tarvinnut korjata.

Viestin pointti jäi vähän epäselväks.
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
MitsuT sanoi
No jopas. Mä olen aina luullu että se jarrurumpu on kaikissa siinä ety tai takanavassa kii??
Ilmeisesti näin ei kuitenkaan olen,huomattetko tässäkin on taas sitä vag p*skaa :D
Missähän sen l200 mitsun rumpu sit on jos ei samalai ku muissakin?
Todennäkösesti hallin pöytälaatikossa tai varaosaliikkeen hyllyssä.
Nyt oli ihan pakko,anteeksi asiattomuuteni :D


Joo eipä mitään, hoono soomi mulla mut pointti oli että kumma miten hyvin mitsun rumpu jarru toimii verraten volkkarin jarruihin..

Pexi fakta on että ainakin wag hävittää huoltotietoja että tilastot kaunistuu, näin ainakin meidän -01 4-motionin kanssa, 100tkm ja nelivedosta kaikki paskana, helvetillinen tappelu että myyjäliike maksoi, huolto historia mikä oli täydellinen suomi autossa ei pitänyt paikkaansa, vahingossa kuulin kun asentaja ihmetteli että haldex pumppu oli uutta mallia ja silti hajonnut ja erehtyi näyttämään niin -01 autossa -04 mallin pumppu, tuolloin elettiin -06 vuotta.. Historiassa ei ollut yhtään neliveto vikaa korjattu, soittelin ed omistajalle ja sehän kerro että 70tkm ajettuna hajos 4veto ja merkkiliikkeessä mistä oli uuten ostanut oli korjattu ja oli kuulemma ollut kallis remontti -05 , huolto vihkossa oli perus huolto merkintä ks toimen piteestä, -06 tuli eukolle ja oli pyörinyt ympäri suomen auto liikkeitä ties millä käytöllä
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

Sananen vielä noista ympäristönormeista: jos joku kuvittelee, että ne ovat pelkästään viherpiipertäjien aikaansaannoksia, niin se on turha kuvitelma. Teollisuudella on AINA sormensa pelissä niissä. Teollisuuden edustajia kuullaan AINA normeja laadittaessa (puhumattakaan siitä miten helppo suurten konsernien on ostella poliittisia edustajia kaikenlaisilla "kokouspalkkioilla"), ja tämä tarjoaakin mm. erinomaisen väylän harrastaa protektionismia.

Tätä on harrastettu jenkeissä, Japanissa, mutta myös mitä suurimmissa määrin EU:ssa. Kuvitelkaapa tilanne, jossa tehtaalla Y on hallussaan teknologiaa, jolla joku X-päästöraja saadaan täyttymään. Miten helppoa sellainen on myydä (erityisesti piipertäjille), että tästä on PAKKO nyt tehdä normi kaikille (ympäristö pelastuu, jne), vaikka todellinen motiivi olisikin ainoastaan blokata kilpailija ulos markkinoilta. Monesti kysymys ei ole edes kilpailijoiden teknologia-osaamisesta (tai siis sen puutteesta), vaan jo pelkästään siitä, että jos joku markkina on liian pieni ja/tai kilpailtu vaadittavaa panostusta vasten (vaikka teknologia olisikin hallussa), niin pelkästään sillä saa siivottua kilpailua pois. Kuten varsin todennäköisesti kävi Toyotan ja Hiacen kanssa.
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

Niko Päivinen sanoi
Sananen vielä noista ympäristönormeista: jos joku kuvittelee, että ne ovat pelkästään viherpiipertäjien aikaansaannoksia, niin se on turha kuvitelma. Teollisuudella on AINA sormensa pelissä niissä. Teollisuuden edustajia kuullaan aina normeja laadittaessa (puhumattakaan siitä miten helppo suurten konsernien on ostella poliittisia edustajia kaikenlaisilla "kokouspalkkioilla"), ja tämä tarjoaakin mm. erinomaisen väylän harrastaa protektionismia.

Tätä on harrastettu jenkeissä, Japanissa, mutta myös mitä suuremmissa määrin EU:ssa. Kuvitelkaapa tilanne, jossa tehtaalla Y on hallussaan teknologiaa, jolla joku X-päästöraja saadaan täyttymään. Miten helppoa sellainen on myydä (erityisesti piipertäjille), että tästä on PAKKO nyt tehdä normi kaikille (ympäristö pelastuu, jne), vaikka todellinen motiivi olisikin ainoastaan blokata kilpailija ulos markkinoilta. Monesti kysymys ei ole edes kilpailijoiden teknologia-osaamisesta (tai siis sen puutteesta), vaan jo pelkästään siitä, että jos joku markkina on liian pieni ja/tai kilpailtu vaadittavaa panostusta vasten (vaikka teknologia olisikin hallussa), niin pelkästään sillä saa siivottua kilpailua pois. Kuten varsin todennäköisesti kävi Toyotan ja Hiacen kanssa.

Totta turiset ja samaisesta syystä VAG laitteet heiluvat myyntitilaston kärjessä Suomessa.
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

Esimerkiksi 4G63-konetta ei olisi ikinä pitänyt varustaa tasapainoakseleilla, koska ne tuntuvat olevan (jopa merkkikorjaamoille) liian vaikeita saada kohdalleen. Tämä on merkki huonosta suunnittelusta.

Komppaan. Ei SOHC-konetta, mutta VARSINKAAN ei DOHC-konetta, jossa on lisäksi (myös) jopa korjaamoille liian monimutkainen hydraulikiristäjä.

Noh, enpä nyt taida jaksaa edes mainita, mikä konserni rypee samassa TP-akseli suossa nykyään, lisämausteena hihnapyörät jotka ropistelevat hampaansa irti... ::)
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

-JP- sanoi
^- Joskus miekka ja kirves kun autot olivat vielä autoja ajelin 70-luvun suunnitteluun perustuneella Baijerilaisella. Auto taisi olla omistuksessani n.6-7 vuotta , ainoat ongelmat kokoaikana oli rumpujarrut takana. Mutta korjaamalla nekin sai kuntoon. :)

Vinkkinä jatkoa ajatellen : Kannattaan pari kertaa vuodessa jarruttaa sillä autolla oli merkki mikä tahansa.

Juu lausuntoni koskikin nimenomaan vain ja ainoastaan Mitsun takarumpuja. Nyt kun mainitsit, niin toden totta, Fordista käytiin takarummut kokonaan läpi, eikä ne silti olleet koskaan kunnossa. Se oli aina ihan herran haltuun leimalla. Käsijarru oli aina ihan rimaa hipoen ja hirveillä heitoilla, vaikka sinne oli uusittu vaijereita myöten aivan kaikki mahdollinen. Joskus vuonna miekka ja kivi meikällä oli myös VW Kupla, jossa oli rummut ympäri. Arvannet loput tarinasta....

Carisman/Spacen Bosch-jarrut toimivat muuten, mutta takarummut olivat aina kummallisen äänekkäät. Uusilla kengilläkin.
 

Mizushima

Member
Liittynyt
12 Huhtikuu 2003
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

pexi sanoi
Valmistajillahan taas ei ole muuta mahdollisuutta kuin kehittää jatkuvasti tuotteita, kun päästö- ja muut määräykset ja erilaiset sanktiouhat siihen pakottavat. Tai sitten voi tehdä niin kuin toyota hiacen kanssa ja nostaa kädet pystyyn, kun eväät ei riitä.

Kenen leipää syöt sen lauluja laulat.

Tuollaisessa asemassa oleva kaveri ei voi tosissaan höpötä tommoisia ;D
 

pexi

Evo V -98, V70 D4 AWD -14, Octavia TDi RS -15
Liittynyt
22 Huhtikuu 2003
Sijainti
Lohja
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

Mizushima sanoi
Kenen leipää syöt sen lauluja laulat.

Tuollaisessa asemassa oleva kaveri ei voi tosissaan höpötä tommoisia ;D

En syö minkään merkin leipää...

Ihan itse toyota:lta ovat sanoneet, ettei euro6 moottoria kannata hiaceen tehdä. Jos muiden kannattaa vastaavan tyyppisiin autoihin niitä tehdä, niin silloinhan jonkun eväät on loppu. Jos yhtään lohduttaa, niin vaihdetaan eväät sanan tilalle raha ja lisätään loppuun "tai sitä ei ole tarpeeksi tulossa", niin kaikki ehkä sitten ymmärtävät mistä on kysymys. En epäile, etteikö toyota voi sellaista tehdä, mutta eivät tehneet = nostivat kädet pystyyn.
 

MitsuT

"muista tankata!"
Liittynyt
26 Joulukuu 2007
Sijainti
rovaniemi
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

Niin sehän osti toyota pösältä pakettiauton toyotan merkeillä varustettuna :)
Pikku miinus vain ku ei proacella oikeen kauppa käy vanhaan hiaceen verrattuna.
psa konserni ku ei osaa kestäviä pakettiautoja tehä. Tai no jossain määrin kestää,mut
Ihan hirveitä ajaa..


nii mr mmc nelos golffissa on gen 2 sukupolven haldex. Siihen ei mene suoraan uudemman gen 4 sukupolven haldex pumppu. Eli todennäköstä on että pumppu on vaihdettu vain uuteen,ei uudemmanmalliseen.
Nyt ois kyllä mukava tietää mitä kaikkea nelivedosta meni jo 100tkm:ssa?
 

Jahvetti

Active Member
Club Member
Hallitus
Moderaattori
Liittynyt
9 Tammikuu 2003
Sijainti
Honduras
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

pexi sanoi
En syö minkään merkin leipää...

Ihan itse toyota:lta ovat sanoneet, ettei euro6 moottoria kannata hiaceen tehdä. Jos muiden kannattaa vastaavan tyyppisiin autoihin niitä tehdä, niin silloinhan jonkun eväät on loppu. Jos yhtään lohduttaa, niin vaihdetaan eväät sanan tilalle raha ja lisätään loppuun "tai sitä ei ole tarpeeksi tulossa", niin kaikki ehkä sitten ymmärtävät mistä on kysymys. En epäile, etteikö toyota voi sellaista tehdä, mutta eivät tehneet = nostivat kädet pystyyn.
Tuo ettei kannata tehdä kun ei ole moottoria... Onhan niillä jo euro6 luokituksen täyttävä moottori sarja...
Mutta jos markkinat perinteiselle hiacelle on palttiarallaa täälä lipposslovakiassa jossa on niitten vannoutunut ruutupaita käyttäjä kunta... Niin varmasti jää tekemättä...
 

Mizushima

Member
Liittynyt
12 Huhtikuu 2003
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

pexi sanoi
En syö minkään merkin leipää...

Ihan itse toyota:lta ovat sanoneet, ettei euro6 moottoria kannata hiaceen tehdä. Jos muiden kannattaa vastaavan tyyppisiin autoihin niitä tehdä, niin silloinhan jonkun eväät on loppu. Jos yhtään lohduttaa, niin vaihdetaan eväät sanan tilalle raha ja lisätään loppuun "tai sitä ei ole tarpeeksi tulossa", niin kaikki ehkä sitten ymmärtävät mistä on kysymys. En epäile, etteikö toyota voi sellaista tehdä, mutta eivät tehneet = nostivat kädet pystyyn.

Kannattaa olla tarkkana noiden provokatiivisten viestien suhteen.

Sanomalla "Toyotalta loppui eväät kehittää päästö- ja muut määräykset täyttävä tuote" halutaan antaa ymmärtää ihan jotain muuta kuin sanomalla ettei sellaista kannata huonon bisneksen takia tehdä.
 

Mizushima

Member
Liittynyt
12 Huhtikuu 2003
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

:eek:fftopic

Tähän agenda postaukseen liittyen tuli mieleen hyvä esimerkki, kun uusimmassa TM numerossa juhlistetaan ajonvakautuksen 20v synttäreitä, jolloin Mersu sen edelläkävijänä esitteli. Vuosi oli siis 1995.

Synttäritunnelmaa liennee kuitenkin latistanut se pikku tosiasia että Mitsubishi lanseerasi ja toi ajonvakautusjärjestelmän sarjatuotantoautoihin jo puoli vuosikymmentä aikaisemmin vuonna 1990 ;D.
 

pexi

Evo V -98, V70 D4 AWD -14, Octavia TDi RS -15
Liittynyt
22 Huhtikuu 2003
Sijainti
Lohja
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

Mizushima sanoi
Kannattaa olla tarkkana noiden provokatiivisten viestien suhteen.

Tuo kohta ei ollut edes provokatiivinen, mutta myönnetään että kirjoittamismuoto jätti reiluhkosti tulkinnanvaraa. :)
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
MitsuT sanoi
nii mr mmc nelos golffissa on gen 2 sukupolven haldex. Siihen ei mene suoraan uudemman gen 4 sukupolven haldex pumppu. Eli todennäköstä on että pumppu on vaihdettu vain uuteen,ei uudemmanmalliseen.
Nyt ois kyllä mukava tietää mitä kaikkea nelivedosta meni jo 100tkm:ssa?

En tiedä mitä siinä 70tkm on tehty mutta remontissa mikä meillä yritettiin maksattaa oli levypakat, pumppu, pumpun ohjain yksikkö ja joku piiri kortti jostain, huoltomies sano sillon että uudempi joku pumppu malli on jo, muuta faktaa ei mulla ole mutta käsityksen sain että täys tuho ohjain puolella ja levy pakoissa, 90tkm tehty huolto, 109tkm oli kun avattiin se systeemi ja öljyt oli ollu kunnossa, ensin ne yritti uusia sen ohjainkortin, sit pumpun ja lopuksi koko paskan sisällön, tuli kuntoon mutta 3viikkoa pajalla ja sieltä suoraan toiseen liikkeeseen ja vaihdettiin Subaru alle...
Ku ei ne viat siihen loppuneet, toi 6kk omistus aikana, uusiksi siihen meni :
Ikkuna hissi + joku ohjain yksikkö tms
Kytkimen anturi joka sekoitti ajonvakauksen täysin, alko motarilla jarrutelleet takapyörillä 130kmh vauhdissa hyvä että kaistalla pysy ja loppu alle 80kmh nopeudessa.
Ajon estoa korjattiin oikeestaan joka viikko aluksi, tunnistus renkaat, avaimet, lopulta mittaristo ja vieläkin teki aamun käynistyksessä ajotietokoneeseen "ajon esto aktivoitu" ehkä 10 startti niin saatto lähtee, viimeinen niitti siihen hommaan oli kun kävin avautumassa laakkosella ja sielä vain nollattiin vika koodeja että ei löydy ajon estolle, lähtiessä kun starttasin niin sytty kaikki s*aatanan merkkivalot ja ajon esto aktivoitu tietokoneeseen mutta auto kävi tyhjäkäyntiä, juoksin liikkeeseen ja pilasin ainakin yhden autokaupan huutamalla sille runkkari tj:lle että nyt siinä paskassa palaa kaikki vikavaloa nyt s**t**a katsomaan miten hyviä Pirkka mersun on.

No sijais auto ja viikonpäästä oli kunnossa... Mutta kyllä pari kertaa senkin jälkeen herjas...

No sitten seuraava Pohjanmaan reissu ja taas vika valo, tällä kertaa moottorin lämpötila anturi ja taas huoltoon...
Huollon jälkeen pa-kulutus nousi ~0,5l ajotietokoneen mukaan...

No sitten taas viikko, tällä kertaa sekos sähköikkunoiden automatiikka, ovet kun paino napilla lukkoon niin avas ikkunat... Vaikka auton käynnisti niin ei totellut ikkuna painikkeet, taas joku ohjelma/boxi vika

Ja sittenhän alko ekat lumet ja pihasta ei päässyt 204hv 4wd autolla pois... Tuntu että ratti ja kojelauta hajoaa siihen räminään, kappas takapyörät ei vetäneet ollenkaan...
Ja eikun taas ajosta poistettu coltti silein kesärenkain ja sama mäki ylös ja töihin...

Voi että mä rakastuin volkkarin tekniikkaan...

Kaikki tämä 100tkm -112tkm @ 6kk normaali käytöllä...


Ai niin yksi episodi oli myös se taka camperit... Uudet renkaat kului melkein vituiksi... Vianorille säätöön : ei riitä vara säädöissä WTF? Ja taas laakkoselle...
Vastaus oli ettei vianor osannut säätää... Että parin päivän jälkeen oli kunnossa taas... Vianorille sitte palautetta ja ne tutki jä näytti niin oli ylä tukivarret vaihdettu...

Kävin sit laakkosella kyselemässä niin kyllä oli vaihdettu jotku alkuperäisen autoon kuuluvan matalan alustan tuki varret... En tiiä mitä p*skaa puhui kun palo hermo en jaksanut kuunnella sitä soopaa...

Että tästä voi päätellä mitä mieltä mä olen niiden laadusta tai yleisesti tuosta vag sonnasta ja niiden myyjistä.

Nyt oon kerran käynyt sielä liikkeessä koska työmaan 215tkm ajetusta transportterista levis laatikko 1&2 ei mennyt päälle. (T5 korinen 2,5 punaisin TDi merkein eli se tehokkain malli)

Muisti mut ja ei kierrelyt yhtään... Tuli selväksi että ne 6 pykäläiset on vähän heikkoja siinä tehokkaimmassa...
 

MitsuT

"muista tankata!"
Liittynyt
26 Joulukuu 2007
Sijainti
rovaniemi
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

Oho :) no nyt on kyllä :D
meidän perheessä ei hirveenä ole kokemuksia vag tuotteista mut... :)

Vw golf 4 1.9tdi suuttimet,turbo ja softa vaihdettu heti ku liikkeestuli ulos. Täl hetkel 413tkm. Ei ongelmia.
Vw golf 4 variant 1.9tdi 4motion softattu myös heti ku uutena ostettu. Täl hetkel 330tkm ei ongelmia
vw golf 5 2.0tdi 4motion reilu 300hv viripalikoil ajettu 180tkm. Täl hetkel 360tkm ei ongelmia.
Vw passat 2.0tdi softattu myös täl hetkel ajettu 290tkm ei ongelmia
Vw golf 5 2.0tdi dsg softattu myös täl hetkel ajettu 350tkm ei ongelmia
Vw transporter 2.5tdi 4motion dsg softattu myös. Pakosarja vaihdettu takuuseen . Täl hetkellä ajettu 515tkm ei muita ongelmia
Vw amarok 2.0tdi 4motion täl hetkel ajettu 120tkm. Pakokaasun painetunnistin vaihdettu takuuseen,moottorin ohjailaitteen softa päivitys takuuseen. Myöskin softattu hiljattain. Ei muita ongelmia.
vw passat variant 2.0tdi dsg 4motion. Softattu myöskin. Ajettu 220tkm. Dsg ohjelmapäivitys tehty+oikean puolen ajovalo ohjainlaite vaihdettu takuuseen. Ei muita ongelmia
Vw transporter 2.0tdi 4motion dsg. Turbo ja softa vaihdettu. Ajettu 60tkm. Ei ongelmia.
Eli hyviäkin pelejä tulee saksasta :) nämä kaikki on tälläkin hetkellä ajossa meillä.
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

Niko Päivinen sanoi
Siihen on kyllä ihan toiset syynsä, jotka liittyvät erääseen suosittuun talviasusteeseen. Ei siitä sen enempää.

Saattaahan se olla noinkin ,mutta Saksalaisten insinöörien CO2 lukujen vääristeleminen tavalla tai toisella , saattaa vaikuttaa asiaan myös. Suomalainen persujamppa kun luulee ,että autoilu on edullisempaa mitä pienenmpi on CO2 lukema auton rekisteri otteessa , siihen kun vielä lisää ilmoitetun kulutuksen sadalla vaikkapa 4,5l/100Km niin alkaa osto housuja polttaa (lue:talviasusteita).

Mitä olen itse ajanut 1,4 TSI koneisilla autoilla niin todellinen kulutus on siellä 10 -12 l/100Km (kaupunki + yhdistetty), eli ihan samaa luokkaa Lancerin kanssa. Ja taas sitten maksaako vuodessa 100€ enemmän vai vähemmän käyttömaksuja ? Voi jokainen todeta : Kun maksoin 15000€ välirahaa uuteen VAG tuotteeseen niin säästin.
 

pexi

Evo V -98, V70 D4 AWD -14, Octavia TDi RS -15
Liittynyt
22 Huhtikuu 2003
Sijainti
Lohja
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

Toi mittaustapa (jonka siis tulee dirtektiiveistä) tekee sen, että nuo CO2 luvut ovat kaukana todellisuudesta, lähes poikkeuksetta.
Se sykli, millä noita mitataan ei vastaa mitään todellisuutta. Kyllähän käytännössä kaikki valmistajat saavat mitattua CO2 arvot, jotkat ovat liian pieniä todellisuuteen nähden.
Kysymyshän on vain siitä, kuka saa kokonaisuuden sopimaan parhaiten tuohon testiin.
Tässä kohtaa syyttävän sormi osoittaa lainsäätäjää. Liian pienet ilmoitetut arvot ovat seuraus, eivät syy.

Nythän tähän toki jo puuhataan muutosta, joka koskisi laajempaa aluetta kuin pelkkä EU.
 

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

Uge sanoi
Jos lukee offtopikista viestin numero 1704 21.10.2013, on tälläkin palstalla asiasta puhuttu...

.. Offtopicista.. p**k**e taas. Kovasti haluaisin tietää miten on moinen asia offtopiccia ;D mut thats ok, i'm not mad.
Teikähän sen varmasti tietää sieltä pohjosemmasta miten paljon on Mitsuja altistunut tuolle vaikka virallinen totuushan on että mitään ongelmaa ei ole ollut, eikä ole.

Offtopiccaanpa itsekkin tähän sit:
Ja edelleenkin ihmettelen sitä miksi suomessa 4G63 jakohihnan 16v vaihtoväli on "ehdoton" 60tkm, ja omasta mielestäni autodata tms. sanoo kans että 90tkm, vaikka se on jenkeissä ja muualla euroopassa (mm englanti), 60k miles. Onko se pakkanen oikeasti se syy miksi hihnat muka kestää 30tkm vähemmän täällä. Ja edelleenkin, alkuperäisessä Galant Omistajankäsikirjassa tuo on käännösvirhe. Lukee englanniksi että 60tmiles ja suomennettu 60tkm. Vai onkohan tuo taas että tarvikehihnaa käytettäessä.. Sanoopa muuten WSM/omistajan manuaali että vesipumppu vaihdetaan joka toisessa vaihdossa (tai tarpeen vaatiessa).. ei joka kerta niinkuin on suositeltu.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

Keskustelua siivottu.

Välillä nuo poistetut kommentit aiheuttivat kyllä hilpeyttä mutta roskikseen menivät nyt lähinnä henkilökohtaisuuksiin menevät postaukset ja teknisiin vikoihin liittymättömät asiat, kuten huutelut "*** on kuraa". Toki kaikilla on mielipide mutta pidetään tämä keskustelu kuitenkin tekniikaan keskittyvänä. Paljon jäi vielä viestejä poistamatta.
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

DSG:t hajoaa huutelijoille linkki ,jolla voitte sivistää itseänne :

http://en.wikipedia.org/wiki/Direct-shift_gearbox

Tutustuin aiheeseen viikonlopun aikana ja tulin siihen lopputulokseen , kuten jo aiemmin mainitsin ,että DSG:ssä ei ole mitään vikaa tai ainakaan yleisesti , jos autoa ostaessa selvittää mikä versio ko. kulkineessa on.

Mutta sanottakoon ,että kyllähän se kyrsii jos autosta laatikko porsii ja lasku on muutama tuhat euroa.
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

-JP- sanoi
Saattaahan se olla noinkin ,mutta Saksalaisten insinöörien CO2 lukujen vääristeleminen tavalla tai toisella , saattaa vaikuttaa asiaan myös. Suomalainen persujamppa kun luulee ,että autoilu on edullisempaa mitä pienenmpi on CO2 lukema auton rekisteri otteessa , siihen kun vielä lisää ilmoitetun kulutuksen sadalla vaikkapa 4,5l/100Km niin alkaa osto housuja polttaa (lue:talviasusteita).

Mitä olen itse ajanut 1,4 TSI koneisilla autoilla niin todellinen kulutus on siellä 10 -12 l/100Km (kaupunki + yhdistetty), eli ihan samaa luokkaa Lancerin kanssa. Ja taas sitten maksaako vuodessa 100€ enemmän vai vähemmän käyttömaksuja ? Voi jokainen todeta : Kun maksoin 15000€ välirahaa uuteen VAG tuotteeseen niin säästin.

Juu huomasin kyllä saman ilmiön ajallessani vuokra-Tiguanilla. Mutta perussyynä on kyllä koko mittaustapa, joka mahdollistaa tuollaisen kikkailun, ja noihin kaunisteluihin on kyllä syyllistynyt moni muukin autotehdas. Kuka enemmän, kuka vähemmän. Jos väärinkäytöksen mahdollisuus annetaan, niin moni sitä käyttää. Teippaa luukkujen raot, ylitäyttää renkaat, ja ylipäätään koko sähköinen tehostin (on se sitten täyssähkö tai sähkö-hydraulinen) vääristää tulosta. Harva sitä suoraan ajaa pelkästään. Samoin välityksillä pystyy tekemään ihmeitä (karttoihin synkattuna), kun tietää syklin etukäteen. Jopa öljyillä ja pyöränkulmilla pystyy vaikuttamaan tulokseen.

Mutta eittämättä se vaikuttaa niitten talvisten ostohousujen värinään, jos autolle ilmoitetaan uskomattomia tai jopa vieläkin parempia kulutuslukemia.
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

J. Puhakka sanoi
Offtopiccaanpa itsekkin tähän sit:
Ja edelleenkin ihmettelen sitä miksi suomessa 4G63 jakohihnan 16v vaihtoväli on "ehdoton" 60tkm, ja omasta mielestäni autodata tms. sanoo kans että 90tkm, vaikka se on jenkeissä ja muualla euroopassa (mm englanti), 60k miles. Onko se pakkanen oikeasti se syy miksi hihnat muka kestää 30tkm vähemmän täällä. Ja edelleenkin, alkuperäisessä Galant Omistajankäsikirjassa tuo on käännösvirhe. Lukee englanniksi että 60tmiles ja suomennettu 60tkm. Vai onkohan tuo taas että tarvikehihnaa käytettäessä.. Sanoopa muuten WSM/omistajan manuaali että vesipumppu vaihdetaan joka toisessa vaihdossa (tai tarpeen vaatiessa).. ei joka kerta niinkuin on suositeltu.

Pakkanen. Toisaalta myös äärimmäinen kuumuus lyhentää elastomeerien elinikää. Mutta amerikka lienee noin keskimäärin sellaisella hihnalle sopivalla vyöhykkeellä, lämpötilan puolesta. Vaikka äärilämpötiloja löytyy sieltäkin. Ja koneen käydessä hihnan lämpötila vakiintunee johonkin tasoon, koneen lämpötilan mukaisesti, sekä kitkan takia. Kyllä nimenomaan se pakkaskäynnistys on sille hihnalle myrkkyä.

Minusta se 60 tkm on varsin järkevä väli näissä ilmastoissa ja (nykyään) museoikäisille autoille (kuluneet hihnapyörät, vuotavat stefat).

(Noista lämpötiloista vielä: sehän menee hauskasti niin, että jos auto pelkästään seisoo, eikä sitä käynnistetä, niin periaatteessa viileässä hihna säilyy paremmin. Tilanne muuttuu heti jos auton laittaa käyntiin. Silloin taas hihnan olisi parempi olla jo valmiiksi lämmin.)
 

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

Niko Päivinen sanoi
Pakkanen. Toisaalta myös äärimmäinen kuumuus lyhentää elastomeerien elinikää. Mutta amerikka lienee noin keskimäärin sellaisella hihnalle sopivalla vyöhykkeellä, lämpötilan puolesta. Vaikka äärilämpötiloja löytyy sieltäkin. Ja koneen käydessä hihnan lämpötila vakiintunee johonkin tasoon, koneen lämpötilan mukaisesti, sekä kitkan takia. Kyllä nimenomaan se pakkaskäynnistys on sille hihnalle myrkkyä.

Minusta se 60 tkm on varsin järkevä väli näissä ilmastoissa ja (nykyään) museoikäisille autoille (kuluneet hihnapyörät, vuotavat stefat).

(Noista lämpötiloista vielä: sehän menee hauskasti niin, että jos auto pelkästään seisoo, eikä sitä käynnistetä, niin periaatteessa viileässä hihna säilyy paremmin. Tilanne muuttuu heti jos auton laittaa käyntiin. Silloin taas hihnan olisi parempi olla jo valmiiksi lämmin.)

Eli vaikuttaako pakkaskestävyyteen sitten esim. lohkolämmittimen käyttö.. koska kyllähän se lohkolämmitin hihnapyörät ainakin lämmittänee? kun konepelliltä lumetkin sulaa :D
Tosin VR-4:Essa sitten ei olekkaan muutakuin kuumaa kuumaa kuumaa aina kun autolla ajetaan
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

J. Puhakka sanoi
Eli vaikuttaako pakkaskestävyyteen sitten esim. lohkolämmittimen käyttö.. koska kyllähän se lohkolämmitin hihnapyörät ainakin lämmittänee? kun konepelliltä lumetkin sulaa :D
Tosin VR-4:Essa sitten ei olekkaan muutakuin kuumaa kuumaa kuumaa aina kun autolla ajetaan

Kyllä se varmasti jotain vaikuttaa, vaikka itse hihnan lämpötilaero saattaa jäädä aika pieneksi. Oikeaan suuntaan kuitenkin.
 

DaJackal

EA5A, Z16A, CB4A, D22, E39A
Club Member
Liittynyt
10 Huhtikuu 2010
Sijainti
Lappeenranta
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

Yrikiristysvaaran takia ne hihnat yleensä speksataan pienemmälle vaihtovälille. Hihnan kireys taitaa vaikuttaa muistaakseni kuudennessa potenssissa kestoikään, jolloin 10% ylikiristys tiputtaa hihan kestoiän jo melkein puoleen.

Basbarduu sanoi
roskikseen menivät nyt lähinnä henkilökohtaisuuksiin menevät postaukset ja teknisiin vikoihin liittymättömät asiat, kuten huutelut "*** on kuraa". Toki kaikilla on mielipide mutta pidetään tämä keskustelu kuitenkin tekniikaan keskittyvänä. Paljon jäi vielä viestejä poistamatta.

:peukku
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

DaJackal sanoi
Yrikiristysvaaran takia ne hihnat yleensä speksataan pienemmälle vaihtovälille. Hihnan kireys taitaa vaikuttaa muistaakseni kuudennessa potenssissa kestoikään, jolloin 10% ylikiristys tiputtaa hihan kestoiän jo melkein puoleen.

Mutta se ei kyllä selitä eroa jenkkimarkkinoiden ja euroopan välillä. En jotenkin jaksa uskoa, että se Manuelon El Camino korjaamo on noissa kiristyksissä yhtään sen huolellisempi kuin Hartikaisen paja Suomessa... ;D

Toinen mitä olen joskus miettinyt, niin mitenhän erityisen hiekkaiset ja aavikkoiset alueet... mitenhän se hieno pöly vaikuttaa hihnoihin ajan kanssa?
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

Autokauppiaan näkemys aiheesta:

http://www.taloussanomat.fi/autot/2014/12/02/kauppias-sysaa-autojen-korjauskulut-ostajalle-dsg-on-riski/201416662/304

Myynnissä on Volkswagen Golf, jonka myynti-ilmoitukseen on liitetty mukaan vastuuvapauslomake.
Lomakkeessa lukee muun muassa näin: "Ostaessani Volkswagen/Audi/Skoda/Seat -merkkisen auton [...] ja allekirjoittamalla tämän lomakkeen, vapautan myyjäliikkeen kaikesta vastuusta auton teknisen kunnon osalta."

Rantaperkiön Autotalon toimitusjohtaja Tapio Törmä, miksi näin?

– Meillä on ollut niin huonoja kokemuksia näistä Volkswagen- ja Audi-autoista. Suurin osa on mennyt rikki myynnin jälkeen, ja niistä on tullut paljon kuluja. Ajateltiin kokeilla nyt tällaista, Törmä kertoo Taloussanomille.

Vikoja on viimeisen parin, kolmen kuukauden aikana ollut monenlaisia, esimerkiksi yhden auton ruiskutuspumpussa ja toisen jakopäässä.

– Korjauslasku on aina ollut sitten tuhansia euroja, satasilla ei selviä, Törmä kertoo.
 

Jr-

Member
Liittynyt
21 Joulukuu 2006
Sijainti
Saviseutu
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

Kertokaas joku enemmän asiasta tietävä onko noiden Shitikoiden THP koneen kanssa ollut ongelmia paljonkin? Näyttää osa porukasta kirjottelevan, että imusarjan vaihdolla/päivityksellä(?) osa ongelmista poistuu??
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

Jr- sanoi
Kertokaas joku enemmän asiasta tietävä onko noiden Shitikoiden THP koneen kanssa ollut ongelmia paljonkin? Näyttää osa porukasta kirjottelevan, että imusarjan vaihdolla/päivityksellä(?) osa ongelmista poistuu??

Sitikoissa kannattaa välttää 1.6litran dieseliä ja nuita bemarin THP moottoreita. Molemmat tietää ongelmia.
 

DaJackal

EA5A, Z16A, CB4A, D22, E39A
Club Member
Liittynyt
10 Huhtikuu 2010
Sijainti
Lappeenranta
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

Jr- sanoi
Näyttää osa porukasta kirjottelevan, että imusarjan vaihdolla/päivityksellä(?) osa ongelmista poistuu??

On se kumma kun bemari ei osaa (tai ainakaan jossain vaiheessa osannut) tehdä sellaista imusarjaa mikä kestäisi. Omassa tuttavapiirissä pariinkin 5-sarjalaiseen vaihdettu. Miksi se piti mennä valmistamaan jostain muoviseoksesta? ??? Ei siinä nyt niin paljon valmistuskustannuksissa säästä, alumiinista konstruktiota yksinkertaistamallakin olisi varmaan saanut aika hyvät kustannusedut.
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

DaJackal sanoi
On se kumma kun bemari ei osaa (tai ainakaan jossain vaiheessa osannut) tehdä sellaista imusarjaa mikä kestäisi. Omassa tuttavapiirissä pariinkin 5-sarjalaiseen vaihdettu. Miksi se piti mennä valmistamaan jostain muoviseoksesta? ??? Ei siinä nyt niin paljon valmistuskustannuksissa säästä, alumiinista konstruktiota yksinkertaistamallakin olisi varmaan saanut aika hyvät kustannusedut.

Kyllä siinä säästää. Sekä kustannuksissa (tehtaalle siis, ei välttämättä rekkula-asiakkaalle), että painossa. Säästöä tulee jonkin verran materiaaleissa, mutta ylivoimaisesti suurin säästö tulee tuotantonopeudessa. Sopiva 2K ruiskuvalukone tuuttaa sekä imusarjan, että integroigut tiivisteet sellaista vauhtia, että alumiinimiehet on ihmeissään...
 

pexi

Evo V -98, V70 D4 AWD -14, Octavia TDi RS -15
Liittynyt
22 Huhtikuu 2003
Sijainti
Lohja
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

Ja osa noista bemarin imusarjaongelmista liittyy niihin läppiin, ei varsinaisesti imusarjaan.

Tosta nopeudesta tuli mieleen, että tänään näin kuinka MAN:n moottorin mäntiä kasattiin. Siis männän lakiosa ja helma liitettiin toisiinsa "kitkahitsaamalla" (En tiedä onko oikea suomenkielinen termi, tuo on suora käännös englannista).
Se se oli villinnäköistä touhua. Ja nopeeta.
 

DaJackal

EA5A, Z16A, CB4A, D22, E39A
Club Member
Liittynyt
10 Huhtikuu 2010
Sijainti
Lappeenranta
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

pexi sanoi
Ja osa noista bemarin imusarjaongelmista liittyy niihin läppiin, ei varsinaisesti imusarjaan.

Tosta nopeudesta tuli mieleen, että tänään näin kuinka MAN:n moottorin mäntiä kasattiin. Siis männän lakiosa ja helma liitettiin toisiinsa "kitkahitsaamalla" (En tiedä onko oikea suomenkielinen termi, tuo on suora käännös englannista).
Se se oli villinnäköistä touhua. Ja nopeeta.

On oikea suomennos. Aika jännä että tuolla tavalla tekevät, ilmeisesti lakiosa ja helma ovat eri materiaalia. Eihän tuossa muuten olisi mitään järkeä.
 

lancer evo-r

Evolution V Black Cooler Edition
Liittynyt
11 Heinäkuu 2006
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

Jr- sanoi
Kertokaas joku enemmän asiasta tietävä onko noiden Shitikoiden THP koneen kanssa ollut ongelmia paljonkin? Näyttää osa porukasta kirjottelevan, että imusarjan vaihdolla/päivityksellä(?) osa ongelmista poistuu??

THP koneen ongelmat liittyvät karstottumiseen. Sinänsä imusarjassa ei ole vikaa muutakuin että se muuraantuu umpeen samoin imukanavat. Myös jakopään ketjussa on venymis ongelmaa. Ei siis ehkä paras valinta. ::)
 

pexi

Evo V -98, V70 D4 AWD -14, Octavia TDi RS -15
Liittynyt
22 Huhtikuu 2003
Sijainti
Lohja
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

DaJackal sanoi
On oikea suomennos. Aika jännä että tuolla tavalla tekevät, ilmeisesti lakiosa ja helma ovat eri materiaalia. Eihän tuossa muuten olisi mitään järkeä.

Siellä männän sisällä, renkaiden takana, on sellainen jäähdytyskammio ja sen tekeminen isoon (180mm) takomäntään on ilmeisesti käytännössä mahdotonta muulla tavalla, kuin työstämällä kaksi eri osaa ja sitten yhdistää ne. Pienemmissä valetuissa männissä tuo kammio tehdään valuun suolamuotilla. Kuulemma pinnasta tulee paljon sileämpi, kuin hiekalla.
Jos vielä jatketaan offtopic:a, niin Volvon (kuorma-auton) männät ovat myös kaksi osaiset ja nämä ovat keskenään eri materiaalia, laki ja helmaosa ovat yhdessä vain männäntapilla ja välissä on vielä pieni rako, kaikkea se insinööri keksii.
Yllättävän paljon voi muutamassa tunnissa oppia uusia asioita, noinkin yksinkertaisesta asiasta kuin mäntä. ;D
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

pexi sanoi
Siellä männän sisällä, renkaiden takana, on sellainen jäähdytyskammio ja sen tekeminen isoon (180mm) takomäntään on ilmeisesti käytännössä mahdotonta muulla tavalla, kuin työstämällä kaksi eri osaa ja sitten yhdistää ne. Pienemmissä valetuissa männissä tuo kammio tehdään valuun suolamuotilla. Kuulemma pinnasta tulee paljon sileämpi, kuin hiekalla.
Jos vielä jatketaan offtopic:a, niin Volvon (kuorma-auton) männät ovat myös kaksi osaiset ja nämä ovat keskenään eri materiaalia, laki ja helmaosa ovat yhdessä vain männäntapilla ja välissä on vielä pieni rako, kaikkea se insinööri keksii.
Yllättävän paljon voi muutamassa tunnissa oppia uusia asioita, noinkin yksinkertaisesta asiasta kuin mäntä. ;D

OT: Oletko päässyt käymään milloinkaan Linnavuoressa Accolla ?
 

pexi

Evo V -98, V70 D4 AWD -14, Octavia TDi RS -15
Liittynyt
22 Huhtikuu 2003
Sijainti
Lohja
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

-JP- sanoi
OT: Oletko päässyt käymään milloinkaan Linnavuoressa Accolla ?
Valitettavasti tuonne en ole päässyt käymään.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

pexi sanoi
Siellä männän sisällä, renkaiden takana, on sellainen jäähdytyskammio ja sen tekeminen isoon (180mm) takomäntään on ilmeisesti käytännössä mahdotonta muulla tavalla, kuin työstämällä kaksi eri osaa ja sitten yhdistää ne. Pienemmissä valetuissa männissä tuo kammio tehdään valuun suolamuotilla. Kuulemma pinnasta tulee paljon sileämpi, kuin hiekalla.
Jos vielä jatketaan offtopic:a, niin Volvon (kuorma-auton) männät ovat myös kaksi osaiset ja nämä ovat keskenään eri materiaalia, laki ja helmaosa ovat yhdessä vain männäntapilla ja välissä on vielä pieni rako, kaikkea se insinööri keksii.
Yllättävän paljon voi muutamassa tunnissa oppia uusia asioita, noinkin yksinkertaisesta asiasta kuin mäntä. ;D

:eek:fftopic Taisin katella saman filmin kans alkuviikosta. Pitää olla melkoinen masiina, että jaksaa painaa niitä kappaleita niin kovasti toisiaan vasten ja vielä pyörittää niin kovasti.
 
Ylös Bottom